Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1943
Hei!

Da har det seg slik at typen på snart 30 har bursdag og jeg tenkte benytte anledningen til å skaffe ham en maskin han ikke ergrer seg over at ikke følger med når han jobber med spillutvikling.

(Og ja, jeg kunne spurt ham, men bursdag = overraskelse. Skulle det være helt feil kan vi alltids bytte, men det hadde vært digg å få ansiktet hans til å lyse opp i ekstase over ny pc :P)

Så, han driver med spillutvikling og bruker bla. Maya og Unity samt noe annet 3D-program. Han vil ha noe med godt grafikkort, som vel sier seg selv, og resten... ja... den skal henge med i svingene. En kraft-pc. Og jeg... jeg har ikke kunnskaper på bra pc-feltet.

Problemet (?) er at jeg vil ha en pc til maks 9000. Skjerm trenger ikke være med.

Har god erfaring med komplett.no men alt av forslag mottas med takk.

Beklager hvis jeg har glemt noe viktig, spør så svarer jeg..
Sist endret av pocolocos; 11. september 2014 kl. 13:32.
Komplett har timestilbud senere i kveld, kanskje kan det lønne seg å følge med da? Datakomponenter er på tilbud fra 19-20, og ferdigbygde Komplett-PCer fra 20-21.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Komplett har timestilbud senere i kveld, kanskje kan det lønne seg å følge med da? Datakomponenter er på tilbud fra 19-20, og ferdigbygde Komplett-PCer fra 20-21.
Vis hele sitatet...
Eyh! Takk!! Skal følge med her.
Slo du til på noe i går, eller trenger du fortsatt hjelp til å finne en Pc til han?
Skal du/han bygge selv, eller ferdigbygget? I tilfelle ville jeg lett gått for denne: https://www.komplett.no/k/config.asp...SystemId=10838, ta bort skjerm, tastatur og mus om du har, og putt på en 770 istedet for 760, og du har en perfekt pc for typen din til 8870,- kr
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Slo du til på noe i går, eller trenger du fortsatt hjelp til å finne en Pc til han?
Vis hele sitatet...
Gjorde ikke det iom. at jeg var usikker på hva jeg skulle ha valgt, samt at jeg ville uansett vente til jeg hadde penger så jeg kunne betale med kort. Det blir vel om en 2 uker så.


Blixus: Takk for veldig spesifikt tips, føler meg fortsatt litt derp på dette området så jeg spør hva jeg skal velge i 770?

Han har skjerm, tast og mus så det går bra Og han kan godt bygge selv. Bare jeg som ikke har peiling
Send en e-post med litt info over hva du trenger til komplett. Så kan det fort være at de kommer opp med en god pc til en flott pris (Kanskje en liten bursdagsgave fra de også?)
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-344F976426AA

Listen er mitt forsøk, jeg prøvde å velge relativt nøytrale deler og deler som jeg fant som hadde god kritikk på seg, og jeg prøvde å unngå deler jeg ikke fant noe på. Du vet vel ikke om han trenger en windows lisens også?

Listen står åpen for kritikk, jeg har ikke bygd en maskin på en stund så er usikker på hva som er best nå.
Ikke gå for Gainward sitt GTX 770. Veldig bråkete kjøler. Vil anbefale ASUS sin
Ville gått for 770 jo, det med kjøler nevnt oppforbi er forskjellig fra merke til merke. 770 er kraftig nok til å takle alt du måtte komme forbi av spill, redigering, spillutvikling i 3d etc til det budsjettet bare hyggelig å kunne hjelpe om dere kan bygge selv kan jeg finne nye deler, ettersom selvbygging er hakket billigere

Sitat av pocolocos Vis innlegg
Gjorde ikke det iom. at jeg var usikker på hva jeg skulle ha valgt, samt at jeg ville uansett vente til jeg hadde penger så jeg kunne betale med kort. Det blir vel om en 2 uker så.


Blixus: Takk for veldig spesifikt tips, føler meg fortsatt litt derp på dette området så jeg spør hva jeg skal velge i 770?

Han har skjerm, tast og mus så det går bra Og han kan godt bygge selv. Bare jeg som ikke har peiling
Vis hele sitatet...

Ville gått for asus sin 770, gainward og zotac blir litt jalla spør du meg
Sist endret av Blixus; 14. september 2014 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Hei!

Da har det seg slik at typen på snart 30 har bursdag og jeg tenkte benytte anledningen til å skaffe ham en maskin han ikke ergrer seg over at ikke følger med når han jobber med spillutvikling.

(Og ja, jeg kunne spurt ham, men bursdag = overraskelse. Skulle det være helt feil kan vi alltids bytte, men det hadde vært digg å få ansiktet hans til å lyse opp i ekstase over ny pc :P)

Så, han driver med spillutvikling og bruker bla. Maya og Unity samt noe annet 3D-program. Han vil ha noe med godt grafikkort, som vel sier seg selv, og resten... ja... den skal henge med i svingene. En kraft-pc. Og jeg... jeg har ikke kunnskaper på bra pc-feltet.

Problemet (?) er at jeg vil ha en pc til maks 9000. Skjerm trenger ikke være med.

Har god erfaring med komplett.no men alt av forslag mottas med takk.

Beklager hvis jeg har glemt noe viktig, spør så svarer jeg..
Vis hele sitatet...
Han har maskin fra før av? Er dette en stasjonær kan du jo spare en god del her. Ta ett bilde av maskinen. Gjerne åpne sidedøren og ta ett bilde av det på innsiden også. Det får du til Legg ut bildene her. Her kan det hende at det fort kan spares penger. Har han harddisk, kabinett og kanskje strømforsyning som han kanskje kan fortsette å bruke er det bedre å legge de pengene ett annet sted
i nær fremtiden skal gtx 970 og 980 komme, de skal være god valg også du kan velge bare XFX 550 W som strømforsyning og spare halv del der.

du kan gå for det:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...3-3A82084E371E

ellers bytte til mindre SSD og har mer penger å velge kabinett.
Sist endret av medkorki; 18. september 2014 kl. 15:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av medkorki Vis innlegg
i nær fremtiden skal gtx 970 og 980 komme, de skal være god valg også du kan velge bare XFX 550 W som strømforsyning og spare halv del der.

du kan gå for det:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...3-3A82084E371E

ellers bytte til mindre SSD og har mer penger å velge kabinett.
Vis hele sitatet...
Hva skal han med gaming HK, overclock-bar CPU ETC, waste of money spør du meg. Han skal ikke spille så alt for mye, og OC fynker ikke stort i spillutvikling. ellers fin build, bytt det så har du en stein hard build!
Sitat av Blixus Vis innlegg
Hva skal han med gaming HK, overclock-bar CPU ETC, waste of money spør du meg. Han skal ikke spille så alt for mye, og OC fynker ikke stort i spillutvikling. ellers fin build, bytt det så har du en stein hard build!
Vis hele sitatet...
OC funker likt uansett, det bare øker ytelsen til CPU/GPU'en på kost av levetiden til produktet. Det vil ikke ha noe å si hva han gjør.
Hvis typen din er glad i PC, gjør du han en stor tjeneste ved å ikke kjøpe en PC til han - Halve morroa er jo å sette sammen delene, og han har garantert noen merker han liker bedre enn andre osv. Kanskje tilogmed noen krav til støy, utseendet, specs osv.

Jeg ville heller spandert en ferietur
Sitat av Blixus Vis innlegg
Hva skal han med gaming HK, overclock-bar CPU ETC, waste of money spør du meg. Han skal ikke spille så alt for mye, og OC fynker ikke stort i spillutvikling. ellers fin build, bytt det så har du en stein hard build!
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Gaming HK har god kvalitet og pålitelighet, og også gjøre det mulig å OC, det er ikke vanskelig nå, og i tillegg ikke påvirke levetiden som før.

Har spurte om kraft-pc så det er- fort CPU, RAM og skjermkort, også SSD til bedre opplevelse og det er ikke så dyrt overalt.
Sitat av medkorki Vis innlegg
Hvorfor?

Gaming HK har god kvalitet og pålitelighet, og også gjøre det mulig å OC, det er ikke vanskelig nå, og i tillegg ikke påvirke levetiden som før.

Har spurte om kraft-pc så det er- fort CPU, RAM og skjermkort, også SSD til bedre opplevelse og det er ikke så dyrt overalt.
Vis hele sitatet...
Joda, men i den gamle pcn min hadde jeg et fint gammelt HK som kosta topp 500,- kr... OC'ed enkelt med det til 4.5 GHZ... Og når man snakker om spillutvikling, vil jeg ikke si CPU har fult så mye å si som GPU. Med mindre han driver med mye rendering, men det har jeg ikke hørt. OC har ikke så mye å si i denne sammenhengen så lenge Hyper threading ikke er på CPU'en, PGA det er det som får virkelig fart på Rendering.

Sitat av medkorki Vis innlegg
Hvorfor?

Gaming HK har god kvalitet og pålitelighet, og også gjøre det mulig å OC, det er ikke vanskelig nå, og i tillegg ikke påvirke levetiden som før.

Har spurte om kraft-pc så det er- fort CPU, RAM og skjermkort, også SSD til bedre opplevelse og det er ikke så dyrt overalt.
Vis hele sitatet...
+, når man overklokker, går man ikke stort over 4 GHZ, og med en non-K Cpu så kan man fremdeles få den opp der. Joda, HK'et er nå stort sett ok, gaming = Kvalitet, men du finner mange like til billigere priser. HK er ikke så viktig uansett, et hk til 1000,- kr yter like godt som ett til 1500 spenn.
Sist endret av Blixus; 18. september 2014 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Point taken, men når vi har 9k skulle vi velge de beste mulig, ikke sant ?

Vi kan bruke MSI B85-G43 og i5-4460 selvfølgelig.
Til utvikling er SSD og minne vel så viktig som grafikkort, og viktigere enn prosessorhastighet. Kjenner ikke Maya og andre 3D-programmer godt nok til å uttale meg om hva disse krever, men til CAD-type programmer brukte man tidligere egne grafikkort, ikke kort tilpasset spilling.

Det spørs jo også hvordan han jobber, om han også skal teste det ferdige produktet på samme PC som han utvikler det. I så fall nærmer man seg litt ja takk, begge deler...
Sitat av doseren Vis innlegg
Til utvikling er SSD og minne vel så viktig som grafikkort, og viktigere enn prosessorhastighet. Kjenner ikke Maya og andre 3D-programmer godt nok til å uttale meg om hva disse krever, men til CAD-type programmer brukte man tidligere egne grafikkort, ikke kort tilpasset spilling.

Det spørs jo også hvordan han jobber, om han også skal teste det ferdige produktet på samme PC som han utvikler det. I så fall nærmer man seg litt ja takk, begge deler...
Vis hele sitatet...
jojoj, fult enig der, men vi snakket om CPU, HK og GPU Eller er det korret