Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 910
Var tilfeldigvis ute og gikk gjennom noe gammelt kulturlandskap, med 100 % rent mel i posen selvfølgelig, da jeg fikk øye på to små grønne reflekterende øyne i gresset.

Og disse øynene tilhørte et flyvende insekt (2 - 2,5 cm.) jeg aldri har sett før:











Har googlet på svermere, møll og sommerfugler for å prøve å identifisere, men nå er jeg tom for idèer og søkeforslag.
R.i.p 23.04.2021
Ligner lit på den her jeg fant på husveggen i sommer:

Hvis ikke aluminiumflorid eller noen har svaret her, så er Spør en biolog et bra sted å spørre om sånt.
Jeg gjetter på en tussmørkesvermer eller stor snabelsvermer. Ellers er det en fin side/gruppe på FB, Insekter, der kan kan poste bildet å få svar ganske kjapt.
Sist endret av Veggen; 6. oktober 2019 kl. 20:32.
Dette r det vi kaller nattfly/nattsvermer. På den karakteristiske trekantede kropper da den folder vingene.
Man ser de mest om natten/morningen. På natten svermer de mot lyset da de tror det er månen. Om morgenen kan man finne de rundt utelysene, myrer og lignende. Som oftest.

Når du nevner snabelsvermer regner jeg du mener liten eller stor geitrams svermer, de er noe større og rosa.
Nå er det er gang sånn at alle sommerfugler har snabler de stikker inn i blomsten for å suge opp nektar.

Så noen spesiell art av snabelsvermere finnes ikke, da alle sommerfugler har det.

Beklager skrive leif. Jeg kunne utbrodert mer ser jeg også. Får ha det til gode neste gang. Jeg er vokst opp med Innsamling,navngiving og katalogisering av sommerfugler og biller.
Sist endret av BrewGrow; 6. oktober 2019 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.