Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3285
Heisann

Har laget meg en liten sentrifuge ved hjelp av en liten flaske, 2 blyanter, teip og en 80mm data vifte.
Har plassert en korsedderkopp (Araneus diadematus) inni. Edderkoppen vever som bare det!

Men så er spørsmålet: Hvordan rekner jeg ut hvor mange G krefter den blir utsatt for?

Radiusen fra sentreringspunktet-yterste kant er: 11,5
Vifta spinner med ca 662 RPM
Vil anta edderkoppen veier ca 2g?

Takker på forhånd
Sist endret av Heigren Traceur; 15. september 2009 kl. 22:38.
10,5 G krefter hvis jeg har husket riktig formel
Det er jo helt...... SYYYKT! :S

Utrolig at den likevell spinner!
Kunne du reknet formelen om hvor mange g det er når den står 2cm fra senterpunktet?
Har lagt merke til at den kryper opp mot midten i stedenfor å ligge uti enden.
kan hjelpe?

Finnes det en enkel formel for å kalkulere ut G - kraft?
Radius i trommelen på vaskemaskina mi er 24 cm (dvs. diameter er 48cm).
Hvor stor er G - kraften når jeg sentrifugerer på 1200 rpm og hvor stor er den ved 1400 rpm?
-------------
a = v^2 / r

kladder litt:
v = avstand/tid
ved 1200 omdreininger per minutt får du 20 i sekundet
omkrets = pi * diameter = 1,5m
20 * 1,5= 30m/s

v^2 / r = 30 m/s * 30 m/s / 0,24m = 3750 m /s^2 = 382 G
1400 omdreininger i minuttet gir 520 G
a = v^2 / r have fun
Takker!

Reknet meg framm til at den blir utsatt for 54,7G vis målingene mine er korrekte, for ikke å nevne om jeg har reknet riktig.
Takker nokk en gang

Ups..... Tror jeg kom utfor en kommafeil på mitt forrige innlegg....
Mente 5,47G
Men tror likevell at jeg har reknet feil :S
Får dobbeltsjekke i morra.
Sist endret av Heigren Traceur; 15. september 2009 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ga edderkoppen (en hun) navn i dag
Nå heter hun offisielt Adriane
Hun fikk også besøk av et stankelben i dag, som hun spiste opp. Hun har laget et ganske så komplisert nett i løpet av natten, og jeg kjører sentrifugen såfremt jeg ikke skal legge i mat/fukte papiret som dekker "inngangen til beholderen. Som dere sikkert vet så må edderkopper leve i et litt fuktig miljø...

Bilder:
Styrer det hele via eksternt skrivebord på datamaskinen/serveren dere kan se sentrifugen står på. Sinsykt greit å kunne sitte på laptoppen og styre det hele ved hjelp av webkamera og et Sunbeam Theta viftekontroll kort som begge er tilkoblet denne serveren. Kan styre spenningen til viften og lampen ved hjelp av dette kortet i windows...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du får gjøre sånn som noen folk har gjort med lys o.l i hjemmene sine: offentlig ekstern kontroll...
Hehe, så når mor ser på tven eller no slik, så kan jeg bare bestemme når den skal skru seg av XD

Noen btw som vet hvor mye vekt edderkopp ben "sugekoppene" klarer å holde?
For 10G blir jo 10 ganger så mye vekt å holde på som normalt :S

Antar det varierer kraftig fra art til art....
Sist endret av Heigren Traceur; 16. september 2009 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
`spinner edderkoppen rundt hele tiden? så den fyker rundt i 5g og spinner nett? høres morsomt ut..
Den spinner ikke hele tiden. Den holder seg for det meste i ro, men når jeg skrur av lyset beveger den seg en del mer.
Virker som om den ikke planlegger å modifisere nettet sitt så veldig mye, trolig grunnet plassmangel.

Har lagt merke til at de fleste av trådene blir spunnet i samme retning som ut fra "senter" punktet.
Skal lage en liten teining i paint over sånn halveis hvordan den har spunnet.
Et lite eksempel over hvordan Adriane har spunnet og hvor hun oppholder seg...
korfør gjør gjør du dette?
Sitat av The Boss Vis innlegg
korfør gjør gjør du dette?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål!
Jeg har alltid hatt en interesse for fysikklover (sentrifugalkraften i dette tilfellet) og rommfart. Kom helt tilfeldig på å tenke på sentrifugene som de brukte (bruker?) på astronauter for å trene de. Googlet litt rundt på nettet for å finne ut om noen hadde prøvd å se hvordan en edderkopp oppførte seg i en slik annordning, ettersom jeg viste de har prøvd å se hvordan de oppfører seg i vektløs tilstand. Fant bare noen få resultat som ikke var serlig mye til hjelp

Dermed tok jeg saken i egne hender
Ganske så oppfinnsomt og kult igrunn, selvom informasjonen er for meg helt likegyldig
Takker
Er fristet til å prøve ut eksperimentet i en litt større skala, slik at edderkoppen kan lage et større nett. Får skisse litt i morgen om hvordan jeg kan konstruere en større sentrifuge med få midler (120mm pc vifte og 1,5 liters brusflaske?)
så den lever foreløpig inne i flaska, men når og hvor ofte snurrer flaska rundt?
Vil ikke edderkoppen få mindre belastninger når den kryper nesten helt inn til tuten av flaska ? En om den for eksempel hadde vært helt i bunnen av flasken ?

Uansett veldig bra eksperiment fikk lyst å bygge meg en egen testlab for diverse insekt og skadedyr når jeg ser dette nå.
Prøver å la flaska spinne hele tiden, bortsett fra når jeg skal fore/fukte papiret eller gennerell sjekk på Adriane...
Grunnen til dette er at jeg tror at det helsemessig for edderkoppen er en fordel å ha en noenlunde stabil gravitasjon, slik at den blir vant til den valgte kraften.

Stemmer at den får mindre belastning når den kryper til tuten (senterpunktet) Utrekningen ble at den får 10G i bunnen, og 5G 2cm fra senterpunktet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
nå..
hvordan går det med etterkoppen? gikk den opp i spinn!??
For de som er rusten på Sentripetalakselerasjon, har jeg en ganske generell fremgangsmåte,

Man finner varten v = s / T = (2*(pi)*r)/T , altså over brøkstreken har du 2 ganger pi ganger radiusen i flasken.

Det ser ut som at du allerede har farten på sett og vis, da kan man gå vidre til å finne sentripetalakselerasjonen, formelne man bruker er a= v^2 / r

svaret får du altså i m/s^2 dersom du regner radius i meter, gjør du dette får du egentlig et tall som er lettere å jobbe med.
Aller først: Det du gjør er ikke etisk forsvarlig, og tråkker lett inn i dyreplageriets verden. Handlingen din bryter tydelig med dyrevernloven og er straffbar. Av hensyn til edderkoppen synes jeg absolutt at du bør sette den fri så raskt som mulig hvis du ikke allerede har gjort det, og avstå fra liknende "dyreforsøk" i fremtiden.

Likevel, angående akselerasjonen: Tror du glemmer at farten også varierer som en funksjon av radien. Når edderkoppen er nærmere sentrum vil både radien og farten minke.

v(r)=2pi*r*(662/60)=69.32*r
a(r)=v(r)²/r=4805*r

Sett inn r i meter, og del på 9,81 for å finne antall g. Husk også at hvis rotasjonsaksen er vannrett (altså at flasken roterer fra stående til "opp-ned") vil akselerasjonen/g-kreftene "vibrere" fra edderkoppens synspunkt, fordi den egentlige tyngdekraften vil tilsynelatende rotere rundt i tillegg til den faste påtrykte akselerasjonen. Er rotasjonsaksen loddrett må du egentlig til med litt geometri for å finne den totale akselerasjonen, men hvis påtrykt akselerasjon er veldig høy i forhold til 1g, vil ikke tyngdekraften ha så stor innvirkning på totalen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Aller først: Det du gjør er ikke etisk forsvarlig, og tråkker lett inn i dyreplageriets verden. Handlingen din bryter tydelig med dyrevernloven og er straffbar. Av hensyn til edderkoppen synes jeg absolutt at du bør sette den fri så raskt som mulig hvis du ikke allerede har gjort det, og avstå fra liknende "dyreforsøk" i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ikke mye straffbar handling å plage edderkopper, dyrevernlova gjelder kun for pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr. Kilde.

Og ut ifra hvordan han beskriver forsøket, så tror jeg edderkoppen har det bedre der enn den har det ute i den ville grusomme naturen.
Sitat av Samohtas Vis innlegg
Ikke mye straffbar handling å plage edderkopper, dyrevernlova gjelder kun for pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr. Kilde.
Vis hele sitatet...
Det har du sannelig helt rett i.. Jeg synes likevel ikke det er etisk forsvarlig.

Sitat av Samohtas Vis innlegg
Og ut ifra hvordan han beskriver forsøket, så tror jeg edderkoppen har det bedre der enn den har det ute i den ville grusomme naturen.
Vis hele sitatet...
Det er neppe noen av oss i stand til å vite noe om, og nettopp derfor mener jeg den burde slippes ut igjen. Man får tross alt ingen nyttig kunnskap ut fra dette "forsøket"..