Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5720
Jeg skal/skulle ut å reise, må ta covid test, og der skal de vel også ha person nr og riktig navn. Tingen er at jeg har byttet etternavn, så det står feil etternavn i passet. Hvordan er dette mtp korona testen, fly osv? Noen som vet?

Setter veldig pris på svar da det er imorgen kveld.
Ja dette burde du nok ha tenkt på tidligere desverre, for her kan det nok bli problemer, litt avhengig av hvor du skal reise? Når man skifter navn må man også bestille nytt pass med det nye navnet i.
Passet ditt ble vel ugyldig den dagen du byttet navn tenker jeg.
Ja, du skulle ha tenkt på dette så fort du skiftet etternavn juridisk sett. Men du har det som heter nødpass, noe du kan få utstedt på politikamre og lufthavner med politistasjon (og det er godt nok for de fleste land i verden).
Sjekk om lokalt politi kan utstede nødpass, tenker det er raskere enn å forøke det på flyplassen.
Min eks brukte et utgått pass og bankkort for å legitimere seg i 3 år ish før hun ordnet nytt pass, og begge hadde feil navn på etter hun skiftet fornavn (kan være fornavnet som er cluet). Alt fra flyreiser(innenlands), coronatest tidlig i fjor, og til tobakk og alkohol-kjøp.
Hun forklarte enkelt og greit at hun hadde byttet, de svarte okei, og virket til å gi blanke f.
Det hendte seg et par, tre gang at hun fikk litt pes, men da i den form av at "Da må du ordne nytt så fort du kan, men det går greit denne gangen"

Dog hun var ei søt og relativ ung dame, som ellers ikke virka som at det var noe sketchy med, kan ikke love at det går bra med deg.

Som regel sjekker de kun legitimasjon på flyplass om du skal utenlands, eller reiser med en eller annen ungdomsbillett. Og ellers ville jeg tatt kontakt med legesenteret, de har mulighet å se ditt gamle og nye etternavn, og bryr seg nok ikke så utrolig mye.
Så lenge du reiser innen EU funker førerkort som legitimasjon også.
Innenfor Norges grenser (og muligens våre naboland) så kan det holde å ha med seg en bekreftelse på navneendringen fra folkeregisteret.

I utlandet har de ikke tilgang til folkeregisteret så du blir kun oppdaget dersom de kontrollerer opplysningene manuelt, og da kan du fort få problemer.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Så lenge du reiser innen EU funker førerkort som legitimasjon også.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det funker ja, men juridisk sett så er ikke førerkortet ditt gyldig legitimasjon i utlandet, og man vil alltid kunne møte på vrange folk. Jeg har selv sett folk bli nektet ombordsstigning på fly i EU fordi de kun hadde med seg norsk førerkort.

Sitat av https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort/
Pass eller nasjonalt ID-kort med reiserett er de eneste norske reise– og ID-dokumentene som er gyldig i utlandet. ID-kortene er kun gyldig i EU-/EØS-landene og Sveits.
Vis hele sitatet...
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Så lenge du reiser innen EU funker førerkort som legitimasjon også.
Vis hele sitatet...
Det er passfrihet i Norden. Men at førerkort går som pass i hele Europa
høres noe spesielt ut, og det burde du nesten komme med en kilde på i samme post.

Derimot har nine kommet med en kilde som tyder på at det du sier ikke har hold.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det er passfrihet i Norden. Men at førerkort går som pass i hele Europa
høres noe spesielt ut, og det burde du nesten komme med en kilde på i samme post.

Derimot har nine kommet med en kilde som tyder på at det du sier ikke har hold.
Vis hele sitatet...
Det er passfrihet i hele Schengen-området, du trenger bare godkjent ID. Førerkort holder ikke utenfor Norden.
Jeg har fått nytt pass nå, det gamle gikk ut rett etter korona kom og stoppet det meste av reiser til utlandet.
I mange år brukte jeg passet etter at jeg hadde fått nytt etternavn . Bare pass på å bestille billetten med det navnet som står i passet. Hadde et lite problem en gang da min mann hadde bestilt på mitt nåværende navn, men jeg kunne vise den ansvarlige flyplass ansatte både førerkort og bankkort.
Klem fra Betty
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er passfrihet i hele Schengen-området, du trenger bare godkjent ID. Førerkort holder ikke utenfor Norden.
Vis hele sitatet...
Hørt noen si det. Men i det minste før covid'n var det null stress å reise rundt i Europa uten pass og bare vise frem norsk førerkort. Både på ferger og flyplasser i europa var det alltid greit. Om noen sa noe så var det stort sett nok å bare nevne schengen avtalen også gikk alt smooth. Null stress også på hoteller, bilutleie, og ved mottak av penger via ulike money transfers. Førerkort og en høflig tone løste alt hver gang. Det var så lite stress at det tok meg et par år å fornye passet etter utløp fordi jeg da bare reiste innenfor schengen. Ikke før jeg skulle over dammen måtte jeg fornye passet.
Hvis du skal utenfor Norden må du ha riktig navn i passet eller mye flaks på flyplassen