Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1319
Har sett masse dokumentarer om Peakoil i det siste, og føler jeg må ta ansvar for å spre kunnskap om teorien så mye som mulig. Kort sagt går teorien ut på at samfunnet vi har bygd opp, bare går rundt på grunn av billig olje. Olje er grunnlaget for den moderne kapitalistiske levemåten vi har idag, ingen olje, ingen velstand. Søk opp peakoil på wikipedia for å få mer innføring.

Så hva tror freak om denne teorien, eller vet rett og slett ikke folk om den? Vil gjerne ha synspunkter, håper spesielt folk som går petroleumsingeniør kan svare ^^
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
...men det er det jo.
Vis hele sitatet...
..og du vet dette, fordi?

no offense, om informasjonen du har ang. dette er basert på noen dokumentarer og en wikipedia-artikkel så har du særdeles dårlig grunnlag for å komme med noe som helst av konklusjoner.

jeg sier ikke at peak-oil-teoriene som florerer der ute ikke stemmer, jeg bare sier at du - på lik linje med de som mener det motsatte av deg - bør ha konkrete bevis før man konstanterer et personlig synset faktum.
Kanskje vi har nok olje for noen hundre år til, men uansett håper jeg at vi er på "peak oil" uansett, fordi vi burde slutte med olje snarest mulig uansett om vi har tilgang til det. Det er upraktisk og veldig forurensende.
Sitat av somnium Vis innlegg
no offense, om informasjonen du har ang. dette er basert på noen dokumentarer og en wikipedia-artikkel så har du særdeles dårlig grunnlag for å komme med noe som helst av konklusjoner.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=iKkISqOCnVA

Dette er et intervju av Fatih Birol, sjefsøkonomen for IEA. Han er ansvarlig for The World Energy Outlook , en rapport som IEA gir ut hvert år. Den blir regnet som en av de viktigste rapportene i verden når det gjelder energi. Han nevner ikke noe av det som blir nevnt i youtube linken ovenfor der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Peak oil er overdrive. Vi er kanskje på toppen, men det vil ikkje sei at vi ikkje har olje ei god stund enda - sannsynlegvis lenger enn vi har godt av. Etter kvart som utvinninga synker vil prisane stige, og alternativer vil bli meir lønnsomme, så peak oil er ikkje veldig skremmande perspektiv i mine auge. Det er meir skremmande at vi antakeleg har nok olje til å rævkjøre klimaet grundig før vi går tom...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=iKkISqOCnVA

Dette er et intervju av Fatih Birol, sjefsøkonomen for IEA. Han er ansvarlig for The World Energy Outlook , en rapport som IEA gir ut hvert år. Den blir regnet som en av de viktigste rapportene i verden når det gjelder energi. Han nevner ikke noe av det som blir nevnt i youtube linken ovenfor der.
Vis hele sitatet...
kom deg vekk fra youtube som kildehenvisning, og gjør litt research.
det er ikke frekt ment, men det er alt for lett å se et par videoer på youtube der man ikke har noe som helst kontroll over hvem som har lagt videoer ut, eller hvordan filmene er kuttet og redigert.

les noen bøker om hvorfor en rekke mennesker mener vi IKKE er på langt nær nedturen for olje, skaff deg referanser fra begge sidene/motpolene, og dann den en objektiv vurdering selv som ikke bare baserer seg ønsket om at vi er inne i en dramatisk vending i verdenshistorien mtp. energiproduksjon og spesifikt mtp. fossilt brennstoff.

det er veldig lett å la seg lure av store dramatiske teorier om et tema, og man søker gjerne etter bekreftelse for sitt eget forutinntatte syn på saken istedetfor å søke etter en objektiv vurdering av hvordan situasjonen faktisk ligger an.
Sitat av somnium Vis innlegg
kom deg vekk fra youtube som kildehenvisning, og gjør litt research.
d
Vis hele sitatet...
Youtuber kan ikke være en god kilde til kunnskap? Jeg tror den kan være det, spesielt hvis man vil belyse begge sider av saken som du påpeker. Og svarene Til intervjuobjektet er jo direkte svar på spørsmål, akkurat det er det litt vanskelig å manipulere. IEA er nok også en veldig troverdig kilde, verdens regjeringer baserer my av energipolitikken sin på rådene de gir.

Jeg vil gjerne se mer enn en side av saken, kan du gi meg noen gode råd om bøker jeg bør lese?
Var på Schlumberger for ikke så lenge siden. Ifølge de kommer det ikke til å være pga at vi går tom for olje at oljeproduksjonen stopper, den kommer til å bli stoppet pga politiske årsaker lenge før det (da med tanke på klimapolitikk).

Med tanke på all den nye teknologien for økt utvinnelsesgrad av olje og gass er jeg ikke bekjymret for at oljen tar slutt før nyere teknologi og alternativer er på plass.

For å ta et eksempel; når oljeproduksjonen startet klarte man å hente opp rundt 15-20% av oljen som lå i reservoarene før det sa stopp. I dag produserer man i snitt 47-48%, hvem vet hvor høyt dette kommer til å nå om noen år.
Sitat av koqftw Vis innlegg
Var på Schlumberger for ikke så lenge siden. Ifølge de kommer det ikke til å være pga at vi går tom for olje at oljeproduksjonen stopper, den kommer til å bli stoppet pga politiske årsaker lenge før det (da med tanke på klimapolitikk).

Med tanke på all den nye teknologien for økt utvinnelsesgrad av olje og gass er jeg ikke bekjymret for at oljen tar slutt før nyere teknologi og alternativer er på plass.
Vis hele sitatet...
Er du oljeingeniør?
Er mange reservoarer hvor man har stoppet å utvinne fordi det er for dyrt relativt til oljeprisen, samt at teknologien for å utvinne den siste halvdelen er alt for dyr (polymerinsprøytning f.eks.). Dette vil forandre seg over tid når oljeprisen stiger, og det er naivt å tro at vi vil gå tom for olje: Olje vil gradvis bli ulønnsomt, spesielt når andre alternativer blir billigere. Jeg vil tro vi vil bruke olje i flere hundre år fremover, men det vil gå fra å dominere energiøkonomien til å være en mindre bestandsdel.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
. Dette vil forandre seg over tid når oljeprisen stiger, og det er naivt å tro at vi vil gå tom for olje.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så naivit å tror at vi går tom for olje? Jeg mener ikke at vi aldri vil finne olje igjen, men vi finner mye mindre nå i forhold til før, og den et mer utfordrende og utvinne.

Et interessant poeng av Fatih Birol,sjefsøkonomen for IEA, er at bare for å opprettholde dagens produksjon av olje, siden mange av feltene i verden produserer mindre og mindre olje, så må vi finne 4 nye Saudiarabier!

Så jeg tror ikke vi går tom for olje, men bare det at vi ikke finner nok -.-*