Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1143
Hei!
Vi har en kollega som lager helvete for alt. Kollegaen løper til ledelsen for hver minste ting og går og tar bilder og filmer f.eks at en person tar seg et kvarters pause mellom slagene (noe vi som står i dritten har krav på med frisk luft og litt ro osv )
Og tar bilder av hver minste ting som kanskje ikke er sånn som h*n utfører jobben.

H*n er også stor på og være sykemeldt og misbruke det grovt. Sist uke f.eks sykemeldt h*n seg og var på ferietur med familien sin.

Når vi gir beskjed om at h*n skal gjøre noen ting eller utføre noe som den personen ikke vil eller liker og gjøre. Begynner h*n og gjøre noe helt annet så vi som egentlig ikke har tid må gjøre det selv..

Noen tips til hvordan jeg kan holde ut og tollerere og jobbe med den personen ? Kjenner tålmodigheten er nådd og jeg kjenner jeg blir sint bare jeg ser den personen komme på jobb om morgenen.

Har forsøkt og sagt ifra til kollegaen men da eskalerer det bare og blir 10 ganger værre! Sjefen er så tafatt og konflikt sky så vi kommer ingen veg der heller.

Beklager veggen med tekst men er temmelig frustrert, lei og oppgitt hele personen.
Dokumenter oppførselen hans og gå til verneombudet med det. Å tolerere og holde ut i det uendelige fører ingen steds hen, da gir du bare fjotten monopol på sannheten.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. juni 2020 kl. 12:00.
Her var det mye forskjellig..

Meld inn at dere ikke vil ha noe av å bli filmet eller tatt bilde av på jobben.

Slutt med pauser som ikke er iht. arbeidskontrakt, eller be om lov dersom det faktisk er nødvendig (da har han ingen sak lenger).

Det er ikke han som sykemelder seg, det er legen hans. Og dere vet sannsynligvis ikke grunnlaget for sykemelding (kan også være psykisk). Det høres jo ut som at denne personen ikke har det så bra med seg selv og må hevde seg på de måtene han gjør.
Men om dere faktisk har bevis for at han forsømmer grunnlaget for sykemeldingen (utnytter systemet), så bør dere melde ifra til arbeidsgiver og NAV.

Angående at han ikke gjør det dere ber han om, så lurer jeg på hva slags myndighet dere har til å si hva han skal gjøre. Om arbeidet fordeles mellom de ansatte uten at lederen blander seg, og han alltid tar de enkle oppgavene bare for å slippe, så bør det meldes om til lederen.

Kort forklart så må dere følge systemet og gi beskjed om misbruk eller slapp holdning.
Som myoxo sier, verneombudet er stedet å gå hvis sjefen ikke tar tak. Psykososialt arbeidsmiljø er et ledelsesansvar.