Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6892
Hei, starter på jegerkurs nå til helga, så etter det er gjennomgått å prøve bestått så skal jeg såklart søke våpentillatelse, men ser at behandlingstiden på våpentillatelse er noe lang. Vil jeg korte den ned med å kjøpe godkjent våpenskap før jeg søker så jeg kan legge ved dokumentasjon på det, å ikke vente til godkjent søknad for så å levere dokumentasjon på at jeg har skap? Da det står på politiet sine sider at du skal levere dokumentasjon før du får utlevert godkjent søknad.
Jeg "trengte" ikke våpenskap for å få godkjent søknad. Kryssa bare av for at jeg hadde og at våpenet skulle bli lagret i godkjent våpenskap.
Til og med da politiet var her på husinspeksjon sa de ikke noe på at hagla lå på stuegulvet.
Nei, men det kan være en fordel da det vil ta kortere tid før du kan få tillatelsen utlevert og du kan kjøpe våpen. Du kan vente til søknaden er godkjent, men du får ikke utlevert tillatelsen eller lov til å kjøpe et våpen før skap er på plass.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Nei, men det kan være en fordel da det vil ta kortere tid før du kan få tillatelsen utlevert og du kan kjøpe våpen. Du kan vente til søknaden er godkjent, men du får ikke utlevert tillatelsen eller lov til å kjøpe et våpen før skap er på plass.
Vis hele sitatet...
Hæ? Når tok det kortere tid før du får utlevert våpentillatelse pga at man har skap? Her jeg kommer fra har ikke det vært relevant i heletatt i forhold til hvor lang tid søknaden tar eller man har godkjent søknad i handa å kan handle våpen.
Aldri hørt om noen som MÅTTE fikse skap før de fikk kjøpe våpen. Skal egentlig det ifølge loven, men ingen sjekker dette.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hæ? Når tok det kortere tid før du får utlevert våpentillatelse pga at man har skap? Her jeg kommer fra har ikke det vært relevant i heletatt i forhold til hvor lang tid søknaden tar eller man har godkjent søknad i handa å kan handle våpen.
Aldri hørt om noen som MÅTTE fikse skap før de fikk kjøpe våpen. Skal egentlig det ifølge loven, men ingen sjekker dette.
Vis hele sitatet...
Søknaden tar like lang tid uansett om du har skap eller ikke.

Å juge til Politiet om man har våpenskap eller ikke er en risiko. Du sier du har skap for å få utlevert tillatelsen, og da burde det være på plass, Onkel Blå blir jo ikke spesielt blide hvis de kommer på sjekk. At du vil risikere bøter eller inndragelse av våpen er din egen sak.

Det kan være mangel på skap, Corona restriksjoner som hindrer at nye skap kommer på lager, tregt bud eller andre ting som gjør at det kan ta tid å få tak i. Hvis man vil ha sitt på det tørre, så vil det ta kortere tid å få det på plass, og da kan du få tillatelsen utlevert kjappere enn hvis uforutsette ting skjer.

Om det er annerledes andre steder enn her jeg bor har jeg null peiling på, men her er de jævla strenge. Var en kjenning som fikk en saftig bot for litt siden fordi han ikke hadde lagret rifla si i skapet når snuten rulla inn døra hans for kontroll. Sure penger, når alt han hadde trengt var å ha det i et skap. Flott at det ordnet seg for deg, men det er ikke alle politifolk som er like kule, og ihvertfall ikke når det kommer til våpen.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Søknaden tar like lang tid uansett om du har skap eller ikke.

Å juge til Politiet om man har våpenskap eller ikke er en risiko. Du sier du har skap for å få utlevert tillatelsen, og da burde det være på plass, Onkel Blå blir jo ikke spesielt blide hvis de kommer på sjekk. At du vil risikere bøter eller inndragelse av våpen er din egen sak.

Det kan være mangel på skap, Corona restriksjoner som hindrer at nye skap kommer på lager, tregt bud eller andre ting som gjør at det kan ta tid å få tak i. Hvis man vil ha sitt på det tørre, så vil det ta kortere tid å få det på plass, og da kan du få tillatelsen utlevert kjappere enn hvis uforutsette ting skjer.

Om det er annerledes andre steder enn her jeg bor har jeg null peiling på, men her er de jævla strenge. Var en kjenning som fikk en saftig bot for litt siden fordi han ikke hadde lagret rifla si i skapet når snuten rulla inn døra hans for kontroll. Sure penger, når alt han hadde trengt var å ha det i et skap. Flott at det ordnet seg for deg, men det er ikke alle politifolk som er like kule, og ihvertfall ikke når det kommer til våpen.
Vis hele sitatet...
Kan ha noe med at jeg bor på landet. Aldri hørt om noen som har fått bøter eller annen konsekvens annet enn å må kjøpe våpenskap om politiet har vært på besøk.

"Du kan vente til søknaden er godkjent, men du får ikke utlevert tillatelsen eller lov til å kjøpe et våpen før skap er på plass."
Er det vanlig praksis at man ikke får utlevert tillatelsen før skap er på plass?
Sist endret av NokErNok; 11. mars 2021 kl. 02:57.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan ha noe med at jeg bor på landet. Aldri hørt om noen som har fått bøter eller annen konsekvens annet enn å må kjøpe våpenskap om politiet har vært på besøk.

"Du kan vente til søknaden er godkjent, men du får ikke utlevert tillatelsen eller lov til å kjøpe et våpen før skap er på plass."
Er det vanlig praksis at man ikke får utlevert tillatelsen før skap er på plass?
Vis hele sitatet...
Burde nok ha skrevet "Du kan vente til søknaden er godkjent, men du får ikke utlevert tillatelsen eller lov til å kjøpe et våpen før skap er på plass hvis du vil ha alt på det tørre", skal ta den. Man kan jo juge å si at man har skap, men da er man ikke spesielt høy i hatten hvis snuten har lite å gjøre akkurat de dagene du har fått våpenet hjem og du ikke har skap
Hvis du trenger våpenet raskt, så kan du få en venn til å kjøpe det på sitt våpenkort og låne det ut til deg. Du kan låne det i 4 uker om gangen, hvis dere skriver en utlånserklæring (finnes eget skjema for det). Så kan du kjøpe det fra han/henne når du får ditt våpenkort.
Leverte dokumentasjon på våpenskap sammen første søknad, på de to neste trengte jeg ikke å levere da det var registrert allerede.

Så anbefaler og kjøpe våpenskap med engang og levere dokumentasjonen sammen med våpensøknaden.

Da får du vanlig saksbehandlingstid. Og slipper og levere ettersende dokumentasjon.

Anbefaler og tenke over hva slags jakt du har tenkt å bedrive slik at du kjøper stort nok skap. En hagle, en jaktreifle og kanskje en 22 eller annet småkalibret tar litt plass + ammo, renseutstyr, kikkerter, sikte osv så har du fort fylt opp skapet.

Hvis du har liten plass kan du kjøpe ett til sluttstykkene/forskjeftet og.

Huske at skap under 200kg må boltes fast. Eller var det 300.
Det trenger forresten ikke være stort, kun krav om at vital del+ammo låses inn og ikke hele hagla for eksempel. Jeg har ikke våpenskap og tar alltid ut den vitale delen (tennstykket) og gjømmer godt en annen plass.
Jeg måtte ha våpenskap for å handle våpen. Dokumentasjon på dette skulle sendes inn ilag med søknad eller på mail i ettertid. Vil foreslå å kjøpe et skap før du søker.
Raufoss lager noen små skap som heter safehouse beregnet på å låse inn vital del.
Da kjøper jeg skap når jeg har bestått prøven så jeg får sendt dokumentasjon sammen med søknad, har ellerede en rifle som en annen eiger, men skal ta over når våpentillatelse er på plass. Kjøper et skap på over 150kg så slipper jeg fast bolting da jeg bare leier å ikke eiger leiligheten, å har planlagt innkjøp av hagle å salong å da er det stort nokk til dette. Takker for svar
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du trenger våpenet raskt, så kan du få en venn til å kjøpe det på sitt våpenkort og låne det ut til deg. Du kan låne det i 4 uker om gangen, hvis dere skriver en utlånserklæring (finnes eget skjema for det). Så kan du kjøpe det fra han/henne når du får ditt våpenkort.
Vis hele sitatet...
Et våpenkort er ikke en lisens for å få kjøpe våpen. Man har ett våpenkort tilknyttet hvert eneste våpen man eier, og alle må gjennom samme søknadsprosess.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Et våpenkort er ikke en lisens for å få kjøpe våpen. Man har ett våpenkort tilknyttet hvert eneste våpen man eier, og alle må gjennom samme søknadsprosess.
Vis hele sitatet...
Mente vell godkjent våpensøknad tenker jeg. Når man søker etter våpen er det uhyre viktig å spesifisere pipelengde osv på halvautomat. Der er selger strengere enn politi fant jeg ut.
Og når du skriver hva du skal bruke våpenet til så bør du tenke deg nøye om. Skriver du elgjakt så får du ikke flere våpen til elgjakt, da kan du f. eks skrive hjortejakt.
Mener å huske da jeg søkte om våpentillatelse, måtte jeg skrive ned serienr på skapet
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du trenger våpenet raskt, så kan du få en venn til å kjøpe det på sitt våpenkort og låne det ut til deg. Du kan låne det i 4 uker om gangen, hvis dere skriver en utlånserklæring (finnes eget skjema for det). Så kan du kjøpe det fra han/henne når du får ditt våpenkort.
Vis hele sitatet...
Neineinei. Søknadsprosessen vil være like lang for «kompis» som for ts. Så ikke prat om noe du ikke vet noe om

Utlånserklæring forutsetter at lånetaker allerede har våpenkort på samme kaliber.


Man får ikke våpenkort før du får innvilget våpensøknaden og har kjøpt våpenet. Kan ta alt ifra 2-8uker å få kortet etter at selger har fylt ut neders på skjemaet.


Søk om våpen. Kjøp skap om du vil eller vent til de ringer og hører om du har info om skap, send mms/epost av bankutskrift/bilde av skapet i leilighet/hus. Ferdig
Kom også til å tenke på at for ca 8 år siden ble jeg tatt for bruk av cannabis, etter dette har jeg aldri hatt noen problem med politi å bruker heller ingen druger, tror dere at dette kan bli et problem?
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Kom også til å tenke på at for ca 8 år siden ble jeg tatt for bruk av cannabis, etter dette har jeg aldri hatt noen problem med politi å bruker heller ingen druger, tror dere at dette kan bli et problem?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg hadde samme greie. Men nye regler gjør at om du er tatt for promillekjøring f. eks kan du få problemer, men da jeg ringte politiet sa de at alt var en vurderingssak men i utgangspunktet hadde jeg karantene på 5 år.
Om man har vært innblanda i endel vold og glattcellebesøk kan kanskje det ha noe å si.
Da jeg søkte om våpen var det ca 5-7 år siden jeg hadde blitt tatt med cannabis.
Våpenskap.
Hvis du kjøper fra forhandler, så sender de beskjed til politiet om at du har skap når du henter det. Da er den biten på plass. Det er ingen grunn til å ikke kjøpe skap med en gang.

Inspeksjon.
Hva er status for dette nå? Back in the days skulle de sende inn varsel om at de ville komme noen dager i forveien og kun sjekke at skapet var installert korrekt når de kom. Hva er det de *egentlig* sjekker på en sånn inspeksjon i disse dager, og hvordan foregår det? Dersom man har ulovligheter, så skal det visstnok være lurt å oppbevare de i et annet våpenskap som står et annet sted i huset enn der man har sine lovlige våpen: Da blir man ikke tatt på en rutinekontroll av skapet, og ved en full ransakning er alt forsvarlig nedlåsrt.

Kjøpe av kompis og låne
Som nevnt av andre er saksbehandlingstida ganske lang enten det er Per eller Pål som kjøper, og utlånet er ikke lovlig uten videre heller. I tillegg blir det dobbelt opp med avgifter, og våpensøknader koster $$. Politiet beskriver saksgangen ryddig, om enn deprimerende, her. I riktig gamle dager kunne det likevel ha noe for seg hvis kompisen bodde i utkantsstrøk der behandlingstida var vesentlig lavere enn i Oslo. I disse dager skal det visstnok ta latterlig lang tid i det ganske land, men jeg har ikke førstehåndserfaring med det moderne regimet. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Våpenskap.
Hvis du kjøper fra forhandler, så sender de beskjed til politiet om at du har skap når du henter det. Da er den biten på plass. Det er ingen grunn til å ikke kjøpe skap med en gang.

Inspeksjon.
Hva er status for dette nå? Back in the days skulle de sende inn varsel om at de ville komme noen dager i forveien og kun sjekke at skapet var installert korrekt når de kom. Hva er det de *egentlig* sjekker på en sånn inspeksjon i disse dager, og hvordan foregår det? Dersom man har ulovligheter, så skal det visstnok være lurt å oppbevare de i et annet våpenskap som står et annet sted i huset enn der man har sine lovlige våpen: Da blir man ikke tatt på en rutinekontroll av skapet, og ved en full ransakning er alt forsvarlig nedlåsrt.

Kjøpe av kompis og låne
Som nevnt av andre er saksbehandlingstida ganske lang enten det er Per eller Pål som kjøper, og utlånet er ikke lovlig uten videre heller. I tillegg blir det dobbelt opp med avgifter, og våpensøknader koster $$. Politiet beskriver saksgangen ryddig, om enn deprimerende, her. I riktig gamle dager kunne det likevel ha noe for seg hvis kompisen bodde i utkantsstrøk der behandlingstida var vesentlig lavere enn i Oslo. I disse dager skal det visstnok ta latterlig lang tid i det ganske land, men jeg har ikke førstehåndserfaring med det moderne regimet. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Vis hele sitatet...
Søknadstiden til meg var på ca 1,5-2 uker i 2013 mener jeg. Har ikke inntrykk av at noe har forandret seg, men nå er det corona så da sier det seg selv.
Som jeg har forstått er det forskjellig ettersom hvor du bor. Jeg søkte i ei lita bygd på landet og han som godkjente søknader der var kjent som en oppegående å grei politimann å ha med å gjøre og de ble vell heller ikke overarbeida mtp våpensøknader.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Som nevnt av andre er saksbehandlingstida ganske lang enten det er Per eller Pål som kjøper, og utlånet er ikke lovlig uten videre heller.
Vis hele sitatet...
Hva skjer hvis den man har lånt ut våpenet til gjør noe ulovlig?
Er man da medansvarlig?
Sist endret av vindaloo; 12. mars 2021 kl. 10:05.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I riktig gamle dager kunne det likevel ha noe for seg hvis kompisen bodde i utkantsstrøk der behandlingstida var vesentlig lavere enn i Oslo. I disse dager skal det visstnok ta latterlig lang tid i det ganske land, men jeg har ikke førstehåndserfaring med det moderne regimet. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Vis hele sitatet...
Dette var ihvertfall mulig i 2014, da fikk jeg innvilget søknad på rifle rundt en time etter at søknaden var levert.
Dette var på et lensmannskontor som ligger et stykke unna hjembyen min, og jeg oppsøkte dem nettopp med tanke på å unngå den klassiske papirmølla.
Kan være regimet er strengere nå, vet at en kompis av meg har ventet i ukevis på å få svar på tilsvarende søknad.
Nevnte kompis jobber forresten i politiet, og hevder at det er ekstra lang behandlingstid for politiansatte.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Våpenskap.
Hvis du kjøper fra forhandler, så sender de beskjed til politiet om at du har skap når du henter det. Da er den biten på plass. Det er ingen grunn til å ikke kjøpe skap med en gang.

Inspeksjon.
Hva er status for dette nå? Back in the days skulle de sende inn varsel om at de ville komme noen dager i forveien og kun sjekke at skapet var installert korrekt når de kom. Hva er det de *egentlig* sjekker på en sånn inspeksjon i disse dager, og hvordan foregår det? Dersom man har ulovligheter, så skal det visstnok være lurt å oppbevare de i et annet våpenskap som står et annet sted i huset enn der man har sine lovlige våpen: Da blir man ikke tatt på en rutinekontroll av skapet, og ved en full ransakning er alt forsvarlig nedlåsrt.

Kjøpe av kompis og låne
Som nevnt av andre er saksbehandlingstida ganske lang enten det er Per eller Pål som kjøper, og utlånet er ikke lovlig uten videre heller. I tillegg blir det dobbelt opp med avgifter, og våpensøknader koster $$. Politiet beskriver saksgangen ryddig, om enn deprimerende, her. I riktig gamle dager kunne det likevel ha noe for seg hvis kompisen bodde i utkantsstrøk der behandlingstida var vesentlig lavere enn i Oslo. I disse dager skal det visstnok ta latterlig lang tid i det ganske land, men jeg har ikke førstehåndserfaring med det moderne regimet. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Vis hele sitatet...


Før måtte de si ofra 46 timer før de kom pr brev. Nå kan de komme på inspeksjon når de vil. Sålenge du har våpenkort så gir du politiet frie tøyler til å spasere inn i huset uanmeldt.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva skjer hvis den man har lånt ut våpenet til gjør noe ulovlig?
Er man da medansvarlig?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Om våpenet er registrert på deg og du låner ut til noen uten våpenkort i samme kaliber. så er du jo like skyldig om ikke mere.
Sist endret av Stearinlys; 12. mars 2021 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Søknadstiden til meg var på ca 1,5-2 uker i 2013 mener jeg. Har ikke inntrykk av at noe har forandret seg, men nå er det corona så da sier det seg selv.
Som jeg har forstått er det forskjellig ettersom hvor du bor. Jeg søkte i ei lita bygd på landet og han som godkjente søknader der var kjent som en oppegående å grei politimann å ha med å gjøre og de ble vell heller ikke overarbeida mtp våpensøknader.
Vis hele sitatet...
"I tabellen under finner du hvor lang saksbehandlingstid det er for våpensøknader i hvert politidistrikt."

Distrikt Behandlingstid
Agder politidistrikt 20 til 24 uker
Finnmark politidistrikt 4 uker
Innlandet politidistrikt 15 til 20 uker
Møre og Romsdal politidistrikt 10 uker
Nordland politidistrikt 4 til 6 uker
Oslo politidistrikt 11 uker
Sør-Vest politidistrikt 3 til 4 uker
Sør-Øst politidistrikt 8 til 12 uker
Troms politidistrikt 4 til 6 uker
Trøndelag politidistrikt 7 til 12 uker
Vest politidistrikt 9 til 11 uker
Øst politidistrikt 10 til 12 uker

Kilde - https://www.politiet.no/tjenester/va...r-vapensoknad/ (lastet ned 12.03.2021 - KL 1233)
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Før måtte de si ofra 46 timer før de kom pr brev. Nå kan de komme på inspeksjon når de vil. Sålenge du har våpenkort så gir du politiet frie tøyler til å spasere inn i huset uanmeldt.
Vis hele sitatet...
Jøssda, 48-timersregelen er dau, du har helt rett! Så kjekt da. Jeg er ganske ofte ikke hjemme og det fremstår noe meningsløst å skulle reise rundt til tilfeldige folk for å komme på lyninspeksjon. Men sett at en våpeneier skriver en kritisk kronikk i avisen som faller politiet tungt for brystet. Eller enda bedre, en samboer som hverken har jegerprøven eller noensinne tatt i ei børse! Da har politiet plutselig anledning til å lovlig buse inn i heimen og lage god stemning under påskudd av å skulle sjekke våpenskapet. Så kjekt, før om åra var det stort sett langs veien de gikk inn for å plage dissidenter, og man kunne til en viss grad slippe unna ved å kjøre som en nyordinert prest til de gikk lei. Det er vel en halv million våpeneiere i landet, så det skulle gi fri adgang til ganske mange hundre tusen husstander. Ohwell. Nok en grunn til å forbli anonym på nettet!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jøssda, 48-timersregelen er dau, du har helt rett! Så kjekt da. Jeg er ganske ofte ikke hjemme og det fremstår noe meningsløst å skulle reise rundt til tilfeldige folk for å komme på lyninspeksjon. Men sett at en våpeneier skriver en kritisk kronikk i avisen som faller politiet tungt for brystet. Eller enda bedre, en samboer som hverken har jegerprøven eller noensinne tatt i ei børse! Da har politiet plutselig anledning til å lovlig buse inn i heimen og lage god stemning under påskudd av å skulle sjekke våpenskapet. Så kjekt, før om åra var det stort sett langs veien de gikk inn for å plage dissidenter, og man kunne til en viss grad slippe unna ved å kjøre som en nyordinert prest til de gikk lei. Det er vel en halv million våpeneiere i landet, så det skulle gi fri adgang til ganske mange hundre tusen husstander. Ohwell. Nok en grunn til å forbli anonym på nettet!
Vis hele sitatet...
Det er flere medlemmer av et annet norsk forum hvor de hovedsaklig snakker om våpen/jakt/hjemmelading, som har fått rassiaer hjemme hos seg pga profilbildene. Så ikke så mye som skal til om du tråkker på noen tær!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queefer Sutterland
Lilletrille2's Avatar
25 3
10 År så har du plettfri vandel og får våpen garantert
Søkte i april å fikk i svar at det måtte bli sendt til jurist for gjennomgang av vandel, behandlings tid 4-6 mnd.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Søkte i april å fikk i svar at det måtte bli sendt til jurist for gjennomgang av vandel, behandlings tid 4-6 mnd.
Vis hele sitatet...
For noe som skjedde 8 år siden? Ble tatt for cannabis da jeg var 16 og da jeg var 20 søkte jeg om våpen og fikk det godkjent innen 2 uker. Kanskje nye regler siden da?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Før måtte de si ofra 46 timer før de kom pr brev. Nå kan de komme på inspeksjon når de vil. Sålenge du har våpenkort så gir du politiet frie tøyler til å spasere inn i huset uanmeldt.
Vis hele sitatet...
Feil.

Frå våpenforskrifta av 1. juni 2021:

§ 11-6.Kontroll med oppbevaring i privat bustad

Politiet må sende førehandsvarsel før dei kan føre kontroll med oppbevaring av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon i privat bustad. Førehandsvarselet må vere motteke av vedkomande løyvehavar minst 48 timar før kontrollen kan finne stad.

Politiet sin kontroll av oppbevaring i privat bustad skal berre skje på det eller dei stadar som løyvehavar syner fram som oppbevaringsstad for skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon. Manglar det skytevåpen eller våpendelar på oppbevaringsstaden i høve til det som er registrert hos løyvehavar, skal vedkomande opplyse om kvar gjenstandane er, og gjevast ein kort frist til å syne fram dei aktuelle skytevåpen eller våpendelar for kontroll. (Uthevinga mi.)

Folk som plutseleg har fått politiet på døra, har fått dei der av andre årsaker, eksempelvis på grunn av mistanke om uregistrerte/ulovlege våpen. Mellom anna var det ein fyr som fekk besøk av uniformert politi fordi han prøvde å kjøpe magasin til Stengun på Finn, og ein eller annan fjott tipsa politiet. Fyren var berre samlar, men politiet tok med alle våpna hans. Han fekk dei til slutt tilbake - med riper.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Feil.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, men var det ikke noe tullball her? Med det gamle lovverket ble fristen på to døgn innført, og så tror jeg den ble fjerna slik at de kunne komme og gå som de ville. Med den nye loven og tilhørende forskrift av i år har de tydeligvis gjeninnført regelen om to døgn. Mulig jeg er helt på bærtur; jeg husker ikke alle endringer i det forrige lovverket i detalj.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Fyren var berre samlar, men politiet tok med alle våpna hans. Han fekk dei til slutt tilbake - med riper.
Vis hele sitatet...
La meg gjette... Verdiforringelsen av samlinga ble ikke refundert, til tross for at de egentlig må betale for skader når det er bomtur? Forøvrig: Hva slags nek er det som selger lovlige gjenstander på finn og så melder fra til politiet når noen kjøper det..?
Sist endret av Myoxocephalus; 29. juli 2021 kl. 23:49.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mulig jeg er helt på bærtur; jeg husker ikke alle endringer i det forrige lovverket i detalj.
Vis hele sitatet...
Det kan ha vore snakk om innføring av uanmelde kontrollar, men det må ha blitt konkludert med at det er grunnlovsstridig.

La meg gjette... Verdiforringelsen av sanlinga ble ikke refundert, til tross for at de egentlig må betale for skader når det er bomtur?
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Forøvrig: Hva slags nek er det som selger lovlige gjenstander på finn og så melder fra til politiet når noen kjøper det..?
Vis hele sitatet...
Han skreiv det under "ønskes kjøpt", og så var det ein eller annan som kjende att namnet og vart veldig engsteleg - eller rett og slett ikkje likte fyren.
Sist endret av BrageP; 29. juli 2021 kl. 23:06.