Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3526
Hei!

Jeg skal kjøpe meg mobil og noe annet stash via nettet.

Er det forskjell på norske og utenlandske sider på hvordan betalingen foregår.

Det jeg lurer på er hvordan dette skjer?

Skriver man inn kortnummeret (visa), så kommer pakken så henter man den på postkontoret så må man betale den toll driten (200?) - så deretter blir det trukket fra kortet direkte?

Eller hvordan fungerer dette?

Håper på snarlig svar!
Hvis du bestiller fra en norsk side så kan du enten bestille via oppkrav eller kredittkort. Hvis du bestiller med oppkrav kommer porto i tilegg og du betaler det hele på postkontoret.
kredittkort, er det VISA, eller MasterCard som ER kredittkort..

Forklar hvordan det fungerer i utlandet da?

Blir det trukket med en gang, eller tar det noen dager??
Somregel betaler man med visa (eller andre kort) når man handler på utenlandske sider.De vil da vite kortnummer, utløpsdato og noen ganger kontroll-nummeret. Varen ender da opp i postkassen, eller postkontoret hvis pakken er litt stor. Hvis du handler for over 200 kr må du fortolle varen. Så av og til kan det være billigere å kjøpe den litt dyrere varen fra norske leverandører..

edit: Kontoen trekkes ikke umiddelbart når du betaler med kredittkort, men det gjeldene beløpet blir "reservert", og trukket et par dager senere.
Sist endret av Frozk; 6. januar 2005 kl. 22:31.
Ok,

men det jeg lurer på er altså da!

Om det blir trukket fra kortet! eller om du må betale varen på postkontoret (ja, vet man må betale toll osv på postkontoret)

men selve varen?
Det bør du nesten lese deg frem til på den respektive netthandelen. Men det er vel vanlig å trekke penga fra konto når de shipper varen.

Når jeg kjøpte en julegave i fjor så fikk jeg faktisk pakka på døra av postmannen
Hehe!

Takk for svar alle!

Når man kjøper ting på nettet, har jeg hørt at man faktisk ikke trenger dekning på konto, er dette tilfelle?( vet at den går i minus men dere skjønner hva jeg mener)

at man kan bestille en vare et par dager før lønning lrno?
Og,

kan dere ikke liste opp de 4-5 beste stedene på internett å kjøpe elektroniske varer da? (mobil, pc, spill...) osv.. ?

(sorry for 2 kjappe poster)
Tenker du på norske eller utenlandske?

www.kelkoo.no er jo en fin plass å søke litt rundt.
www.komplett.no
www.mpx.no

Du kan jo også se på www.kelkoo.no og sammenligne prisene.

Du har tenkt og betale med kort ?
Hogwarts,

ja, skal betale med kort!

Så lurer på om det er noen plasser man kan betale med visa å bli trukket slik at kontoen går i minus f.eks?

*venter på lønning,men vil ha utstyr asap*
Om den blir trukket minus er kun om kortet ditt tillater dette. Om du betaler med kort via nettet blir dette som regel tatt hånd om før pakke blir sendt.
Du kan jo være prøvekanin for nFF å se om det går :P Hvis du vil ha det så raskt kan du vel betale i cash, hvis du har noe. Ellers er du nok nødt til å vente til lønning...
Hm,

men jeg synes jeg har lest om dette før at det går.. og bestille varer fra nettet med VISA kort...., så blir man trukket senere (akkurat som om man betaler i norske taxier, man trenger ikke ha dekning)
Hørtes ut til å være veldig useriøse firmaer som gjør slikt. Men om du ikke har VISA-kort som tillater å overtrekkes, så går det ikke. Sjekk hvor mye du kan overtrekke på kortet, evnt om det i det hele tatt går.
Jammen så prøv da. Og hold oss oppdatert om hvordan det går...
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det er en del netthanderer hvor du kan bruke PayPal. Når du oppretter en PapPal-account åpnes det en konto i DNB som du kan overføre penger til og fra via nett når det passer deg. Du trenger ikke kredittkort for å handle med PayPal.
Tenkte noen hadde noen erfaringer jeg da,

har prøvd på komplett.no

der går det ikke, heller ikke på mpx.no

Så jeg lurer på om dere vet av noen utenlandske plasser der man kan kjøpe mobiltelefoner o.l

Mest sannsynlig at om det går så går det via utlandet siden man kan bruke ett visa kort (som nei, ikke kan overtrekkes) uten dekning så det griner etter i utlandet..

så, jeg lurer da altså på om noen av dere har utendlanske evt. sider !
Jeg synes du kun gjentar deg selv til stadighet, kan ikke du heller bare vente på lønningen din og bestille når du har penger?
Hehehe...

mener ikke at jeg gjentar meg selv, jeg svarer bare på poster som blir postet i min thread, det er vel lov? om du leser oppover denne posten er det flere enn bare meg som gjentar seg, er du ikke enig ?


Jeg spør om det er mulig, å får dog ikke svar på det
Jeg mener jeg ikke har sett annet enn endeløst mas om overtrekking av visakort og kontoer siden jeg så deg registrere deg. Kan være jeg som er uheldig å lese feil poster, men hva vet vel jeg.

Forøvrig, etter mine erfaringer så sjekkes som regel betalingsgrunnlaget før du får satt inn en bestilling.
De fleste utenlandske webshopper pleier vel å skjekke om du har penger på konto før du før gjennomført orderen.

Gjelder hvertfall for play.com , dvdstrax.com og jeg regner med at alle de andre store har det også.

Hvis du har tenkt å kjøpe mobil og sånt i utlandet så må du tenkte på at alt av varer over 200,- må fortolles når det skal inn i landet.

Lykke til !

P.S: Du får ikke tlf'n min for 2200,-

EDIT: Stormen var jo mye flinkere enn meg til å skrive
Sist endret av mofo-hub; 7. januar 2005 kl. 21:35.
Kjell Kjellsen, fortsett slik som dette, så vil du snart kvalifisere til den prestisjetunge tittelen "søppelposter".

Når det gjelder spørsmålet ditt så er svaret som følger:

Alle visabutikker tar en autoriasjonssjekk; noe som vil si at de sjekker om kortet kan krediteres for den summen - f.eks 1000 kr. Selve beløpet blir vanligvis ikke trukket før 3-4 dager senere, men de "reserverer" beløpet på kontoen din. (Legger det inn i en autorisert transaksjonskø)

Når du bestiller en vare fra nettet, så blir du trukket kostnaden for varen - f.eks 1000 kr - og enn så lenge verdien er over 200 kr (tollgrensen for tollfritak), så vil du bli etterfakturert av kurér-selskapet (f.eks UPS eller lignende) for tollavgiften + et ekspedisjonsgebyr.

En vare til 1000 kr, vil da f.eks bli etterfakturert DEG ca 2 uker etterpå, med moms + gebyrer på ca 2-300 kr.

Er du fornøyd nå, eller skal jeg banke det inn i huet på deg også?

(PS: Du trenger ikke svare på denne posten, fordi vi vet alle at du fikk svar på spørsmålene dine)
admin: Jeg tror nok du desverre har vært så uheldig å lese feil poster ja..

hehehe..

Hvordan kan utenlandske selskaper greie å sjekke om man har penger på konto?
Ved å kontakte banken via et elektronisk system?
Mulig, men hvorfor har jeg hørt at det går an å bestille ting uten dekning da? :s
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Fordi du kjenner noen som liker å lyve
Andre plausible grunner:

1) Fordi de lurte deg
2) Fordi du hører stemmer

Det er et av de dummere spørsmålene som er blitt stilt her på forumet. Du må jo ikke spørre oss, hvorfor du har hørt noe slikt. Hadde jeg vært deg ville jeg

a) gått til den jeg hadde informasjonen fra, dernest
b) forsvunnet fra jordens overflate.
Offtopic: Men er du du blind? Spiller du så dum? Eller bare et tappert forsøk på å kverulrere og beefe postcounten?
▼ ... over et år senere ... ▼
et år gammelt innlegg, men må allikevel påpeke, at ingen kunne gi Kjell Kjellsen svar på HVOR man kunne overtrekke??!! Er mulig dere vet så mye om emnet.. Har selv drevet med lignende, og det er et hav av forskjellige betalingssystemer, og det er vel kun bank ansatte i de riktige avdelinger som kjenner sammenhengen..