Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1073
Heisann!

Skal bygge en enkel "gaming" pc til en kompis, og har funnet fram til et utgangspunkt. Viss noen har kommentarer ang. "setup" er det bare og komme med det.

Pc-en skal klare Assassins creed black flag, og for det meste league of legends (ofc).

Kommer nok til og bli brukt 2 skjermer, men ikke SLI...

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...5-FCD69D241853

forresten... skal legge til strømforsyning etter hvert! ikke tenk på det!
Sist endret av freakinviking; 18. september 2014 kl. 20:20.
Den CPU`en der støtter ikke mer en opptil 1600Mhz hastighet, så 2133MHz på RAM er overflødig
Bedre valger, tror jeg.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...3-3A82084E371E

vi kan bytte til biligiere 120 gb ssd eller hovedkort.
Sitat av medkorki Vis innlegg
Bedre valger, tror jeg.

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...3-3A82084E371E

vi kan bytte til biligiere 120 gb ssd eller hovedkort.
Vis hele sitatet...

i5-4670K støtter heller ikke 2133MHz Velg isåfall heller 1600MHz versjonen, er ikke store forskjellen i pris, eller behold nåværende som blir "klokket" ned, for fremtidig bruk. Men nå er DDR4 på marknaden, så å velge DDR3 2133Mhz for fremtiden burde ikke være aktuelt heller
Sitat av mo66y Vis innlegg
Den CPU`en der støtter ikke mer en opptil 1600Mhz hastighet, så 2133MHz på RAM er overflødig
Vis hele sitatet...
Det er ikke overflødig, du få 5-10 % performance med 2133 MHz. Overflødig skulle vare 2400 MHz eller DDR4 for nå
Sitat av medkorki Vis innlegg
Det er ikke overflødig, du få 5-10 % performance med 2133 MHz. Overflødig skulle vare 2400 MHz eller DDR4 for nå
Vis hele sitatet...
ahh, da så ! for 5-10% ekstra bør man vell kunne si det er verdt det
Det er 5-10 fps mer 1600 vs 2133 i fullhd og ikke stor forskjelle i pris.
Er det nok PSU til det oppsettet han har satt opp? 550W høres jo ikke allverden ut. Men jeg vet ikke, så jeg spør
det er nok, ny pc komponenter bruker mindre energi. Hvis du ikke tenker på 2 skjermkorter 500 W er nok.
Når det gjelder PSU vil jeg anbefale at du/dere går til innkjøp av typen "80 plus gold" kontra de billigere "80 plus bronze". Generelt lager disse mye mindre støy (fordi de produserer mindre varme), samt at du sparer strøm. Og min personlige erfaring er at kvalitet/levetid på gold typen er bedre.

Gold vs. bronze handler om hvor effektive PSUene er, du kan lese mer om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

"The efficiency of a computer power supply is its output power divided by its input power. The remaining power is converted into heat. For instance, a 600-watt power supply with 60% efficiency running at full load would draw 1000 W from the mains and would therefore waste 400 W as heat. On the other hand a 600-watt power supply with 80% efficiency running at full load would draw 750 W from the mains and would therefore waste only 150 W as heat."

PS: Holder du til i Trondheims området har jeg flere brukte 280x GPUer til overs, om du er interessert i et billig skjermkort som gjør jobben, har blitt brukt til mining fra januar til mai, har ligget å støvet siden, da jeg ikke har plass til å hoste de lenger!

Edit: Vil også anbefale at du går for 650W kontra 500W, PSU er noe man har lenge, så neste gang man oppgraderer systemet har man mulighet til å beholde PSU. Det er også kjipt å måtte handle ny PSU om du skulle finne på å "utvide" maskinen etterhvert med flere disker o.l!
Sist endret av Torepia; 18. september 2014 kl. 23:36. Grunn: Legge til info
det ikke stemmer, 80 plus gold er 90 % og 80 plus bronze er 82%, i tilleg pris forskjell er 300 kr+

Og nå PC brukker ikke mer en reell 400-450 W tops i7+780ti..

God 500-550 W bronze er nok

Mining amd korter= kort levetid.
Sitat av medkorki Vis innlegg
det ikke stemmer, 80 plus gold er 90 % og 80 plus bronze er 82%, i tilleg pris forskjell er 300 kr+

Og nå PC brukker ikke mer en reell 400-450 W tops i7+780ti..

God 500-550 W bronze er nok

Mining amd korter= kort levetid.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, har jeg påstått noe annet? Det var vel det siden jeg linket til sier?

For meg er 300kr helt klart verdt investeringen for en Gold PSU, kontra Bronze, men det får være opp til en selv å ta det valget.

En standard PC havner typisk på rundt 450W, jeg foretrekker da å ha en PSU som jobber på 70% load, kontra 90%, de lager mye mindre støy! =)

Liker også tanken på å ha mer enn 50W i slingringsmonn, hvis man skulle finne på å oppgradere systemet med flere dingsebomser i ettertid.

Når det gjelder levetid på GPU, hvor lenge mener du en GPU skal leve? Min første GPU batch varte i 1 år med full load 24/7, i desember 2013 begynte kulelagrene på viftene å få nok, som førte til at jeg returnerte kortene, og fikk nye (garanti FTW), det var aldri noe feil med selve GPUene. Og skulle viftene stoppe opp igjen, ja da er det 3,5 år igjen av garantien.. umad?

Her kan man prøve å estimere strømforbruk:
http://www.extreme.outervision.com/p...ulatorlite.jsp

PS: Hva er forskjellen på en god og dårlig "80 bronze"?
Det alle avhengig av andre ting- hva du trenger pc for, hvor mye skal du spille eller bruke.

Jeg tenker at i fremtida vi skal gå for kanskje 450 W gold+ isteden for 650 w gold+. Hvis datautstyr er bygges i mindre nm prosess så også temperaturer og strøm bruking skal være mindre. Nye pc med gtx 970 brukes bare 80 W i idle og 330 W i stress. Hvorfor 650 W strømforsyning da?

Garanti er vanlig 2-3 år så det er levetid xD Selvfølgelig hvis de ikke fungere lengre du sendes det til garanti, jeg er enig med deg. Men å kjøpe skjermkort for å sende det til garanti straks etter kjøpet er ikke hva du vil ha fra nye skjermekort

PS. Hjemme har du også radiatorer eller varmeapparatter med 80+ gold effektivitet?
Sitat av medkorki Vis innlegg
Det alle avhengig av andre ting- hva du trenger pc for, hvor mye skal du spille eller bruke.

Jeg tenker at i fremtida vi skal gå for kanskje 450 W gold+ isteden for 650 w gold+. Hvis datautstyr er bygges i mindre nm prosess så også temperaturer og strøm bruking skal være mindre. Nye pc med gtx 970 brukes bare 80 W i idle og 330 W i stress. Hvorfor 650 W strømforsyning da?

Garanti er vanlig 2-3 år så det er levetid xD Selvfølgelig hvis de ikke fungere lengre du sendes det til garanti, jeg er enig med deg. Men å kjøpe skjermkort for å sende det til garanti straks etter kjøpet er ikke hva du vil ha fra nye skjermekort

PS. Hjemme har du også radiatorer eller varmeapparatter med 80+ gold effektivitet?
Vis hele sitatet...
Gidder faktisk ikke forklare meg igjen, alt du spør om har jeg jo allerede svart på! ^^

PS: Tror du virkelig jeg trenger ekstra varme i kåken? :P WTS: Heat!