Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2893
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Long story short:

Var på byen, røyka litt shit (cannabis).

Noen dager etterpå får jeg tlf om at jeg må slutte å gi til mindreårige og at jeg får en sjanse ellers blir det anmeldelse. Jeg sier såklart at jeg ikke har gitt til noen, fordi jeg ikke husker noe av at jeg har gjort det.

Så er det stilletid i 2 mnd, så sier en fyr til meg som kjenner broren til han jeg liksom har gitt til. Jeg sier jo "såklart ville jeg ikke gitt bort gratis shit til folk."

"-Ja men foreldra vurderer å anmelde deg, fordi broren har down syndrom og da sier han alltid sannheten. Det er der politiet vil ta deg."

Så sier jeg: "Jammen jeg vet jo jeg ikke har gitt til han".

Fikk en tlf fra skjult nr hvor de fremstod å være politiet. Vedkommende sa jeg måtte komme på stasjonen og greier for pisseprøve. Virket som de prøvde å få fram en tilståelse. Var nok en tulletelefon, men still...begynner å bli lei det her.

Så spørsmålet er, hva vil skje hvis jeg blir anmeldt for det?
Sist endret av Kusetjuv; 18. desember 2011 kl. 21:57.
Her virker det jo som om det hersker en del tvil om forholdene og det i prinsippet er "ord mot ord" som gjelder (i mangel på andre bevis).

Hvis du blir anmeldt - så vil jeg anta at du potensielt blir innkalt til et avhør, og hvis det ikke foreligger mer konkrete bevis (det er jo ganske vanskelig å etterforske en sak som blir anmeldt månedsvis etter at det angivelig har foregått) så blir det vel fort en henleggelse.

Intet straffbart forhold eller bevisets stilling vil jeg tro. Vanskelig å bevise at du faktisk ga bort cannabis og ikke noe annet - sånn "after the fact".
Sist endret av MrBlaine; 18. desember 2011 kl. 22:07.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ihvertfall ikke oppbevart mengder med cannabis i nærheten så det kan knyttes til deg, til det her har roet seg...
Når de ringte, sa de "Hei, dette er polititet"? I så fall så var det nok ikke dem. Politiet spør alltid om de snakker med den personen de gjelder før det oppgir hvem de der.
Sist endret av Eodor; 18. desember 2011 kl. 22:28.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Politiet har dog en tenden stil å ringe fra skjult nummer iblandt.

Jeg ber dem da høflig om å ringe fra et nummemr jeg kan sjekke i telefonkatalogen, eventuelt så får de møte opp på døra mi slik at jeg vet det er dem. Så legger jeg på.
Sitat av Eodor Vis innlegg
Når de ringte, sa de "Hei, dette er polititet"? I så fall så var det nok ikke dem. Politiet spør alltid om de snakker med den personen de gjelder før det oppgir hvem de der.
Vis hele sitatet...
Dessuten ringer de aldri med skjult nummer for å gjøre offesielle saker.
Ser ut som to ord i inlegget har byttet plass :P Sorry for det.
Hvis du er helt sikker på at du ikke har gitt til noen, eller hvis det skulle ha skjedd èn eneste gang, så ville jeg nekta 100% hele veien. De har ingen bevis, dette er også en liten fillesak, så du vil aldri få noen straff. Bænkers!

Edit: Det er annerledes med voksne folk som selger haugevis med øl og sprit til 15-åringer...
Sist endret av Taurean; 18. desember 2011 kl. 22:43.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Dessuten ringer de aldri med skjult nummer for å gjøre offesielle saker.
Vis hele sitatet...
De har ring meg med skjult nummer to ganger før. De har også stått på døra fem minutter etter at telefonsamtalen var slutt.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
"-Ja men foreldra vurderer å anmelde deg, fordi broren har down syndrom og da sier han alltid sannheten. Det er der politiet vil ta deg."

Så sier jeg: "Jammen jeg vet jo jeg ikke har gitt til han".
Vis hele sitatet...
Hva hjelper det politiet at broren til han du angivelig skal ha gitt til har downs syndrom? Er dette et brukbart argument i en sak fra politiets side, og foreligger det et prinsipp om at man kan stole mer på de med downs enn de uten?

I så fall er det urettferdig at bare noen har søsken med downs.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Hva hjelper det politiet at broren til han du angivelig skal ha gitt til har downs syndrom? Er dette et brukbart argument i en sak fra politiets side, og foreligger det et prinsipp om at man kan stole mer på de med downs enn de uten?

I så fall er det urettferdig at bare noen har søsken med downs.
Vis hele sitatet...
Generelt så vil vel nedsatt kognitiv funksjon utelukkende tale mot troverdigheten i et vitnemål. Så det er vel kanskje det tynneste argumentet i hele saken :-)
Sist endret av MrBlaine; 19. desember 2011 kl. 00:55.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Generelt så vil vel nedsatt kognitiv funksjon utelukkende tale mot troverdigheten i et vitnemål. Så det er vel kanskje det tynneste argumentet i hele saken :-)
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg har møtt en med downs som løy så det rann ut av ørene på ham.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Ja, og jeg har møtt en med downs som løy så det rann ut av ørene på ham.
Vis hele sitatet...
Ok, man må ikke ha downs for å juge. Du vet det, ikke sant?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ja men foreldra vurderer å anmelde deg, fordi broren har down syndrom og da sier han alltid sannheten.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Det ekstra kromosonet fungerer som et slags sannhetsserum? I think not. Folk med downssyndrom kan nok lyve i mer eller mindre grad som alle andre.
Sist endret av Daybreak; 19. desember 2011 kl. 01:21.
Kanskje det er noen som har planta hele greiene i hodet hans. Kanskje han har hørt noe snakk og gjentar det med modifikasjoner, eller at det er noen som ikke liker deg og vil ta hevn for et eller annet, og dermed har sagt at han skal si det.
Ikke ha ulovlige legemidler der du bor, nekt alt. Dersom de ringer, ber du dem oppgi et telefonnummer du kan sjekke i telefonkatalogen og ringe opp igjen, eller bare stikke på stasjonen og få det ut av verden. Det verste som kan skje er at du får en bomtur til stasjonen.

Det å bli anmeldt er egentlig ikke noe stor greie, alle kan gjøre det. Har selv blitt anmeldt for noe jeg var uskyldig i, og som egentlig var en filleting i utgangspunktet. En kjapp forklaring på stasjonen, og så bare vente på at det blir henlagt. Eneste som var drit var at gamla ble hysterisk, og forsvaret var skeptiske med sikkerhetsklarering. Forklarte saken, så gikk det greit.

Ville vært mest bekymret for at politiet får nyss i at du dealer, noe som fort kan resultere i rassia dersom de føler de har troverdige kilder.
Sitat av stagg Vis innlegg
Ok, man må ikke ha downs for å juge. Du vet det, ikke sant?
Vis hele sitatet...
O.o

Han sa at ungen hadde downs var en grunn til at han alltid snakket sant, som ikke stemmer.

Det var bare det jeg skulle fram til.

Det som Skateward sa.
Sist endret av Chaviz; 19. desember 2011 kl. 04:01.
Anmeld dem for å utgi seg for å være politi.

Og om argumentet med at broren har downs kommer, så er det vel større sjangs for at det er tull, i og med at de med slike diagnoser kanskje kan missoppfatte mer eller noe sånt? (Jeg vet ikke mye om downs.) (No offence)
Sist endret av Bruskork1; 19. desember 2011 kl. 07:24.
Hvis det skjer noe noen gang, bare si at det ikke er sant. Det vil virke, politet har jo ikke en dritt på deg