Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5198
Hei!

Jeg søker på å få innvilget ung ufør, jeg er nå 27 år. Jeg ble syk for fylte 26 år. Sykdommen min er klart dokumentert av lege/spesialist (før jeg fylte 26 år), MEN så kommer spørsmålet, det står også som kriterie at "du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år". Jeg har ikke jobbet 50 prosent yrkesaktivt etter fylte 26 år.

Vil jeg ikke da få søknaden min innvilget?

Jeg ble syk FØR fylte 26 år.*
Sist endret av KoloKolo; 31. mai 2017 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Hei!

Jeg søker på å få innvilget ung ufør, jeg er nå 27 år. Jeg ble syk for fylte 26 år. Sykdommen min er klart dokumentert av lege/spesialist (før jeg fylte 26 år), MEN så kommer spørsmålet, det står også som kriterie at "du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år". Jeg har ikke jobbet 50 prosent yrkesaktivt etter fylte 26 år.

Vil jeg ikke da få søknaden min innvilget?

Jeg ble syk FØR fylte 26 år.*
Vis hele sitatet...
Du svarer vel på ditt eget spørsmål: Du må søke om uføretrygd "før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år".

For det første oppfyller du jo vilkåret ved å søke nå, i og med at du ennå ikke er 36 år.

For det andre kommer vilkåret ikke til anvendelse overhodet, da du selv sier at du ikke har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år.

(Legg for øvrig merke til at det stilles en rekke andre vilkår til særrettighetene for unge uføre, mest betydningsfullt er antakelig vilkåret til "alvorlig og varig sykdom" etter folketrygdloven § 12-13 tredje ledd første punktum.)
Trådstarter
42 1
Sitat av Pengui Vis innlegg
Du svarer vel på ditt eget spørsmål: Du må søke om uføretrygd "før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år".

For det første oppfyller du jo vilkåret ved å søke nå, i og med at du ennå ikke er 36 år.

For det andre kommer vilkåret ikke til anvendelse overhodet, da du selv sier at du ikke har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år.

(Legg for øvrig merke til at det stilles en rekke andre vilkår til særrettighetene for unge uføre, mest betydningsfullt er antakelig vilkåret til "alvorlig og varig sykdom" etter folketrygdloven § 12-13 tredje ledd første punktum.)
Vis hele sitatet...
Takk for svar Pengui, men jeg ble ikke noe klokere...

Kan jeg fremdeles få ung ufør?
Du får avtale ett møte med nav så vil de hjelpe deg videre. Jungelen der er relativt stor.
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Takk for svar Pengui, men jeg ble ikke noe klokere...

Kan jeg fremdeles få ung ufør?
Vis hele sitatet...
Vilkåret du nevner kommer ikke til anvendelse i ditt tilfelle. Du kan altså se bort ifra det.

Jeg kan ikke fortelle deg om du har rett på ung ufør-tillegg. Det krever en konkret vurdering av din situasjon, som må foretas av NAV på bakgrunn av erklæring fra behandler.
Sitat av KoloKolo Vis innlegg
Takk for svar Pengui, men jeg ble ikke noe klokere...

Kan jeg fremdeles få ung ufør?
Vis hele sitatet...
Tror du sliter litt med å forstå det vilkåret, så prøver en litt annen variant her: hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år er det for sent å søke etter du har passert 36 år.

Så det er lenge til du fyller 36, så du har hele 9 år på deg der
Trådstarter
42 1
Sitat av Pengui Vis innlegg
Vilkåret du nevner kommer ikke til anvendelse i ditt tilfelle. Du kan altså se bort ifra det.

Jeg kan ikke fortelle deg om du har rett på ung ufør-tillegg. Det krever en konkret vurdering av din situasjon, som må foretas av NAV på bakgrunn av erklæring fra behandler.
Vis hele sitatet...
Takk for det, Pengui!

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Tror du sliter litt med å forstå det vilkåret, så prøver en litt annen variant her: hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år er det for sent å søke etter du har passert 36 år.

Så det er lenge til du fyller 36, så du har hele 9 år på deg der
Vis hele sitatet...
At jeg sliter med å forstå det høres nedlatende ut.
Sist endret av KoloKolo; 1. juni 2017 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du lagde jo denne tråden? Da slet du vel med å forstå?
Trådstarter
42 1
Sitat av Carmex Vis innlegg
Du lagde jo denne tråden? Da slet du vel med å forstå?
Vis hele sitatet...
Jeg hverken jobber hardt eller strever for å finne svaret på mitt spørsmål.

Det er for meg bare å ta en telefon til NAV, men jeg "orket ikke det" og spurte heller her. Jeg sliter med virkelige problemer, ikke noe så enkelt som et spørsmål og svar på om jeg får ung ufør hos NAV.
Om det ikke er ett så enkelt spørsmål så må du jo hvertfall kontakte nav for å få greie på hva du har krav på og ikke!
Her inne blir det synsing, ingen av oss som kan innvilge deg ufør.
Trådstarter
42 1
Sitat av Poppee Vis innlegg
Om det ikke er ett så enkelt spørsmål så må du jo hvertfall kontakte nav for å få greie på hva du har krav på og ikke!
Her inne blir det synsing, ingen av oss som kan innvilge deg ufør.
Vis hele sitatet...
Det var ett av kriteriene jeg lurte på.
Vis hele sitatet...
Du svarer vel på ditt eget spørsmål: Du må søke om uføretrygd "før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år".

For det første oppfyller du jo vilkåret ved å søke nå, i og med at du ennå ikke er 36 år.

For det andre kommer vilkåret ikke til anvendelse overhodet, da du selv sier at du ikke har vært mer enn 50% yrkesaktiv etter fylte 26 år.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Pengui, men jeg ble ikke noe klokere...

Kan jeg fremdeles få ung ufør?
Vis hele sitatet...
Jo du slet med å skjønne svaret. Det burde du tåle å høre når du er på internett..
Trådstarter
42 1
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Jo du slet med å skjønne svaret. Det burde du tåle å høre når du er på internett..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg SLET ikke - dette har jeg argument for hvorfor her. Jeg forstod ikke svaret.

Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Jo du slet med å skjønne svaret. Det burde du tåle å høre når du er på internett..
Vis hele sitatet...
Haha - det er helt utrolig at du tror du kan snakke for meg.
Sist endret av KoloKolo; 1. juni 2017 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det egentlig du lurer på, da? Siden svaret er gitt deg flere ganger i tråden.

Til syvende og sist er det de som fatter vedtak på ufør som kan gi deg svaret. Kontaktpersonen din på NAV kan anta at du vil få innvilget ufør, men det er en del kriterier som skal være godkjent før du kommer så langt at man i det hele tatt får ufør.

Jens1 er heller ikke nedlatende. Det er det du som mener. Han gir deg bare noen gode forklaringer.

Du skal ha vært gjennom ei lang mølle med tiltak/behandlinger før det i det hele tatt blir vurdert om du kan søke ufør. Alle kan søke på eget initiativ, men NAV og lege bør ha bedt deg søke etter at det er prøvd det som kan prøves for at du kan komme deg tilbake i arbeid. Unntaket er fysisk sykdom som setter deg utenfor arbeidslivet. Eller tunge psykiatriske diagnoser.
Sist endret av ImnotEmo.; 1. juni 2017 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
42 1
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Hva er det egentlig du lurer på, da? Siden svaret er gitt deg flere ganger i tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått den hjelpen jeg trenger, noe jeg også ga uttrykk for i dette innlegget.

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Til syvende og sist er det de som fatter vedtak på ufør som kan gi deg svaret. Kontaktpersonen din på NAV kan anta at du vil få innvilget ufør, men det er en del kriterier som skal være godkjent før du kommer så langt at man i det hele tatt får ufør.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, og jeg har heller ikke antydet noe annet. Kanskje jeg har formulert meg noe uhendig i tidligere innlegg.

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Jens1 er heller ikke nedlatende. Det er det du som mener. Han gir deg bare noen gode forklaringer.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg argumentert for her.
Sist endret av KoloKolo; 1. juni 2017 kl. 18:51.
Gullegodt at du fikk vite det det du lurte på, da

Lykke til med søknad på ung uføre Har du din rett til det så er det en god ytelse.