Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  133 12738
I følge flere artikler på blant annet VG, Dagbladet og ABC-Nyheter er Statslederen Muhammed Gaddafi nå skutt og drept i sin egen fødeby.

Man er enda ikke sikre på detaljer rundt drapet men det sto blant annet at han hadde tryglet om livet før de slo han med sko og deretter skjøt han i brystet og hodet.

Hva tenker dere om denne saken?

Gjorde Gaddafi noe positivt for Libya?

Ble han henrettet for brutalt?

Vil ikke si at jeg sørger over at han mistet livet men han var en av de få lederne som i moderne tid kjempet mot imperialismen. Har ikke noe mer å si enn at det da er det beste for alles interesser at de fikk en ende på regime han har ført de siste 40 årene. Uansett hvor brutalt han møtte sin endelikt.
Han hadde en gullpistol på seg når han ble drept, hørte jeg på radioen. Epic as
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Han hadde en gullpistol på seg når han ble drept, hørte jeg på radioen. Epic as
Vis hele sitatet...
Absolutt ingenting som er epic med den maktsyke groteske mannen.
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Han hadde en gullpistol på seg når han ble drept, hørte jeg på radioen. Epic as
Vis hele sitatet...
Interessant innspill..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Vil ikke si at jeg sørger over at han mistet livet men han var en av de få lederne som i moderne tid kjempet mot imperialismen.
Vis hele sitatet...
Så vidt eg har forstått kjempa han i hovudsak for dyrkinga av sin eigen person, og eit verkemiddel i så måte var å rakke ned på imperialismen. Så kjempa han verkeleg mot imperialismen, eller var det bare ein nyttig fiende å ha?
Sitat av Huztle Vis innlegg
Absolutt ingenting som er epic med den maktsyke groteske mannen.
Vis hele sitatet...
Jo, gullpistolen hans
Folket i Libya levde faktisk sinnsykt bra i Libya, de hadde nesten helt gratis bensin (2 KR literen), god helsetjeneste.
Gode veier, trygd osv osv osv. De levde bra i Libya, men de eneste de ikke fikk gjøre, var politikk. Spørsmålet blir vel om de får det bedre nå, ser for meg et secenario som Irak.
http://www.youtube.com/watch?v=aJURNC0e6Ek

Jeg synes jeg leste noe om at alt startet pga Gadaffi ville ha gull som valuta eller noe slikt.
Sist endret av Bruskork1; 20. oktober 2011 kl. 20:19.
Det føles godt at rettferdigheten endelig fikk innhentet denne mannen.
Men det er jo så leit at rettferdigheten ikke blir brukt oftere, for og fjerne slike uønskede elementer som bare skader og dreper andre.
Det finnes så mange verre diktatorer enn han her i verden, som fortsatt får regjere videre uten at NATO griper inn. Hva var grunnen for at NATO/USA grep inn her? jo for å få olja, folk må jo skjønne det? Ikke for å være negativ elns men jeg tror det libyske folk hadde det bedre med gaddafi som leder, nå blir det vel en innbitt krig mellom forskjellige generaler som vil ha sin del av kaka, og om rundt 10 år ligger landet i ruiner på kant med Afghanistan med ekstremister som gjemmer seg i huler oppe i fjella mens NATO teppebomber landet
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det føles godt at rettferdigheten endelig fikk innhentet denne mannen.
Men det er jo så leit at rettferdigheten ikke blir brukt oftere, for og fjerne slike uønskede elementer som bare skader og dreper andre.
Vis hele sitatet...

Hvor får du ifra at han drepte andre? Menneskene i Libya levde bedre enn meg og deg, de fikk bensinen for under 2 KR.. Alle folk som giftet seg, fikk 50 Tusen Dollar, til å etablere seg. Sykehusene var nesten gratis osv osv. Hvorfor var han en dårlig mann? Det eneste han ville, var at folket ikke skal blande seg inn i politikk. Ingen i Libya ble diskriminert. De hadde bedre stanard enn Norge.

Hvorfor blande seg inn i politikk, når du lever bra og har alt det du trenger, og mer? Det eneste USA er ute etter, og Europa er oljen. Frankrike har sikret seg enn avtale som sikrer 60% av oljen, skjønner du?
Spørsmålet er om de får det bedre
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det finnes så mange verre diktatorer enn han her i verden, som fortsatt får regjere videre uten at NATO griper inn. Hva var grunnen for at NATO/USA grep inn her? jo for å få olja, folk må jo skjønne det? Ikke for å være negativ elns men jeg tror det libyske folk hadde det bedre med gaddafi som leder, nå blir det vel en innbitt krig mellom forskjellige generaler som vil ha sin del av kaka, og om rundt 10 år ligger landet i ruiner på kant med Afghanistan med ekstremister som gjemmer seg i huler oppe i fjella mens NATO teppebomber landet
Vis hele sitatet...
Folk som erklærer hellig krig mot et annet land pga sønnen ble fengslet for å utøve vold mot innbyggere i det nevnte landet burde uansett ikke sitte på makten.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Hvor får du ifra at han drepte andre? Menneskene i Libya levde bedre enn meg og deg, de fikk bensinen for under 2 KR.. Alle folk som giftet seg, fikk 50 Tusen Dollar, til å etablere seg. Sykehusene var nesten gratis osv osv. Hvorfor var han en dårlig mann? Det eneste han ville, var at folket ikke skal blande seg inn i politikk. Ingen i Libya ble diskriminert. De hadde bedre stanard enn Norge.

Hvorfor blande seg inn i politikk, når du lever bra og har alt det du trenger, og mer? Det eneste USA er ute etter, og Europa er oljen. Frankrike har sikret seg enn avtale som sikrer 60% av oljen, skjønner du?
Spørsmålet er om de får det bedre
Vis hele sitatet...
Så du mener at så lenge bensinen koster 2kr, og at du får 50.000kr når du gifter deg, så er det greit at du ikke får være med å bestemme noe i hjemlandet ditt? Jeez, mann, om du er så glad i Gadaffi, hvorfor flyttet du ikke ned der i løpet av de 42 årene som du beskriver som gull og grønne skoger?

Ontopic: Jeg er glad for at Gadaffi endelig er tatt hånd om. Nå gjenstår det bare å se hva som skjer med landet.
Greit at han er drept, men måten kroppen har blitt behandlet i ettertid er ikke et menneske verdig, uansett hvor mye galt de har gjort.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Absolutt ingenting som er epic med den maktsyke groteske mannen.
Vis hele sitatet...
Før han kom til makten var Libya et av verdens fattigste land.
Han bygde sykehus, skoler, veier. Han renoverte landet.
Alt var "omtrent" gratis.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Før han kom til makten var Libya et av verdens fattigste land.
Han bygde sykehus, skoler, veier. Han renoverte landet.
Alt var "omtrent" gratis.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette, unge mann?
Alt Gaddafi tok i ble til gull. Sett bilder fra palasset hans? Er så mye gull der at det lignet på pengebingen til Onkel Skrue.
Sitat av VikingTheKing Vis innlegg
Har du kilder på dette, unge mann?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=aXQxTv3nB14


Seems legit.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Før han kom til makten var Libya et av verdens fattigste land.
Han bygde sykehus, skoler, veier. Han renoverte landet.
Alt var "omtrent" gratis.
Vis hele sitatet...
Feil. De fleste av byene i Libya er fattige byer med mye slum. Mesteparten av pengene fra oljen gikk rett til han selv og hans allierte.

Hvorfor tror du at leger plyndret hans private sykehus?

Sitat av salvatrix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du tuller nå?
Nå har jeg bare hoppet 20 ganger bortover i filmen men det jeg så var noen oljepumper, oljerør og noen som stod å jublet i en bygning.
Du har vel fått med deg at libya er en stor olje eksportør, men alt gikk jo rett i lomma til gaddafi og hans familie.
Vell nå er Libya ett av de landene i Afrika med høyest BNP pr innbygger nå er dette kanskje ikke en så veldig stor prestasjon, men alikevell. Sammenlignet med mange andre land har libyere hatt svært god råd.
Jeg tviler på at situasjonen for innbyggerne blir bedre nå enn den har vært før.


Denne kan jo være litt interessant
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/716788/
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Feil. De fleste av byene i Libya er fattige byer med mye slum. Mesteparten av pengene fra oljen gikk rett til han selv og hans allierte.

Hvorfor tror du at leger plyndret hans private sykehus?



Du tuller nå?
Nå har jeg bare hoppet 20 ganger bortover i filmen men det jeg så var noen oljepumper, oljerør og noen som stod å jublet i en bygning.
Du har vel fått med deg at libya er en stor olje eksportør, men alt gikk jo rett i lomma til gaddafi og hans familie.
Vis hele sitatet...

Du burde kanskje HØRT etter hva han fyren snakker om? Og alt gikk ikke til han og hans familie. Han bygde ikke hus til foreldrene sine, før hver person i libya hadde ett fått ett hjem.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Du burde kanskje HØRT etter hva han fyren snakker om? Og alt gikk ikke til han og hans familie. Han bygde ikke hus til foreldrene sine, før hver person i libya hadde ett fått ett hjem.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke at dere faktisk forsvarer denne mannen, han var en maktsyk diktator. Han du sett noen bilder av fyren, han er jo den mest overlegne typen man finner.

Jeg håper bare situasjonen forbedrer seg nå, og ingen får noen ville planer.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Du burde kanskje HØRT etter hva han fyren snakker om? Og alt gikk ikke til han og hans familie. Han bygde ikke hus til foreldrene sine, før hver person i libya hadde ett fått ett hjem.
Vis hele sitatet...
Meget mulig, men tviler på at foreldrene hans bodde på gata som mange andre. Palasset til Gaddafi hadde mange soverom.
Gaddafi var uten tvil en "slem" mann, men jeg blir helt fortvilet over at folk her faktisk forsvarer hans død.
Ingen fortjener å dø, uansett hvor grusomme ting de har gjort.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Meget mulig, men tviler på at foreldrene hans bodde på gata som mange andre. Palasset til Gaddafi hadde mange soverom.
Vis hele sitatet...
De bodde i ett telt/skur. Noe som forsåvit vises i filmen jeg linka tidligere.
Får litt vondt av Gaddafi i videoen her, forsvar ikke mannen men det her fortjener ingen. Tanken på hva som førte til hans død er grusom.

http://www.dagbladet.no/2011/10/20/n...tikk/18703176/

Men vi nordmenn hadde sikkert ikke reagert annerledes, hvis Breivik hadde sluppet løs på gatene her i Norge.
Sist endret av stagg; 20. oktober 2011 kl. 22:16.
Sitat av Kirder Vis innlegg
De levde bra i Libya, men de eneste de ikke fikk gjøre, var politikk.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at politikk er noe som engasjerer, påvirker og sentraliserer samfunn. Det gir samhold, og å ha retten til å si og mene hva du vil samtidig som du kan fremme dette, er en menneskerettighet.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Så du mener at så lenge bensinen koster 2kr, og at du får 50.000kr når du gifter deg, så er det greit at du ikke får være med å bestemme noe i hjemlandet ditt? Jeez, mann, om du er så glad i Gadaffi, hvorfor flyttet du ikke ned der i løpet av de 42 årene som du beskriver som gull og grønne skoger?

Ontopic: Jeg er glad for at Gadaffi endelig er tatt hånd om. Nå gjenstår det bare å se hva som skjer med landet.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ikker en fra Libya. Hadde jeg gjort det, hadde jeg fint bodd der. Og det var gull og grønne skoger under hans tid. Ikke bland deg inn i politikk, så går alt bra? Hvorfor skal du egentlig blande deg inn i politikk? Hvis du lever, har absolutt alt du trenger ? Han styrte ikke Libya direkte. Libya var det rikeste landet i Afrika, med minst korrupsjon og sky høy BNP per innbygger sammenlignet med resten av Afrika.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Fordi jeg ikker en fra Libya. Hadde jeg gjort det, hadde jeg fint bodd der. Og det var gull og grønne skoger under hans tid. Ikke bland deg inn i politikk, så går alt bra? Hvorfor skal du egentlig blande deg inn i politikk? Hvis du lever, har absolutt alt du trenger ? Han styrte ikke Libya direkte. Libya var det rikeste landet i Afrika, med minst korrupsjon og sky høy BNP per innbygger sammenlignet med resten av Afrika.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt noen pålitelige kilder på at det tullet du snakker om stemmer?
Youtube er ingen pålitelig kilde.
Sist endret av VikingTheKing; 20. oktober 2011 kl. 22:29.
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Nå har det seg sånn at politikk er noe som engasjerer, påvirker og sentraliserer samfunn. Det gir samhold, og å ha retten til å si og mene hva du vil samtidig som du kan fremme dette, er en menneskerettighet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke, når du har alt fra før av. Kan ikke politikk gjøre mer ? Vi sier at de hadde alt, skal de kjempe for å få bygd nye skoler? De har alt skoler.
Universiteter? De hadde de beste i hele Afrika.
Veier? Veiene i Libya hadde bra standard som Europa, og bedre enn USA.

Hva mer trenger mann? Jeg mener ikke alt denne mannen gjorde, var godt. Men han ga folket det de trengte, sammenhold og trygghet. NATO gjør alt for oljen.

Spørsmålet er igjen, vil de få det bra etter dette? Sannsynligvis ikke, våpnene flyter over alt i Libya, ekstremistene begynner jobben sin. Så må dere huske at Libya er et stamme samfunn, det vil bli mange uoverstemmelser. Gaddhafi favorittiserte ikke noen spesielle stammer, så åssen vil den nye regjeringen takle uoverstemmelsene? og all de våpnene?

Det blir vel masse korrupsjon, og landet vil være et demokrati. Men kanskje et som Russland, Hellas eller Libanon. Gjennomskuet med korrupsjon og uærligheter. Det vil gå på bekostingen av befolkningen. Hva fikk de da av at de får blande seg inn i politikk?
http://no.wikipedia.org/wiki/Libya

Libya er et av de landene i Afrika med høyest BNP per innbygger, og har muliggjort at Libya kan tilby sine innbyggere et omfattende og imponerende velferdstilbud, spesielt innen bolig og utdanning.
Vis hele sitatet...
Libyas befolkning innbefatter 1,7 millioner studenter, hvorav 270 000 studenter tar høyere utdanning. Utdanning i Libya er gratis for alle landets innbyggere, og obligatorisk opp til gymnasnivå. Andelen analfabeter i Libya er lavest for hele Afrika; over 82 % av befolkningen kan lese og skrive
Vis hele sitatet...
Har fulgt med en del på nyhets sendingene igjennom dette opprøret, men aldri hørt et ord om hva han har gjort som gjør han til en så grusom mann.
Noen som vet?
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Har fulgt med en del på nyhets sendingene igjennom dette opprøret, men aldri hørt et ord om hva han har gjort som gjør han til en så grusom mann.
Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Haha, samme her. Hva galt har han egentlig gjort? Libya er jo afrikas beste land å bo i!
Sitat av Stinson Vis innlegg
Haha, samme her. Hva galt har han egentlig gjort? Libya er jo afrikas beste land å bo i!
Vis hele sitatet...
Men det at Afrika preges av død, sult, krig og korrpusjon sier jo litt om standarden i verdensdelen?

EDIT: Leste litt om Libya, og det virker slett ikke verst til å være et land i Afrika. Men fremdeles, Gadaffi var ikke en veldig god leder etter min mening. Når et land har en lese- og skrivedyktig prosentandel på 82%, så tror jeg at i det minste noen i det landet er litt våkne når det kommer til at landet ikke har politisk frihet.
Sist endret av Deadlock Radium; 20. oktober 2011 kl. 22:56.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Men det at Afrika preges av død, sult, krig og korrpusjon sier jo litt om standarden i verdensdelen?
Vis hele sitatet...
Det har du selvfølgelig helt rett i, men Libya har fremdeles en HDI på 0,755. Det er bedre enn Bulgaria, Kina, Serbia, Hviterussland og Mexico!
Sitat av Staggere Vis innlegg
Får litt vondt av Gaddafi i videoen her, forsvar ikke mannen men det her fortjener ingen. Tanken på hva som førte til hans død er grusom.

http://www.dagbladet.no/2011/10/20/n...tikk/18703176/

Men vi nordmenn hadde sikkert ikke reagert annerledes, hvis Breivik hadde sluppet løs på gatene her i Norge.
Vis hele sitatet...
Det gjør jo oss like ille. Om vi skulle slepet liket til breivik igjennom gatene (som de tydeligvis gjorde med Gaddafi) ville ikke vi vært noe bedre.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det gjør jo oss like ille. Om vi skulle slepet liket til breivik igjennom gatene (som de tydeligvis gjorde med Gaddafi) ville ikke vi vært noe bedre.
Vis hele sitatet...
Er jo det jeg mener. Vi nordmenn er ikke bedre selv, om vi hadde møtt en slik situasjon.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Er jo det jeg mener. Vi nordmenn er ikke bedre selv, om vi hadde møtt en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke noen mennesker i hele verden er noe bedre selv.
Gå inn på 1881.no og søk gadaffi
Sitat av Kirder Vis innlegg
Jeg skjønner ikke, når du har alt fra før av. Kan ikke politikk gjøre mer ? Vi sier at de hadde alt, skal de kjempe for å få bygd nye skoler? De har alt skoler.
Universiteter? De hadde de beste i hele Afrika.
Veier? Veiene i Libya hadde bra standard som Europa, og bedre enn USA.

Hva mer trenger mann? Jeg mener ikke alt denne mannen gjorde, var godt. Men han ga folket det de trengte, sammenhold og trygghet. NATO gjør alt for oljen.

Spørsmålet er igjen, vil de få det bra etter dette? Sannsynligvis ikke, våpnene flyter over alt i Libya, ekstremistene begynner jobben sin. Så må dere huske at Libya er et stamme samfunn, det vil bli mange uoverstemmelser. Gaddhafi favorittiserte ikke noen spesielle stammer, så åssen vil den nye regjeringen takle uoverstemmelsene? og all de våpnene?

Det blir vel masse korrupsjon, og landet vil være et demokrati. Men kanskje et som Russland, Hellas eller Libanon. Gjennomskuet med korrupsjon og uærligheter. Det vil gå på bekostingen av befolkningen. Hva fikk de da av at de får blande seg inn i politikk?
Vis hele sitatet...
Hvis alle hadde alt de trengte, hva var det som gjorde at flesteparten av befolkningen gjorde opprør mot regimet?
Sitat av Bare-surr Vis innlegg
Gå inn på 1881.no og søk gadaffi
Vis hele sitatet...
Og det har noe med saken å gjøre fordi?
Sitat av jOkKeJacKaL Vis innlegg
Hvis alle hadde alt de trengte, hva var det som gjorde at flesteparten av befolkningen gjorde opprør mot regimet?
Vis hele sitatet...
Kjedsomhet?
Det sto tross alt opprørere å spillte gitar mens de andre skjøt.
Hvil i fred...
Etter å ha lest litt virker det som Gaddafi-motstanderne mener han har håndtert landets naturressurser i hovedsak for egen gevins.

De som var for Gaddafi mente han hadde gjort mye bra for landet, blant annet på områder som Kirder nevner.

Ellers er det alltid underholdende å høre på George Galloway sitt syn på enkelte saker: http://www.youtube.com/watch?v=LUIXvd6nEbg

*leif
Sist endret av Bagster; 20. oktober 2011 kl. 23:28.
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Du burde kanskje HØRT etter hva han fyren snakker om? Og alt gikk ikke til han og hans familie. Han bygde ikke hus til foreldrene sine, før hver person i libya hadde ett fått ett hjem.
Vis hele sitatet...
Vel, om du biter på propagandaen hans så værsågod. Aner ikke om det du sier om hjem stemmer, men definisjonen av ett hjem kan jo variere ganske mye.

Hitler bygde også mye, men det gjør han ikke til en god mann av den grunn.

Gadaffi utdannet mange, men i følge personer på alltid nyheter i løpet av dagen i dag mener di at han ikke skaffet arbeidsplasser. Og en by som tripoli som burde være en by med høy standard flyter det søppel i gatene.

Bare se på bilene som blir brukt av opprørerne i forhold mercedesene til sjefen selv.

I tillegg har han jo en haug med milliarder i gull og på konto rundt om i verden.
Bare se på bilene som blir brukt av opprørerne i forhold mercedesene til sjefen selv.
Vis hele sitatet...
Jeg ble faktisk veldig overrasket over hvor ny bilparken i Tripoli virket, dette ble faktisk også nevnt av utenrikskommentatorene på nyhetskanalen også. Bilene ser nyere ut en de gjør i Norge.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Bare se på bilene som blir brukt av opprørerne i forhold mercedesene til sjefen selv.

I tillegg har han jo en haug med milliarder i gull og på konto rundt om i verden.
Vis hele sitatet...
Kong Harald kjører finere bil enn meg og har via landet "sitt" mange milliarder på konto, er det en grunn til å mislike han?
Sist endret av Stinson; 20. oktober 2011 kl. 23:40.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Kong Harald kjører finere bil enn meg og har via landet "sitt" mange milliarder på konto, er det en grunn til å mislike han?
Vis hele sitatet...
Sitter du virkelig å sammenligner oljefondet vårt med gaddafis private formue?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Sitter du virkelig å sammenligner oljefondet vårt med gaddafis private formue?
Vis hele sitatet...
Når det bare står på konto og blir mindre og mindre istedet for å bruke det på infrastruktur nå i disse usikkre tider så er det vel ikke så stor forskjell.