Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2474
Hei freak's. Trenger hjelp, så fant ut at jeg for første gang skal bruke freak forumet for svar. Det er snakk om at jeg ønsker å lage mitt eget klessmerke, noe som har vært i tankene i noen år. Men har ikke noe utdanning innenfor klær eller salg, jobber som CNC-operatør til vanlig. Men tror/håper det ikke setter en stopper for drømmen om et klessmerke. Det jeg trenger hjelp til, er et oppsett på hva jeg trenger og fokusere på for å komme igang. (er det lov til å rett på det jeg skriver, for alt av research er gjort av meg selv.)


Tanken til å begynne med er å bare få ut noen plagg med mitt merke/logo på, vanlige t-skjorter og hettegensere, av god kvalitet selvfølgelig. Har flere design som jeg selv har laget i Photoshop, som jeg har troen på kunne blitt trendy. (first one to say it?)

Men står fast på hvordan jeg skal finne en manufactor/supplier og hvilken informasjon jeg må ha for at det skal bli et bra produkt. Noen som har noen tips? Og er det lurt å ha egen bedrift som leverer stoffet og en annen bedrift som syr sammen til klær?
Og blir ikke noe klokkere etter å sett på store merker sine supplier lister.

Vet litt om Tech Pack Template's, men ikke mye. Finnes det noen program som er lette å bruke til dette? Har tenkt å lage eget template etterhvert, men til å begynne med vil jeg heller gjøre meg vandt og forstå oppsettet først.

Også er det sikkert mye mere jeg trenger informasjon om, men så langt har jeg kommet meg, og står litt fast her.
Mvh N.
Det letteste er vel å bare kjøpe hoodies og t-skjorter som du skal printe på, vet mange merker (The Hundreds, FTP, etc.) bruker gensere fra her: https://www.independenttradingco.com/
Sitat av Nerozh Vis innlegg
Hei freak's. Trenger hjelp, så fant ut at jeg for første gang skal bruke freak forumet for svar. Det er snakk om at jeg ønsker å lage mitt eget klessmerke, noe som har vært i tankene i noen år. Men har ikke noe utdanning innenfor klær eller salg, jobber som CNC-operatør til vanlig. Men tror/håper det ikke setter en stopper for drømmen om et klessmerke. Det jeg trenger hjelp til, er et oppsett på hva jeg trenger og fokusere på for å komme igang. (er det lov til å rett på det jeg skriver, for alt av research er gjort av meg selv.)


Tanken til å begynne med er å bare få ut noen plagg med mitt merke/logo på, vanlige t-skjorter og hettegensere, av god kvalitet selvfølgelig. Har flere design som jeg selv har laget i Photoshop, som jeg har troen på kunne blitt trendy. (first one to say it?)

Men står fast på hvordan jeg skal finne en manufactor/supplier og hvilken informasjon jeg må ha for at det skal bli et bra produkt. Noen som har noen tips? Og er det lurt å ha egen bedrift som leverer stoffet og en annen bedrift som syr sammen til klær?
Og blir ikke noe klokkere etter å sett på store merker sine supplier lister.

Vet litt om Tech Pack Template's, men ikke mye. Finnes det noen program som er lette å bruke til dette? Har tenkt å lage eget template etterhvert, men til å begynne med vil jeg heller gjøre meg vandt og forstå oppsettet først.

Også er det sikkert mye mere jeg trenger informasjon om, men så langt har jeg kommet meg, og står litt fast her.
Mvh N.
Vis hele sitatet...
Skal du designe antrekkene (altså fasong, snitt etc) eller bare generelle plagg med egne motiver og tekst?

Og hva slags prisklasse og kvalitet ser du for deg?

Dette er informasjon som kan lede deg i riktig retning når det kommer til hvor og hvordan du skal få produsert klærne.

Du finner fabrikker som gjør alt fra konsept til trykk av motiver.
I Kina kan du feks bare sende ett bilde av ett plagg og du får det laget (her er det store forskjeller både på pris og kvalitet!).
Sist endret av Cybergasm; 27. februar 2019 kl. 21:19.
Trådstarter
4 1
Takk for det første svaret Pillfreak, den siden har jeg ikke sett før, skal se mere på den.

Cybergasm:
Til å starte med er det generelle plagg jeg ser etter ja, noe slikt som Pillfreak linket til. Har spart opp 10-20k som jeg har tenkt å bruke den første runden og vil vertfall ha like bra kvalitet som The North Face. Men har ikke tenkt å ha mange forskjellige antrekk, til å begynne med er jeg fornøyd hvis jeg bare får produsert den genseren jeg har sett for meg.

Ser for meg noe slikt som Revenge har gjort, her kan du se nettsiden deres: https://www.revengeofficial.com/webstore
Ikke for å være kritisk men hvordan har du tenk å skille deg ut? Finnes er hav av gode ideer og produkter der ute, men som ikke har markedsført seg.

Hvilke plattformer skal du nå ut til kunden på? Skal du bruke influensere til å promotere klærne dine?

Ikke bruk hele kapitalen på produksjon og distribusjon. Sett av en solid pott til markedsføringen da den er avgjørende for at folk i det hele tatt vet om produktet
Det finnes haugevis av nettsider som lar deg bruke dems løsninger, i bytte mot en prosentdel av inntekten, som redbubble.com, society6.com osv.
Du ønsker kanskje ikke benytte deg av slike? Men allikevel verdt å nevne mtp at det ikke koster stort i forhold til å kjøpe inn materialer og få det trykt fra egen lommebok.
Spesielt med tanke på at du kanskje ikke lykkes med å få en kundekrets, så virker det som en "tryggere" løsning.

Tror det er et vanskelig og risikabelt marked å satse på, spesielt uten markedsføring som kan trekke inn kunder.
Sist endret av Alzo88; 28. februar 2019 kl. 16:42.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det finnes haugevis av nettsider som lar deg bruke dems løsninger, i bytte mot en prosentdel av inntekten, som redbubble.com, society6.com osv.
Du ønsker kanskje ikke benytte deg av slike? Men allikevel verdt å nevne mtp at det ikke koster stort i forhold til å kjøpe inn materialer og få det trykt fra egen lommebok.
Spesielt med tanke på at du kanskje ikke lykkes med å få en kundekrets, så virker det som en "tryggere" løsning.

Tror det er et vanskelig og risikabelt marked å satse på, spesielt uten markedsføring som kan trekke inn kunder.
Vis hele sitatet...
Økonomisk vil det som regel lønne seg å benytte b2b leverandører til slikt, spesielt dersom vi snakker om større kvantum.

Slike klikk og dra t-skjorte design sider er ofte dyre og ett unødvendig mellomledd dersom du selger mye.
Å trykke motiver er ikke veldig avanserte greier og en tjeneste som leveres av mange.

Ts: Er det totale budsjettet ditt 20 000kr eller er det kun for innkjøp av varer?
Som andre har nevnt ligger det mye kostnad i markedsføring, det er mange om beinet i markedet du sikter mot men fullt mulig å lykkes, du må bare holde deg relevant hele tiden.

Jeg ville tatt en kikk på alibaba og kontaktet noen leverandører av tekstilprodukter. De er ofte rett på sak og svarer på det du spør om.
Trådstarter
4 1
Har tatt kontakt med Independent og de har hjulpet meg en del og kanskje blir så jeg velger de som distributør av klær. (har kontakt med noen som har det i Europa)

Hvordan jeg skal skille meg ut? Du får vente å se, noe må jeg nok holde hemmelig. Men tror ikke det handler så mye om å skille seg ut for Ola Nordmann, men eller at det skal være en god standard og at det ser bra ut. Derfor jeg er så skeptisk til å bestille på Alibaba, så vanskelig å finne ut om du kjøper av noen som er "legit" og kommer til å levere god kvalitet.
Tror derfor det kan være lik så lurt å begynne med bestille fra noen som Independent, selv om det kanskje koster noen ekstra kroner per plagg, men er vertfall sikker på det jeg får. (slik oppfatning har jeg fått)

Har ikke laget noe budsjett enda, men tenkte å begynne å lage et når jeg får diverse priser på klær. Og markedsføring blir det å bruke lite penger på i starten, da jeg tror ikke det blir noe effektivt. Holder med å legge ut på diverse sosiale-medier, I got clout.


Takk for alle svarene, settes stor pris på!
Sitat av Nerozh Vis innlegg
Har tatt kontakt med Independent og de har hjulpet meg en del og kanskje blir så jeg velger de som distributør av klær. (har kontakt med noen som har det i Europa)

Hvordan jeg skal skille meg ut? Du får vente å se, noe må jeg nok holde hemmelig. Men tror ikke det handler så mye om å skille seg ut for Ola Nordmann, men eller at det skal være en god standard og at det ser bra ut. Derfor jeg er så skeptisk til å bestille på Alibaba, så vanskelig å finne ut om du kjøper av noen som er "legit" og kommer til å levere god kvalitet.
Tror derfor det kan være lik så lurt å begynne med bestille fra noen som Independent, selv om det kanskje koster noen ekstra kroner per plagg, men er vertfall sikker på det jeg får. (slik oppfatning har jeg fått)

Har ikke laget noe budsjett enda, men tenkte å begynne å lage et når jeg får diverse priser på klær. Og markedsføring blir det å bruke lite penger på i starten, da jeg tror ikke det blir noe effektivt. Holder med å legge ut på diverse sosiale-medier, I got clout.


Takk for alle svarene, settes stor pris på!
Vis hele sitatet...
Skal du kjøpe ferdig designede klær?
Om du er usikker på kvaliteten fra Kina så spør du bare etter en sample.
Å benytte seg av en fabrikk i Kina er ikke det samme som å handle Random klær på ebay og aliexpress.

Som alle andre har de forskjellige typer kvalitet og pris. Jeg har importert litt forskjellig opp gjennom og har bare gode erfaringer med b2b fra Kina. De er også veldig gode på kundeservice og som regel veldig ærlige og strekker seg langt for å oppfylle ønskene dine.
Det eneste som er viktig er å finne noen som har erfaring med det vestlige markedet så du slipper å få størrelser med betegnelsen xxxxxxl for en medium.

Sist jeg kikket på dette gikk ikke tallene opp dersom jeg benyttet en norsk/europeisk leverandør, når du må ta 200kr for en t-skjorte så blir det vanskelig å konkurrere på pris hvertfall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For meg virker det veldig som du har alt fokuset på produksjon og lite etter det.

Produksjon burde være den enkleste biten, det er tross alt bare en avtale med en leverandør.

Du sier «legge ut på diverse sosiale media».

For å lykkes må du faktisk investere en god porsjon tid i selve markedsføringen for å i det hele tatt gjøre merkevaren kjent.
Det og bruke sosiale medier er en god ide og burde være nok i starten.

Men det holder ikke poste et random innlegg med «nye gensere i freshe vårfarger»
Du må aktivt jobbe for nå ut til folket.

Planlegg fra a til å, lag deg en visjon.
Hva er målet ?
Hvem er kundene
Hvem er konkurrenter
Osv.