Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3066
hoi. jeg var idag på ett utested jeg har vært mange ganger før, jeg kjenner den ene bartenderern der og føler vi har ett godt forhold. grunnen til at jeg kjenner til den ene bartendern er at han er sammen med søstera til en kompis av meg.

men over til det jeg lurer på.
jeg hadde vært på utestedet i ca 1,5 Time. jeg var på vei ut, og skulle innom doen en tur. etter mitt dobesøk, gå jeg bort til heisen da dette er den beste veien å ta. bare ligger i 8 etasje i ett hotell.

jeg og en kompis står i heisen og har nettopp trykka på knappen for å komme ned til første etasje. da kommer den ene bartenderen stormende, han kaster seg over meg og det blir ett helvetset basketak inne i heisen.
han slenger meg i bakken og sitter med leggen over brystet mitt. han sier " du spytter faen meg ikke på gulvet her inne igjen" jeg ligger lamslått i gulvet å skjønner ingenting. jeg prøver å få den ene kompisen min til å ringe politiet for jeg aner ugler i mosen. han står å skønner mindre enn meg.
da vi kommer ned i første etasje blir kompisen min tatt kvelertak på av den andre bartendere, han blir deretter dratt ut. mens jeg ligger hjelpeløs igjen i heisen med den andre bartendere over meg.

etter at kompisen min er geleidet ut kommer den andre bartender tilbake. jeg prøver å spørre hva vi har gjort galt, men får bare som svar "nå ligger du faen meg rolig" etter kansje ti min kommer politiet og jeg får komme løs.

jeg blir kjapt avhørt av politiet, og sier alt som det er. jeg blør fra knokene og fingrene mine er stive og vonde etter grepene fra bartendere. jeg slipper fort fra politiets varetekt. de spør om jeg vil anmelde forholdet, og på det spørsmålet svarer jeg selvfølgelig ja. jeg har søkt opp på lover og paragrafer som gjelder for ordensvakter i slike tilfeller. jeg har funnet denner

Som hovedregel sier straffeprosessloven § 171 at personer kan pågripes når de med «skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder», mens § 173 sier at mistenkte «som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen».

jeg skal selvfølgelig gå til politistasjonen å anmelde dette, men har noen mer kunnskap om regelverket. jeg hadde verken spytta på gulvet eller gjort noe annet ulovlig inne på utestedet.

Det er også viktig at folk ikke ser på klokkeslettet og tenker "faen. nok en fyllefant som har drivi med dritt, håper han får en smekk av politiet"

takk for svar
For ordensvakter gjelder samme lov som den alminnelige borger. Det må derfor finnes hjemmel for pågripelsen av deg. Regner med den hjemmelen er nødrett i dette tilfellet.

Altså, en handling som f.eks en pågripelse kan forsvares dersom man forhindrer skade eller fare for personer eller "gods". Og "gods" er vel eiendommen til utestedet.

Ellers gjelder ferske spor og gjerninger. Der ser det ut for meg at du har funnet riktig lov i strpl.§171, selv om jeg er litt usikker på om den lov gjelder for den alminnelige borger uten politimyndighet.

Jeg driter i skyldspørsmålet, for det er vel egentlig irrelevant om du faktisk spyttet på gulvet eller ikke. Jeg ser også bort fra at dette er fortalt fra din side, og at det kanskje finnes andre opplysninger i saken som du velger og ikke belyse. Likevel kan man spørre seg følgende spørsmål:

Er det ulovlig å spytte på gulvet? Hvor ulovlig er det å spytte på gulvet? Og er bartenderens eller ordensvaktens maktbruk nødvendig etter handlingen din? Altså, er handlingen til bartenderen\ordensvakten rettsmessig forsvarlig?

Til din informasjon, blir det politijuristens oppgave å finne riktig hjemmel etter anmeldelsen din. Du trenger ikke selv stille opp og si at du vil anmelde noen for den paragrafen. Det du skal fokusere på er vitner, og avgi disse i anmeldelsen din.

Til slutt vil jeg bare si at jeg forstår deg veldig godt. Det høres ut som et overgrep som ikke er rettsmessig forsvarlig, og det irriterer meg at ordensvakter\vektere driver og leker politi. Lykke til med anmeldelsen.
Sist endret av reklame; 17. oktober 2010 kl. 09:13.
Husk og ta bilder av skadene, så du har noe å vise, hvis det kommer i retten.
har du vert på legen etterpå? Få noen til ä dra til baren og ta bilde av stedet du angivelig spytta og ta bilde, mer info du har, jo bedre
Var det bartendere eller vakter som tok deg?
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Var det bartendere eller vakter som tok deg?
Vis hele sitatet...

Det har vel strengt tatt ikke noe å si?
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Det har vel strengt tatt ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Er du ansatt som vakt har du en ganske stor del av norges lover å følge, det er egne lover for vaktvirksomhet. Dermed er en som er ansatt som bartender mindre utsatt og gå i fellene som ligger for vaktvirksomheten i Norge.
Så det har strengt tatt noe å si.

Lovene som går under pågripelse og tvangsmidler er ganske strenge og vanskelige å tolke.

edit
trenger du å vite mer om tvangsmiddler og pågripelser og hvilke lover som dekker dette er det bare å sende meg en pm. Har en ganske feit bok som forklarer det meste av dette.
Sist endret av oamo91; 17. oktober 2010 kl. 19:15.
Sitat av oamo91 Vis innlegg
Er du ansatt som vakt har du en ganske stor del av norges lover å følge, det er egne lover for vaktvirksomhet. Dermed er en som er ansatt som bartender mindre utsatt og gå i fellene som ligger for vaktvirksomheten i Norge.
Så det har strengt tatt noe å si.

Lovene som går under pågripelse og tvangsmidler er ganske strenge og vanskelige å tolke.
Vis hele sitatet...
Så bartendere må ikke følge en ganske stor del (kanskje alle?) av Norges lover?
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Så bartendere må ikke følge en ganske stor del (kanskje alle?) av Norges lover?
Vis hele sitatet...
det jeg prøver å si er at vakter har flere lover å følge enn bartenderene.
De skal ha gått på kurs og lært mye av dette. På trinn 1 av vekterskolen er det egen jus del, samme med del 3. De har også avlagt egen prøve for å bevise at de er drilla på dette.

Trynefaktoren er altså større for vakter enn bartendere vist de gjør noe feil med pågripselser og tvang.
Sist endret av oamo91; 17. oktober 2010 kl. 19:20.
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Det har vel strengt tatt ikke noe å si?
Vis hele sitatet...
Jo det har det! Vakter SKAL kunne de aktuelle lovene, og det å ikke kunne dem er deres problem. Bartendere kan prøve seg på at de ikke visste at det de gjorde ikke var lov.
I tillegg skal ikke ordensvakter klandres om bartendere har gjort noe galt.
Er nok stygt som sies om dørvakter som det er. Når det er sagt er jeg ekstremt for å luke ut tullingene som gjør vaktbransjen til noe råttent.
Sitat av oamo91 Vis innlegg
det jeg prøver å si er at vakter har flere lover å følge enn bartenderene.
De skal ha gått på kurs og lært mye av dette. På trinn 1 av vekterskolen er det egen jus del, samme med del 3. De har også avlagt egen prøve for å bevise at de er drilla på dette.

Trynefaktoren er altså større for vakter enn bartendere vist de gjør noe feil med pågripselser og tvang.
Vis hele sitatet...
Og vekterkurs er noe helt annet enn ordensvaktkurs. Vekter som skal være dørvakt må ha ordensvaktkurs. Dørvakt som skal være vekter må ha vekterkurs.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Og vekterkurs er noe helt annet enn ordensvaktkurs. Vekter som skal være dørvakt må ha ordensvaktkurs. Dørvakt som skal være vekter må ha vekterkurs.
Vis hele sitatet...
Mange likheter i de to kursene. Dørvakter som jobber i et vaktselskap må ha dørvaktkurs+vekterkurs. Dette blir det krav om at alle skal fra 2011 når den nye loven om vaktvirksomhet trer i kraft. Dvs at de som jobber i døra må ta vekterkurs om de ikke hadde det fra før.
En liten ting og legge til her er at om du som vekter eller ordensvakt gjør en ulovelig pågripelse vil du straffes hardere en den alminnelige borger fordi du som vekter/ordensvakt burde vite bedre.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
En liten ting og legge til her er at om du som vekter eller ordensvakt gjør en ulovelig pågripelse vil du straffes hardere en den alminnelige borger fordi du som vekter/ordensvakt burde vite bedre.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Akkurat dette jeg skrev i en foregående post. Da bartendere osv kan pårope seg retsvillfarelse så kan ikke vektere/ordensvakter det. Dvs at de kan bli straffet hardere. Dette har igjen med opplæring osv å gjøre selvsagt. Når en vakt må ha plettfri vandel kan en bartender ha masse vold og narkodommer på seg. Er ikke umulig at det er bartenderen i dette eksempelet som har gjort grove overtramp.