Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 712
Sitter her og klør meg hardt i hodet etter to dager med PC-problemer, som jeg ikke fatter hvor kommer fra.
Det begynte i går med at jeg løfta PCen (har stasjonær) opp etter et LAN. PCen starta opp, men jeg fikk ikke noe signal på skjermen. Jeg sjekka inni PCen og alle viftene gikk i allefall som normalt.
Jeg prøvde å restarte flere ganger, uten hell. Da den fikk seg et lite dult starta den, og jeg ble møtt av en pålogginsskjermen, og fikk logga på. En stund senere frøs PCen.
Etter dette har oppstart av PCen resultert i en rekke ulike resultater, her er noen av dem:

- PCen starter som normalt, og kan brukes som normalt, men restarter etter en periode. Ingen bluescreen eller feilmelding av noen sort, bare helt tilfeldig omstart.

- PCen fryser ved innlastning av Windows.

- Jeg får tilbud om å starte oppstartingsverktøyet (for å fikse oppstart)

- Samme problem som jeg hadde i utgangspunktet (ingen signal til skjermen)

- Fikk en bluescreen ved oppstart http://bildr.no/view/1357699

- "Loading asus gate..." stod på skjermen i lang tid, og frøs.

Punkt nr. 1 og 2 skjer oftest.
Jeg har sjekka en del på nettet, og har kommet fram til at det mest sannsynlig er hardware som er problemet.
For å komme fram til dette gjorde jeg følgende:

- starta PCen i safe-mode. Pcen frøs/restarta allikevel (en nettside sa at om PCen fortsatt restarta i safe-mode var det mest sannsynlig ikke programvare som var synderen.)

- starta PC for så å gå rett inn i BIOS menyen. PCen frøs. Den samme nettsiden sa at om den ikke frøs i BIOS menyen ville det mest sannsynlig ikke være Windows som var synderen.
Jeg kan aldri tenke meg at det er varme som er problemet, da PCen holder samme temperatur som tidligere, og alle viftene går som normalt.

- Kjørte virus-scan, var ren for virus i følge antivirusprogrammet mitt.

Jeg kjørte også memory-test, og før den også frøs rakk den og fortelle meg at det ble funnet en hardware feil. (uten at en komponent ble spesifisert)

DA, grunnen til at jeg søker til freak-forum er fordi jeg generelt sett har lite peiling på hardware, og vet ikke hvilken komponent i PCen min som kan skape slike problemer.
Siden memory-testen sa at det var funnet hardware feil, er det kanskje minnet mitt som er problemet?

Alle svar blir mottatt med takk, er litt desp på å få PCen up and running igjen :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du prøvd å reseatet ram eller skjermkort? Evt prøvd med kun 1 rambrikke? Sjekk også over diverse kabler, at de faktisk sitter ordentlig.

Har du mulighet til å laste opp dump-filene dine? (C:/Windows/Minidump)

Jeg støtter teorien din om at det er minnet, men fra min side er det kun gjetting.
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har du prøvd å reseatet ram eller skjermkort? Evt prøvd med kun 1 rambrikke? Sjekk også over diverse kabler, at de faktisk sitter ordentlig.

Har du mulighet til å laste opp dump-filene dine? (C:/Windows/Minidump)

Jeg støtter teorien din om at det er minnet, men fra min side er det kun gjetting.
Vis hele sitatet...
Jeg vet egentlig ikke hvordan man tar ut rambrikkene, og får dem inn igjen, kan se over youtube.
kabler har jeg sjekka etter beste evne.

Prøver å boote PCen nå, skal prøve å få lagt over dump-filene mine om jeg kommer inn på brukeren min.

EDIT: Det ser ut til at PCen bare har begynt å fryse. Kommer ikke lenger enn til innlastningen av hovedkortet før PCen fryser.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Har du prøvd å reseatet ram eller skjermkort? Evt prøvd med kun 1 rambrikke? Sjekk også over diverse kabler, at de faktisk sitter ordentlig.

Har du mulighet til å laste opp dump-filene dine? (C:/Windows/Minidump)

Jeg støtter teorien din om at det er minnet, men fra min side er det kun gjetting.
Vis hele sitatet...
Er inne på PCen igjen nå, den har ikke hengt seg enda. Men minidump-folderen later til å være tom
Learning by doing
Undef's Avatar
Du har et skjermkort? svart bilde kan være defekt skjermkort, ta det ut og boot uten det.
RAMen kan også være et problem, kjørte Laptopen med ekstra Ram, pcen "fyra" i gang og skjermen var bare sort.
Prosessoren kan også ha et varmeproblem, så den skrur seg av om den blir for varm. Sjekk etter støv, har kjøle-elementet mye støv, så har du en grunn. og det har kanskje også gjort at den har blitt for varm. (80*C og opp)

Sjekk på Microsoft etter feilmeldingene dine, de har jo laged nummerene, så de vet hvorfor

Sitat av Undef Vis innlegg
Du har et skjermkort? svart bilde kan være defekt skjermkort, ta det ut og boot uten det.
RAMen kan også være et problem, kjørte Laptopen med ekstra Ram, pcen "fyra" i gang og skjermen var bare sort.
Prosessoren kan også ha et varmeproblem, så den skrur seg av om den blir for varm. Sjekk etter støv, har kjøle-elementet mye støv, så har du en grunn. og det har kanskje også gjort at den har blitt for varm. (80*C og opp)

Sjekk på Microsoft etter feilmeldingene dine, de har jo laged nummerene, så de vet hvorfor
Vis hele sitatet...
Les denne; http://www.tomshardware.com/forum/48...top-0x0000007e
Sjekk at skjermkortet sitter godt og at alle kablene sitter skikkelig i. Ta ut unødvendige ting som drar strøm (ekstra vifter, lys, cdrom og div..) Sjekk at strømkablene som blir brukt er som de skal. Bytt gjerne kabler hvis du har mulighet, så sjekker du om den booter.

Jeg tror nemlig at det er strømforsyningen din som er problemet. Har hatt samme problemet noen ganger før, å da har det vært strømforsyningen som har vært synderen.
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Problemet lå I RAMen tok den ut i stad, blåste litt støv og satte dem inn igjen, PCen fungerte som normalt

forstår at folk ikke bryr seg om det lenger, men kan være greit å skrive det her der i tilfelle noen skulle komme over det samme