Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1615
Jeg har nettop skaffet meg PC og lurer på om noen vet om en trygg overklokking med min i5 3570k. Kjøleren min er NZXT Havik 140. Hvilke temperaturer må jeg holde meg unna? (Prime 95 med 100% load)
Sist endret av grillhøvel; 30. desember 2012 kl. 18:40.
Leke med volten på Ivy kan bli meget varmt. Men samtidig så er auto volt litt kjedelig, og kan dessuten faktisk redusere med tanke på at du har ingen kontroll.

Du får fint 4.4GHz meget stabilt med den kjøleren, med rundt 80 grader på maks.
Sitat av Starz Vis innlegg
Leke med volten på Ivy kan bli meget varmt. Men samtidig så er auto volt litt kjedelig, og kan dessuten faktisk redusere med tanke på at du har ingen kontroll.

Du får fint 4.4GHz meget stabilt med den kjøleren, med rundt 80 grader på maks.
Vis hele sitatet...
Prøvde 4.2 nå nettopp og har frem til nå fått temperaturer opp til 70 grader. Hvor lenge burde jeg la stresstesten kjøre for å vite at det er stabilt? Har ingen planer om å presse den til det ytterste siden jeg vil at pcen skal vare :P

Er det forresten normalt at en av kjærnene ligger opp til 10 grader over en av de andre?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Stresstester du med prime95?
Du vil gjerne se om klokken er stabil, derfor er 24 timer å foretrekke, dette er normalt sett ikke nødvendig sålenge du holder den under 4.5hz.

Hvilke innstillinger kjører du på nå?
Vell. Jeg vet om en god guide jeg brukte i starten når jeg var helt ny på OC.

Greia er at ingen chipper er like.

http://www.youtube.com/watch?v=hvmiZq32gIc

Denne er god.

Bare sett volten litt lavere, og klokken litt lavere.

Selv jeg ligger på 100 grader i Prime95 etter 2 timer med denne klokken jeg har i signaturen atm.

Bare pass på at det ikke går over 85 etter 2 timer ca.

Du må nesten prøve deg fram.
Sitat av grillhøvel Vis innlegg
Er det forresten normalt at en av kjærnene ligger opp til 10 grader over en av de andre?
Vis hele sitatet...
Svaret er rett og slett; ja. Sannsynligvis ligger den ikke 10 grader over, men den saken som måler tempen (tror det er en transistor) viser feil. 4 kjerner som ligger så tett inntil hverandre, kan rett og slett ikke ha så stor forskjell i temperaturer. Men det er ikke dermed sagt at du skal ignorere de 10 gradene. Se alltid på den varmeste kjernen når du stresstester. Just to be on the safe side. Selv ligger kjerne nummer 3 her 12 grader høyere enn resten på idle, og 8 grader høyere på full load. Men det er ren misvisning, og bekymrer meg svært lite.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Stresstester du med prime95?
Du vil gjerne se om klokken er stabil, derfor er 24 timer å foretrekke, dette er normalt sett ikke nødvendig sålenge du holder den under 4.5hz.

Hvilke innstillinger kjører du på nå?
Vis hele sitatet...
Instillinger innenfor prime95?

Sitat av Starz Vis innlegg
Vell. Jeg vet om en god guide jeg brukte i starten når jeg var helt ny på OC.

Greia er at ingen chipper er like.

http://www.youtube.com/watch?v=hvmiZq32gIc

Denne er god.

Bare sett volten litt lavere, og klokken litt lavere.

Selv jeg ligger på 100 grader i Prime95 etter 2 timer med denne klokken jeg har i signaturen atm.

Bare pass på at det ikke går over 85 etter 2 timer ca.

Du må nesten prøve deg fram.
Vis hele sitatet...
Har testet med 4.2 Ghz i ca. en time nå med prime95 og temperaturen har bare kommet opp i 70 grader på det høyeste, skal jeg da prøve 4.4 eller vente litt til?

Sitat av Starz Vis innlegg
Vell. Jeg vet om en god guide jeg brukte i starten når jeg var helt ny på OC.

Greia er at ingen chipper er like.

http://www.youtube.com/watch?v=hvmiZq32gIc

Denne er god.

Bare sett volten litt lavere, og klokken litt lavere.

Selv jeg ligger på 100 grader i Prime95 etter 2 timer med denne klokken jeg har i signaturen atm.

Bare pass på at det ikke går over 85 etter 2 timer ca.

Du må nesten prøve deg fram.
Vis hele sitatet...
Så rundt to timer med helt stabile temperaturer vil være nok? (jeg vet at det praktisk talt er tryggest med mye lenger stresstesting, men siden den ligger helt stabilt...)

Med tanke på at jeg vil at PCen skal vare lenge, kan en høy overklokking slite på CPUen? Har dessuten tenkt til å slå av pcen hver da, så jeg skjønner ikke helt hvor nødvendig det kan være med 24 timers stresstest :I
Nå er du inne på grensen hvor du blir nødt å slå av Power saving instillinger. Hadde jeg vært deg, utifra det du skriver her, ville jeg slått meg til ro på 4,2ghz med alle Power saving aktiverte. Akkurat det jeg gjør selv for tiden, så skal jeg klokke høyere når den tid kommer
Sitat av sweem Vis innlegg
Nå er du inne på grensen hvor du blir nødt å slå av Power saving instillinger. Hadde jeg vært deg, utifra det du skriver her, ville jeg slått meg til ro på 4,2ghz med alle Power saving aktiverte. Akkurat det jeg gjør selv for tiden, så skal jeg klokke høyere når den tid kommer
Vis hele sitatet...
Høres bra ut
Ikke kjør prime95 i 24timer hver gang du øker litt på klokken. Hadde kjørt en halv time av gangen, helt til du kommer opp i den klokken du ønsker, så kjørt lengere stress test..

Unødvendig å kjøre så lenge også spør du meg

Likte forresten den kommentaren at du hadde tenkt å slå av pc'n hver dag Kommer ikke an på hvor lenge du har tenkt å bruke pc'n, den sjekker stabilitet
Vil tro du godt kan ta den opp til 4,4 uten problem. Men ikke stol på meg xD Har 3570k selv, og skal prøve å clocke den til 4,4 når jeg kommer hjem.
Sitat av grillhøvel Vis innlegg
Instillinger innenfor prime95?



Har testet med 4.2 Ghz i ca. en time nå med prime95 og temperaturen har bare kommet opp i 70 grader på det høyeste, skal jeg da prøve 4.4 eller vente litt til?



Så rundt to timer med helt stabile temperaturer vil være nok? (jeg vet at det praktisk talt er tryggest med mye lenger stresstesting, men siden den ligger helt stabilt...)

Med tanke på at jeg vil at PCen skal vare lenge, kan en høy overklokking slite på CPUen? Har dessuten tenkt til å slå av pcen hver da, så jeg skjønner ikke helt hvor nødvendig det kan være med 24 timers stresstest :I
Vis hele sitatet...
Kjør 24 timer stresstest. CPU'en kan gjøre en regnefeil når som helst, men om det ikke skjer på 24 timer, så skjer det ikke. Test den i 24 timer, du.

Si at CPU regner feil etter 7 timer.. det kan like så godt skje etter 7 minutter. Alltid best å teste i 24 timer!
Sitat av Zetta Vis innlegg
Vil tro du godt kan ta den opp til 4,4 uten problem. Men ikke stol på meg xD Har 3570k selv, og skal prøve å clocke den til 4,4 når jeg kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Tror jeg holder meg på 4.2 siden jeg ikke på noen måte har lyst til å presse CPUen for hardt og får nå temperaturer på opp til 75 grader på full load med prime95. Dessuten må jeg begynnte å endre på voltage og det er da det begynner å bli komplisert :P

Hvilken temperatur burde jeg uansett holde meg under? 80? 90?
Jeg er temmelig sikker på at Intel anbefaler at man holder seg under 72 grader. MEN, når man spiller selv de tyngste spillene så er temperaturen lavere enn den temperaturen man får i prime95. Jeg ville testet med et spill hvis jeg var deg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Jeg er temmelig sikker på at Intel anbefaler at man holder seg under 72 grader. MEN, når man spiller selv de tyngste spillene så er temperaturen lavere enn den temperaturen man får i prime95. Jeg ville testet med et spill hvis jeg var deg.
Vis hele sitatet...
Ja om man får oppmot 90c i Prime vil man neppe oppnå samme tempratur i noen spill eller annen bruk.
Sitat av Lima Vis innlegg
Ja om man får oppmot 90c i Prime vil man neppe oppnå samme tempratur i noen spill eller annen bruk.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan trygt gå opp til 80-90 med prime95 uten at det vil skape problemer?
Sist endret av grillhøvel; 31. desember 2012 kl. 16:06. Grunn: skrivefeil
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av grillhøvel Vis innlegg
Så jeg kan trygt gå opp til 80-90 med prime95 uten at det vil stape prolemer?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha max temp på 85c i prime, også lar jeg real temp kjøre alltid med alarm på 70 grader. Over 70 grader i normal bruk og spill vil hvertfall ikke jeg ha.
Sist endret av Lima; 31. desember 2012 kl. 16:07.
Noe som jeg har merket med prime95 er at 3 av prosessor-kjærnene drar fra den andre, den ligger ca. 4 tester bak, noen som vet om dette er vanlig? Er denne kjærnen "tregere"?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det er fordi et par av kjernene brukes av OS og programmer som kjøres, ikke alle programmene du kjører støtter multicore, og bruker derfor kun av 1-2 kjerner.

Du bør for sikkerhets skyld kjøre et par benchmarks, det er ikke alltid det hjelper med ghz hvis en klokk er ustabil, du vil ikke alltid merke det fordi den ikke krasjer hver gang.
Sist endret av Fleff; 31. desember 2012 kl. 16:15.
Anbefaler ingenting, men denne http://www.youtube.com/watch?v=vetYANKn_aw var en grei pekepinn til 4.4ghz. Men vcore hos meg ble litt høy.. Gjennomsnitt på 1.28 ca

Mange som har kjørt benchmarks og bestått, så fyrer de opp BF3 og der går det ikke så greit. Hjelper veldig lite med 24 timer med prime så holder det ikke på ett spill... Kjør benchmarks og prøv overklokken på noe DU skal bruke den på.
Sitat av grillhøvel Vis innlegg
Tror jeg holder meg på 4.2 siden jeg ikke på noen måte har lyst til å presse CPUen for hardt og får nå temperaturer på opp til 75 grader på full load med prime95. Dessuten må jeg begynnte å endre på voltage og det er da det begynner å bli komplisert :P

Hvilken temperatur burde jeg uansett holde meg under? 80? 90?
Vis hele sitatet...
Klarte ikke å slå meg til ro på 4.2ghz dessverre Får 84c i prime på 4.5ghz. Kjørt i 6.5 timer. Dette er med nhd14.