Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1360
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg lurer på å kjøpe meg en bærbar PC nå.

Pris: 5000 - 7000 kr ca.

Skjerm: minimum 17"

Harddisk: min. 500gb

PC'en skal hovedsakelig brukes til å surfe på internett, se filmer og musikk.
Kan gjerne ha BluRay spiller. Men det må være DVD brenner på PC'en.

Men hvordan OS burde jeg velge? Vista eller XP?

Hva anbefaler folk av Pc'er?
Jeg er ingen PC-ekspert, men utifra det du sier, har jeg et par ting å komme med.

Vurder å kjøpe stasjonær, ettersom en 17" eller større er veldig lite portabelt uansett. Men skjønner jo om man vil ha en bæbar likevel :P Men du får selvsagt mer PC for hver krone ved kjøp av stasjonær.

Siden din PC-bruk høres forholdsvis lite krevende ut, ville jeg nok valgt å laste ned Windows 7 RC, så sparer du de kronene. Regner med at Windows 7 RC fungerer helt flott til ordinær bruk (har ihvertfall ikke problemer selv )

Tror komplett.no og multicom.no er gode steder å begynne å titte etter en passende laptop, men det får du høre med andre på forumet om. Jeg har ikke nok peil til å si hva som funker best.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Har stasjonær nå og den vil jeg ha vekk. Bråker for mye og tar for stor plass. Skal ikke frakte med meg den bærbare så mye, dessuten så tror jeg ikke noen få tommer ekstra tar så mye ekstra plass.
Jeg ville gått for en 13,3"/15,4" og ekstern skjerm, men det er jo meg da.
17" er stort, men vet om folk som tar med seg 20" hp-jævel frem og tilbake til skolen hver dag.

Hvis du ikke skal flytte mye rundt på den er 17" greit, men det er bedre med en liten og lett som er grei og ta med, og heller kjøre dual-screen med f.eks. en 22" når du er hjemme imo.
Sist endret av drittunge; 21. juni 2009 kl. 23:44.
Denne laptopen har mange på forumet snakket varmt om, så vidt jeg har fått med meg.

Den er riktignok ikke mer enn 15,6", så litt mindre enn det du spurte om, men tenkte å slenge den ut likevel. Her kan du velge bort OS (og spare endel kroner på det), oppgradere DDR3 ram rimelig, oppgradere HDD rimelig, oppgradere til BluRay for ca. 1k og skal nok være bra til ditt bruk. Har du plass til en ekstern skjerm f. eks. kan jo det være et alternativ hvis skjermen er for liten for deg.
Sist endret av httpwhat; 21. juni 2009 kl. 23:48.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
HP business serie + docking stasjon + eksterndisk eller f.eks en drobo + en stor widescreenskjerm.

Der har du kombo gående.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg har 17" selv, mer eller mindre som desktop-replacement, og det er aldri aktuelt med noe annet igjen.

15" eller mindre blir alt for lite å bruke til vanlig, og utrolig deilig å ha en normal numpad.
Skal man ha ekstern skjerm må du nesten ha tastatur og mus i tillegg, og da blir det fort utrolig knotete.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Takk for svar så langt. 17" er ett minimum. Jeg har en 37" LCD TV som jeg kommer til å bruke som film skjerm. Men jeg vil ha en grei stor skjerm til vanlig bruk. Og som er grei å se film og greier på når TV'en ikke er i nærheten.
PC'en burde være komplett. Jeg har ingen planer om å oppgradere PC'en med ditt og datt. Har en ekstern hdd og det får holde. Bruker den kun som backup. Skal ha en grei og brukervennlig PC.

Jeg har ingen planer om drasse PC'en med meg over alt. Skal stort sett ha den hjemme. Men vil ha bærbar PC så man kan gjemme den bort og kunne ta den med meg uten problemer hvis jeg vil det.
Vet ikke noe særlig om denne, men den oppfyller ihvertfall kravene dine mtp pris og specs. Likevel finner du nok endel folk her på forumet som skriker varsku når en Acer-PC anbefales.
Sist endret av httpwhat; 24. juni 2009 kl. 00:34.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Drar opp igjen denne tråden. Mitt største problem nå er å finne en PC som kan leveres uten Vista. Har hørt mye drit om vista og skjønt at det er tregt som juling og ustabilt. Jeg liker XP og ser helst at PC'en jeg kjøper har XP.

Harddisk er ikke så viktig mer. Kjøper heller en god ekstern hd senere. Noen som har flere forslag til PC?

- Min 17" skjerm
- Grei prosessor
- Min. 200 GB hdd
- Ram og grafikkort som er ok til å spille litt med.
- Om den har blueray spiller er det en fordel men ikke ett must.
- Pris. Maks. 7000 kr. Helst rundt 6000 kr. Koster den over det skal det virkelig være verdt det.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
fomox: Link funket ikke.

erlnd2210: Har en liten fobi mot å kjøpe PC slike steder. Men så ikke dum ut den.