Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3824
Til høsten må jeg balansere skole og to jobber (litt fysisk arbeid og litt kontor), samt fritidsaktiviteter (mye skriving og snakking) og trening. Det kommer til å bli lange dager, på det meste full timeplan fra 6:00 til 21:00.

Jeg sliter vanligvis litt med søvn og pleier å forsove meg eller være så sløv i løpet av dagen at jeg ikke klarer å yte. Jeg sliter også periodevis med konsentrasjon og motivasjon, noe som gjør at jeg bare gir opp og heller skulker. Jeg ser derfor etter noe jeg kan ta de mest hektiske dagene/ukene.

Må ikke nødvendigvis være én ting. Jeg kan kombinere hvis det har bedre effekt. Er det noen som har noen tips eller forslag eller advarsler? Har sett på f.eks. ritalin, men vet ikke om det har bra effekt på fysisk arbeid? Har også sett på amfetamin, men er redd for å metamfetamin.
Anonym bruker
"Nyfiken Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan tenker du å opprettholde dette nivået over lengre tid? Ved konstant doseøkning? Kanskje det er en idé å se seg om etter et annet arbeidsfelt eller å bruke litt lenger tid istedenfor å slite ut kroppen?
Sentralstimulerende midler kan muligens få deg gjennom dagene en kortere eller til og med lengre periode, men den bruken du beskriver er oppskrift på katastrofe. Det der ender garantert ikke godt. Snu, og se deg ikke tilbake.

For meg høres det ut som du allerede er litt på felgen. Dårlig søvn, lite motivasjon og konsentrasjon. Gir opp. Det lukter depresjon. Det er der du bør begynne å lete etter svar, ikke hos dopdealere.

Dette er ikke noen moralpreken. Folk må bare gjøre som de vil med kroppen sin. Bruk av sentralstimulerende midler til fest av og til er ikke mer skadelig enn å drikke seg full. Er man i utgangspunktet frisk, glad og motivert er vel potensialet for skade ved svært begrenset bruk som "puggedop" heller ikke stort. Men å bruke det for å takle en hverdag du ikke mestrer er ren idioti. Du vil krasjlande før eller siden, garantert.

Ritalin er et sentralstimulerende middel som vil virke omtrent som amfetamin, også mot tretthet og fysisk slitenhet. Mange, inkludert meg selv (ADHD), erfarer imidlertid at det er et stoff med fryktelige bivirkninger (angst, nedtur) selv i moderate terapeutiske doser. Gatedop er, som du sier, et usikkert kort. Du har selvsagt medisinsk amfetamin (i Norge stort sett deksamfetamin i form av Attentin), som er tryggere og som de fleste mener gir mindre nerver og har en mindre ille nedtur sammenlignet med Ritalin. Men det er en kortvarig trøst, for slik du beskriver bruken vil det ødelegge deg.
Vil ikke si meg enig i svaret over her.
Jeg hadde nogenlunde samme situasjon og hadde en svært krevende jobb. Kjøpte meg en kilo amfetamin som varte i ca 3-4 år (solgte ikke et eneste gram men brukte alt selv).
Brukte så og si daglig men passet på doseringen.
Ingen på jobben merket dette og om du er moderat med mengden kan du fint bruke dette daglig over mange år.
Måtte øke doseringen noe over tid selvsagt.
Byttet til enda mer krevende jobb etter 5 år og kjøpte meg en kilo til og kjørte samme runddans som tidligere.
Totalt på siste 12 år med jobb har jeg brukt ca 2,8 kilo og eneste bivirkningen jeg har merket er tennene.
Jobbene har hele tiden vært svært godt betalt så jeg har enkelt kunne fikse tennene underveis.
Andre bivirkninger har jeg ikke merket uten at det betyr at de ikke eksisterer.
Kvaliteten på amfetaminen vil jo også være avgjørende for eventuelle bivirkninger.
Heldigvis hadde jeg en god leverandør og meget god kvalitet på stoffet.
Dersom du begynner å «party-dosere» sånn i helgene pg slikt så vil du svært fort få problemer. Men for meg har moderat daglig dosering funket utmerket og jeg hadde ikke kunnet jobbe som jeg har uten amfetamlnen

Om du har meget fysisk krevende arbeid så vær forsiktig.
Jeg har kun hatt jobber som har vært mentalt krevende og mye reising. Vil tro det er langt mer risikabelt dersom du tar amfetamin for å tåle en fysisk krevende jobb.
Sist endret av worldwebber; 13. juni 2019 kl. 08:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fregnete Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Dette vil altfor fort gå til å bli en vond sirkel! Har så og si tatt kokain hver eneste arbeidsdag siden oktober i fjor. Kjenner merkelig nok ingen fysiske abstinenser som for eks i helgedagene og tilogmed på morgen, men trenger noe som fungerer raskt og bra. Kaffe har aldri fungert på den måten for meg. Det blir altfor lett og utsette straffa. Og dermed ta ei dosering om morgen. Dette er noe du må bestemme selv
Trådstarter
6 1
Ok, takk for svar alle sammen!
Sitat av worldwebber Vis innlegg
Vil ikke si meg enig i svaret over her.
Jeg hadde nogenlunde samme situasjon og hadde en svært krevende jobb. Kjøpte meg en kilo amfetamin som varte i ca 3-4 år (solgte ikke et eneste gram men brukte alt selv).
Brukte så og si daglig men passet på doseringen.
Ingen på jobben merket dette og om du er moderat med mengden kan du fint bruke dette daglig over mange år.
Måtte øke doseringen noe over tid selvsagt.
Byttet til enda mer krevende jobb etter 5 år og kjøpte meg en kilo til og kjørte samme runddans som tidligere.
Totalt på siste 12 år med jobb har jeg brukt ca 2,8 kilo og eneste bivirkningen jeg har merket er tennene.
Jobbene har hele tiden vært svært godt betalt så jeg har enkelt kunne fikse tennene underveis.
Andre bivirkninger har jeg ikke merket uten at det betyr at de ikke eksisterer.
Kvaliteten på amfetaminen vil jo også være avgjørende for eventuelle bivirkninger.
Heldigvis hadde jeg en god leverandør og meget god kvalitet på stoffet.
Dersom du begynner å «party-dosere» sånn i helgene pg slikt så vil du svært fort få problemer. Men for meg har moderat daglig dosering funket utmerket og jeg hadde ikke kunnet jobbe som jeg har uten amfetamlnen

Om du har meget fysisk krevende arbeid så vær forsiktig.
Jeg har kun hatt jobber som har vært mentalt krevende og mye reising. Vil tro det er langt mer risikabelt dersom du tar amfetamin for å tåle en fysisk krevende jobb.
Vis hele sitatet...
Beklager, men å være "uenig" i det jeg skriver er basert på en anekdotisk fortelling fra eget liv er meningsløst. Det blir av type "pøh, røyking er ikke farlig. Bestefaren min røykte 40 om dagen hele livet sitt fra han var 15. Aldri syk en eneste dag. Sovnet stille inn da han var 101"

Faktum er at både din og trådstarter beskrevne bruk er høyrisikosport. At du til og med anbefaler det på tross av at du har måttet bruke titusener på å reparere tennene dine sier litt om din dømmekraft.

Jeg kan dessuten garantere deg at du har hatt bivirkninger ut over de du har merket. I snitt ca 0,7-0,8 g (1kg på 3,5 år) om dagen med amfetamin av "god kvalitet" er mye. For å sette det i perspektiv så tilsvarer dette rundt 200mg ren amfetamin daglig om man antar en renehetsgrad på 25%, noe som er omtrent på snittet i følge KRIPOS. 200mg om dagen er mange ganger mer enn normal dosering ved ADHD - du er langt inne i festbruknivåer for folk flest. Dette er ikke snakk om egenmedisinering, det er rusmisbruk. Du er en rusmisbruker. Og da har jeg tatt utgangspunkt relativt i godt utblandet amfetamin. Du er ekstremt naiv om du tror dette ikke har kostet kropp og psyke mer enn dårlige tenner. Personligheten din, hvordan folk har oppfattet deg, hvordan du selv tror folk oppfatter deg, hvordan kjemien i hjernen din er fullstendig herpet (noe du kamuflerer ved økt dosering) og ikke minst påvirkningen på hjerte-kar-systemet ditt, noe som ikke trenger å merkes før det smeller 25 år før det burde.
Må egentlig si meg enig med han over meg nå, når jeg gikk på speed så ble det maks 50 mg om dagen
Når skal folk fatte at amfetamin og den slags er dritt i forhold til f.eks modafinil. Ingen rus, ingen avhengighet. Du trenger ikke øke dosen engang. Tar det i enkelte perioder å får en helt vanvittig konsentrasjon og pågangsmot. Lenge varer det også, armodafinil varer enda lengre.. Nevnte jeg at det er relativt billig også ? Prisen av en kopp kaffe for en dagsdose..
Det har kanskje noe med tilgangen å gjøre, at folk ikke velger modafinil eller armodafinil?
Trådstarter
6 1
Ønsker forresten ikke å bruke hver dag, og aller helst ikke flere dager sammenhengende. Men forstår jeg det dere skriver rett så er det likevel ikke en god løsning? Skal se om jeg finner mer bærekraftige alternativer. Takk for svar!
Folk har blitt så skjøre.
Den hverdagen du beskriver høres ikke veldig ekstrem ut selv om det blir lange dager så vil du fint klare dette uten amfetamin.
I bunn og grunn høres det ut som en vanlig hektisk hverdag.
For min del så fungerer kun stimulant er for å komme meg gjennom en kneik, ikke flere kneikee på rad. For å møte en deadline, Jepp, fungerer rått, men for å komme seg gjennom det når det er normen og ikke unntaket, så man det ha motsatt effekt. Spesielt når søvnen tar skade. De fleste jeg kjenner har samme erfaring, og har konkludert med at søvn og det å starte morningen med en joggetur er langt mer bærekraftig. Alle er dog forskjellige, og noen tåler stimulant er bedre long term, men fint at du får begge synspunkter.
Du har jo allerede fått gode svar i forhold til at du risikerer mye her. Er du av typen menneske med avhengighetspersonlighet så er det fort oppskrift på katastrofe.

Når det er sagt så er ikke jeg noen fan av Ritalin. Nedturen og nervene er mye verre enn ved (god) amfetamin. Derimot er jo Ritalin tryggere da du vet hva du får, men jeg har alltid tatt meg tid til å teste amfetaminen ordentlig og forsiktig først. Så justerte jeg dosene ut fra kvaliteten.
Anonym bruker
"Blå Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du i det hele tatt tilgang på noen av disse stoffene?
Microdosing av LSD, sykt effektivt for min del (blir også mer sosial)

Modafinil, effektiv for lengre perioder og får laserfokus. Promoterer wakefulness og awareness.Kan noen ganger oppleves som en mild trip, bare mer fokusert. Blir utrolig produktivt, men hvis jeg jobber med noe og noen forstyrrer meg så blir jeg irritert.

Ltheanine + kaffein. Bra for fokus i kortere perioder. Veldig mild nootropic som du kan bruke over lange perioder uten å bekymre deg for helsa.

Rhodiola rosea også veldig effektivt 1-2ganger or uke

Piracetam + Cholin. Ganske effektivt.

Aniracetam + Cholin. Veldig effektivt.

Div andre ting som jeg ville sjekket:
Kreatin
Lions mane


Har forskjellige ting til forskjellige ting, og også for å unngå toleranse.
Trådstarter
6 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du i det hele tatt tilgang på noen av disse stoffene?
Vis hele sitatet...
Ja!

Sitat av 3mma Vis innlegg
Microdosing av LSD, sykt effektivt for min del (blir også mer sosial)

Modafinil, effektiv for lengre perioder og får laserfokus. Promoterer wakefulness og awareness.Kan noen ganger oppleves som en mild trip, bare mer fokusert. Blir utrolig produktivt, men hvis jeg jobber med noe og noen forstyrrer meg så blir jeg irritert.

Ltheanine + kaffein. Bra for fokus i kortere perioder. Veldig mild nootropic som du kan bruke over lange perioder uten å bekymre deg for helsa.

Rhodiola rosea også veldig effektivt 1-2ganger or uke

Piracetam + Cholin. Ganske effektivt.

Aniracetam + Cholin. Veldig effektivt.

Div andre ting som jeg ville sjekket:
Kreatin
Lions mane


Har forskjellige ting til forskjellige ting, og også for å unngå toleranse.
Vis hele sitatet...
Takk! ❤️
Sist endret av macaroni90; 15. juni 2019 kl. 10:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det har kanskje noe med tilgangen å gjøre, at folk ikke velger modafinil eller armodafinil?
Vis hele sitatet...
Nja, det henger jo litt sammens med etterspørsel også. Utenlands er det svært lett, innenlands er det litt værre. Sist jeg var innom dnmNO så ble det nevnt at det selges så lite modafinil at det ikke var verdt det.. Virker som om folk ikke vet om det. Av erfaring, alle som tester vil ha mer, men ingen vet hvordan... og det gjelder spesielt de som har ritalin/amfetamin å sammenligne med. I forhold til alternativene er det fantastisk.
Det du beskriver kan og være søvnapne, sliten, trøtt umotivert, tan en tur til lege og be om utredning. Veldig dumt og satse på sentralstimulerende da det fort kan bikke feil vei.

Skal selv inn nå da legen sa at jeg s ut som en fyr som ikke hadde sovet godt på et par år.
Trådstarter
6 1
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Det du beskriver kan og være søvnapne, sliten, trøtt umotivert, tan en tur til lege og be om utredning. Veldig dumt og satse på sentralstimulerende da det fort kan bikke feil vei.

Skal selv inn nå da legen sa at jeg s ut som en fyr som ikke hadde sovet godt på et par år.
Vis hele sitatet...
Har vært hos legen! Fikk D-vitamintilskudd, antidepressiva og sovepiller (med heftig hangover) :/
Sist endret av macaroni90; 15. juni 2019 kl. 16:23.
Sitat av macaroni90 Vis innlegg
Har vært hos legen! Fikk D-vitamintilskudd, antidepressiva og sovepiller (med heftig hangover) :/
Vis hele sitatet...
Flott! Tipper du fikk Vallergan da? Et tips for å slippe den hangoveren er å ta tablettene 2-3, ja kanskje 4 timer før du legger deg. Ikke 1/2 til 1 time slik det står i felleskatalogen og som fastleger kopierer ukritisk. Enhver sykepleier på psykiatrisk sykehus kan fortelle deg at det er altfor sent for de aller fleste, og at Vallergan ofte ikke gir effekt før det er gått flere timer. Når makskonsentrasjonen i blodet i treffer på nattmorran så er det klart man får hangover!

Lykke til.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Les boka Drug Induced Demencia. Ritalin gjør deg skjerpa og speeda i starten, men kan ødelegge bpdet hjertet og hjernecellene dine.
Trådstarter
6 1
Sitat av lidran Vis innlegg
Flott! Tipper du fikk Vallergan da? Et tips for å slippe den hangoveren er å ta tablettene 2-3, ja kanskje 4 timer før du legger deg. Ikke 1/2 til 1 time slik det står i felleskatalogen og som fastleger kopierer ukritisk. Enhver sykepleier på psykiatrisk sykehus kan fortelle deg at det er altfor sent for de aller fleste, og at Vallergan ofte ikke gir effekt før det er gått flere timer. Når makskonsentrasjonen i blodet i treffer på nattmorran så er det klart man får hangover!

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takk for tips!
R.i.p 23.04.2021
Hva med å droppe den skadelige potensielt ødeleggende amfetaminen, og sjekke ut modafinil i stedet?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Modafinil
Hva med en kopp kaffe eller tre om dagen? Og hasj av og til for å belønne deg selv. Glem speed, og ritalin er det værste dritet ever.

s
Har unngått sovepiller i flere år nå, men lite søvn tærer på helsa kjenner jeg, så håper det kommer noe ut av søvnregistrering.

D vitamin mangel ja, fan noe av det sykeste jeg har opplevd det, var ett tankekjør uten like. Nesten som en psykose.

Har ikke noen andre råd å komme med enn å holde seg unna amf, kan ta standard rådene da, tren, sov god og spis sunt.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en av de som takler amfetamin nedtur veldig dårlig. Jeg får panikkanfall hver jævla gang. Likevel har jeg tatt det ca 2 ganger i året. Men hver gang skal vær den siste. Jeg blir suicidal av nedturen, hva får meg til å glemme det hver gang? Mulig dette var litt oftopic, men faen for et drittstoff
Sitat av Tarm Vis innlegg
Hva med å droppe den skadelige potensielt ødeleggende amfetaminen, og sjekke ut modafinil i stedet?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Modafinil
Vis hele sitatet...
Modanfinil er slettes ikke så uproblematisk som mange her inne skal ha det til. Det er forbundet med en rekke alvorlige bivirkninger og interaksjoner med en rekke andre medisiner. Det er registrert som B-preparat og er i tillegg ytterligere kontrollert ved at kun leger med tilstrekkelig erfaring med narkolepsi kan initiere behandling. Å initiere slik behandling på egen hånd er russisk rulett i like stor grad som å gjøre det med ritalin eller attentin/medisinsk amfetamin. There ain't no such thing as free lunch. What goes up, must come down. Å rote til hjernekjemien med potente stimulerende midler for å på egen hånd forsøke å løse problemer med mestring av hverdagen, det er en elendig idé.
Sitat av 3mma Vis innlegg
Microdosing av LSD, sykt effektivt for min del (blir også mer sosial)

Modafinil, effektiv for lengre perioder og får laserfokus. Promoterer wakefulness og awareness.Kan noen ganger oppleves som en mild trip, bare mer fokusert. Blir utrolig produktivt, men hvis jeg jobber med noe og noen forstyrrer meg så blir jeg irritert.

Ltheanine + kaffein. Bra for fokus i kortere perioder. Veldig mild nootropic som du kan bruke over lange perioder uten å bekymre deg for helsa.

Rhodiola rosea også veldig effektivt 1-2ganger or uke

Piracetam + Cholin. Ganske effektivt.

Aniracetam + Cholin. Veldig effektivt.

Div andre ting som jeg ville sjekket:
Kreatin
Lions mane


Har forskjellige ting til forskjellige ting, og også for å unngå toleranse.
Vis hele sitatet...
Håper for din egen helses del at du har en lege eller utdannelse som gjør deg i stand til å vurdere interaksjoner og bivrkninger på denne haugen av stoffer. Mye av det du nevner finnes det ikke langtidsstudier på engang fordi stoffene er såpass nye. Du har kanskje allerede forsøkt å legge om livsstil og kosthold uten hell, eller?
Sitat av lidran Vis innlegg
Modanfinil er slettes ikke så uproblematisk som mange her inne skal ha det til. Det er forbundet med en rekke alvorlige bivirkninger og interaksjoner med en rekke andre medisiner. Det er registrert som B-preparat og er i tillegg ytterligere kontrollert ved at kun leger med tilstrekkelig erfaring med narkolepsi kan initiere behandling. Å initiere slik behandling på egen hånd er russisk rulett i like stor grad som å gjøre det med ritalin eller attentin/medisinsk amfetamin. There ain't no such thing as free lunch. What goes up, must come down. Å rote til hjernekjemien med potente stimulerende midler for å på egen hånd forsøke å løse problemer med mestring av hverdagen, det er en elendig idé.
Vis hele sitatet...
Ja, i Norge. Det at Norge er streng på legemidler er vel ingen nyhet. Det er jo fordi det er såpass nytt..? Vil også se kilder på de alvorlige bivirkningene og interaksjonene. Husker sist jeg leste om bivirkninger på Paracet pakken.. Jeg sier på ingen måte at det er ufarlig, men sist jeg sjekket var det ingen kjente alvorlige bivirkninger.

«What goes up, must come down»

Hva mener du? Nedtur?
Det er jo litt av greia, det er det ikke er.
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Ja, i Norge. Det at Norge er streng på legemidler er vel ingen nyhet. Det er jo fordi det er såpass nytt..? Vil også se kilder på de alvorlige bivirkningene og interaksjonene. Husker sist jeg leste om bivirkninger på Paracet pakken.. Jeg sier på ingen måte at det er ufarlig, men sist jeg sjekket var det ingen kjente alvorlige bivirkninger.

«What goes up, must come down»

Hva mener du? Nedtur?
Det er jo litt av greia, det er det ikke er.
Vis hele sitatet...
Kilder? Jeg tar det for gitt at folk som kaster rundt seg med anbefalinger om reseptbelagte preparater som et minimum har lest oppføringen i felleskatalogen? https://www.felleskatalogen.no/t/med...al-teva-561632

Nei, jeg snakker ikke om "nedtur". Ikke i den forstand en rusmisbruker mener det, i alle fall. Men når du kunstig holder dopaminnivået i hjernen høyere enn det det ville vært uten stimulerende midler, så gjør det noe med hjernens egen produksjon. Noe som gir en eller annen grad av nedtur når man slutter, avhengig av dosering og varighet. Er man i utgangspunktet ikke helt i psykisk balanse så kan det bli enda verre, spesielt når det ikke er en lege som sørger for passe dosering og oppfølging ellers. Jada, modafinil er mindre potent enn både Ritalin og (deks)amfetamin og derfor er det sannsynligvis mindre sjanse for å rote det skikkelig til, men faktum er at man foreløpig vet relativt lite både om langtidsbivirkninger og effekt av stoffet. Sverige har også modafinil SOM tilsvarende B-resept. Det er et schedule IV - stoff i USA (klar men ikke voldsom avhengighetsfare) og selges, så vidt jeg vet, ikke over disk uten resept i noe vestlig land.

Hva en ellers frisk person gjør med livet sitt, enten det er til festbruk eller for å pugge, det driter jeg i. Det er imidlertid en ekstremt dårlig idé å ta slike stoffer på egen hånd for å mestre hverdagen. Og en enda dårligere idé å anbefale andre å gjøre det.

Norge er ellers ikke spesielt strenge på medisiner. Hvilke andre stoffer mener du er feilaktig klassifisert som A eller B-preaparat? Hvilke andre medisiner mener du burde kunne kjøpe over disk uten resept?