Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4195
Går i rusbehandling nå. Går egentlig greit, men det trigger anoreksien min at jeg ikke ruser meg lenger. Har lite lyst å spise fellesmåltider, og får heller ikke tilpasset med små mengder mat på rom, som jeg ble lovet. I tillegg har de prakket på meg den eneste feite personen på huset av de ansatte. Det er direkte ubehagelig og bli oppfordret til å spise av en person som ser ut som hun har spist mer den siste uka enn jeg siste i fjor. Er det en slags taktikk bak dette, eller er jeg helt paranoid? Jeg sitter å bli belært av ei dame som er mye yngre i tillegg til at hun trolig er sykelig overvektig, (og dermed har en spiseforstyrrelse selv).
Sist endret av Krokofant1; 26. januar 2022 kl. 04:09.
Blir sikkert bra om du legger godviljen til.
Kanskje hun lettere forstår deg enn noen som aldri har hatt problemer med mat?
Kansje de tenkte at dere begge hadde noe lære hverandre,møtes på midten, en slags mellomting? Jeg vet ikke jeg er overtrøtt men håper du se humoren i situasjonen jeg har selv vært i rusbehandling og hatt paranoide tanker.
Det er nok litt paranoididet ute og går her. Miljøterapeuten kan være kvalifisert som bare det hun, og kanskje hun har en spiseforstyrrelse eller har hatt og ønsker å bruke erfaringen sin til å hjelpe andre.

Det er det jeg vil med min erfaring med rusavhengighet og psykiske lidelser.

Spiseforstyrrelser og avhengighet har jo veldig mange likheter. Jeg har en venninne med bulimi, men varianten som heter overspisingssyndrom. Hun fikk olutselig ikke gå i gruppe med anorektikere lenger pga veit da faen jeg. Hun fikk aldri noen god grunn annet enn at det var litt annerledes. Dårlige greier. Hun er heldigvis på bedringens vei men makan hun har kjempet.

Prøv å se hvordan det fungerer du, og skulle det bli helt krasj så får du si ifra. Kjip samtale men det er din helse.

Lykke til
Kanskje en med anoreksi ikke er egnet til å vurdere om noen er syklig overvektig ?
Tja, det kan godt være at dere har blitt satt sammen fordi hun også sliter med en spiseforstyrrelse. Kan godt være en fordel det, istedenfor å ha en miljøterapaut som vet absolutt ingenting om det å ha et vanskelig forhold til mat.
Trådstarter
5 6
Sitat av dggr Vis innlegg
Kanskje en med anoreksi ikke er egnet til å vurdere om noen er syklig overvektig ?
Vis hele sitatet...
Jeg ser den, men hun er faktisk sykelig overvektig. Det er ingen andre ansatte jeg ville kalt det, kun hun. Så litt innsikt har man, selv om man en spiseforstyrrelse/føkka kroppsbilde selv.
Kan ikke gi deg noen magisk løsning, men opplevde dette selv under rusbehandling første runden. Spisevegringa kom rett tilbake og til tider føltes situasjonen rundt mat som verre enn rus-abstinensene. Om det hjelper å snakke med noen som har gått gjennom det selv, så er jeg kun ei melding unna. Masse lykke til!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
hvordan er hun ellers?
Trodde da et en med anorexia, visste bedre enn å dømme noen etter utseendet. Men kanskje det henspiller på hvor langt du har kommet i tilfriskningsprosessen...
Det er neppe noen taktikk bak det. Kanskje har noen tenkt at hun kanskje kan hjelpe da hun har kjent på lignende problematikk..

Spør lederen på stedet rett ut så får du vel ett direkte svar.

Er hun grei ellers?
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Trodde da et en med anorexia, visste bedre enn å dømme noen etter utseendet. Men kanskje det henspiller på hvor langt du har kommet i tilfriskningsprosessen...
Vis hele sitatet...
Man kan da godt ut fra observasjoner uten å dømme, trekke en slutning om en person har et sunt forhold til mat eller ikke basert på fettprosent. Du blir ikke overvektig med mindre du får i deg flere kalorier enn du forbrenner.
Sist jeg var i rusbehandling så fikk jeg en psykolog som rett og slett var på en annen planet enn jeg var. I begynnelsen av andre time så sa jeg det som det var, at jeg synes den første timen var vanskelig. Jeg sa at vi sikkert ikke kom til å få en god dialog, at vi ikke var på samme bølgelengde, basert på hvordan den første timen var.

Psykologen var delvis enig at kommunikasjonen under den første timen ikke var noe særlig bra, men ville gjerne prøve litt til.
Jeg sa det ikke var vits. At noen mennesker går man rett og slett ikke overens med, selv om de er snill og hjelpsom.
Både behandler og psykolog hadde full forståelse for at det kunne være slik en gang i blant og det var ingenting i veien for å bytte psykolog.

Håper erfaringen min kan være til hjelp og at de som jobber der er like hjelpsom som der jeg var. Lykke til
Sist endret av Ringen365; 26. januar 2022 kl. 13:01. Grunn: leif
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Man kan da godt ut fra observasjoner uten å dømme, trekke en slutning om en person har et sunt forhold til mat eller ikke basert på fettprosent. Du blir ikke overvektig med mindre du får i deg flere kalorier enn du forbrenner.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. Du kan si at fettprosent kan være en indikator på noe hvis den er langt nok utenfor normalen, men du vet ikke hva, hvor mye, hvordan eller hvorfor. Med andre ord har du ikke nødvendigvis nok informasjon om vedkommende til å si så mye om dem - utover at de har en uvanlig kroppsvekt, altså.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei, det kan du ikke. Du kan si at fettprosent kan være en indikator på noe hvis den er langt nok utenfor normalen, men du vet ikke hva, hvor mye, hvordan eller hvorfor. Med andre ord har du ikke nødvendigvis nok informasjon om vedkommende til å si så mye om dem - utover at de har en uvanlig kroppsvekt, altså.
Vis hele sitatet...
Her er det en likemann med åpent sinn! Det kan også tilføyes at enkelte sykdommer faktisk medfører en overvekt, som ikke kan defineres for å være overvekt som sådan, herunder lipødem. Vil si meg helt enig i at å dømme noen basert på utseendet, slik de fremstår for nettopp deg, er IKKE grunnlag for å sette noen i bås som "overvektig", og dertil "spiseforstyrret".
Shooting expert
BrageP's Avatar
Kanskje du skal ha litt meir fokus på kva ho seier, og ikkje korleis ho ser ut. Don't judge a book by the cover, som dei seier.

Og slapp litt av: Det er neppe nokon som vil deg vondt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg synes folkeskikk burde inngå i rusbehandling. Det er en del som sliter med det etter å ha vanket i harde miljøer.
Jeg opplever det at å snakke med noen som har gått igjennom det samme som en - har best effekt. Jeg får ikke det samme ut av å snakke med en alkoholavhengig når jeg er rusavhengig, selv om fellesnevneren er avhengighet er omstendigene og faktorene vilt forskjellige..
Sitat av easethepain Vis innlegg
Jeg opplever det at å snakke med noen som har gått igjennom det samme som en - har best effekt. Jeg får ikke det samme ut av å snakke med en alkoholavhengig når jeg er rusavhengig, selv om fellesnevneren er avhengighet er omstendigene og faktorene vilt forskjellige..
Vis hele sitatet...
Stadig tilbakevendene tema i NA og AA. Gjør det som funker best for deg. Erfaringen er vel at de fleste i 2022 er blandingsmisbrukere og mange går i mellom her. Det første du lærer er å se etter likhetene å ikke sitte å lete etter forskjellene. For meg ble løsningen begge deler.
Sist endret av Dough; 9. oktober 2022 kl. 01:50.
Dette er mer et svar på kommentarer, ikke til OP, men føler jeg må prøve å forklare de her som ikke klarer å se dette fra perpektivet til noen med anoreksi.

Har selv slitt med spiseforstyrrelser, og en av tingene som "drev" sykdommen var å se overvektige mennesker, for å tenne en slags indre frykt for å se sånn ut (eller kanskje også en paranoia om at man allerede ser sånn ut). Dette er ikke en unik ting, og det finnes egne nettsamfunn der folk med ana med vilje "trigger" hverandre ved å poste bilder av overvektige mennesker. Vet det høres helt sprøtt ut for folk som ikke har opplevd å ha spiseforstyrrelser selv, men når man desperat prøver å gå ned så mye som mulig ender man i en boble der absolutt alt blir sett på i sammenheng med vekt.

Dette er selvfølgelig ikke overvektige sin skyld, men folk må forstå at dette ikke handler om "manglende folkeskikk", det er en sykdom som forvrenger hele verdensbildet ditt.
Stemmer det som TS skriver at det dreier seg om sykelig overvekt så ser jeg poenget.

Føles ikke gunstig at en med spiseforstyrrelse som ikke er under kontroll skal hjelpe en annen med spiseforstyrrelse.