Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 9088
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg lurer litt på en eller flere ting fra dere brukere av freak; tror dere på noe sånt som paranormal aktivitet? altså spøkelser, hvis ja hvorfor? del gjerne opplevelser (anonym om det er nødvendig) og hvis nei hvorfor ikke? :)

paranormal/overnaturlig
https://no.wikipedia.org/wiki/Overnaturlig
Anonym bruker
"Grønn Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg tror fordi jeg har blitt møtt med skygger, stemmer og merkelige hendelser fra jeg var cirka 15 år. Er 34 nå og godt kjent med paranormale fenomener. Har også møtt Lilli Bendriss, Gro Helen et eller annet og Lena Ranehag på messe før. Overbevisende var det ikke å møte det de kunne fortelle meg men Lisa Williams foredraget på samme messe var utrolig skummelt og treffende. Her snakker vi norske mennesker med helt ekte historier som hyler ut i en sal når hun begynner å treffe.
Anonym bruker
"Stum Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gjorde det før og har vel kommet frem til det nå at det kom mest av spenningsbehovet mitt og behov for å finne noe større/dypere i livet og verden. Var hekta på paranormale programmer, leste bøker, gikk på kurs med folk som mente de kommuniserte med ånder og masse dritt haha. Det er litt kleint å tenke på nå hvor naiv jeg var! Nå tenker jeg at de folka bare må ha kødda med alt de sa og fått seg en god latter etterpå for at jeg beit på og bare woow trodde helt på alt.

Grunnen til at jeg ikke tror lenger er ganske personlig så det vil jeg ikke dele.
Er fortsatt åpen for at energier og greier i naturen og mellom mennesker finnes men spøkelser, gjenferd, liv etter døden, ånder i naturen, nisser og troll hører eventyrbøkene til tenker jeg nå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg tror fordi jeg har blitt møtt med skygger, stemmer og merkelige hendelser fra jeg var cirka 15 år. Er 34 nå og godt kjent med paranormale fenomener. Har også møtt Lilli Bendriss, Gro Helen et eller annet og Lena Ranehag på messe før. Overbevisende var det ikke å møte det de kunne fortelle meg men Lisa Williams foredraget på samme messe var utrolig skummelt og treffende. Her snakker vi norske mennesker med helt ekte historier som hyler ut i en sal når hun begynner å treffe.
Vis hele sitatet...
Hvilket år var det her? Jeg tror jeg var på samme messe som deg. Og selv om det her er pinlig for meg å innrømme knyttet til brukernavn så velger jeg å eie det; jeg kan tro på noe av det, tror ikke på feer (annet enn meg selv), heller ikke nisser eller engler, men jeg tror på at energier kan gjengå, hva nå enn det innebærer.
Jeg tror ikke på grunn av at jeg ikke har sett noe. Tror også ikke av den grunn at jeg ikke har blitt overbevist av dårlige videoer på nett.

Også hater jeg personer som Lilli Bendriss og folk som angivelig kan «kommunisere med døde». Hvorfor er det bare de som har evnen? Hvorfor skulle ikke jeg liksom kunne prate med bestefaren min? Fordi det ikke er mulig. Alt sånn der er jo bare svindel, lang vei.
Har sett hjernen produsere nok skrullete ting at jeg tror mesteparten av forklaringa finnes der.
Sist endret av Bothrops; 5. januar 2021 kl. 20:21.
Anonym bruker
"Grønn Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hvilket år var det her? Jeg tror jeg var på samme messe som deg. Og selv om det her er pinlig for meg å innrømme knyttet til brukernavn så velger jeg å eie det; jeg kan tro på noe av det, tror ikke på feer (annet enn meg selv), heller ikke nisser eller engler, men jeg tror på at energier kan gjengå, hva nå enn det innebærer.
Vis hele sitatet...
2013, prinsesse Martha Louise var også der.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min sanity får meg til å ikke tro og alt jeg trodde på før var tidlige tegn på psykose som jeg utvikla sakte men sikkert over flere år før det slo inn for fullt. Har og møtt kjendis klarsynte men det er jo akuratt som å lese horoskop at alt de sier kan føles treffende og dypt men over hele linja er noe som passer til og appellerer til alle!

Tror på UFOer enda da men det er også det eneste.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2013, prinsesse Martha Louise var også der.
Vis hele sitatet...
Yup, samme messe. Det sier vel sitt at Prinsessa var der. Sorry til alle tilhengere av denne fjashøna men dama er sinnsyk. Epstein anyone?

og dont test me. Fjashøna tror også på feer og kommunikasjon med dem. Nå kødder jeg delvis men det at hun skjeler med øynene er fordi she seen some shit. Også ''hørt'' at hun er glad i sine substanser hun også. Bevare Kongeriket Norge.
Sist endret av Jokke; 5. januar 2021 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Grønn Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
husker hun snakka med en fyr som hadde tatt selvmord som ville kommunisere med søstra si. Hu hyla som en stukket gris og alle runt henne så ut som de hadde sett ett gjenferd i øyeblikket... det hylet var jævlig høyt
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Yup, samme messe. Det sier vel sitt at Prinsessa var der. Sorry til alle tilhengere av denne fjashøna men dama er sinnsyk. Epstein anyone?

og dont test me. Fjashøna tror også på feer og kommunikasjon med dem. Nå kødder jeg delvis men det at hun skjeler med øynene er fordi she seen some shit. Også ''hørt'' at hun er glad i sine substanser hun også. Bevare Kongeriket Norge.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg fan av messer og klarsynte men syns ikke det er fair å kalle Märta sinnsyk. Har møtt henne mange ganger opp gjennom barndommen og hun er som alle andre.. Mange vanlige folk som blir overbevist om noe som betyr mye for seg enten det er engler, strikking, redde miljøet eller spilling de er overbevist om å vinne en vakker dag. Hun skjeler da ikke! Og tviler sterkt på om hun har prøvd noen som helst "substanser" ass men om hu hadde hva så? Det har jo du og? Epstein my ass slow down here cowboy.
Ingenting til overs for folk som lurer andre med løgn og villfarelse. Kan ikke si at jeg har noe til overs for folk som tror på det heller fordi det står mot alt jeg bruker i min virkelighetsoppfattelse, logikk og fornuft.

Quacks are the greatest liars in the world, except their patients.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ingenting til overs for folk som lurer andre med løgn og villfarelse. Kan ikke si at jeg har noe til overs for folk som tror på det heller fordi det står mot alt jeg bruker i min virkelighetsoppfattelse, logikk og fornuft.

Quacks are the greatest liars in the world, except their patients.
Vis hele sitatet...
Huff da, så du har aldri kjøpt noe som ikke var en sannhet? I tilfelle du skulle ha gjort det: misliker du deg selv for det, eller går det over så fort du oppdager 'sannheten'?

For min del blir det vanskelig å mislike folk som villedes av noe som de oppfatter som en sannhet, for det første fordi det i mange tilfeller gir mening for min del at folk kjøper noe som for oss andre ikke virker sant (tenk politikk f.eks) og for det andre fordi det hadde vært jævla hektisk å skulle mislike så mange mennesker.

Mange av de som er rusmisbrukere kjøper også noe de er overbevist om i utgangspunktet; de kommer ikke til å bli avhengige.

Det går igjen ganske mange ganger, vi er flinke til å lyve til oss selv om et bredt spekter av ting, kanskje til og med hver dag.
Tror ikke på paranormal aktivitet fordi vi har null vitenskaplige beviser på at det finnes, gir ikke helt mening at det skal finnes og har aldri opplevd det selv.

Er en fin tanke at det er mer etter døden, men hvorfor skulle det egentlig vært det? Vi mennesker er det eneste dyret som kan reflektere over vår egen død, hvordan folk velger å gjøre det er opp til dem. Selv har jeg innsett at vi lever her og nå og at vi skulle blitt til spøkelser gir ikke helt mening.

Tenk på det, ja energi forsvinner aldri. Allikavel betyr ikke det at energien i kroppen vår blir til spøkelser som går rundt å hyler eller skremmer folk.
Sist endret av Ung og dum; 5. januar 2021 kl. 21:00.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Huff da, så du har aldri kjøpt noe som ikke var en sannhet? I tilfelle du skulle ha gjort det: misliker du deg selv for det, eller går det over så fort du oppdager 'sannheten'?

For min del blir det vanskelig å mislike folk som villedes av noe som de oppfatter som en sannhet, for det første fordi det i mange tilfeller gir mening for min del at folk kjøper noe som for oss andre ikke virker sant (tenk politikk f.eks) og for det andre fordi det hadde vært jævla hektisk å skulle mislike så mange mennesker.

Mange av de som er rusmisbrukere kjøper også noe de er overbevist om i utgangspunktet; de kommer ikke til å bli avhengige.

Det går igjen ganske mange ganger, vi er flinke til å lyve til oss selv om et bredt spekter av ting, kanskje til og med hver dag.
Vis hele sitatet...
Er en del av de som blir lurt som selvfølgelig har min sympati, men det er skremmende hvor stor del av befolkningen som sakte men sikkert vender seg vekk fra religion og heller begynner å dyrke en slags obskur okkultisme rundt spøkelser og det som verre er. Når man har så mye kunnskap tilgjengelig ved fingertuppene og man bare driter i å gjøre noen undersøkelser og tenke selv og istedet velger å bare tro videre fordi man føler for det, da mister de mye respekt i mine øyne.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Er en del av de som blir lurt som selvfølgelig har min sympati, men det er skremmende hvor stor del av befolkningen som sakte men sikkert vender seg vekk fra religion og heller begynner å dyrke en slags obskur okkultisme rundt spøkelser og det som verre er. Når man har så mye kunnskap tilgjengelig ved fingertuppene og man bare driter i å gjøre noen undersøkelser og tenke selv og istedet velger å bare tro videre fordi man føler for det, da mister de mye respekt i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Gode poeng! Helt klart at det i vårt moderne samfunn burde blitt gjort en god del undersøkelse før man vier livet sitt til religiøse standpunkt og det okkulte. Skal ikke gå så langt inn på hva jeg driver med på fritiden min utenfor jobb og freak (selv om det ikke er en jobb i seg selv) men det okkulte er noe jeg har viet en god del av min tid og kjærlighet til i mange år. Dog. etter mange år med undersøkelse, praktisering og energi.
Jeg tror på tannfeen, huldra, julenissen og jesus. Også energier da, masse energier.
Sitat av zoober Vis innlegg
Jeg tror på tannfeen, huldra, julenissen og jesus. Også energier da, masse energier.
Vis hele sitatet...
Har alltid hatt en stor kjærlighet for huldra, og nøkken. Elsker nøkken.
Min personlige mening er at det kan være energier som går igjen, kanskje noe sånn som det religiøse tekster vil kalle en sjel. Har du noensinne vært tett innpå noe som dør så ser du tydelig noe som forlater kroppen når lyset blir slått av.
Sånn ellers så tror jeg at det kan finnes liv i andre dimensjoner som observerer oss, og at de kanskje krysser over i vår dimensjon en gang iblant i kort tid.

Har ingen tro på spøkelser, ånder, feer, guder og sånne ting sånn ellers.
Hvis paranormal aktivitet hadde vært virkelig, så hadde det vært normal aktivitet.

Sitat av zoober Vis innlegg
Jeg tror på tannfeen, huldra, julenissen og jesus. Også energier da, masse energier.
Vis hele sitatet...
Julenissen, er du fire år eller? Det finnes ikke noen annen nisse enn fjøsnissen.

Jeg tror forresten også på energi. Og kalorier.
Sist endret av *pi; 5. januar 2021 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tråden er nå flyttet til Diskusjon, det her er ikke det vi så for oss at Anonymfunksjonen skulle brukes til. For å presisere: Du ER allerede anonym på freak, med mindre du velger å ha ditt ekte navn som brukernavn og/eller bruker epost som du velger å vise på profilen din med ditt fulle navn.
Anonymfunksjonen er laget for mer sensitive tema, som f. eks å innrømme inkriminerende hendelser, dype personlige problemer i forbindelse med rus eller lignende som man ikke vil skal assosieres med sin egen bruker.
Nå kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at å fortelle om en paranormal opplevelse skal være av en så negativ og personlig art at man må bruke det ekstra anonyme laget som anonym-funksjonen gir.

Siden tråden har fått såpass med svar og vi oppdaget den sent får den stå i sin nåværende form med de originale anonyme postene.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lisa Williams foredraget på samme messe var utrolig skummelt og treffende. Her snakker vi norske mennesker med helt ekte historier som hyler ut i en sal når hun begynner å treffe.
Vis hele sitatet...
Stikkordet her er "når hun treffer", som kan være veldig sjeldent: Jeg har jobbet på konsertlokaler som hun har hatt show på, tror jeg har vært med på 4 forestillinger. Og det er særdeles smertefullt å sitte der å se hvordan hun dama utnytter etterlatte på den måten. Det hun gjør er "Cold reading" og er en velkjent teknikk blant slike luringer.

Som en person som har sett flere forestillinger med henne så treffer hun sjeldent. Det er nesten litt tåpelig hvor fort og ofte folk "tilgir" feil informasjon fra henne. Man legger lett merke til mønsteret, når hun først treffer på navn, som folk tilgir henne enda mer for p.g.a. språkbarrieren, følger uttalelsene hennes et mønster. Det er liksom ikke mange alternativer: Det er enten en bror, søster, mor eller far og ut i fra navnet vet man jo kjønn, så hun har en 50% sjanse å treffe.
Videre er det ganske generelle opplysninger hun kommer med, og ikke noe særlige dype greier som kunne overbevist meg.

For de som ikke har vært på slike forestillinger så starter hun med å informere om at hun kan ikke mane frem åndene, de kommer til henne, så publikum kan ikke forespørre informasjon om noen, ting "bare kommer til henne i tempoet åndene bestemmer". Man setter allerede her premissene for å gjøre lureriet enklere å utføre.
Så fort hun har kommet frem til navn og relasjonen til personen: f.eks hun treffer navnet på en avdød far til en datter, så er det lett å nevne ting som at hun var en pappas spesielle jente etc etc, og disse små bitene med generisk informasjon slukes rått av desperate folk som har det vondt..

Jeg blir fuckings kvalm av hele søppelet.
Sist endret av Dodecha; 6. januar 2021 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er så stort tema at en ikke vet hvor man skal begynne. Må man tro på gjenferd? Eller kan man tvile på det og tro på paralelle verdener med alternative livsformer?

Men uansett, så har mange år med daglig meditasjon, interesse for både det såkalt okulte,ayahuascha sermonier og religioners opprinnele gjort at jeg fortsatt er agnostisk. Det med en fornemmelse av at universet er magisk med en inteligent kraft bak det hele.

Ellers blir tematikken for krevende og gå inn på når jeg skal tidlig på jobb i morgen. Men jeg kan anbefale de som ønsker en vitenskapelig tilnærming til deler av det som rommer denne tematikken å sjekke ut Rupert Shelldrake som forsker på diverse paranomale fenomen.

https://www.youtube.com/watch?v=1TerTgDEgUE
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg kan ikke fatte hvorfor mennesker i 2020 tror på gud, ånder, spøkelser eller noe som helst i de lignende baner.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor så mange spiser opp alle løgnene til Donald Trump. Eller hvorfor noen (egentlig ganske mange) fortsatt tror at jorden er flat.

Jeg føler jeg halvveis kan forstå hvordan mennesker tror på ting som ikke er sant, at det har noe med hjernen vår og hvor mange mangler evnen til å se kritisk på ting. Det gjør at selv det villeste ting i verden kan oppleves som ekte for personen som blir utsatt for noe slikt.
Hallusinasjoner et et godt eksempel på kapasiteten hjernen vår har til å få ting til å virke ekte, hvor det overstyrer flere fysiske sanser som de aller fleste er vant til å ha 100% kontroll over.

Sammenlignet med psykose og hallusinasjoner, så vil jeg jo påstå at det å tro på gud, spøkelser, jesus og slike ting er et relativt mildt tankespill hjernen spiller på den som tror i forhold.

Jeg tror også at det ikke finnes noen som tror på spøkelser helt uten videre. Jeg tror det har en sammenheng med sosialt lag og interesser. En som syntes åndenes makt er spennende for eksempel har nok mye større sannsynlighet for å "møte på et spøkelse" enn én som avfeier det hele som tøv.
Hadde spøkelser vært ekte burde det vært mange flere "ikke troende" som også kom ut av skapet og fortalte om hva de hadde sett.

Å tror på spøkelser er ihvertfall stort sett ikke skadelig.
Religion derimot.. Tenk all den døden, ødeleggelsen, volden og misbruket religioner står for gjennom tidene til menneskeheten og fortsatt står for.
Nei, jeg synes det er helt vanvittig at når vi først klarte å brekke ryggen på tradisjonell religion så blomstra ting som det her opp igjen. Jeg synes det er et trist tegn for menneskeheten at så mange velger å bruke slike ting som en slags sutteklut fordi de ikke føler at livet gir mening uten. so What, jeg klarer faktisk ikke forstå hva som _egentlig_ er så ille med erkjennelsen av at meninga med livet trolig ikke går ut på mer enn å sove, spise og drite, og bygge meningsfulle relasjoner som en ekstra bonus. Jeg er i hvert fall happy med det!

Dodecha har dekka hvorfor Lisa Williams også gjør meg kvalm men jeg kan si et og annet om Lilly bendris. I intervjuet hun gjorde i podcasten Alt du sier er feil, Espen så forklarer hun dyptgående hvordan hun "fikk gaven sin", og det hun beskriver er egentlig mye av det samme vi som har trippa vår fair share kan oppleve, tanker om å ha vært noen andre, en reise gjennom tid og rom, skikkelser som prøver å fortelle en noe osv. det er fullt mulig å trippe uten å innta psykedelika hvis du kan de rette meditasjonsteknikkene eller har høy synestesi osv. Jeg kan dem dog ikke, men det er godt dokumentert av andre, selvom jeg ikke utelukker at mye av det beror på suggesjon.

Derimot er det mange som er utrusta med god intuisjon og sosiale antenner som er mye høyere enn normalt som gjør at de senser ting som ikke andre gjør like lett, og noen folk har forskjellig utstråling. Noen suger ut energien din mens andre gjør deg hoppende glad, men sånt tror jeg i fremtiden kan forklares vitenskapelig, hvis ikke det allerede kan det innenfor psykologien, jeg har ikke noe profesjonsstudiet innenfor det feltet eller har lest meg opp tilstrekkelig for å finne ut om det faktisk stemmer.

*pi er forøvrig helt på bærtur, ikke så tvil om julenissen a, han kom faktisk helt på ordentlig til oss denne julaften, no joke!

Joda, litt joke, men det er faktisk helt sant at ingen i familien visste hva slags kar som leverte ei pakke til oss hver. Jeg er den yngste i familien i en alder av 27, og det er nå det virkelig begynner å bli gøy med nissen vøtt! vi har det i alle fall moro sjæl!
Jeg synes det er et trist tegn for menneskeheten at så mange velger å bruke slike ting som en slags sutteklut fordi de ikke føler at livet gir mening uten. so What, jeg klarer faktisk ikke forstå hva som _egentlig_ er så ille med erkjennelsen av at meninga med livet trolig ikke går ut på mer enn å sove, spise og drite, og bygge meningsfulle relasjoner som en ekstra bonus. Jeg er i hvert fall happy med det!
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er sinnsykt trist at noen mennesker føler ett behov for å se utover for forståelse av sin eksistens. Enkelte mennesker klamrer seg desperat til tro fordi de ikke har innsikt nok til å regulere ens indre og sin forståelse av vårt univers. Det er et symptom på hvordan samfunnet vi lever i idag ikke er en naturlig måte for oss mennesker å leve på. Alle forventninger, levesett, tankesett og impulser vårt ego blir utsatt for hver dag er ikke naturlig. Det er nok en av en million grunner til at vi ser utover og ikke innover for forståelse av hvorfor vi er her og hvordan vi er ment til å takle det.
Sant nok, men samtidig så har vi det beviselig mye bedre nå enn før, i alle fall her i vesten. Jeg klarer bare ikke se hva vi eventuelt kunne ha gjort annerledes, sånn tilbake til naturenopplegg synes jeg bare blir helt fjernt. Litt fordi jeg føler meg ganske komfortabel med å sitte her i en oppvarma leilighet foran macen, men også fordi sånne visjoner er dømt til å kverke en hel del mennesker som i et moderne samfunn er store resurser.
Øøh. Såvidt vi vet har mennesker alltir trudd på ånder/guder osv. Å skylde på dagens samfunn blir litt rart imo.
Sitat av zoober Vis innlegg
Øøh. Såvidt vi vet har mennesker alltir trudd på ånder/guder osv. Å skylde på dagens samfunn blir litt rart imo.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være rart det, men det er enda mer rart å tro at vår eksistens i dag ikke har en innvirkning på det behovet.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Sant nok, men samtidig så har vi det beviselig mye bedre nå enn før, i alle fall her i vesten. Jeg klarer bare ikke se hva vi eventuelt kunne ha gjort annerledes, sånn tilbake til naturenopplegg synes jeg bare blir helt fjernt. Litt fordi jeg føler meg ganske komfortabel med å sitte her i en oppvarma leilighet foran macen, men også fordi sånne visjoner er dømt til å kverke en hel del mennesker som i et moderne samfunn er store resurser.
Vis hele sitatet...
Indeed. Det er på grunn av evolusjonen at vi alle er komfortable med å sitte inne i varmen med mulighet til å diskutere frem og tilbake uten behov for å se hverandre i øynene. Sånn var det ikke i starten av og mesteparten av menneskets eksistens. En kan jo tenke tilbake da alt handlet om overlevelse, hvordan en skulle spise og de viktorianske tidene hvor lukt var forbundet med sykdom. Ingenting annet enn et illeluktende sted var forbundet med sykdommer.

Takk Florence Nightingale for den moderne sykepleien som omsider ledet til hva vi idag kjenner som forebyggende tiltak i helsevesenet. Florence brukte ikke mye av dagen sin på å forstå paranormale hendelser, hun ristet på hodet over at leger gikk fra å behandle lik til å gå rett inn på fødestua for å ta imot et barn.

Dette kvinnemennesket er sannsynligvis grunnen til at vi i dag spriter hendene våre hver dag for å bekjempe en pandemi. Dette kvinnemennesket fikk heller ikke sin hyllest som hun fortjente mens hun levde til tross for at hun er grunnleggeren av den moderne sykepleien. All hail Florence. RIP.
Sist endret av Jokke; 5. januar 2021 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av zoober Vis innlegg
Øøh. Såvidt vi vet har mennesker alltir trudd på ånder/guder osv. Å skylde på dagens samfunn blir litt rart imo.
Vis hele sitatet...
Enig, man trodde på "nisser" og "Tor og Odin" og "nøkken" før også. Hvem vet om noen hadde rett; enten det heter det eller det?

Jeg tror det finnes energier og fenomener som fortsatt ikke er forklart. Ingen har klart å "måle" det ennå bare.

Noen ganger kan jeg føle at når jeg går inn i et hus så har det huset en tung energi. Man får en følelse av å bli utmattet bare man kommer innenfor døra.

Vardøgger er også et uttrykk som folk brukte før. Som gikk ut på at man har forrutanelser av hva som kommer til å skje. F.eks hvis man hører noen tar i dørhåndtaket på ytterdøra. Man går å sjekker, eller tenker ikke over det. Så litt etter (kanskje 5-10 min) skjer det at noen kommer inn. Selv om du ikke visste at noen skulle komme.

Om det er spøkelser eller energier, eller kommunikasjon levende vesner i mellom, vet jeg ikke. Kanskje noen klarer å finne det ut i fremtiden, hva vi tror er spøkelser? Hvem vet....
Sitat av Genial Galskap Vis innlegg
Enig, man trodde på "nisser" og "Tor og Odin" og "nøkken" før også. Hvem vet om noen hadde rett; enten det heter det eller det?

Jeg tror det finnes energier og fenomener som fortsatt ikke er forklart. Ingen har klart å "måle" det ennå bare.

Noen ganger kan jeg føle at når jeg går inn i et hus så har det huset en tung energi. Man får en følelse av å bli utmattet bare man kommer innenfor døra.


Vardøgger er også et uttrykk som folk brukte før. Som gikk ut på at man har forrutanelser av hva som kommer til å skje. F.eks hvis man hører noen tar i dørhåndtaket på ytterdøra. Man går å sjekker, eller tenker ikke over det. Så litt etter (kanskje 5-10 min) skjer det at noen kommer inn. Selv om du ikke visste at noen skulle komme.

Om det er spøkelser eller energier, eller kommunikasjon levende vesner i mellom, vet jeg ikke. Kanskje noen klarer å finne det ut i fremtiden, hva vi tror er spøkelser? Hvem vet....
Vis hele sitatet...
Kan det du nevner i uthevede avsnitt forklares av det etterkommende avsnittet der du snakker om ''Vardøgger''?
Hvis man får en form for varsel eller forutanelse (vardøgger) så kan det ha med det vi kaller energier.

Kommunikasjon av en eller annen form...

Det er min mening i alle fall
Sist endret av Genial Galskap; 6. januar 2021 kl. 00:37. Grunn: Glemte å føye til noe
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
*pi er forøvrig helt på bærtur, ikke så tvil om julenissen a, han kom faktisk helt på ordentlig til oss denne julaften, no joke!

Joda, litt joke, men det er faktisk helt sant at ingen i familien visste hva slags kar som leverte ei pakke til oss hver. Jeg er den yngste i familien i en alder av 27, og det er nå det virkelig begynner å bli gøy med nissen vøtt! vi har det i alle fall moro sjæl!
Vis hele sitatet...
Dette høres jævlig suspekt ut, spør du meg. Hva var det i gaven?

Men det er jo god barnelærdom at det er helt trygt å sette seg på fanget til ukjente, maskerte menn, så lenge de gir deg presanger og godteri.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Nei, jeg synes det er helt vanvittig at når vi først klarte å brekke ryggen på tradisjonell religion så blomstra ting som det her opp igjen. Jeg synes det er et trist tegn for menneskeheten at så mange velger å bruke slike ting som en slags sutteklut fordi de ikke føler at livet gir mening uten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det her er litt hardt. Vi har ikke brukket ryggen på tradisjonell religion. Det er temmelig utbredt å tro på ymse guddommer, og mye tyder på at mange får bra ting ut av det i livet sitt. Jeg er ikke religiøs jeg heller, men å redusere det til en sutteklut synes jeg er en litt unysgjerrig måte å møte et fenomen som er ganske vesentlig i livet til milliarder av mennesker.

Jeg har forøvrig nøyaktig null respekt for folk som skor seg på å utnytte andres sorg og desperasjon, være seg spritister, menigheter eller kvakksalvere.
Sist endret av *pi; 6. januar 2021 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette høres jævlig suspekt ut, spør du meg. Hva var det i gaven?

Men det er jo god barnelærdom at det er helt trygt å sette seg på fanget til ukjente, maskerte menn, så lenge de gir deg presanger og godteri.


Jeg synes det her er litt hardt. Vi har ikke brukket ryggen på tradisjonell religion. Det er temmelig utbredt å tro på ymse guddommer, og mye tyder på at mange får bra ting ut av det i livet sitt. Jeg er ikke religiøs jeg heller, men å redusere det til en sutteklut synes jeg er en litt unysgjerrig måte å møte et fenomen som er ganske vesentlig i livet til milliarder av mennesker.

Jeg har forøvrig nøyaktig null respekt for folk som skor seg på å utnytte andres sorg og desperasjon, være seg spritister, menigheter eller kvakksalvere.
Vis hele sitatet...


Det var en pose twist. Det andre der kan du ta helt med ro, vi har aldri fulgt tradisjonelle straighte normer for noe som helst og jeg har alltid hata å sitte på fanget til folk så den lærdomen har gått meg hus forbi, gitt! Mer det at vi kødder jævlig rundt et tema som tradisjonelt er forbundet med barndoms julemagi, så han kommer, vi fjaser, han går!

Nei, religion er ikke nede med brukket rygg på den måten at kristendom fortsatt er en stor og viktig del for veldig mange. Men i veldig mange land går det den rette veien, spesielt her, hvor ikkerelgiøse utgjør en større og større andel av befolkningen, det er vel flere av oss nå. På sikt fases hele greia rundt de 3 store ut her i vesten, dog ikke i vår levetid skulle jeg tro.

Kanskje hardt, men jeg står for det 100%! det er de religiøse som tar u-svinger rundt sine egne primitive behov for å intellektualisere noe som i bunn og grunn bunner i frykten for døden, ispedd indoktrinering av foreldre fra barnsben av i mange tilfeller. Jeg ser ikke ned på enkeltmennesker som er religiøse, jeg har tillegg lest min kristendom og bibelen topper ringenes herre og Game of Thrones i fantasysjangeren, ikke uten grunn at den har vært en bestselger i 2000 år men det er ikke mye å være nysgjerrig over dette med religion spør du meg.
Innen kvantefysikk osv finnes det mye rart og vi vet veldig lite om andre dimensjoner og multiverse osv. Men innen dette temaet er det veldig lett for å dykke for dypt inn i det og drukne og bli litt crazy av det. Mange raringen og litt enkle folk som tror på mye rart. Veldig tynn linje mellom å være open minded og mentalt crazy
Sist endret av TylerDurden777; 6. januar 2021 kl. 01:28.
Edit: for å utdype dette med brukket rygg så mente jeg også at religion heldigvis har mindre og mindre inflytelse også på hvordan man styrer rundt om. Jeg har dog full forståelse for at folk i Zimbabwe prøver å søke etter noe større, men her i vesten? Not so much.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Kanskje hardt, men jeg står for det 100%! det er de religiøse som tar u-svinger rundt sine egne primitive behov for å intellektualisere noe som i bunn og grunn bunner i frykten for døden, ispedd indoktrinering av foreldre fra barnsben av i mange tilfeller. Jeg ser ikke ned på enkeltmennesker som er religiøse, jeg har tillegg lest min kristendom og bibelen topper ringenes herre og Game of Thrones i fantasysjangeren, ikke uten grunn at den har vært en bestselger i 2000 år men det er ikke mye å være nysgjerrig over dette med religion spør du meg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så nysgjerrig på religionen i seg selv, men jeg er nysgjerrig på folk, hvordan de tenker og hvordan de forholder seg til livet sitt. De fleste ateister virker nesten aktivt uinteressert i å se noe fra religiøses perspektiv eller i å forstå hvordan de tenker. Det er litt paradoksalt, siden dette ofte er folk som er nysgjerrige på det aller meste annet. Det er vel først og fremst nedlatenheten jeg reagerer på. Folk har ulike måter å forholde seg til eksistensen sin på, og ulike grunner til det. Langt i fra alt er spesielt rasjonelt. Heller ikke for ateister.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Edit: for å utdype dette med brukket rygg så mente jeg også at religion heldigvis har mindre og mindre inflytelse også på hvordan man styrer rundt om. Jeg har dog full forståelse for at folk i Zimbabwe prøver å søke etter noe større, men her i vesten? Not so much.
Vis hele sitatet...
Å blande politikk og religion har aldri vært en god idé. Ellers tror jeg ikke folk i vesten nødvendigvis har så mye mindre behov for noe strukturere meningen med tilværelsen rundt enn det folk i Zimbabwe har. Det er ikke materielle behov som dekkes her. Selv om noen styreformer faktisk har vist seg å dekke noe av det samme behovet som religion gjør. Det er en svakere sammenheng mellom religiøsitet og lykke her enn i de fleste andre land.
Sist endret av *pi; 6. januar 2021 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ei dame jeg kjenner sier hun tror samene kan trolldomskunster fordi hun angivelig ble "behandlet" av en same etter en ulykke på vidda en plass i nordnorge, etter ulykken blødde hun kraftig og til tross for at flere hadde forsøkt å stoppe blødningen så hjalp det ikke. Ifølge henne så kom det en same bort gjorde noe som for meg høres ut som en magisk gest og hun stoppet å blø. Redningsfolkene påstå ifølge damen at samen hadde reddet livet hennes. Etter at jeg hørte historien forsøkte jeg å google og det kan se ut som det er flere som har opplevd noe tilsvarende. Om det virker eller hva som gjør at det virker aner jeg ikke. Og jeg er ikke helt sikker på om hun er helt troverdig om jeg skal være helt ærlig, for hun driver med krystallterapi eller noe slikt som skal fjerne masse problemer. Og akkurat det høres for meg ut som eventyr.

Kanskje er det mer enn vi aner og forstår. Men jeg har ikke opplevd noe slikt selv så det gjør det litt vanskelig å tro det ene eller andre. Det mest merkelige jeg har sett er en mann som gikk rundt i hagen til naboen med en kvist og spraymaling og tegnet streker på plenen. Ifølge naboen hadde fyren markert både vannledninger og kabler i bakken slik at de kunne grave uten frykt for å ødelegge noe. Det gikk bra der, men det kan ha vært flaks eller så hadde fyren med kvisten tatt en tur inn teknisk etat hos kommunen først og pugget kartene før han tok oppdraget. Hvem vet? Selv har jeg innbilt meg forskjellige rare ting i psykose, så det mest tilforlatelige er vel at vi skaper alle disse tingene i vårt eget hode.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis paranormal aktivitet hadde vært virkelig, så hadde det vært normal aktivitet.

Julenissen, er du fire år eller? Det finnes ikke noen annen nisse enn fjøsnissen.

Jeg tror forresten også på energi. Og kalorier.
Vis hele sitatet...

Jeg har de siste årene fått større og større tro på tyngdekraften. Ifølge siste høydemåling er jeg straks 3 cm kortere enn på sesjonen. Og en kunne også se virkningen av tyngdekraften på ex'n. Så tyngdekraften, den føler jeg bevist så praktisk at selv en enkel sjel som meg kan tro på den.

Men si meg, tror du ikke på nissen? At du ikke har sett nissen betyr ikke nødvendigvis at nissen ikke finnes. Det kan bety at du ennå ikke har klart å være snill et helt år.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2021 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg har de siste årene fått større og større tro på tyngdekraften. Ifølge siste høydemåling er jeg straks 3 cm kortere enn på sesjonen. Og en kunne også se virkningen av tyngdekraften på ex'n. Så tyngdekraften, den føler jeg bevist så praktisk at selv en enkel sjel som meg kan tro på den.
Vis hele sitatet...
Vel, før trodde folk jorden var flat, og at bakken var ned.
Det er mye vi ikke vet ennå, som kanskje blir lettere å forklare hvis vi oppdager underliggende.

PS: Jeg har også merket tyngdekraften med tiden. Noe henger litt lenger ned enn de pleide før
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er ikke så nysgjerrig på religionen i seg selv, men jeg er nysgjerrig på folk, hvordan de tenker og hvordan de forholder seg til livet sitt. De fleste ateister virker nesten aktivt uinteressert i å se noe fra religiøses perspektiv eller i å forstå hvordan de tenker. Det er litt paradoksalt, siden dette ofte er folk som er nysgjerrige på det aller meste annet. Det er vel først og fremst nedlatenheten jeg reagerer på. Folk har ulike måter å forholde seg til eksistensen sin på, og ulike grunner til det. Langt i fra alt er spesielt rasjonelt. Heller ikke for ateister.


Å blande politikk og religion har aldri vært en god idé. Ellers tror jeg ikke folk i vesten nødvendigvis har så mye mindre behov for noe strukturere meningen med tilværelsen rundt enn det folk i Zimbabwe har. Det er ikke materielle behov som dekkes her. Selv om noen styreformer faktisk har vist seg å dekke noe av det samme behovet som religion gjør. Det er en svakere sammenheng mellom religiøsitet og lykke her enn i de fleste andre land.
Vis hele sitatet...


det er jeg også, og det er derfor du og jeg stort sett er enig her på bruket, mitt inntrykk er at du og jeg stort sett higer etter nettopp det, å se ting fra ulike perspektiver. Stranger sin ros av deg her i går er f.eks, noe jeg stiller meg 100% bak!

derfor synes jeg det er rart din første innskytelse er å konkludere med at jeg ikke har prøvd. Jeg har alt fra moderate kristne til religiøse fanatikere i nær familie, har diskutert masse på vennlige premisser med mange kristne jeg har støtt på, lest mye kristenlitteratur, prata med prester, krangla med Ludvig Nessa, and the list goes on. Jeg var kanskje mer tilbøyelig til å være enig med deg før og jeg skal ikke påberope meg å være noen rasjonell bauta selv til tider, men det er så mye som faller bort av interessante perspektiver så fort guden med stor G kommer inn i bildet. Hvis du uttalte deg på generelt grunnlag om ateister og ikke meg spesifikt så beklager jeg min egen antagelse men du har helt rett, i det siste er jeg blitt aktivt uinteressert fordi jeg ikke har klart å finne noe av interesse i min søken. Hvem vet, kanskje det endrer seg og ja, du skal ha for at jeg sikkert oppfattes nedlatende akkurat her men jeg gidder ikke ljuge heller, særlig fordi dette er et anonymt forum. Og det er jo ikke som jeg ikke forstår _hvorfor religiøse er religiøse heller, jeg bare synes det er sørgelig at det der skal prege så mange liv i så stor grad og flytte fokus fra mye mer interessante ting.

Jeg tenker forøvrig ikke bare på materiell velstand, men også det faktum at vi har tilgang til en del ting, verktøy og redskaper man ikke akkurat blir undervist om på Harare VGS.
Sist endret av equimanthorn; 6. januar 2021 kl. 03:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er født og oppvokst i en relativt konservativ kristen menighet. Jeg er fortsatt troende selvom jeg ikke lengre tilhører den menigheten.

For meg handler kristendom om levemåte og ikke om hvor riktige bibelhistoriene er. Det er irrelevant for min levemåte. Jeg dømmer ingen (ref homofile feks) da det ikke er min oppgave. Alle mennesker står likt.
Det er imponerende at du har et så liberalt syn på rus og samtidig kaller deg kristen, dere er det ikke mange av så kudos for det! Jeg har vært borti noen sånne, men veldig veldig få og akkurat kunsten å kunne sette bibellæren til side i så stor grad og fokusere på det gode i kristendomen synes jeg er en imponerende bragd, særlig fordi du sier du er oppvokst i en konservativ menighet i tillegg så hatten av for det! Tommy Akerholt, trommisen i Turboneger og Onkl & de fjerne slektningene har også mye av de samme meningene.

Det du praktiserer er kristendom done right I min bok, Jesus var jo tross alt en ganske alright fyr, jeg er bare ikke alltid så fan av faren hans.
Sist endret av equimanthorn; 6. januar 2021 kl. 09:41.
«Rasjonelle menneske kan tro på spøkelser, så lenge tilværelsen rundt tilsier at de kan finnes»
- Kahneman.

Men fornuftig, det er det ikke.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
derfor synes jeg det er rart din første innskytelse er å konkludere med at jeg ikke har prøvd.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg uttalte meg generelt om ateister flest, men skal innrømme at jeg syntes du hørtes ut som en av dem i innlegget ditt. Nå generaliserer jeg, jeg er strengt tatt ateist selv. Men jeg liker ikke så godt å kalle meg det, nettopp fordi jeg ofte opplever uttalte ateister som dogmatiske, nedlatende og dømmende (som jo gjerne er hovedankepunktet deres mot kristne). Nå har jeg vært religiøs selv før, så jeg har sett holdningene fra den kanten også. I mitt tilfelle er det sikkert ikke galt å si at det var en sutteklut, men jeg synes fortsatt det er et nedlatende ord å bruke om folks forsøk på å dekke basale menneskelige behov.

Jeg har forøvrig ikke inntrykk av at de fleste religiøse primært har det for trygghet i den forstand, selv om det sikkert oger et element. Jeg tror det handler mye om røtter, identitet, ritualer og tradisjoner, rett og slett noe å strukturere tilværelsen rundt, en ramme å forstå livet sitt ut fra. Da snakker jeg ikke om å forstå verden fysisk, det bruker de fleste nordmenn vitenskapen til, men mer å forstå sin egen opplevelse av væren. Jeg vet ikke, jeg tror du overforenkler og fremstiller det mer patetisk enn det er.

Jeg er enig i at rasjonelle diskusjoner faller sammen hvis man putter inn x-faktorer som ikke kan avkreftes. Sånne diskusjoner er ikke interessante. Jeg har ikke noe mindre rasjonelle diskusjoner med mine religiøse venner enn med mine ateistvenner. De er like interessert i verden som meg og deg. Vi har kanskje møtt litt ulike typer religiøse. Altså for all del, jeg har møtt dem som hardnakket benekter evolusjonsteorien også. Det er mye rart der ute. Ludvig Nessa har jeg imidlertid ikke hatt gleden av å møte.

Jeg tenker forøvrig ikke bare på materiell velstand, men også det faktum at vi har tilgang til en del ting, verktøy og redskaper man ikke akkurat blir undervist om på Harare VGS.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, det var ikke mangel på verktøy som var mitt behov i alle fall.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Det er imponerende at du har et så liberalt syn på rus og samtidig kaller deg kristen,

Det du praktiserer er kristendom done right I min bok, Jesus var jo tross alt en ganske alright fyr, jeg er bare ikke alltid så fan av faren hans.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg er ikke perfekt. Greia med rus og bibelen sånn jeg har forstått det slik at man skal ikke ruse seg fordi det blir lettere å synde(man mister jo hemningene sine i fylla). Det har aldri vært en problem for min del.

Ellers prøver jeg på nytt å gå rusfri f.o.m 1. Januar 2021
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Det er imponerende at du har et så liberalt syn på rus og samtidig kaller deg kristen, dere er det ikke mange av så kudos for det! Jeg har vært borti noen sånne, men veldig veldig få og akkurat kunsten å kunne sette bibellæren til side i så stor grad og fokusere på det gode i kristendomen synes jeg er en imponerende bragd, særlig fordi du sier du er oppvokst i en konservativ menighet i tillegg så hatten av for det! Tommy Akerholt, trommisen i Turboneger og Onkl & de fjerne slektningene har også mye av de samme meningene.

Det du praktiserer er kristendom done right I min bok, Jesus var jo tross alt en ganske alright fyr, jeg er bare ikke alltid så fan av faren hans.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig i det. Det finnes vel strengt tatt en ''fasit'' på hvordan kristne skal te seg, men i dagens samfunn så blir det for dumt å skulle ta ''alt'' av levesett og tankemåter seriøst.

Kristendommen i Norge spiller en rolle for meg mtp. hvordan den har formet Norsk kultur (blant annet) med Norske verdier. Jeg er imot den ideen om at en skal knytte religion og politikk sammen, men sannheten er at det har vært en essensiell del for utviklingen av vårt samfunn.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men si meg, tror du ikke på nissen? At du ikke har sett nissen betyr ikke nødvendigvis at nissen ikke finnes. Det kan bety at du ennå ikke har klart å være snill et helt år.
Vis hele sitatet...
Og det gidder jeg ikke være heller, hvis premien er en skarve twispose! Suckers.

Fjøsnissen er derimot en både sannsynlig og veldig nyttig forklaring på ting som forsvinner og blir ødelagt.
Sist endret av *pi; 6. januar 2021 kl. 18:40.
Igjen Pi, det er ikke fjøsnissens skyld at du blir straffet her. Det er du som ikke har satt ut grøten og da vet du du jo hvordan det neste året blir.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Igjen Pi, det er ikke fjøsnissens skyld at du blir straffet her. Det er du som ikke har satt ut grøten og da vet du du jo hvordan det neste året blir.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg selvsagt alltid, han får til og med julekaker. Litt smådævelskap finner han uansett på. Så lenge ikke dyra dauer på båsen så skal man være fornøyd.
Er ikke sikkert julekaker holder. Du får forsøke med rikere utvalg neste jul.

Da jeg bodde på gård måtte vi alltid legge ut tjall, mørkt øl og en knert sammen med grøten for å få fred. Dette ifølge familien som eide gården først. Jeg turte ikke skuffe nissen så jeg gjorde som de sa.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2021 kl. 19:32.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, jeg uttalte meg generelt om ateister flest, men skal innrømme at jeg syntes du hørtes ut som en av dem i innlegget ditt. Nå generaliserer jeg, jeg er strengt tatt ateist selv. Men jeg liker ikke så godt å kalle meg det, nettopp fordi jeg ofte opplever uttalte ateister som dogmatiske, nedlatende og dømmende (som jo gjerne er hovedankepunktet deres mot kristne). Nå har jeg vært religiøs selv før, så jeg har sett holdningene fra den kanten også. I mitt tilfelle er det sikkert ikke galt å si at det var en sutteklut, men jeg synes fortsatt det er et nedlatende ord å bruke om folks forsøk på å dekke basale menneskelige behov.

Jeg har forøvrig ikke inntrykk av at de fleste religiøse primært har det for trygghet i den forstand, selv om det sikkert oger et element. Jeg tror det handler mye om røtter, identitet, ritualer og tradisjoner, rett og slett noe å strukturere tilværelsen rundt, en ramme å forstå livet sitt ut fra. Da snakker jeg ikke om å forstå verden fysisk, det bruker de fleste nordmenn vitenskapen til, men mer å forstå sin egen opplevelse av væren. Jeg vet ikke, jeg tror du overforenkler og fremstiller det mer patetisk enn det er.

Jeg er enig i at rasjonelle diskusjoner faller sammen hvis man putter inn x-faktorer som ikke kan avkreftes. Sånne diskusjoner er ikke interessante. Jeg har ikke noe mindre rasjonelle diskusjoner med mine religiøse venner enn med mine ateistvenner. De er like interessert i verden som meg og deg. Vi har kanskje møtt litt ulike typer religiøse. Altså for all del, jeg har møtt dem som hardnakket benekter evolusjonsteorien også. Det er mye rart der ute. Ludvig Nessa har jeg imidlertid ikke hatt gleden av å møte.

Jeg vet ikke, det var ikke mangel på verktøy som var mitt behov i alle fall.
Vis hele sitatet...


Jeg hører hva du sier og siden sist så har jeg grubla på dine forrige motforestillinger mot mine meninger og jeg tror jeg begynner å moderere meg litt selv. Ja, det er meget mulig at jeg har møtt en del feil kristne sånn sett, skal ikke nekte for det, jeg skulle bare ønske flere kristne var som Superspurv over her, lykke til med rusfri (forsøksvis i hvert fall) tilværelse, stå på BTW!

Ja ok, jeg går med på å trekke tilbake sutteklutbegrepet, jeg er nok kanskje litt for farga av litt for mange døve folk med gudstro og jeg er ikke noe fan av religion ass, det står jeg fortsatt ved, og jeg står fortsatt ved at jeg synes det er dumt vi ikke har kommet lengre.

Men å disse twist skal du faen ikke komme unna med, twist er fest! Neida, de andre fikk andre ting, jeg husker bare ikke hva. Jeg fikk i bunn og grunn mye finere ting til jul av personer som ikke er basert på folk som er kulere enn fjøsnissen, så det
Sist endret av equimanthorn; 6. januar 2021 kl. 23:58.