Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3188
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Ja, som du ser i tittelen, er denne tråden om hvordan du tror posten vil utvikle leveringen sin. Nye muligheter, mere fart? Har lurt litt på det av og til, å nå som jeg sitter her og spiller WoW i window mode, og hører på dritt musikk, tenkte jeg at jeg skulle legge inn en tråd om det. Håper på masse svar, men tviler på at tråden vil bli stor. Setter pris på alle svar! Takk
Litt merkelig, men spennende, diskusjon å diskutere her. Jeg tror postkontorene blir mer og mer selvbetjent og automatisert.
Kommer vel helt an på størrelsene på pakkene, men med nok penger involvert kunne de brukt robotøyne og -armer for å sortere og videresende pakker dit de skal. Hvordan de fysisk blir flyttet fra a til b tror jeg ikke man vil se store endringer på såfremt Einstein², evt. Einstein³, kommer inn i bildet og finner ut hvordan man kan bryte fysikkens lover og danne muligheter for teleportering og/eller forflytning av noe (hva som helst) i usansynlige hastigheter etter dagens normer.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Pakken blir levert, scannet, destruert og 3D-skrevet ut på postkontoret den skal til.
Jeg håper og håper, at en dag, kan jeg slippe å gå ned på postkontoret å hente pakkene mine fordi postvesnet ikke gidder å putte skiten i selve postkassen min. Skjer det er jeg fornøyd med postverket.
Så lenge staten har monopol så står utviklingen på stedet hvil. Kanskje mer automatisering og selvbetjening som nevnt.
Pakke-Utlevering: Du vil få kode på sms om pakkenr, så vil du kunne taste kodenr på en automat, deretter vil pakken komme ut en luke eller i en slags kasse.

Pakke-Sending: Tipper man kan legge pakker på ett slags bord hvor pakkens vekt bli målt først, for så å måle pakkens størrelse (B+H+L) ved hjelp av lasere og sensorer. Deretter vil det komme opp på en skjerm pris hvor du kan betale med kort. Når transaksjonen er gjennomført vil pakken bli stemplet med en lapp (strekkode, avsender, mottaker osv), skli ned en slags sklie hvor den etterhvert blir plassert av en robotarm, for så å bli hentet av en lastebil.

Arbeidskraft: Arbeidskraften på postkontoret, vil bestå av en person...Vaktmester/Elektriker

Regninger og betalinger: Alt skjer gjennom nettbank eller automat i det selvbetjente postkontoret.

Frimerker: Over og ut...frimerket blir erstattet med en slags strekkode/mønster som kan spores tilbake til deg (unik kode).
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Pakke-Utlevering: Du vil få kode på sms om pakkenr, så vil du kunne taste kodenr på en automat, deretter vil pakken komme ut en luke eller i en slags kasse.

Pakke-Sending: Tipper man kan legge pakker på ett slags bord hvor pakkens vekt bli målt først, for så å måle pakkens størrelse (B+H+L) ved hjelp av lasere og sensorer. Deretter vil det komme opp på en skjerm pris hvor du kan betale med kort. Når transaksjonen er gjennomført vil pakken bli stemplet med en lapp (strekkode, avsender, mottaker osv), skli ned en slags sklie hvor den etterhvert blir plassert av en robotarm, for så å bli hentet av en lastebil.

Arbeidskraft: Arbeidskraften på postkontoret, vil bestå av en person...Vaktmester/Elektriker

Regninger og betalinger: Alt skjer gjennom nettbank eller automat i det selvbetjente postkontoret.

Frimerker: Over og ut...frimerket blir erstattet med en slags strekkode/mønster som kan spores tilbake til deg (unik kode).
Vis hele sitatet...
Uthevet: Finnes allerede, har det rett utenfor der jeg jobber faktisk Man kan levere pakker der, og hente de med en strekkode eller en pinnkode!
jeg tror email eller andre elektroniske tjenester vil bli mer prioritert, og samtidig mer sikret for hacking og sånn.. hvis man skal sende ting i posten så vil sikkert maskiner ta seg av jobben mer enn mennesker gjør i dag tror ikke det blir noe fancy rørsystem til hvert hus, 3D mail eller noe sånn jeg :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Pakken blir levert, scannet, destruert og 3D-skrevet ut på postkontoret den skal til.
Vis hele sitatet...
Hvorfor destruere? Dette høres jo ut som kloning av pakker, så om du da skal sende en koffert med penger hjem til mor, så lar du være å få den destruert, så får mordin kofferten, og sender den tilbake, rinse & repeat, voila! Da er du milliardær
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg håper og håper, at en dag, kan jeg slippe å gå ned på postkontoret å hente pakkene mine fordi postvesnet ikke gidder å putte skiten i selve postkassen min. Skjer det er jeg fornøyd med postverket.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg også, men vil helst ha KJAPP post!
Sitat av kribw Vis innlegg
Ja, jeg også, men vil helst ha KJAPP post!
Vis hele sitatet...
Det finnes rask post den dag i dag, du må bare betale for det.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Jeg håper at alt kan bli levert på dør slik som FedEX og UPS gjør det. Hadde også vært fint hvis de klarte å få til å levere ting raskere, selv om jeg ikke har noen løsning på hvordan de skal klare det.
Mindre folk, mer roboter (forhåpentligvis.)

Har hatt særdeles dårlige opplevelser med posten. Fattern solgte en bil for et par år siden, den nye bileieren kom og hentet bilen, alt var greit. Etter ei lita stund innså fattern at han hadde glemt igjen en reservenøkkel hjemme hos oss, så han bestemte seg for å ettersende denne i en boks. Et par dager senere når pakken skulle ha ankommet, viser det seg at bilnøkkelen i pakken aldri nådde fram, men stoppet midt i systemet. Eneste åpenbare forklaringen vil jo da være at noen ansatte i posten scannet pakken; så at det var bilnøkler, og dro til pakken var adressert til. For bilen den ble stjålet den. Heldigvis var bilen så godt som tom for drivstoff, så den kjørte ikke mye lengre enn et par mil før den var blitt forlatt i en innkjørsel.

Hvordan i helvette det kan forekomme er jo i seg selv underlig, men man blir litt mer forsiktig med hvem man bruker som bud på noen ting. Åj; stemmer det, de har monopol i norge ja. Så å si.

tl;dr: posten stjal bilen.
Å tro at alle pakker blir levert på døra i nærmeste fremtid er det bare å drømme om. Flere hundre pakker å levere ut i tillegg har postbudene hundrevis av aviser og post som må leveres. De har det stressende nok i arbeidstiden, så om de skulle begynne å levere ut alle pakker på døra, ville de hatt over 10 timers arbeidsdag hver dag.
La oss få en ting klart en gang for alle. Posten har bare enerett på brev under 50gram og i disse er det mange untak. Er du missfornøyd finnes det andre alternativer.

Fremtiden til posten som vi kjenner den Idag vil ikke eksistere. Alt av pakker og gods vil sannsynligvis gå over til Bring. Brev vil bli mere konkuranse utsatt, noe som resulterer i at det vil bli levert post 3 ganger i uken. Hvis staten fortsatt vil betale det det koster å levere i distriktene. Ellers vil vi se tilbud som skanning og utskrift av Mail og fysisk post. Innlevering og utlevering blir overlatt til kunden selv, noe som vi ser allerede idag. Fremtiden er ganske usikker for posten spesielt for brev. Posten er fått bøter for å hindre konkurenter å konkurere mot dem i pib. Den var vel snakk som 100 milioner i bot. Så vi får se hva som skjer de neste 3-4 årene før vi kan si noe om hva posten vil foreta seg. For det er ikke alt som er opp til dem. Posten Sverige og Danmark har jo slått seg sammen og utgjør en mulig stor konkurent i det nordiske markedet.

Beklager mulig rotete post, sitter på iPod.
Jo for all del, levering av enhver pakke på dør er vel fullt mulig med nok (les: mange fler) ansatte og biler, men er vi som brukere villige til å betale for det? Synes det er "dyrt" nok som det er å sende en pakke/et brev, jeg.

Jeg personlig har ingen større ting å utsette på dagens postsystem, annet enn at de kunne jo begynt å behandle ting ørlite mer varsomt. Når det angår hva jeg tror angående framtiden regner jeg med det blir mer automatikk i både innlevering og henting av iallfall pakker.

Banktjenestene over skranke forsvinner jo sakte men sikkert da de prøver å skyve folk over på nettbank/minibank, men det tar nok fortsatt litt tid før de er helt vekke.
Må ikke finne på å få selvbetjening på postkontorene, da må jo jeg finne meg en annen jobb. -.-
Utviklingen vil desverre føre til tregere levering etter min mening. Siden nå vil posten innføre scannere på terminaler rundt om i Norge som skal betjenes av tollpersonell. Med EU-direktivet i ryggen. Større sikkerhet = tregere framgang. På de fleste måter.
Sitat av WazzaBazza Vis innlegg
Utviklingen vil desverre føre til tregere levering etter min mening. Siden nå vil posten innføre scannere på terminaler rundt om i Norge som skal betjenes av tollpersonell. Med EU-direktivet i ryggen. Større sikkerhet = tregere framgang. På de fleste måter.
Vis hele sitatet...
Du er helt på villspor. Reglene som er kommet tilsir at all post som går med fly må scannes. Tollere har ingenting med dette å gjøre. Mye av posten i dag blir scannet og vil ikke berøre noen som helst annet en spirit, hvis posten bestemmer å gjøre dette selv. Og det er det bare fordeler med.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg håper og håper, at en dag, kan jeg slippe å gå ned på postkontoret å hente pakkene mine fordi postvesnet ikke gidder å putte skiten i selve postkassen min. Skjer det er jeg fornøyd med postverket.
Vis hele sitatet...
Sakens kjerne er ikke late postmenn. Årsaken til at du må på postkontoret for å hente pakken er enten fordi pakken er for stor til å kunne stappes i den lille postkassa di, eller fordi du må legitimere deg ved mottak av pakken. Legitimasjonskravet er ikke noe posten har satt, men senderen av pakken. Det er f.eks. en fordel at sensitiv bankkontoinformasjon faktisk hentes av den som eier kontoen.
Det andre problemet løser du selv ved å skaffe deg en større postkasse.
Som lambador skriver mellom linjene, så er det mere arbeid for et postbud at du må hente sendingen selv enn at han tar den med til deg... For sendingen har ham med til deg, for så å finne ut at den er for stor. Da må han skrive deg en hente melding og så få sendingen til din pib eller postkontor.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådstarter
Sitat av lambador Vis innlegg
Sakens kjerne er ikke late postmenn. Årsaken til at du må på postkontoret for å hente pakken er enten fordi pakken er for stor til å kunne stappes i den lille postkassa di, eller fordi du må legitimere deg ved mottak av pakken. Legitimasjonskravet er ikke noe posten har satt, men senderen av pakken. Det er f.eks. en fordel at sensitiv bankkontoinformasjon faktisk hentes av den som eier kontoen.
Det andre problemet løser du selv ved å skaffe deg en større postkasse.
Vis hele sitatet...
Riktig. Men synes fortsatt at de kunne ha sendt pakken til adressen som er oppgitt, og sendt en confirmation-sms til tlf. nummer som vil bli gitt under bestilling
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Du er helt på villspor. Reglene som er kommet tilsir at all post som går med fly må scannes. Tollere har ingenting med dette å gjøre. Mye av posten i dag blir scannet og vil ikke berøre noen som helst annet en spirit, hvis posten bestemmer å gjøre dette selv. Og det er det bare fordeler med.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i posten så jeg er sikker i min sak. Det kommer scannere på post terminaler rundt om i Norge og denne maskinen var noe ingen av våre ansatte skulle håndtere, men folk fra tollvesenet. Pr dags dato finnes det ikke scannere på post terminaler, kun stikkprøver som sendes videre til tollvesen.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Hvorfor destruere? Dette høres jo ut som kloning av pakker, så om du da skal sende en koffert med penger hjem til mor, så lar du være å få den destruert, så får mordin kofferten, og sender den tilbake, rinse & repeat, voila! Da er du milliardær
Vis hele sitatet...
Samme serienummer?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Samme serienummer?
Vis hele sitatet...
Hvor ofte har du sett noen sjekke opp serienummeret på en seddel mot et serienummerregister når du har betalt i en butikk?
Sitat av Marken Vis innlegg
Hvor ofte har du sett noen sjekke opp serienummeret på en seddel mot et serienummerregister når du har betalt i en butikk?
Vis hele sitatet...
Kanskje det kommer i framtiden?
Sitat av WazzaBazza Vis innlegg
Jeg jobber i posten så jeg er sikker i min sak. Det kommer scannere på post terminaler rundt om i Norge og denne maskinen var noe ingen av våre ansatte skulle håndtere, men folk fra tollvesenet. Pr dags dato finnes det ikke scannere på post terminaler, kun stikkprøver som sendes videre til tollvesen.
Vis hele sitatet...
Står ved det jeg sier. Posten har søkt til luftfartsmyndighetene om å få lov å handle scanningen selv. Men der er ikke kommet en fullkommet utreding for utføring. Pluss at det er vektere og ikke toll betjenter som skal handle dette. Pluss det er store summer posten vil spare på et slikt system.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådstarter
Sitat av bobbo Vis innlegg
Litt merkelig, men spennende, diskusjon å diskutere her. Jeg tror postkontorene blir mer og mer selvbetjent og automatisert.
Vis hele sitatet...
Jeg også, men har hatt tanker at om 100 år har de funnet opp ting som virker idiotiske for oss nå, som teleportering :P
Sitat av Outier Vis innlegg
Å tro at alle pakker blir levert på døra i nærmeste fremtid er det bare å drømme om. Flere hundre pakker å levere ut i tillegg har postbudene hundrevis av aviser og post som må leveres. De har det stressende nok i arbeidstiden, så om de skulle begynne å levere ut alle pakker på døra, ville de hatt over 10 timers arbeidsdag hver dag.
Vis hele sitatet...
derfor har vi en genial ordning som heter: Vaktskift. På den måten Vil noen stå opp tidlig med avisa di, noen med prevpost, og kansje en annen med pakker?

Mange løsninger!
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
derfor har vi en genial ordning som heter: Vaktskift. På den måten Vil noen stå opp tidlig med avisa di, noen med prevpost, og kansje en annen med pakker?

Mange løsninger!
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, det er sant
Tror ikke posten vil bli mye raskere. Innenlands kan du sende et brev som er fremme neste dag i de fleste tilfeller, til de fleste destinasjoner. Og det betaler du ikke noe ekstra for, det heter A- og B-prioritert, og begge kommer som regel frem like fort. Mulig de har en ekstra tjeneste som heter "Samme dag" eller lignende som flere store courier firmaer har. Skal posten bli raskere må infrastrukturen utbedres kraftig. Det mest ideelle hadde jo så klart å få sendt all post med høyhastighetstog. Men så lenge vi ikke har høyhastighetstog, og NSB surrer så mye at avtalene de allerede hadde med posten ble sagt opp, så er det nok langt langt frem i tid...

Tror derimot det interne systemet for behandling av forsendelser vil moderniseres. Som mange har sagt tidligere; automatiseres. Men jeg tror også frimerker er på vei ut, og det vil bli et system som er like enkelt som frimerker men som tillater sporing. DVS sporing til alle! Med dette systemet risikerer du ikke å miste en pakke eller et lite brev du bare har betalt minstepris for (7 kr. elns. blodpris spør du meg).
Har troen på strekkoder o.l istedet for frimerker jeg
Posten blir tregere, dyrere, brev avvikles, feillevering og ødelagte pakker blir mer og mer vanlig. Levering på døren vil kun skje mellom 05.00 - 05.04, er du ikke hjemme lagres pakken i Norges pakkelager på Svalbard hvor du selv må padle opp for å finne pakken. Bare for å være på den sikre siden er pakkelageret bemannet av Vogons.

Eventuelt hadde det vært fint om noen fant opp pakketeleportering snart...
Jeg har alltid hatt en tanke om at i framtiden vil "vi" aka menneskeheten finne opp en måte å "dematerialisere", altså splitte alle atomene i en gjenstand, for så å transportere det lynrask, og sette det sammen igjen i riktig "rekkefølge" eller fasong. Altså teleportering. Hvem vet!
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Har troen på strekkoder o.l istedet for frimerker jeg
Vis hele sitatet...
Ja, det ville funket tror jeg Litt interessant faktiskt .
Denne passer kanskje litt inn her.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
derfor har vi en genial ordning som heter: Vaktskift. På den måten Vil noen stå opp tidlig med avisa di, noen med prevpost, og kansje en annen med pakker?

Mange løsninger!
Vis hele sitatet...
Dette finnes jo, men du må betale for det. "Pakke på døren" er det vel det heter? Jeg velger det også kommer det en person som kjører seg vil rundt omkring i Stavanger før ham ringer meg og endelig finner frem, alltid slik.

Ikke søren om jeg hadde giddet og drasse på PCen min helt fra postkontoret.
I Oslo så er det faktisk billigere å få det hjemkjørt på døra (med posten) etter arbeidstid istedet for å hente det på postkontoret. Lurer på om det var ca. 50,- forskjell jeg. Har hvertfall vært slik de gangene jeg handla på komplett det siste året.
Sist endret av Mith; 14. august 2010 kl. 18:48.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Så lenge staten har monopol så står utviklingen på stedet hvil. Kanskje mer automatisering og selvbetjening som nevnt.
Vis hele sitatet...
Det er utvikling i posten selv om ikke kundene merker det. F.eks. maskiner som leser adressen på brev og automatisk sorterer posten i beholdere etter hvor de skal.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Trådstarter
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det er utvikling i posten selv om ikke kundene merker det. F.eks. maskiner som leser adressen på brev og automatisk sorterer posten i beholdere etter hvor de skal.
Vis hele sitatet...
Ja, bare trist at ikke kundene merker noe :S
Sitat av kengro Vis innlegg
Denne passer kanskje litt inn her.
Vis hele sitatet...
PS.no og Komplett.no bruker vel disse maskinene, shoot me if im wrong
Sist endret av omba; 16. august 2010 kl. 02:17.