Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2004
Hei, tenker at jeg vil kjøpe en ekstern mikrofon jeg kan bruke ved siden av mine hodetelefoner. Den bør ha støyredusering, vil at jeg kan sitte i samme rom som TV, folk som snakker osv. Den bør kunne klipses på skjorte eller ha en god festeordning.
Har et budsjett på ca 500kr

Noen som har forslag på god mikrofon jeg kan bruke?

-4rooted
Sist endret av 4Rooted; 9. september 2014 kl. 20:07.
Eneste jeg har erfaring med i forhold til mikrofoner er Røde VideoMic. En Shotgun mikrofon som de plukker opp all lyd i en viss retning, så eventuell støy bak deg vil også være med. Fordelen er at de egner seg generelt godt til intervjuer, som ligner det å snakke i Skype. Også kan den sitte fast på et stativ ettersom de har både blitssko og mic-bolt. Koster ca 8-900 på komplett..
Ellers er det nok lite kvalitet å få for 500.-. trådløse mygger brukt på teater o.l.- er nok overkill her.
Greit nok.
Trådstarter
Sitat av F4celess Vis innlegg
Eneste jeg har erfaring med i forhold til mikrofoner er Røde VideoMic. En Shotgun mikrofon som de plukker opp all lyd i en viss retning, så eventuell støy bak deg vil også være med. Fordelen er at de egner seg generelt godt til intervjuer, som ligner det å snakke i Skype. Også kan den sitte fast på et stativ ettersom de har både blitssko og mic-bolt. Koster ca 8-900 på komplett..
Ellers er det nok lite kvalitet å få for 500.-. trådløse mygger brukt på teater o.l.- er nok overkill her.
Vis hele sitatet...
Har du noen tips om hvor jeg kunne prøvd en slik mic?
Er røde forresten et norsk merke?
Er evt trådløse mygger bra til mitt formål? Vet at skolen som jeg hjeler MASSE med ikt har mange ubrukte ganske gode mygger, om jeg spør pent kan jeg sikkert låne en når jeg vil.
Stormembran og shotgun mics egner seg dårlig når det er annen støy i rommet, som du beskriver i førstepost. I de omstendigheter er en dynamisk mikrofon ett bedre alternativ. Ulempen med en dynamisk mikrofon er at du må snakke direkte inn i den til en hver tid, som naturligvis egner seg dårlig når man skal game eller streame.

Det beste hadde vært å eliminere all annen støy, og gå til innkjøp av en billig USB kondis. Blue Microphones Snowball er mye brukt til slik desktop-bruk, og kan ofte ligge innenfor ditt budsjett. Disse har en liten fot, og kan plasseres rett på skrivebordet.

Dessverre har jeg ikke noen erfaring med "mygger", så jeg kan ikke uttale meg mye om det. Det sagt, så står ikke kvaliteten til prisen. For å få en god og klar lyd av en mygg må det gjerne en del tredjeparts programmer til. Det er om du i det hele tatt får tak i en god nok mygg for 500 spenn. Om du får anledning til å låne med deg en mygg fra arbeidsplassen kan du alltids prøve den ut for å se om du er fornøyd med kvaliteten.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Stormembran og shotgun mics egner seg dårlig når det er annen støy i rommet, som du beskriver i førstepost. I de omstendigheter er en dynamisk mikrofon ett bedre alternativ. Ulempen med en dynamisk mikrofon er at du må snakke direkte inn i den til en hver tid, som naturligvis egner seg dårlig når man skal game eller streame.

Det beste hadde vært å eliminere all annen støy, og gå til innkjøp av en billig USB kondis. Blue Microphones Snowball er mye brukt til slik desktop-bruk, og kan ofte ligge innenfor ditt budsjett. Disse har en liten fot, og kan plasseres rett på skrivebordet.

Dessverre har jeg ikke noen erfaring med "mygger", så jeg kan ikke uttale meg mye om det. Det sagt, så står ikke kvaliteten til prisen. For å få en god og klar lyd av en mygg må det gjerne en del tredjeparts programmer til. Det er om du i det hele tatt får tak i en god nok mygg for 500 spenn. Om du får anledning til å låne med deg en mygg fra arbeidsplassen kan du alltids prøve den ut for å se om du er fornøyd med kvaliteten.
Vis hele sitatet...
+1
Mygger er gjerne også kondensator-mikrofoner, og kan by på de samme problemene som McLovin sier. Uansett får du ikke noe som er verdt å kjøpe til 500 spenn.

Jeg tror det beste er en dynamisk mikrofon med bøyle, slik at den sitter rett foran munnen.

http://www.lydrommet.no/sitefiles/site1/shop/akg-c544l-hodeboylemikrofon-mini-xlr4.jpg
Greit nok.
Trådstarter
PLOT TWIST!

Fikk ordnet et stille rom.. nå, er en ekstern mikrofon som en shotgun-mic å anbefale?
Eller er en mikrofon man har på seg foran munn best for skype og youtube-filmer (1337 gaming)?
Har tidligere hatt Logitech G35, men likte ikke at mikrofonen lagde statisk støy i stille omgivelser når man ikke snakket.
Sett litt på Sennheiser G4ME Zero/One og de virker lovende med støykansellernde mic og alskens finesser, men 2K er litt dyrt syns nå jeg..
Eventuelt kan jeg bruke noen bose headphones + en type mic som SveinKB viste, men er ganske blank på hva av slike som er bra, (hva de kalles) og hvor det selges.

Har forresten tenkt litt og øker budsjettet til *en pris som ikke er for voldsom*

Hva tenker dere?

Også sett litt på headsettet HyperX Cloud som virker ganske rimelig.
Noen som har det?

Noen også som vet om shotgun mic er bra til gaming?

Den Røde videomic, behøver den å være pro, eller et standard bra nok?
Skal nok kun brukes innendørs uansett i et stille rom.
Sist endret av 4Rooted; 14. september 2014 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta en titt på denne tråden.

TS kjøpte seg en Blue Yeti, og ser ut til å være fornøyd med den. Da slipper du også et audio interface i tillegg.

EDIT:

Her kan du høre hvordan den er
Sist endret av SveinKB; 14. september 2014 kl. 23:39.
Greit nok.
Trådstarter
Ja, USB Mic er kanskje greit siden jeg ikke har et ekstra lydkort.
Sett litt på [COLOR="Red"]Røde NT-USB[/COLOR], noen som har noen meninger om den? Er den for dyr? Er det noen bedre til lavere pris?
jeg likte lydkvaliteten og prisen var ikke alt for gal syns jeg.

(!!) Ser nå at den totalt koster 1,7K og det blir kanskje litt for mye, så på priser uten mva tidligere. Har fremdeles ikke sett på ebay, men den ligger nok over 200kr uansett der så vet ikke om det er noe å spare på det.
Sist endret av 4Rooted; 18. september 2014 kl. 20:09.