Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 972
Jeg har lagt merke til hvor engasjerte mange blir på internett, uansett om det er:
  • Jordan Peterson
  • Er HTML et programmeringsspråk?
  • React vs andre ting
  • CSS er teit
  • Og sikkert mange andre ting

Alltid når sånne ting diskuteres er folk så sykt engasjerte, argumenterer i det uendelige og blir generelt hissig over at noen mener noe annet.

Tror ikke jeg kan komme på et tema som engasjerer meg på det nivået og skjønner ikke hvor de finner energien.

Er det meg det er noe galt med eller er det bare at en legger merke til disse da de "roper" høyest?
Selvfølgelig er det ikke noe galt med deg om du er likegyldig overfor enkelte ting som folk ellers virker så opptatt av og skal selvfølgelig mene at de har absolutt rett i det de sier. Kanskje du er sykt chill og ikke bryr deg så mye, eller så har du ikke funnet ut et emne som du brenner for.
Noen av oss liker å diskutere og argumentere. Det gir oss en god følelse å hevde vår bedrevitenhet ovenfor den gemene hop og overbevise de at fordi VI ikke liker noe, så skal alle andre hate det.
Sist endret av lumbricus; 11. juni 2020 kl. 11:36.
Selv så engasjerer jeg meg sjeldent i lengre debatter. Dersom jeg leser en tråd, og jeg har et synspunkt som ingen andre har fremmet, eller dersom noen har fremmet det men jeg tror jeg kan fremme det på en bedre måte, så vil jeg kommentere. Hva folk mener om det jeg skriver for så være, jeg gidder som regel ikke å svare på kritikk til innleggene mine, mer enn om ikke annet et tilsvar mot kritikk som blir gitt.

Jeg tror absolutt ikke at det er noe feil med deg, du henger jo tross alt på et diskusjonsforum. Jeg tror at folk fort blir involvert i relativt banale diskusjoner, ikke på grunn av temaet i seg selv men fordi de blir emosjonelt investerte når noen andre kritiserer deres tankegang som de naturligvis tror er rett, og de vil da som en prinsippsak gå til store lengder for å rette opp skjevheten i frykt for å være stille og risikere at noen tror at man ''tapte'' diskusjonen ved at man ikke kunne klare å komme med et godt tilsvar til kritikken. Og da ruller ballen på i det uendelige, gjerne med avsporinger. Til slutt så er ikke diskusjonene rundt det opprinnelige temaet, men man har funnet langt mer emosjonelt engasjerende prinsippsdiskusjoner tilhørende synspunkter ved saken. Noen ganger er det kanskje en hensiktsmessig og naturlig utvikling i en tråd, og andre ganger så er det bare et stort kaos med krangling som ikke kommer til å føre noen veier. I en tråd med et så gedigent meta-potensiale som dette her så frykter jeg fort at sistnevnte kan bli relevant.
Internett har en tendens til å bringe ut det værste i folk, blir litt som når man kjører bil.
Man har en barriere mellom hverandre og da er det lettere å bli cocky.
Yochi's Avatar
Trådstarter
Det er vel dette behovet for å overbevise motparten om at de tar feil jeg ikke skjønner. Relevant oppsummerer det ganske greit egentlig.

Havskilpadde: Tror ikke jeg er likegyldig, mangler bare de ekstra hakkene på diskusjonsskalaen
Sitat av Yochi Vis innlegg
Det er vel dette behovet for å overbevise motparten om at de tar feil jeg ikke skjønner. Relevant oppsummerer det ganske greit egentlig.
Vis hele sitatet...
Se svaret til lumbricus over. I tillegg tror jeg en del folk kanskje lar seg
provosere lettere av andres meninger når de slås "stort opp" - dvs.
at de er synlig for mange samtidig. Får et innlegg man er uenig med
mange "likes" i tillegg, føler nok mange at det er større behov for å
motsi det som skrives.

Jeg kan forsåvidt godt forstå dette, men tror det er lett å gå i en felle
og kaste vekk masse tid, krefter og irritasjon på folk som rett og slett
ikke er interessert i å høre din mening. Det er min erfaring at de færreste
diskusjoner i politiske online-fora og kommentarfelt fører frem, tvert
i mot kan frontene synes å bli enda mer steile.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er min erfaring at de færreste
diskusjoner i politiske online-fora og kommentarfelt fører frem, tvert
i mot kan frontene synes å bli enda mer steile.
Vis hele sitatet...
Til slutt ender det opp med at 2-3 stk kjemper mot hverandre med "walls-of-text" og da er stort sett diskusjonen over og tråden død. De som kjemper den siste kampen kommer aldri til å skifte mening, for da "taper" de.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Tror ikke jeg kan komme på et tema som engasjerer meg på det nivået og skjønner ikke hvor de finner energien.

Er det meg det er noe galt med eller er det bare at en legger merke til disse da de "roper" høyest?
Vis hele sitatet...
Definitivt sistnevnte. Du hører de som roper høyest, og de roper høyere på internett enn i det virkelige liv.

Nå er ikke Facebook nødvendigvis noen god arena for diskusjon, men jeg får likevel opp relativt masse diskusjon på Facebook, og jeg har flere ganger tenkt noe i duren av «Herregud så mye folk diskuterer», eller «Skjønner ikke hvorfor alle orker å diskutere så masse». Men når jeg tenker meg om, så er det jo langt i fra «alle»! Det er egentlig omtrent fem stykker som lager alt levenet og genererer alle varslene og newsfeed-elementene. Maks 10. De 990 andre vennene mine hører jeg ikke et kvekk fra. Og av de 990 som ikke engasjerer seg i diskusjoner, så tipper jeg at et sted mellom 800 og 900 ikke skriver noenting. Absolutt ingenting!

Folk flest bryr seg ikke om diskusjoner på internett. Men du kan være trygg på at du hører jævlig godt de som faktisk gjør det.


Diskusjoner på internett kan, etter min erfaring, være mer engasjerende enn tilsvarende diskusjoner på andre medier. Det er nok både fordi vi er mer fordypt(? immersed) her på internett enn vi er når vi ser på Dagsrevyen eller overværer en debatt i det virkelige liv. For ikke å snakke om at på internett så er det fri bane for all slags duster som gulper opp både provoserende og uriktige ting, som er så lett å finne motargumenter mot at man bare tilbakevise dem. Cue someone-is-wrong-on-the-internet.jpg.

For oss som henger på forum daglig, så kan det virke som om hele verden er her, men det er jo mildt sagt ikke sant. I den store sammenhengen er det forsvinnende få som deltar, ikke minst her på Freak, men også på de store foraene (f.eks. diskusjon.no i Norge og Reddit på verdensbasis). Ja, antallet registrerte og antallet poster er stort, men antallet folk i verden er enda veldig mye større. Og ofte er det de samme personene som står bak et utall både kontoer og innlegg.

Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Jeg leser mye, og lar egentlig veldig mange tråder engasjere meg, men svært sjeldent nok til at jeg orker å hoppe inn med nebb og klør i debatten selv. Det er vel egentlig mest av erfaring. For noen år siden så tok jeg de debattene. Hoppet inn, ofret vanvittig mye tid og energi, og oppnådde fint lite. Om diskusjonen provoserte meg fra før av, så provoserte den meg bare enda mer etter at jeg hadde investert 20 timer i å delta uten å oppnå noe som helst. Det gikk egentlig bare ut over eget humør. Nå går jeg sjeldent inn i debatter med noe særlig mer enn en sporadisk kommentar her og der. Visst er det mange flinke provokatører der ute, men jeg synes fremdeles det er mye underholdende å lese, og man minimerer egen irritasjon ved å la være å delta selv. Nå lar jeg egentlig bare innsatsen min gå til mer hyggelige emner (slik som dette), og orker ikke debattere saker jeg egentlig bryr meg om. Som regel er det betente saker med tusenvis av argumenter i øst og vest allerede, og min innsats vil etter alle solemerker være forgjeves og drukne i mengden.

Jeg tror også de aller, aller, aller fleste går inn i en diskusjon med en sterk overbevisning om at de selv har rett, og eksepsjonelt lav åpenhet for å bli motbevist eller la seg overbevise. De fleste liker å tro at man er åpen for motargumenter, men når man er personlig investert i en diskusjon på internett, så har man som regel gjort seg opp en rimelig bastant mening allerede.
Dersom man hadde hatt en eller annen magisk funksjon som kunne summert opp alle timene en har brukt på å skrive debattinnlegg, og målt det opp mot hvor stor effekt det har hatt på å overbevise andre (som ikke allerede var enige med en i utgangspunktet), samt eget humør/sinnstilstand, så tror jeg mange hadde fått seg en overraskelse med negativt fortegn. Ikke nødvendig overraskelse, men jeg tror nok mange ville revurdert hvor mye de orker å diskutere fremover.

Mitt inntrykk er også at det er ekstremt lett å bli sugd inn i et ekkokammer. Ekkokamre finnes overalt på internett, strødd rundt som sorte hull i universet (bare mye tettere!), og før man vet ordet av det, så er man sugd inn i ett. Og om det ikke er et rent ekkokammer, så er det i alle fall soleklart hva slags uskrevne ideologier, normer og regler som råder på de aktuelle arenaene, og kommer man med noen andre synspunkter enn det som passer «de regjerende», så blir man raskt en hakkekylling. Ikke rart internett fungerer som yngleplass for all slags ekstremiteter. Så fort man finner den arenaen som passer for seg, så blir alle ens meninger og holdninger raskt forsterket.


Tror egentlig alle over meg her har et poeng.
Som lumbricus sier, noen liker nok bare å krangle (fritt tolket). Målet er kanskje ikke å omvende folk – kanskje det å sitte og krangle som tidsfordriv er en hobby i seg selv. Det var nok det for meg også, men det gikk som sagt ut over humøret, så da er det jo ikke noe gøy likevel. Jeg vet likevel om mange som sitter og skriver seg sure «for gøy». Da bikker det nok over til noe psykososialt som jeg ikke har kompetanse til å vurdere videre, men det har vel sin funksjon.
Ellers stemmer jeg også i oppsummeringen til Relevant.


Det ble lengre og mindre strukturert enn jeg tenkte, dette her. Poenget mitt er i alle fall at du ikke er unormal som ikke lar deg engasjere i diskusjoner på internett! Det store, store flertallet av mennesker i Norge (og hvertfall i verden) lar seg nemlig ikke engasjere på internett i det hele tatt. Du hører bare så innmari godt de få som faktisk skriver (og spesielt de som skriver noe dumt)!
Sist endret av Realist1; 11. juni 2020 kl. 15:24.