Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8963
Hei

Jeg vil først beklage om jeg har plaser denne tråden i feil.

Spm. mitt er;
Er det noen som har noen statistikk på førerkortpriser.
Hvor mye det kostet før - nå.

Har lyst til å se utviklingen på hvor mye det koster å ta førerkortet.

JA, jeg har googlet det.....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg tok et intensivkurs i 2002 som jeg ikke besto, hadde jeg klart meg med bare intensivkurset og bestått oppkjøring hadde jeg kommet unna med 12000.
Når jeg tok lappen i 98 kostet det ca 12 tusen + det trafikkstasjonen skulle ha.

En bekjent av meg er oppe i 25 k for å ta førerkortet og enda er han ikke ferdig.
Juni 2009, betalte vel rundt 20 000-25 000,- . Hadde to ekstra kjøretimer(2x45min) utenom de obligatoriske, disse tok jeg dagen før oppkjøringen. Husker jeg betalte 335kr for teorien i februar 2009. Nå må man betale 490,- Betalte 750kr for oppkjøring(til vegvesenet) som nå koster 890,-
Sist endret av mo3; 2. januar 2012 kl. 18:46.
Har selv tatt førerkort, og måtte ut med ca. 30k (oktober'11)

Syns det er forkastlig at prisen har steget så utrolig mye.
En på 18. har ikke ubegrenset med penger .... !
Jeg har nettopp tatt lappen, og ført regnskap hele veien. Ta en titt:
http://i118.photobucket.com/albums/o108/vardark/Regnskap.png
Legg merke til at regnskapet ikke inneholder trafikkalt grunnkurs og mørkekjøring, så regn med et par tusenlapper til. Det skal også sies at jeg bor på en relativt liten plass. Det er sikkert stivere priser i byene.
Sist endret av Kyrios; 2. januar 2012 kl. 19:02.
Tok lappen i 2011, prisen kom på 25k.
Da jeg kjørte opp i mai 2010, betalte jeg totalt rundt 18.500-19.000 kr inkl utgifter til staten (oppkjøring, teori osv.)
Dette var på byens dyreste kjøreskole, og jeg hadde bare 2 kjøretimer. Læreren min sa jeg ikke trengte noen.
Nå vil jeg selv utdanne meg kjøreskolelærer
Sist endret av Life Goes On; 2. januar 2012 kl. 19:28.
Tok lappen i 2000. Betalte rett i underkant av 10k.
noe sier meg att jeg må ut med hele kontoen når jeg skal ha lappen i 2014
da bestefar tok lappen så betalte han bare 19 kr xD

det var da på 50-60-tallet i think.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg kjørte opp i 2002 og betalte 10.000,-
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Da jeg kjørte opp i mai 2010, betalte jeg totalt rundt 18.500-19.000 kr inkl utgifter til staten (oppkjøring, teori osv.)
Dette var på byens dyreste kjøreskole, og jeg hadde bare 2 kjøretimer. Læreren min sa jeg ikke trengte noen.
Nå vil jeg selv utdanne meg kjøreskolelærer
Vis hele sitatet...
2 kjøretimer etter obligatorisk, eller alt? Er jo krav på at man må ha minst 19 kjøretimer.
Tok lappen i 2010

Betalte 12000 kr, tok kun 2 kjøretimer hos trafikkskolen.
De jeg kjenner har brukt mellom 17-25 tusen (de er 1-3 år eldre enn meg).

Selv sparer jeg for tia.. har vel 13k nå og regner med å ha ca 19-20k til sommeren når jeg skal ta lappen.. håper virkelig det rekker!
Finnes jo kjøreskoler som kan garantere lappen for feks. 10.000 osv.
Jeg har en kamerat som skal til Estland å ta førerkortet sitt der.. de er jo ferske i EU, og førerkort derfifra er derfor gyldig også i Norge. tror det var snakk om 2000kr for bil, mc og lett.. Det skal også nevnes at oppkjøring kan unværes for en ekstra sum! God bless corruption.
Et av de første spørsmålene jeg fikk av kjørelærer var "Er det du eller dine foreldre som betaler?". Hadde jeg faktisk svart at det var meg, så hadde jeg helt sikkert kommet billigere unna med det. 30k+ for lappen syns jeg var drøyt, med dedikerte "rundkjøringstimer" fordi han mente jeg ikke klarte det. - I tillegg sa han også at jeg aldri kom til å bestått førerprøven mot slutten av siste time før oppkjøring (han sa det etter hver time..) - jeg bestod uten én eneste feil.
Jeg tok lappen i 2010 betalte vel 15k ellns.. det er litt små drøyt, men det jeg synest er mer drøyt er alle avgiftene, forsikringer som er dyre osv. det som irriterer meg mest er, voksne med lang erfaring = abs,antispinn ++. en 18 år student blir tvunget til å kjøpe seg en gammel bil uten noe, ikke rart det dør flest ungdommer i traffikken spør du meg.
Sitat av 2BIAS Vis innlegg
Jeg har en kamerat som skal til Estland å ta førerkortet sitt der.. de er jo ferske i EU, og førerkort derfifra er derfor gyldig også i Norge. tror det var snakk om 2000kr for bil, mc og lett.. Det skal også nevnes at oppkjøring kan unværes for en ekstra sum! God bless corruption.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-010.html
Person som har fast bopel i Norge og har tatt førerkort under midlertidig opphold i land nevnt i første ledd ovenfor, kan på samme vilkår som over få byttet til norsk førerkort. Kravet er at førerkortet ble tatt under et sammenhengende opphold i utstederlandet som varte i minst 6 måneder.
Vis hele sitatet...
Så hvordan har du tenkt å dokumentere utenlandsoppholdet ditt?
Sist endret av Mith; 2. januar 2012 kl. 20:18.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så hvordan har du tenkt å dokumentere utenlandsoppholdet ditt?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, det er ikke meg det er snakk om. :- ) Men han er en kar som kan tingene sine.
Jeg kom på 52 000 kr... men det var fordi jeg aldri lærekjørte med pappa, men begynte rett på timene. Teorien tok jeg lett på en dag, men oppkjøringen strøyk jeg på en gang.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg kom på 52 000 kr... men det var fordi jeg aldri lærekjørte med pappa, men begynte rett på timene. Teorien tok jeg lett på en dag, men oppkjøringen strøyk jeg på en gang.
Vis hele sitatet...
Åh fy faen! 52000 kr er utrolig mye penger.

Bil er min største lidenskap, men også en veldig dyr hobby .

Håper ikke prisene stiger noe særlig på 2 år.

Noe jeg forresten lurer på, betaler man på forhånd, etterpå eller når betaler man egentlig?
Sitat av Kain Vis innlegg
Tok lappen i 2011, prisen kom på 25k.
Vis hele sitatet...
21k her, dyrt i lange baner
Tok lappen i '04 timesprisen var 440 for enkelt"timer" (45 min), brukte totalt 14000 inkludert en stryk. Kjørte opp til buss for snart 4 år siden på intensivkurs over tre uker, det kostet min tidligere arbeidsgiver 20 000.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av tissemannX Vis innlegg
...
Noe jeg forresten lurer på, betaler man på forhånd, etterpå eller når betaler man egentlig?
Vis hele sitatet...
Den kjøreskolen jeg hadde, så kunne man betale opptil 1 måned senere på vanlige kjøretimer, men ved spesielle kurs og fks oppkjøringen, så måtte man ha betalt dette på forhånd.

Brukte forøvrig 20 000 i fjor, uten mørekjøring og trafikalt grunnkurs, + 2 ekstratimer som de fikk lurt til seg...
Sitat av mo3 Vis innlegg
2 kjøretimer etter obligatorisk, eller alt? Er jo krav på at man må ha minst 19 kjøretimer.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 2 kjøretimer (45 min), deretter gikk jeg videre på langkjøring, glattkjøring osv. De regnes vel sikkert med i de timene...? Ikke vet jeg! Fikk iallefall lappen i handa
Sist endret av Life Goes On; 2. januar 2012 kl. 20:51.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Åh fy faen! 52000 kr er utrolig mye penger.

Bil er min største lidenskap, men også en veldig dyr hobby .

Håper ikke prisene stiger noe særlig på 2 år.

Noe jeg forresten lurer på, betaler man på forhånd, etterpå eller når betaler man egentlig?
Vis hele sitatet...
Sant. Derfor er det fint med gavmilde foreldre! De betalte i bytte mot at jeg ikke maste om å få låne bilen til pappa.

Det kommer an fra skole til skole. Du kan betale alt i samme slengen, eller delvis.
Det er veldig varierende praksis hvorvidt man betaler etter hver time, eller om man kan få med seg faktura med utsatt betaling. Der jeg tok lappen måtte man alltid betale etter timen, med mindre man avtalte med lærer på forhånd. Vet om flere som praktiserer faktura
Tok lappen i 2011 og betalte 25k
Venner av meg betalte alt fra 20k til 30k, dette varierer alt ettersom hvor mange kjøretimer man tar.
Jeg vet ikke hvordan det ligger an med krav til kjøretimer og slikt, men jeg tok da førekortet (i sommeren 2011) for opptil 16000 kr. Jeg besto absolutt alt på første forsøk. Jeg bestilte en grunnpakke til 14700 kr, hvor jeg hadde 5 kjøretimer inkludert. Dette angrer jeg på i senere tid siden kjøring kom ganske naturlig for meg og jeg kun kjørte med foreldre, så det var de pengene ut av vinduet da jeg ikke brukte dem. Keep in mind 16k er det jeg betalte for ALT. Teoriprøve, bilde av førekort, oppkjøring osv osv.
Sitat av Bearberry Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan det ligger an med krav til kjøretimer og slikt, men jeg tok da førekortet (i sommeren 2011) for opptil 16000 kr. Jeg besto absolutt alt på første forsøk. Jeg bestilte en grunnpakke til 14700 kr, hvor jeg hadde 5 kjøretimer inkludert. Dette angrer jeg på i senere tid siden kjøring kom ganske naturlig for meg og jeg kun kjørte med foreldre, så det var de pengene ut av vinduet da jeg ikke brukte dem. Keep in mind 16k er det jeg betalte for ALT. Teoriprøve, bilde av førekort, oppkjøring osv osv.
Vis hele sitatet...
Da var du heldig, for her tror jeg ikke jeg har sett en eneste kjøreskole med pakkepriser..
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Da var du heldig, for her tror jeg ikke jeg har sett en eneste kjøreskole med pakkepriser..
Vis hele sitatet...
Her hvor jeg bor har alle kjøreskoler pakkepriser, men som sagt så angrer jeg på det da jeg kunne tatt lappen for 5 kjøretimer billigere
Tok lappen i 2011. Endte på omtrent 15k totalt - inkludert kjøretimer, glattkjøring, langkjøring, teori, oppkjøring osv.
tok lappen i '04, havnet på 12 000,- inkl alt.
bestod oppkjøringa i Desember, alt i alt ble prisen på 25-27k, skal nevnes at jeg strøyk 4 ganger på teoriprøven (jeg vet..spar meg) og strøk 1 gang på oppkjøringa. Sørger man ordentlig for at man ikke stryker sparer man fort noen lapper
Sitat av Mith Vis innlegg
Så hvordan har du tenkt å dokumentere utenlandsoppholdet ditt?
Vis hele sitatet...
Det du har sakset fra lovdata gjelder ikke EØS-land
Sist endret av BaconWeed; 2. januar 2012 kl. 22:07.
Tok lappen i 2009 og endte vel på 22 000

hadde et opphold i kjøretimene ca et halvt år pga jeg ikke klarte teorien, og måtte ha litt oppfriskning før oppkjøring så ble litt dyrere enn nødvendig


Er egentlig ganske billig i lillestrøm da det er mange kjøreskoler her
Sist endret av mr_james; 2. januar 2012 kl. 22:19.
Kom på 22k, uten oppkjøring. Fikk utsettelse, så må til på kjøretimene igjen i 2013. Håper ikke prisene stiger så jævlig, med tanke på at jeg allerede har punga ut 22k for dritten.
Frankrikes Solkonge
Tok lappen i mars 2011, og den totale summen kom på ca 17.500 kroner.
Oppkjøring om 4 dager. Om jeg står så kommer den på rundt 16.000kr.

Noe billigere kunne jeg ikke fått det. Har bare tatt det obligatoriske.
Sist endret av Xernox; 2. januar 2012 kl. 22:32.
Tok lappen i 2006, betalte rundt 14.000
Holder på med lappen nå. Har hadd 4 dobbelttimer og glattkjøring samt en obligatorisk time etter det. Etter dette har jeg betalt 6120kr

Så venter langkjøring og oppkjøring som er 6400kr og 1500kr

Alt i alt blir det 14020kr
21.000 i 2008, en stryk på teori, men ellers gikk alt fint.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av Hacker Vis innlegg
Tok lappen i 2010

Betalte 12000 kr, tok kun 2 kjøretimer hos trafikkskolen.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du ha hatt 2 kjøretimer? Er jo nesten obligatorisk ved trafikkskolene nå til dags og iallefall ha to veiledningstimer, og tror du neppe startet med en ?
Fikk lappen i sommerferien og betalte bare for det obligatoriske. Dette kom på 16800kr. Det beste rådet er å øvelseskjøre privat dersom du har muligheten til det. Du kan fort halvere hele prisen da!
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Fikk lappen i sommerferien og betalte bare for det obligatoriske. Dette kom på 16800kr. Det beste rådet er å øvelseskjøre privat dersom du har muligheten til det. Du kan fort halvere hele prisen da!
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, da du må ha de obligatoriske 19 kjøretimer før du kan gå opp til førerprøve.
Tok lappen for et år siden, da betalte jeg rundt 17 000,-

Hadde da kun èn dobbel kjøretime + det obligatoriske.
PS! Dette er uten trafikalt grunnkrus og mørkekjøring.
Huff....Gruer meg til jeg skal ta lappen, noe jeg bør etterhvert.. Siden jeg er 26! :P
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Finnes jo kjøreskoler som kan garantere lappen for feks. 10.000 osv.
Vis hele sitatet...
link? titegn