Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2632
Jeg kjøpte en valp i mars 2021, en krem farget chow chow. Han er verdens snilleste, og er ikke rasetypisk i atferd i det hele tatt, men jeg har uansett to spørsmål.

1: Vi har en veldig bratt trapp nede fra oss og til utgangsdøren, Han er gigantisk i forhold til hvor stor han egentlig skal veie (han veier minst 40 kg, og er mye lengre enn vanlig). Han er veldig modig, men han tørr ikke å gå ned denne trappa selv. han fylte ett år i starten av januar, og vi har vært for dårlig på å trene han til å gå ned denne trappa. han går ned alle andre trapper uten problem, men denne trappa er mye brattere. Jeg er nødt til å bære han ned, og det går ikke i lengden. vi har prøvd å lokke han med godbiter men han tørr ikke å prøve å ta ett steg ned en gang. Hvordan lærer jeg han å gå ned trappa selv?

2: Han klemmer oss. Helt siden han var veldig liten har han reagert sterkt om noen av oss er lei oss. Hver gang jeg eller min mor gråter, så kommer han å hopper i fanget, og legger potene sine på skuldrene våre, og legger kinnet sitt inntil vårt. På julaften satte min far en nøtt i halsen, da reagerte hunden min med å gå bort til han, hoppe i fanget hans og legge labbene rundt han nesten som om han skulle trøste. På nett står det at dette kan være for å vise dominanse, men jeg ser ikke helt hvordan han viser dominanse når ingen er en trussel til han. Hva kan dette være?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Går han opp trappa? Og er det en åpen trapp?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Går han opp trappa? Og er det en åpen trapp?
Vis hele sitatet...
Jepp han går opp trappa, den er også åpen.
1. Ikke lokk han med godbiter, kan fort gjøre det værre. Still deg nederst i trappa og vent tolmodig til han kommer. Kan ta 5min kan ta 2t. Det beste er om de finner ut av det selv. Samboer har en hund som skalv da han ble med i kanoen. Vi måtte løfte han i kanoen får at han skulle bli med. Men en dag gikk han oppi selv og har etter det vært rolig og kan sovne mens vi padler.

2. Ja det kan være dominanse og hunden kan merke at dere er sårbar/svak på det tidspunktet. Hadde en rottweiler som hoppa opp i fanget på ett besøk til meg og nekta og flytte seg. Han som var på besøk var livredd hund fra før og det merka han.
1. har ikke chow chow veldig stive bakben? Er det mulig at det er noe fysisk som gjør at hunden får vondt når den går i en trapp som er spesielt bratt.

2. Nei det er ikke dominans. Hunden er urolig for hva som skjer og vil at alt skal bli bra igjen.

Ikke vær så opptat av dominans. Det løser skjeldent noe som helst.
Sist endret av KnutAnkhAton; 25. januar 2022 kl. 15:56.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
1. har ikke chow chow veldig stive bakben? Er det mulig at det er noe fysisk som gjør at hunden får vondt når den går i en trapp som er spesielt bratt.

2. Nei det er ikke dominans. Hunden er urolig for hva som skjer og vil at alt skal bli bra igjen.

Ikke vær så opptat av dominans. Det løser skjeldent noe som helst.
Vis hele sitatet...
Enig, men hunder kan korrigere uønsket adferd ganske kraftig. Kan se det i en hundeflokk. F. eks om en er redd/usikker blir de ofte ignorert. Har også sett hund som har fått anfall og blitt korrigert av annen hund. Da stoppa det.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
1. har ikke chow chow veldig stive bakben? Er det mulig at det er noe fysisk som gjør at hunden får vondt når den går i en trapp som er spesielt bratt.

2. Nei det er ikke dominans. Hunden er urolig for hva som skjer og vil at alt skal bli bra igjen.

Ikke vær så opptat av dominans. Det løser skjeldent noe som helst.
Vis hele sitatet...
Jo chow chower har veldig stive bakben og har en veldig spesiell gange, så det er mulig at han har problemer med å gå ned på grunn av det, takk for svar uansett. Vi skal uansett prøve å lære han å gå ned.
Kanskje han rett og slett ikke kan? Tyngdepunkt osv.

Kan du lage en kasse eller noe slikt så du kan bruke et tau å bare skli han ned mens du holder igjen.

Eller langt bedre; Zipline
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
2. Nei det er ikke dominans. Hunden er urolig for hva som skjer og vil at alt skal bli bra igjen.

Ikke vær så opptat av dominans. Det løser skjeldent noe som helst.
Vis hele sitatet...
Enig. Definitivt ikke dominans. Dominansteoriene trudde jeg var utdødd for flere tiår siden. De har uansett vist seg å være feil. Noen begynte å forske på ulv i fangenskap og tok det for gitt at det var overførbart.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Jeg kjøpte en valp i mars 2021, en krem farget chow chow. Han er verdens snilleste, og er ikke rasetypisk i atferd i det hele tatt, men jeg har uansett to spørsmål.

1: Vi har en veldig bratt trapp nede fra oss og til utgangsdøren, Han er gigantisk i forhold til hvor stor han egentlig skal veie (han veier minst 40 kg, og er mye lengre enn vanlig). Han er veldig modig, men han tørr ikke å gå ned denne trappa selv. han fylte ett år i starten av januar, og vi har vært for dårlig på å trene han til å gå ned denne trappa. han går ned alle andre trapper uten problem, men denne trappa er mye brattere. Jeg er nødt til å bære han ned, og det går ikke i lengden. vi har prøvd å lokke han med godbiter men han tørr ikke å prøve å ta ett steg ned en gang. Hvordan lærer jeg han å gå ned trappa selv?

2: Han klemmer oss. Helt siden han var veldig liten har han reagert sterkt om noen av oss er lei oss. Hver gang jeg eller min mor gråter, så kommer han å hopper i fanget, og legger potene sine på skuldrene våre, og legger kinnet sitt inntil vårt. På julaften satte min far en nøtt i halsen, da reagerte hunden min med å gå bort til han, hoppe i fanget hans og legge labbene rundt han nesten som om han skulle trøste. På nett står det at dette kan være for å vise dominanse, men jeg ser ikke helt hvordan han viser dominanse når ingen er en trussel til han. Hva kan dette være?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt hund i store deler av livet mitt og vært borti lignende problemstillinger som du beskriver.

1. Min hund slet også med dette. Han turte ikke gå ned i bestemte trapper og vi måtte bære han. En dag knakk han koden og kom løpende ned, og etter den dagen var det aldri noe problem igjen. Dette skjedde rundt da han var litt over ett år. Husk at nesten alle hunder i denne alderen har noe som kalles "spøkelsesalderen" der veldig mye er skummelt. Google det og les litt om det.

2. Min andre hund gir også "klem" i spesielle situasjoner ved å legge kinnet sitt inntil meg og samboeren. Dette er nok ikke for å trøste, men fordi hunden er usikker. Han gjør det alltid ved kloklipp, bading og situasjoner han er utrygg i. Jeg vil tro at det samme gjelder for hunden din, siden han blir usikker når dere gråter og setter nøtter i halsen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Har et par hunder som også kommer bort for å sjekke hva som skjer når man begynner å hoste, andre hunder løper ut av rommet.
Har alltid tenkt at de kommer innom for å sjekke at det ikke er no alvorlig galt. Hunder hoster sjeldent med mindre det er noe spess så de blir kanskje nervøse for at det har skjedd noe farlig. Hvis man da prater med og klapper hunden når den kommer bort så belønner du den oppførselen og de vil gjøre det oftere.
Sist endret av Bothrops; 25. januar 2022 kl. 18:10.
Prøv å la hunden din se en annen, tryggere hund på samme størrelse gå opp og ned samme trappen og at du belønner den for det med kos og/eller godbiter.
Fuck Mr. Plod!
aldri! gi godbiter for at hunden skal gjøre noe, det kan fort gå til helvette hvis hunden knekker koden om hvordan han skal få godbit. feks. legge seg ned når dere skal dra fordi han vet at han får godbit om han venter lenge nokk osv. osv.


skaff en leke, hver dag i 2-3 uker så må dere kaste den frem og tilbake til hverandre, men ikke la hunden få bruke leken enda. vis at den leken er veldig morsom, etter de 2-3 ukene kan dere gi hunden deres den leka når han har gjort noe bra.

men ikke la han ha den for lenge, fordi da er den ikke morsom lenger. men bare husk å bruke hundeleka forran han fordi han kommer til å gjøre hva som helst for å få prøve den, fordi han vil ha det like gøy som dere har.
Har en mellomstor hund som blir helt forstyrra så fort noen er lei seg eller har vondt selv.
Ligger jeg syk eller med smerter skal den hunden komme og ligge oppå meg.
Hvis en av barna gråter eller slår seg eller lignende blir han helt forstyrra og løper bort og legger seg på rygg rundt de og gnur seg mot dem osv.

Veldig rart mtp reaksjon på hunden da vi kom hjem med førstefødte. Ville ikke være i samme rom som babyen og var skikkelig sur og grinete til at han nå løper rundt og skal beskytte og passe på.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nøddy Vis innlegg
aldri! gi godbiter for at hunden skal gjøre noe, det kan fort gå til helvette hvis hunden knekker koden om hvordan han skal få godbit.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på?
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva baserer du dette på?
Vis hele sitatet...
Kan gi et eksempel på min hund. Han var trent til å gå i buret når han fikk godtbit. Vær gang jeg åpna skapet der godbitene lå så pila han så fort han kunne i buret selv om han ikke skulle. Og de gangene han skulle i buret ville han ut med engang igjen etterpå. Bare får å gjøre det en gang til får å få enda en godbit.
Oppdragelse av hund og ting som f. eks gå i trapp burde man bare kreve av hunden ikke gi godbiter.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan gi et eksempel på min hund. Han var trent til å gå i buret når han fikk godtbit. Vær gang jeg åpna skapet der godbitene lå så pila han så fort han kunne i buret selv om han ikke skulle. Og de gangene han skulle i buret ville han ut med engang igjen etterpå. Bare får å gjøre det en gang til får å få enda en godbit.
Oppdragelse av hund og ting som f. eks gå i trapp burde man bare kreve av hunden ikke gi godbiter.
Vis hele sitatet...
Så det kan ikke hende at det heller er du, som har gjort en feil der?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Så det kan ikke hende at det heller er du, som har gjort en feil der?
Vis hele sitatet...
Tja jo det er det som er poenget mitt egentlig. Det er så lett å gå i fella.¨
Har møtt maange hunder rundtom her jeg bor som driver å bruker godbiter får å gå pent, ikke utagere. Ingen blir bedre. Hunden til samboer er rolig i møte med andre hunder, aldri brukt godbit får å lære det.
Hunder trenger noen som setter grenser og vil ofte søke etter det. Få hunder tar leder-rollen naturlig.
Når det er sagt så kommer man langt ved å bruke kroppsspråk med hund.
Trenger ikke være hard å fysisk får å vise hvem som bestemmer.

Lærte første hunden min å gi labb. Gikk lang tid før jeg fårsto at hver gang den kom med labben tigga den og villa ha godbit :P
Sist endret av NokErNok; 26. januar 2022 kl. 15:17.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Pilleknaskern kanskje du kunne putta godbitene et sted du bare brukte til godbiter så det ikke ble noe forvirring Det burde være mulig å si nei til bikkja også, og be den gå og legge seg når den begynner å mase over sånne ting. Men jeg kan bare en rase, mulig andre er veldig stae der.
Jeg har troa på godbiter, men også på at det er minst like lett å trene inn uvaner som ønsket adferd.
Når man bruker godbiter eller mat så blir de så vanvittig fokusert på det at de blir imponerende detektiver. Blir stadig overrasket etter mange tiår over hvor godt de leser kroppsspråk og lærer seg rutiner vi har som vi kanskje ikke er klar over selv; når det potensielt er mat i sikte.

Jeg har også lært opp bikkja mi med godbiter til å stirre meg i øynene, som en slags øvelse. Resultat ble at det hender hun sitter og stirrer på meg i håp om at det skal produsere frem en godbit. Et nei eller et smått avvisende grynt pleier å være nok til å få henne til å innse at hun tigger og slutter med det. Man må nesten se om det positive man oppnår overgår de eventuelle masete negative sidene, og om man kan håndtere de. Det er ikke et stort problem for meg, og jeg vet jo hvor det kommer fra, men noen gjester har lurt på hvorfor bikkja sitter midt på gulvet og stirrer på de når de har noe spiselig i hendene.
Sist endret av Bothrops; 26. januar 2022 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Pilleknaskern kanskje du kunne putta godbitene et sted du bare brukte til godbiter så det ikke ble noe forvirring Det burde være mulig å si nei til bikkja også, og be den gå og legge seg når den begynner å mase over sånne ting. Men jeg kan bare en rase, mulig andre er veldig stae der.
Jeg har troa på godbiter, men også på at det er minst like lett å trene inn uvaner som ønsket adferd.
Når man bruker godbiter eller mat så blir de så vanvittig fokusert på det at de blir imponerende detektiver. Blir stadig overrasket over hvor mye de kan lese kroppsspråk og lære seg rutiner vi har som vi kanskje ikke er klar over en gang når det potensielt er mat i sikte.

Jeg har også lært opp bikkja mi med godbiter til å stirre meg i øynene, som en slags øvelse. Resultat ble at det hender hun sitter og stirrer på meg i håp om at det skal produsere frem en godbit. Et nei eller et smått avvisende grynt pleier å være nok til å få henne til å innse at hun tigger og slutter med det. Man må nesten se om det positive man oppnår overgår de eventuelle masete negative sidene, og om man kan håndtere de. Det er ikke et stort problem for meg, og jeg vet jo hvor det kommer fra, men noen gjester har lurt på hvorfor bikkja sitter midt på gulvet og stirrer på de når de har noe spiselig i hendene.
Vis hele sitatet...
Brukte ofte pølse til godbiter hehe. Har prøvd å bruke godbiter for å trene hund, men har kommet fram til at å være konsekvent å stille krav til hunden er mye mere effektivt og enklere. Men hva som funker best og hva man vil ha ut av et hundehold er jo forskjellig.
Men om TS lærer hunden at den får godbit får å gå ned trappa så ser jeg ikke bort ifra at den står på toppen av trappa og venter på godbit hver gang.
Får meg er iallfall det slitsomt og må passe på å "time" godbiter og faktisk drasse rundt på det :P

Et lite tips: Når du skal kommunisere med hund, sett en tapebit over kjeften (din egen).
Sist endret av NokErNok; 26. januar 2022 kl. 17:05.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Brukte ofte pølse til godbiter hehe. Har prøvd å bruke godbiter for å trene hund, men har kommet fram til at å være konsekvent å stille krav til hunden er mye mere effektivt og enklere. Men hva som funker best og hva man vil ha ut av et hundehold er jo forskjellig.
Men om TS lærer hunden at den får godbit får å gå ned trappa så ser jeg ikke bort ifra at den står på toppen av trappa og venter på godbit hver gang.
Får meg er iallfall det slitsomt og må passe på å "time" godbiter og faktisk drasse rundt på det :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er rekkefølgen og metodene som gjør at hundene ender opp i en posisjon der de tror at det er de som styrer hva som kommer først av kravet og belønningen. Da føler jeg at man allerede har tapt på en måte. Veldig enig med å være konsekvent, det er alfa og omega. Hvis du er inkonsekvent og gir hunden mat en gang i et tilfelle så kommer den til å huske det de neste hundre gangene samme situasjon oppstår

Man kan btw begynne med godbiter, ros og kanskje klikker\knips. Så trappe ned på godbitene gradvis til man sitter igjen med ros og den lyden de kjenner igjen fra goodtimes med den tingen de gjør som de får skryt av og den lyden og hva var det siste igjen ingen husker xD.
Sist endret av Bothrops; 26. januar 2022 kl. 17:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får dere som er interessert i hund og kanskje spesielt hundespråk er denne boka og filmen og anbefale.
https://gyllerbodahundcenter.com/sv/mediameny/boecker
Sitat av Bothrops Vis innlegg

Man kan btw begynne med godbiter, ros og kanskje klikker\knips. Så trappe ned på godbitene gradvis til man sitter igjen med ros og den lyden de kjenner igjen fra goodtimes med den tingen de gjør som de får skryt av og den lyden og hva var det siste igjen ingen husker xD.
Vis hele sitatet...
Når man bruker klikker skal ALLTID et klikk følges av godbit. Den erstatter ikke belønningen. Klikker er I bruk for å gi en rask respons på hva du vil oppnå og kjappere enn å si "Bra" f.eks. Eller du oppfordrer til at hunden skal tenke selv. Klikket er ikke godbiten den er bare et signal om at det den gjør er riktig og vil få en belønning.
Kilde:
(Egtvedt, Morten. Køste, Cecilie. Klikkertrening for din hund, 3. Opplag, 2006) + egen trening av hund og klikkerkurs.

For trådstarter ville jeg tatt på en sele eller halsbånd med leiebånd. (Hvis han er usikker eller virker ustø, så han ikke deiser ned trappa og du kan holde han der, ikke dra I båndet, men han kan ikke forlate situasjonen) Satt meg på første eller andre trinn og lokket med godbit. Det beste han vet, (leverpostei/pølse/ evt andre godbiter) og prøvd å få han til å ta ett eller to trinn. Stoppet hvis han virker veldig usikker og fortsatt med dette med pauser til han gikk ned Hele trappen på denne måten. Deretter gjort det med to trinn eller tre uten godbit for å forlenge interval. Hvis nødvendig.

Det er værtfall den metoden jeg ville prøvd først. Funker ikke dette er det mange andre måter å gjøre det. Sorry for typos engelsk tastatur og på tlf