Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5657
Jeg har lagt vekk røyken og bruker nå en E-sigarett istedet, ved siden av snusing. Ofte får jeg beskjed om at jeg kommer til å få dødelig kreft, det du driver med er like usunt også videre også videre.

Kan noen hjelpe meg å samle litt ordentlig fakta på bordet her? Jeg begynner å gå lei disse samtalene. Dessuten begynner jeg å tvile selv.

Men om det så er en bitteliten sjanse for at det er "litt" usunt velger jeg og dampe istedet for å røyke. Er så mange fordeler med det og jeg kan ikke skjønne at det skal være usunt på samme måte som vanlig røyk. Det er jo vanndamp.
De fleste seriøse helseorganisasjoner mener at vi trenger mer forskning på emnet, men det er en generell konsensus at e-sigaretter er mindre skadelig enn ordinære sigaretter. Hovedproblemer er vel at man ikke har nok forskning på langtidseffektene av damping, på samme måte som man ikke hadde det for sigaretter for noen tiår siden.

Medical organizations differ regarding the health implications of e-cigarette use.[96] Many medical organizations have made statements about their health and safety. All agree that more research is needed.[6] There is general agreement that e-cigarettes likely expose users to fewer toxicants than tobacco.[6][97] International organizations such as the WHO and those from the US have hesitated to recommend e-cigarettes for quitting smoking, because of limited evidence of effectiveness and safety,.[19][44][98] Some from the UK have recommended their use by smokers unwilling or unable to quit.[99][100]
Vis hele sitatet...
- https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...Health_effects
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
4000 stoffer i tobakk, Cyanid, Ammoniak, Arsenikk, Tjære, Nikkel og bly, blåsyre er bare noen..

vesken i E-cig innholder som oftes 3-4 forskjellige stoffer, så det er mest sannsynlig mindre skjadelig enn tobakk, men er sikkert skadelig det å.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er gjort noe forskning på området: http://forskning.no/forebyggende-hel...helseskadelige

De største synderne er visst aromastoffene: https://en.wikipedia.org/wiki/Safety...tes#Flavouring
Man kan argumentere for at dampen er bedre for lungene, men jeg tviler på at nikotin blir SÅ mye bedre av å dampe enn å røyke:
Nikotin har flere skadelige effekter på mennesket. De små arteriolene regulerer blodgjennomstrømning i mange vev. Nikotin trekker sammen muskulaturen i blodåreveggen og reduserer blodgjennomstrømningen og øker blodtrykket i arteriene og gir hypertensjon og økt puls. Nikotin kan stimulere unormal spredning av vaskulære endotelceller, det samme som ses ved åreforkalkning.[5] Nikotin kan også forårsake mikrovaskulær skade gjennom sin virkning på nikotinacetylcholinreceptorer (nAChRs). En undersøkelse med rotter har vist at nikotineksponering opphever de beskyttende virkningene av østrogen på hippocampus. Leggsår har oftest sammenheng med slik redusert blodsirkulasjon. Fortsatt røyking etter oppståtte leggsår resulterer i amputasjon av benet i en betydelig del av tilfellene.

Nikotin øker produksjonen av saltsyre i magesekken og kan forverre magesår og spiserørsbetennelse.

Nikotin har vist seg å forbedre hukommelse og evnen til å utføre kompliserte oppgaver både i normalsituasjon og under stress. Et forskerteam ved King's College i London mener nikotin kan hjelpe hukommelsen og konsentrasjonen hos mennesker.[6][7] Selv om tobakksrøyking er forbundet med en økt risiko for Alzheimers sykdom[8] er det funnet bevis på at nikotin isolert sett har et potensial til å forebygge og behandle Alzheimers sykdom.[9]
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det sies at det er 5% skadelig i forhold til røyk.
BBC har en god dokummentar på dette
Public Health England bestilte en forskningsrapport i 2015. Der ble det konkludert med blant følgende:

• Det foreløpig beste estimatet er at e-sigarettet er rundt 95 prosent mindre skadelig enn røyking
• Nesten halvparten av befolkningen (44,8 prosent) vet ikke at e-sigaretter er langt mindre skadelig enn røyking
• Det er foreløig ingen beviser på at e-sigaretter fungerer som en inngang til røyking for barn og ikke-røykere.

Forskningsleder ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt Karl Erik Lund er ofte med i diskusjoner angående tobakk. Han går som oftest i strupen på WHO og helsedirektoratet som i sine argumenter bruker misvisende forskning. Dem bruker blant annet data som ble lagt frem fra en gruppe japanske forskere forskere: http://www.aftenposten.no/verden/Jap...or-73296b.html

Denne artikkelen ble også lagt ut på blant annet NRK.no men ble trukket tilbake senere.
Formaldehyd er hva som trekkes inn, dette er ett kreftfremkallende stoff. Men de seriøse aktørene tilsetter ikke dette i E-juicen, å likestille dette med all e-juice som denne forsknings artikkelen gjorde blir som å sammenligne rødsprit å vodka.

Kuttet selv ut tobakken for 6 år siden og startet med dampingen, helsen har blitt mye bedre og jeg klarer å jogge en mil uten å spy opp lungene etter 500 meter.
Sitat av 420master Vis innlegg
Man kan argumentere for at dampen er bedre for lungene, men jeg tviler på at nikotin blir SÅ mye bedre av å dampe enn å røyke:
Vis hele sitatet...
Hadde gjort seg bedre med en link, sier ikke at nikotin ikke er skadelig, men det der kunne kommet fra hvemsomhelst.

har forsåvidt prøvd el-røyk en periode pga. jeg begynte hoste svart slim + vondt i lungene, ga seg når jeg gikk over til el-røyken. Men det kan mest sannsynlig ha vært alle stoffene som er satt til at jeg hostet sånn. uansett, hoster ikke svart slim lenger hvertfall.
Kjellfr er vel ikke rart du hoster av å røke sigaretter. Det er jo røk fra forbrenning av organisk materiale, så da trekker en jo ned syregasser sammen med røken.
Røken og syregassene tærer på de fine hårene i svelget som skal holde uhumskheter vekk fra lungene, så røkere vil også få inn større mengde med andre kjipe gasser og støv av ymse slag. Blant annet svevestøv fra piggdekk, sot og partikler fra dieselbiler. Også tærer vel syregassene også på selve lungevevet?

Tenker at damping vs røking av sigaretter og tobakk er som å sammenlikne barbering og halshugging. Bare det å slippe å trekke inn syregassene er en kjmpegevinst ved damping. El-røk burde komme på blå resept til røkerne. Det ville vi alle tjent over tid.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
4000 stoffer i tobakk, Cyanid, Ammoniak, Arsenikk, Tjære, Nikkel og bly, blåsyre er bare noen....
Vis hele sitatet...
Blåsyre er det samme som cyanid, på samme måte som etanol er det samme som alkohol brukt i dagligtalen. Blåsyre og sprit er bare hverdagslige ord.
Fikk en plutselig trang til å påpeke dette
Sist endret av TheStiffmeister; 11. august 2016 kl. 23:57.