Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 10063
Heia ! Jeg fikk oppleve noe utrolig spesielt her for en stund siden og jeg har stusset på nesten daglig siden.Jeg hadde en Dogo Canario(gikk bort for litt siden),dette er en stor hund som tar sin plass,han var usedvanlig rolig av seg og lå som regel på plassen sin hele dagen utenom turen,utrolig tolerang ovenfor alt å alle og jeg har sjeldent hørt han bjeffe,kan faktisk ikke huske at den har betet noen før det jeg skal inn på nå.En kompis av meg som jeg har nevnt i en annen tråd har passet hunden min noen ganger og de har gått godt overens og uten problemer.For et år siden så satt jeg og tre kamerater hvor den ene er den nevnte kamerat,han hadde truffet ei jente som han hadde med.Vi kjente godt til henne fra før og visste hun var ganske hyppig på pepperen og vanket med ganske tunge brukere,utover kvelden så skjer det noe jeg aldri i min villeste fantasi skulle skje,hun skal til å klappe hunden min og plutslig biter han til i kinnet hennes etterfulgt av ganske tunge bjeff.Ingen skjønner en dritt og vi blir temmelig satt ut.Resten av denne kvelden knurrer bikkja til denne dama og jeg må flytte den til gangen.

Men så til det som er så sprøtt,for ett par dager etter kommer kameraten min opp på en film og når hunden min ser han så styrer han fullstendig unna,den går ikke i nærheten av min kamerat,han strekker ut hånden men er ikke sjans for at den vil nærme seg,plutslig begynner den å bjeffe å ynke seg.Dette foregår i nesten 5 mnd(han ble bitt 2 ganger på disse mnd da han forsøkte å klappe) Vi har prøvd å komme fram til hva greia kan ha vært men ingen har kommet med en god grunn.Plutslig gikk dette over igjen og den begynte å komme bort til min kamerat når han var innom og alt var som før tydeligvis,sånn helt uten videre.Jeg flyttet for noen mnd siden og siden den ganga har kameraten min havnet temmelig utpå,mye pepper,drikking osv.Han har vanket mye med denne dama og det er tydeligvis at det er ett dårlig bekjentskap,hun har prøvd å bruke min kompis ved noen anledninger iom at min kamerat er av den stille og rolige typen.Hun er ganske overfladisk å vet å smiske å flørte med folkene som selger..

Jeg er temmelig filosofisk av meg og tror på litt mer mellom himmel å jord så om dette høres litt ute ut så tar jeg den :P jeg har lurt på om bikkja mi faktisk har prøvd å fortelle min kamerat noe,at "pass deg,dette kommer til å å gå til helvete om en stund" For jeg kommer ikke på noe annet som gir mening,den så min kamerat nesten daglig i 1 og et halvt år før dette skjedde,så den ble temmelig vant og knyttet til min kamerat.Bare lurer jeg,om det er noen hundekjennere der ute som har litt peiling på hundeadferd eller noen som har vært utenfor noe lignende så hadde det vært artig å høre deres mening/historie.

Så denne kom feil,skulle under diskusjon :P
Sist endret av Bjørneboe; 8. september 2015 kl. 04:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke bevis for dette men here goes: hunder har utrolig sterk luktesans. når man tar pepper frigjøres det mye adrenalin i kroppen. adrenalin har en distinkt lukt. hunder har utrolig sterk luktesans..

Er det mulig at hunden lukter adrenalinet, og har lært å assossiere denne lukten med fare?
Hvis du selv ikke ser problemet, som du faktisk beskriver i posten din ts, så burde du gå en runde eller to med deg selv ang din egnethet til å ha hund.

Du har ingen tegneseriehund med snåle egenskaper. At hunden din reagerer på rusa mennesker er helt normalt, spesielt amfetamin og liknende rusmidler. Hunden din opplever situasjonen som truende / skremmende / ustabil.
Tenk deg selv hvordan folk på amfetamin oppfører seg.
Det er folk som deg som skaffer slike raser så innmari ufortjent dårlig rykte, sorry.
Vi har da knapt vært på pepper denne perioden,vis du tolket det sånn da bør jeg kreve skolepengene mine tilbake
Tja, du beskriver ikke deg og vennene dine som noen avholdsmennesker akkurat. Har lest den andre tråden din og. Ikke utsett bikkja din for slikt. At du presterer å si at du faktisk ikke kan huske at bikkja har bitt før, sier litt..
Store pupiller og intense øyne kanskje. Bikkjer kan være ganske følsomme på sånt. Hvis man kommer overraskende mot bikkja med åpne armer og sier "WAZZUUUUUUUUP" elns så kan det godt hende den føler seg utfordra og utrygg. Etter mye alkohol og pepper tar man ikke alltid så mye hensyn til andres situasjon, enda mindre en hunds. Ikke deg nødvendigvis, men de som ikke kjenner hunden og som hunden ikke kjenner så godt.

Jeg tipper det enten beror på misforståelser og at hunden følte seg trua, eller at han som bikkja var redd for har skremt den før. Hunden prøver garantert å fortelle dere noe, men den driter i hvilke rusmidler dere driver med og hvor mye eller lite dere er på kjøret og hvor det bærer hen.
Det er mennesker som tenker sånn. Jeg tror heller det var en ukjent\ustabil energi som personen tok med seg inn i rommet som gjorde bikkja usikker. Hvilke vibber folk bringer og deres hemmelige baggasje som de skjuler for folk, men som bikkjene plukker opp. Hvis bikkja ikke vil ha kontakt med noen så er det en grunn til det, finner du ikke ut hvorfor så la den slippe.

med vibber og energi mener jeg f.eks kroppsspråk og tonefall. Blikk og bevegelser, bevisste eller ubevisste

ofte ubevisste
Sist endret av Bothrops; 8. september 2015 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dogo Canario er jo en vakthund så jeg tilslutter meg til teorien om at hunden enset fare ved kameraten din, gjerne ved lukt av noe eller på grunn av adferd. Det kan jo også være at hunden rett og slett ikke var helt trygg på disse menneskene. Det er ikke uvanlig at de er mistenksom ovenfor fremmede, og særlig om de ikke er riktig sosialisert. Flott hund dog, trist at at den gikk bort. Hvor gammel ble den?
Hunder er fullt i stand til å lukte frykt, og de kan da reagere med aggressiv adferd. Ikke nødvendigvis fordi de er sinte, men fordi hunder er flokkdyr og trenger en leder, en alfa. Normalt skal hunder være under alle mennesker i rang, og det er greit for dem, de trives med det, de er bare nødt til å vite hva som er deres rang i flokken.

Hvis de føler at mennesket ikke er skikket til å være alfa, blir de utrygge, og vil utfordre den posisjonen, det er deres naturlige reaksjon. "Det må finnes en alfa, og hvis det ikke er deg, må det bli meg". Og da kan de vise aggressiv adferd. Jeg regner med at et menneske på amfetamin lukter mye det samme som et menneske med frykt, adrenalin og slikt. Er også godt mulig de misliker kroppsspråket til mennesker på speed.

Katten min digger meg ekstra mye når jeg tar MDMA, men jeg vet ikke om det skyldes lukt, kroppsspråk, eller begge deler. Men koselig er det
elevatormusician
sorrY's Avatar
Fy faen så forbanna jeg blir på sånne folk som har bikkjer oppi narko. I min bok er det nesten like ille som å slå dyra sine. De plukker opp ting både fysisk og psykisk (vil ikke tillegge de overnaturlige egenskaper altså) som mennesker ikke gjør. SÅ DET ER KLART DE VIL REAGERE PÅ RUSA FOLK!

Bikkja biter sjelden uten grunn, og oftest (om ikke alltid) er det mennesker rundt den sin skyld at de blir bitt.
Jeg skjønner jo at folk med paranoia, eller som skylder eller krever inn penger har behov for en stor og skummel hund rundt seg. Jeg synes det er forkastelig, men jeg kan forstå det.
La for faen dyra være ifred, og hold de utenfor bruk av dop og egosentriske møkkating som ikke hører hjemme i deres verden.

Rant over.
Sist endret av sorrY; 8. september 2015 kl. 19:27.
Hunder blir påvirket av eierne sine.. eiere på speed gjør hundene nervøse og urolige .. , feks bikkja til en på heroin er mere rolig .. , russmissbrukere skulle ikke hatt lov til å ha hund.. vet du hvorfor? dere klarer jo IKKE å ta vare på dere selv så hvorfor i alle dager skal dere ha hund? kun pga ren egoisme? dere tenker jo ikke på hunden.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
russmissbrukere skulle ikke hatt lov til å ha hund.. vet du hvorfor? dere klarer jo IKKE å ta vare på dere selv så hvorfor i alle dager skal dere ha hund? kun pga ren egoisme? dere tenker jo ikke på hunden.
Vis hele sitatet...
Litt av en generalisering. Kjenner flere rusmisbrukere med både katt og hund som tar godt vare på dyrene sine.
Sitat av sorrY Vis innlegg
Bikkja biter sjelden uten grunn, og oftest (om ikke alltid) er det mennesker rundt den sin skyld at de blir bitt
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har blitt bitt to ganger av tilfeldige bikkjer som har gått forbi meg på gata. Av den grunn er jeg ikke videre glad når bikkjer løper løse i båndtvangperioden eller når ikke eier trekker de til seg når de går i bånd. Mange hundeeiere som får passet påskrevet av meg :-)
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis man kommer overraskende mot bikkja med åpne armer og sier "WAZZUUUUUUUUP" elns så kan det godt hende den føler seg utfordra og utrygg.
Vis hele sitatet...
Dat pretty much sums it up.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Tja, jeg har blitt bitt to ganger av tilfeldige bikkjer som har gått forbi meg på gata. Av den grunn er jeg ikke videre glad når bikkjer løper løse i båndtvangperioden eller når ikke eier trekker de til seg når de går i bånd. Mange hundeeiere som får passet påskrevet av meg :-)
Vis hele sitatet...
Og Amen for det! Si ifra når du observerer hundeeiere som ikke kan å passe på hunden sin. Er jo akkurat det som er poenget mitt. Burde kanskje ordlagt meg litt annerledes, men det jeg mente var at det stort sett ikke er bikkja sin feil. Eieren er den som til syvende og sist skal stå til ansvar for dyret sitt.
Og DA, mener jeg, at det ikke er hverken forsvarlig eller i det hele tatt i NÆRHETEN moralsk å ha bikkje når det ramler folk inn og ut av speedrus (eller andre sentralstimulerende rusmidler) rundt den.

Sånn, da fikk jeg forklart meg litt bedre
Sist endret av sorrY; 9. september 2015 kl. 01:41.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Litt av en generalisering. Kjenner flere rusmisbrukere med både katt og hund som tar godt vare på dyrene sine.
Vis hele sitatet...
Ja det tviler jeg ikke på, men amfetamin og hund.. er nok en dårlig blanding.
De fleste hunder har lite tilovers for rusa mennesker.
Rusa folk er vanskelig for hunden "å lese" i og med at kroppsspråket forandres.
At du har en stor og tøff hunderase uten å kunne noe særlig om hunder sier sitt..
Lær deg mer om hunder og hold bikkja unna rusa folk, når hunder først har bitt et menneske, er terskelen for å gjøre det igjen lavere.
Bikkja er ditt ansvar og det er du som må ta følgende hvis han kvester noen neste gang.
Mange hunder er i utgangspunktet utrolig var på adferd. Veldig mange hunder blir usikre nå de "tvinges" til å omgås rusa mennesker. Spiller ingen rolle hvor lite ruspåvirket du selv mener du eller vennene dine er. Hunden din er ekstremt mye mer følsom på adferdsforandringer en hva du er.

Når du i tillegg har en hund av en rase med så fremtredende rasespesifikke kvaliteter så må jeg si jeg undrer meg litt om du i det hele tatt virkelig vet, virkelig forstår hvordan rase hunden din er.
Sitat av Saint Gut Free Vis innlegg
Jeg er temmelig filosofisk av meg og tror på litt mer mellom himmel å jord så om dette høres litt ute ut så tar jeg den :P jeg har lurt på om bikkja mi faktisk har prøvd å fortelle min kamerat noe,at "pass deg,dette kommer til å å gå til helvete om en stund" For jeg kommer ikke på noe annet som gir mening,den så min kamerat nesten daglig i 1 og et halvt år før dette skjedde,så den ble temmelig vant og knyttet til min kamerat.
Vis hele sitatet...
Helt enig med #Yorke her: Du har ingen tegneseriehund med snåle egenskaper. Ta heller å google deg litt opp på hunderasen din (Ikke frekt ment)

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Russmissbrukere skulle ikke hatt lov til å ha hund.. vet du hvorfor? dere klarer jo IKKE å ta vare på dere selv så hvorfor i alle dager skal dere ha hund?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke kommentere dette, men herregud for et ufattelig patetiskt og uvitent utsagn..
elevatormusician
sorrY's Avatar
Bikkjer brukes jo i terapi og som hjelpemidler for folk med psykiske lidelser, og andre sykdommer. Så det er liten tvil om at de oppfatter ting annerledes enn oss, og fr.eks kan merke et epilepsianfall (som jeg har og har opplevd) før det skjer.
Derfor synes jeg det blir så feil og uvitende å ikke fatte hvorfor de ikke skal omgås rusa folk! De merker jo sinnstemninga og oppførselen SELVFØLGELIG! Da tenker jeg spesifikt på sentralstimulerende. Jeg har ikke noen kilder på det, men jeg tror nok at det er det de reagerer mest på. Oppfarende oppførsel osv..

Vær snill med dyra!
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke kommentere dette, men herregud for et ufattelig patetiskt og uvitent utsagn..
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvis rusmisbrukere ikke klarer å ta vare på seg selv, hvordan skal de ta vare på et annet vesen?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor det? Hvis rusmisbrukere ikke klarer å ta vare på seg selv, hvordan skal de ta vare på et annet vesen?
Vis hele sitatet...
Du finner utallige uteliggere og alkoholikere som bruker mer penger på hundemat enn seg selv. At man ikke tar godt vare på seg selv betyr ikke automatisk at man ikke kan bry seg om andre.

Spesiellt et kjæledyr, det kan være det viktigste i verden.
Hvis hunden har det bra ellers så syntes jeg ikke det er noe å bli så avvisende av. Burde holde å la de aktuelle gjestene slappe av. Evt la bikkja være et annet sted når det begynner å gå fort i svinga og folk girer seg opp.
Sist endret av Bothrops; 9. september 2015 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor det? Hvis rusmisbrukere ikke klarer å ta vare på seg selv, hvordan skal de ta vare på et annet vesen?
Vis hele sitatet...
Indikerer du at alle som driver med rus, være det alt fra heroin til alkohol, ikke klarer å ta vare på seg selv? Jeg kjenner utallige personer som røyker hasj og/eller andre ting som fint tar godt vare både på seg selv og dyr(ene) sine. Grunnen til at jeg ikke klarte å la være å kommentere var fordi jeg syns det rett og slett blir for dumt å komme med så sterke argumentasjoner som sitatet jeg noterte bare for å gi et poeng, det blir usakelig. Det er som om jeg skulle sagt at alle utlendinger er terrorister fordi ett del av befolkningen er det.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor det? Hvis rusmisbrukere ikke klarer å ta vare på seg selv, hvordan skal de ta vare på et annet vesen?
Vis hele sitatet...
Påstanden din er rett og slett definisjonen på ignoranse, #reflectmuch?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Indikerer du at alle som driver med rus, være det alt fra heroin til alkohol, ikke klarer å ta vare på seg selv? Jeg kjenner utallige personer som røyker hasj og/eller andre ting som fint tar godt vare både på seg selv og dyr(ene) sine. Grunnen til at jeg ikke klarte å la være å kommentere var fordi jeg syns det rett og slett blir for dumt å komme med så sterke argumentasjoner som sitatet jeg noterte bare for å gi et poeng, det blir usakelig. Det er som om jeg skulle sagt at alle utlendinger er terrorister fordi ett del av befolkningen er det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jeg graver tråden opp litt nå, men følte jeg måtte forsvare påstanden.

Som du ser så skrev jeg rusmisbrukere. Du er ikke en misbruker om du tar en joint i ny eller ne, eller tar et par øl i helgen. Dyret ditt er rundt deg hele tiden og merker fort om atferden din forandres. Hvis du er høy/full hver kveld kan det umulig være et bra miljø for dyret.

Sitat av wat Vis innlegg
Påstanden din er rett og slett definisjonen på ignoranse, #reflectmuch?
Vis hele sitatet...
Følte du deg truffet av min påstand?
Sist endret av Xernox; 17. september 2015 kl. 14:23.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor det? Hvis rusmisbrukere ikke klarer å ta vare på seg selv, hvordan skal de ta vare på et annet vesen?
Vis hele sitatet...
Så INGEN rusmisbrukere klarer å ta vare på seg selv?
Det blir feil å skjære alle rusmisbrukere over en kam og si at de ikke kan ta vare på verken seg selv eller dyr. I noen tilfeller ja, men i de alle fleste tilfellene er jeg uenig.

Jeg pratet en gang med en =Oslo selger som hadde ei bikkje, og denne hunden var hans venn i godt og vondt. Hunden hadde tydelig respekt for eieren, selv om eieren kanskje ikke var på det beste stedet i livet. Jeg tror at for mange rusmisbrukere vil det å ha et dyr kunne hjelpe, siden de da har noe å passe på utenfor seg selv. En grunn til å stå opp om morgenen, om du vil. Noen å være glad i, og som ubetinget er glad i deg. Eieren sa selv at det var lettere for han å ta vare på dyret enn seg selv, og at hundens behov kunne hjalp ham ut stadig vekk. Selv om dagene vil innebære mer eller mindre rus, så mener jeg forholdet kan være godt. En hund veit ikke at eieren er på narkotika, den vet bare om den har noen som er glad i seg. Situasjonen blir annerledes dersom dyret blir mishandlet eller lever usikkert, men det tror jeg aldeles ikke alltid er tilfelle
Sist endret av inabsentia; 17. september 2015 kl. 17:48.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg vet jeg graver tråden opp litt nå, men følte jeg måtte forsvare påstanden.

Som du ser så skrev jeg rusmisbrukere. Du er ikke en misbruker om du tar en joint i ny eller ne, eller tar et par øl i helgen. Dyret ditt er rundt deg hele tiden og merker fort om atferden din forandres. Hvis du er høy/full hver kveld kan det umulig være et bra miljø for dyret.
Vis hele sitatet...
Jeg så at du skrev rusmisbrukere, og jeg vil påstå at det å røyke hasj all day everyday er misbruk. Spesielt når det også er andre droger inn i bildet. At noen er rusmisbrukere vil ikke automatiskt si at disse ikke klarer å ta vare på seg selv, hvor har du fått dette ifra?

Som Celine sier:

Sitat av Celine Vis innlegg
Det blir feil å skjære alle rusmisbrukere over en kam og si at de ikke kan ta vare på verken seg selv eller dyr.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Xernox Vis innlegg
Som du ser så skrev jeg rusmisbrukere. Du er ikke en misbruker om du tar en joint i ny eller ne, eller tar et par øl i helgen. Dyret ditt er rundt deg hele tiden og merker fort om atferden din forandres. Hvis du er høy/full hver kveld kan det umulig være et bra miljø for dyret.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en heroin-avhengig person som har vært narkoman i over 30 år som har hund. Han selger mye tjall om dagene, så har sikkert en del forskjellige folk innom seg. Men han tar vare på dyret som de fleste ville gjort, om de var rusmisbruker eller ei. Han passer alltid på å ha hundemat, tar han alltid med på tur når han er ute og går, han passer på at hunden ikke bjeffer på fremmede som kommer på besøk, osv.

Hva mer kan man forvente? Til tross hans avhengighet til heroin og alt stresset med å holde store deler av byen med hasj, så tar han godt vare på hunden sin.

Men du har visst en viss standard for å kunne holde på dyr. Hva er det? At man ikke misbruker stoffer som er for sterke for deg? Selv om stonere ikke nødvendigvis er overstadig, så er de fremdeles i et kriminelt-miljø. Sikkert en en masse idioter innom dem som er ruset på fra A til Å.

Det jeg vil frem til, er at det har ingenting med hva man er hektet på. Om det er hasj, amfetamin, alkohol, eller heroin, det har ingenting å si. Det har litt med hvordan man klarer å ta vare på dyret sitt og hvordan man behandler det. Man kan være fullstendig rusfri, men selv da være helt inkompetent for å eie et dyr.

Man kan være fullstendig rusfri, men selv da kan man være helt inkompetent for å eie et dyr. Rus er ikke nødvendigvis en grunn til å ta fra noen kjæledyret sitt.[/quote]
Sist endret av Mexxy; 21. november 2015 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bikkja mi er helt lik på folk som er speeda, har aldri bitt noen, men blir nervøs, trekker seg tilbake, klynker, rettogslett mistrives blant speeda folk. Alkohol, kokain, hasj og diverse andre medikamenter reagerer han aldri på, da hilser han, skal helst opp i fanget og sleike i hele ansiktet, ligge på ryggen å få kos osv, uansett om han ser deg for 1ste eller 100ende gang, normal oppførsel med andre ord, men akkurat amfetamin liker han absolutt ikke, ingen dårlig erfaring med folk som er speeda heller, så er nok kroppsspråk, atferd, lukt osv som slår inn som "detta liker jeg ikke" faktoren.
Skal sies at jeg har slutta å være med de kretsene for snart 1 år siden, men etter reaksjonen han hadde fikk han heller lov å slappe av i dobbelsenga på soverommet med teppet sitt istedenfor å være med oss i stua, bedre for begge parter
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Bikkja mi er helt lik på folk som er speeda, har aldri bitt noen, men blir nervøs, trekker seg tilbake, klynker, rettogslett mistrives blant speeda folk. Alkohol, kokain, hasj og diverse andre medikamenter reagerer han aldri på, da hilser han, skal helst opp i fanget og sleike i hele ansiktet, ligge på ryggen å få kos osv, uansett om han ser deg for 1ste eller 100ende gang, normal oppførsel med andre ord, men akkurat amfetamin liker han absolutt ikke, ingen dårlig erfaring med folk som er speeda heller, så er nok kroppsspråk, atferd, lukt osv som slår inn som "detta liker jeg ikke" faktoren.
Skal sies at jeg har slutta å være med de kretsene for snart 1 år siden, men etter reaksjonen han hadde fikk han heller lov å slappe av i dobbelsenga på soverommet med teppet sitt istedenfor å være med oss i stua, bedre for begge parter
Vis hele sitatet...
Har sikkert noe å gjøre med at amfetamin frigjør masse adrenalin.