Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 968
Wim Hof har blitt diskutert opp og i mente, noe som gjør at det faktisk er vanskelig å finne svar på konkrete spørsmål.

Det jeg er interessert i, er nøyaktig hvordan han styrer det autonome nervesystemet. Jeg baserer meg da på denne studien, hvor han ble injisert med en endotoksin, som han "bekjempet" med sinnet.

Det de aller fleste virker å svare på dette spørsmålet, er en kombinasjon av pusteteknikken hans og kuldeeksponering. Men dette er ikke et godt nok svar, fordi dersom man faktisk skal kunne kalle det KONTROLL over det autonome nervesystemet, så må det per definisjon basere seg på at man kan INSTRUERE det. Dette inntrykket forsterkes også ved at han virket å være dypt konsentrert under dette forsøket.

Jeg har ikke funnet noen som faktisk snakker om hvordan man kan lære seg å bevisst sende disse instruksene, er det noen som har mer informasjon om dette?
Han hyperventilerer vel sånn at kroppen skiller ut adrenalin som igjen modulerer immunforsvaret om jeg har forstått teorien hans riktig. Meditasjonen han utfører er noe lignende tibetansk tummo, som handler om pusting, visualisering av flammer osv. Han og tvillingbroren har også en gunstig fysiologi med ekstra mye (gjerne både genetisk og tilegnet) brunt fett som også er effektivt mot kulde.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Han hyperventilerer vel sånn at kroppen skiller ut adrenalin som igjen modulerer immunforsvaret om jeg har forstått teorien hans riktig. Meditasjonen han utfører er noe lignende tibetansk tummo, som handler om pusting, visualisering av flammer osv. Han og tvillingbroren har også en gunstig fysiologi med ekstra mye (gjerne både genetisk og tilegnet) brunt fett som også er effektivt mot kulde.
Vis hele sitatet...
Så det er egentlig ikke en bevisst kontroll av nervesystemet det er snakk om? Da er det i så fall meditasjonen jeg er interessert i å lære mer om, du har ikke tilfeldigvis noen link til hvor han beskriver denne delen (meditasjonen)?
Han selger «sin» metode (jøss, hvem hadde trodd) gjennom pissdyre nettkurs. Du kan sikkert google deg fram til teknikkene, men da går du glipp av verdifull placeboeffekt.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Han selger «sin» metode (jøss, hvem hadde trodd) gjennom pissdyre nettkurs. Du kan sikkert google deg fram til teknikkene, men da går du glipp av verdifull placeboeffekt.
Vis hele sitatet...
Har sett på mange av de, men han snakker nesten bare om pustingen. Når det gjelder placebo og genetiske forutsetninger så trente han en gruppe "vanlige" folk som var en del av den samme studien, med samme resultat.