Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 21105
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Heisann, håper det er noen edderkoppfreaks der ute i dag.

Jeg hadde akkurat en kamp på liv og død med dette udyret for litt siden. Egentlig trodde jeg det var et stankelbein og tenkte ikke videre over den før den kom litt nærmere. Etter en kamp som varte i 0.5 sekunder måtte edderkoppen til slutt gi tapt mot death from above i form av en DVD-plate. Er det noen som har sett noe lignende? Jeg mistenker at det er en Tegenaria Atrica, men den lignet også på en smule på en Meta Menardi. Er det noen som har mer peil en meg?

Her er ihvertfall bildene av beistet:








Klikk for full størrelse.
Heftig edderkopp du har fått deg der, til Norge å være DEN HAR HÅR PÅ SEG
Husker vi åpnet ett gammelt komlokk i hagen for noen år siden, da var det stappfullt av sånne og de store hvite eggene dems, når du popper ett sånt egg tyyter det ut en hau av unger.. Nå syntes jeg det er veldig nasty men når jeg var 13-14 kunne jeg lett ha sånne i hånda. Hele eventyret endte seff med massemord i komlokket.
tror kansje det kan være en russiskitaliensk-stankelterantella
Midt eget møte med edderkopp i ferien. Oo
link
Sist endret av Totoro; 4. august 2009 kl. 04:00. Grunn: glemte link <3333333
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Trådstarter
Sitat av excubated Vis innlegg
Heftig edderkopp du har fått deg der, til Norge å være DEN HAR HÅR PÅ SEG
Vis hele sitatet...
Jo takk, er vel den største jeg har drept vil jeg tro

Sitat av Lebowski Vis innlegg
Husker vi åpnet ett gammelt komlokk i hagen for noen år siden, da var det stappfullt av sånne og de store hvite eggene dems, når du popper ett sånt egg tyyter det ut en hau av unger.. Nå syntes jeg det er veldig nasty men når jeg var 13-14 kunne jeg lett ha sånne i hånda. Hele eventyret endte seff med massemord i komlokket.
Vis hele sitatet...
Høres nasty ut, var det samme art?

Sitat av kalleklovn2 Vis innlegg
tror kansje det kan være en russiskitaliensk-stankelterantella
Vis hele sitatet...
Dette har google aldri hørt om, har du et annet navn?

Sitat av Totoro Vis innlegg
Midt eget møte med edderkopp i ferien. Oo
link
Vis hele sitatet...
Den så veldig lik ut imo, har du et navn?
Synes det ser ut som Tegenaria atrica (Norsk husedderkopp). Har ikke så stor erfaring med disse dyrene, men har nå tråkket på en del..

http://www.fhi.no/eway/imgstore/9128A9E0CB.jpg
Tror jeg holder med Optimus111 på denne her. Relativt vanlige, men enorme. Hadde en som jeg faktisk hørte gå over gulvet, av samme typen. Var ikke tøff nok til å drepe den, så jeg skrek som en jente, den responderte da ikke, så jeg løp inn på rommet og låste døren... -.-
Hehe, morsomt!

Jeg så en prikk lik edderkopp i brakka på jobben. Det er der vi spiser og bytter om til arbeid/sivil klær. Siden jeg var først på jobb ble jeg utrolig sjokkert da jeg så den store hårete jæveln ligge der. Så jeg og noen andre som kom etterpå la den i ene skoa til en på jobben.. Han skreik som ei jente da han plukket opp skoen og så en hårete fot stikke opp
Eplefisk, først og fremst vil jeg bare fortelle deg at jeg beundrer både ditt mot og ditt drapsinstinkt! Vil nødig bli klasket med en av dine DVD-plater!

Men dette er egentlig ikke noe spesielt stort eksempl av av vanlig husedderkopp. Vet ikke det latinske navnet, men jeg har alltid hørt at de blir identifisert som norsk husedderkopp eller "en stor satans jævel av en edderkopp.

Da jeg bodde på på en luguber bunker lignende hybel i Kristiansand (vinduskarmene var 2,5 meter dype!) i et par år var den størrelsen temmelig normal på edderkoppene som støtt og stadig spankulerte ove stuegulvet.

Noen var faktisk så store at jeg ble nødt til å plukke dem opp uten å tenke for mye på hva slags beist jeg hadde i hånda for så å kaste det i toalettet, urinere på det, og deretter skylle ned mens jeg forestilte meg hvordan det ble knust mot avløpsrørene.
Sist endret av Knask; 5. august 2009 kl. 03:41.
Herregud Eplefisk, en slik en har jeg sett flere ganger her hjemme også, og den er helt forferdelig grusom! Godt at du overlevde!! Er ikke bra for oss mannfolk med slike luskende omkring...
Sitat av Lebowski
de store hvite eggene dems, når du popper ett sånt egg tyyter det ut en hau av unger
Vis hele sitatet...
Var hos en kamerat da det plutselig kom en liten arme av slike edderkopper som kom tytende ut bak pc-skjermen hans. Verste noia opplevelsen jeg har vært borti. Drep de før de legger egg, og når du har drept en sjekk om de har lagt egg. Har ikke noen kunnskap om edderkopper, men du har ikke lyst på tett med små beist krypende over skrivebordet ditt.
Sist endret av zaXu; 5. august 2009 kl. 03:57.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Heisann, håper det er noen edderkoppfreaks der ute i dag.

Jeg hadde akkurat en kamp på liv og død med dette udyret for litt siden. Egentlig trodde jeg det var et stankelbein og tenkte ikke videre over den før den kom litt nærmere. Etter en kamp som varte i 0.5 sekunder måtte edderkoppen til slutt gi tapt mot death from above i form av en DVD-plate. Er det noen som har sett noe lignende? Jeg mistenker at det er en Tegenaria Atrica, men den lignet også på en smule på en Meta Menardi. Er det noen som har mer peil en meg?

Her er ihvertfall bildene av beistet:








Klikk for full størrelse.
Vis hele sitatet...
ser ut som vanlig husedderkopp
møte en i stua på betong gulvet en gang har aldri vært så glad for at æ hadde hagle (salt)
De er dyktige på å holde innsekter unna. Heller edderkopp på gulvet, enn huset fullt av mygg og klegg.
Ekkel tråd, men eniggjør meg med optimus; ser ut som Tegenaria atrica (Norsk husedderkopp.

- Araknofobikisk hilsen sumoivar!
Bare jeg som ikke får opp bildet?

Og vegetarianeren i meg blir litt frustrert når jeg leser om folk som dreper små innsekter. Hvor vanskelig kan det være å fange det og slippe det ut i hagen? De er her av en grunn, og det er utrolig korttenkt og usympatisk å drepe uskyldige vesner.
nettsted med info om edderkopper badspiderbites
termite annen side med bilder
her er sider. som du kan se etter. det lille beistet
Helvete heller >_> Jeg har (merklig nok) totalt fobi mot døde innsekter. De bildene der gav meg noen ekle frysninger -.-
Ser ikke vitsen med å drepe di, de holder jo alle andre udyr unna!
det var en diger dderkopp.
merker at jeg begynnner å kikke rundt pulten min og om jeg har noe på ryggen osv.
Det er på ingen måte et uvanlig edderkoppdyr. Sett det flere ganger hjemme og på jobb.

Les mer om udyret på folkehelseinstituttets sider. Der står det mye nyttig.

Sitat av Folkehelseinstituttet
Hvis man er så uheldig å bli bitt, så er bittet beskrevet som smertefullt, og man får en nummen følelse i fingren som gir seg etter ca. to timer.
Vis hele sitatet...
Sist endret av froskenfredrik; 5. august 2009 kl. 13:06.
uah, vi har sånne på hytta også, heldighvis er det ikke så mange av dem. sist fant vi en i badekaret, endte med at vi henta luftgeværet og tomladet det og skjøt den ( man kan egentlig ikke si at vi skjøt den for hele jævla edderkoppen sprengtes jo til biter ...)
Sitat av optimus111 Vis innlegg
De er dyktige på å holde innsekter unna. Heller edderkopp på gulvet, enn huset fullt av mygg og klegg.
Vis hele sitatet...
Jepp. Jeg har sånne i leiligheten min hver sommer, men pleier å la dem være i fred. De holder seg som regel ute av syne, og jeg har aldri opplevd at de har lagt egg inne hos meg. Jeg syns forresten den på bildet i førsteposten ikke var spesielt stor.
Sitat av Buddah Luddah Vis innlegg
uah, vi har sånne på hytta også, heldighvis er det ikke så mange av dem. sist fant vi en i badekaret, endte med at vi henta luftgeværet og tomladet det og skjøt den ( man kan egentlig ikke si at vi skjøt den for hele jævla edderkoppen sprengtes jo til biter ...)
Vis hele sitatet...
var det verdt å ødelegge badekaret?
Tror kanskje badekaret er hardere enn edderkoppen.
Stikkordet er "tomladet".
Sist endret av Tsunami; 5. august 2009 kl. 15:23.
ahh. trodde han mente at han tømte magasinet i badekaret jeg
Disse monstrene er svære ass til å være norske
Der jeg bodde før, hadde vi av og til noen slike som dukket opp. Og ja. Noen større faktisk
Har alltid kjennt disse som husedderkopper. men har og merket at på de større jeg ser, ofte er gråere.
Mitt verste scenario med en slik en var da jeg var hos en kompis og vi satt i nederste etasje forran pcen. Jeg satt innerst ved et vindu med gardiner. Satte faktisk helt opp gardinene. Så reiser kompisen min seg, og sier at jeg bør reise meg, og gå stille vekk. Da fik jeg frysninger, reiste meg stille og gikk så langt vekk som mulig, før jeg snudde meg og så tilbake til der hvor jeg satt. Det beistet som satt på gardinene var stort, gråbrunt og bar på et egg på størrelse med en liten paintballkule (slike som brukes i grenade launchers)
Turte aldri å gå inn i det rommet igjen på flere måneder xD
Tør ikke skrive mer om dette heller nå. Blir for paranoid :s
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Møtte en slik for noen måneder siden, her er historien!

Jeg hadde lagt meg, kl var litt over 1 og jeg var trøtt.
Jeg lå i senga, trodde jeg hadde øyene igjen. Men det hadde jeg tydeligvis ikke. Jeg så en skygge gå foran øynene mine (veggen var kanskje 5 cm ifra ansiktet).
Tenkte at det kanskje var en bille eller noe slikt og tenkte ikke noe mer over det før sekunder etter.
"Hmm, hva var det for noe stort??". Jeg dro frem senga og fant en diger slik edderkopp.
Det hele endte med at jeg skrek og løp ut av rommet. Broren min tok knekken på den, også gikk vi for å skremme Mamma for å veie opp for min traumatiske opplevelse.
Jeg er lettet over å høre at jeg ikke er den eneste gutt/mann som er livredd for edderkopper og lignende. Men creds for at du drepte den svære jæveln.
Jeg kom over min frykt for edderkopper i sommer! Jeg jobbet ute på verandaen for polakklønn, og måtte hele tiden ta liv av edderkopper. Til slutt bare begynte jeg å godta de, og nå dreper jeg de bare, uten å tenke noe mer over det. Før løp jeg bare en liten edderkopp kom i nærheten av meg.
Dette er en stor edderkopp. Den spiser en god damn fugl.

http://images.huffingtonpost.com/gen/45089/original.jpg
Bor i en kjeller i oslo og har sånne gående på veggen rett som det er. De kan bli voldsomt store i forhold til hva man er vant til av edderkopp-størrelser. Tror det er en vanlig norsk husedderkopp.
Nå skal jeg gå til innkjøp av en kneler. De slafser i seg sånne så fort de får øye på en...
Hadde en sånn på armen da jeg våknet en natt her i sommer. Fytte"&€#!&#!!!! som jeg skvatt....
AAAAhhh, bad memories. Jeg er født og oppvokst i det kalde nord, men da jeg studerte sørpå traff jeg på en slik. Den satt på vasken. Hadde aldri sett en så stor edderkopp før, å jeg var 100% sikker på at den var dritgiftig, så jeg turte ikke nærme meg den, måtte bruke deo og lighter så jeg kunne stå en halvmeter unna å fritere den. Akkurat da jeg skulle starte flammekasteren min begynte den å "jogge" bortover vasken mot dassen (den ante kansje at det ble trøbbel).

Jeg hylte som ei lita jente (ganske flaut når man er 20 år og veier 100 kilo) og startet flammekasteren min i desperasjon mens jeg jaget edderkoppen med flammen. Jeg var så intenst fokusert på edderkoppen at jeg totalt glemte omgivelsene. Flamet dasspapiret så det tok fyr, merket ikke dette da jeg fortsatte å jage beistet.

Fikk uansett has på beistet under benken der kran står. Når jeg skulle reise meg for å hente en gaffel for å frakte ut byttedyret mitt oppdaget jeg at dasspapiret hadde tatt fyr....
Bodde i en liten leilighet under en fyr på ca 50 år, å det var det sentralvarsling på brann. Alarmen gikk utenfor husveggen (en sånn stor megafonjævel som sikkert lagde 150dB).

Når fyren kommer løpende ned med brannslokkerapparatet så står jeg på badet med en våt håndduk og smekker som en idiot på veggen der dassrullen henger..

Jeg måtte jo seff fortelle utleier om historien at jeg hadde funnet en edderkopp som minst var like stor som en kongekrabbe og at den trolig var giftig og personlig ute etter meg.

Konklusjonen ble: Edderkoppen han fant var visst en helt normal edderkopp som verken var giftig eller kunne bite. Jeg var en jævla sameidiot som ikke kunne en døyt om den norske fauna, og om jeg tok fyr på mere dasspapir så skulle hann ta fyr på dasspapir å trø det i ræva mi..

To dager etterpå lå det en slange på steinhellene mot leiligheta mi, ble et nytt nederlag for meg. Men skal ikke ta den storyn her
Hils på min sønn Jonny
http://bildr.no/thumb/462241.jpeg
Sitat av åjavelja Vis innlegg
det var en diger dderkopp.
merker at jeg begynnner å kikke rundt pulten min og om jeg har noe på ryggen osv.
Vis hele sitatet...
du og
ny edderkopp side

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Hils på min sønn Jonny
http://bildr.no/thumb/462241.jpeg
Vis hele sitatet...
huff han var liten har du prøvd sengetrikset ?

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
AAAAhhh, bad memories. Jeg er født og oppvokst i det kalde nord, men da jeg studerte sørpå traff jeg på en slik. Den satt på vasken. Hadde aldri sett en så stor edderkopp før, å jeg var 100% sikker på at den var dritgiftig, så jeg turte ikke nærme meg den, måtte bruke deo og lighter så jeg kunne stå en halvmeter unna å fritere den. Akkurat da jeg skulle starte flammekasteren min begynte den å "jogge" bortover vasken mot dassen (den ante kansje at det ble trøbbel).

Jeg hylte som ei lita jente (ganske flaut når man er 20 år og veier 100 kilo) og startet flammekasteren min i desperasjon mens jeg jaget edderkoppen med flammen. Jeg var så intenst fokusert på edderkoppen at jeg totalt glemte omgivelsene. Flamet dasspapiret så det tok fyr, merket ikke dette da jeg fortsatte å jage beistet.

Fikk uansett has på beistet under benken der kran står. Når jeg skulle reise meg for å hente en gaffel for å frakte ut byttedyret mitt oppdaget jeg at dasspapiret hadde tatt fyr....
Bodde i en liten leilighet under en fyr på ca 50 år, å det var det sentralvarsling på brann. Alarmen gikk utenfor husveggen (en sånn stor megafonjævel som sikkert lagde 150dB).

Når fyren kommer løpende ned med brannslokkerapparatet så står jeg på badet med en våt håndduk og smekker som en idiot på veggen der dassrullen henger..

Jeg måtte jo seff fortelle utleier om historien at jeg hadde funnet en edderkopp som minst var like stor som en kongekrabbe og at den trolig var giftig og personlig ute etter meg.

Konklusjonen ble: Edderkoppen han fant var visst en helt normal edderkopp som verken var giftig eller kunne bite. Jeg var en jævla sameidiot som ikke kunne en døyt om den norske fauna, og om jeg tok fyr på mere dasspapir så skulle hann ta fyr på dasspapir å trø det i ræva mi..

To dager etterpå lå det en slange på steinhellene mot leiligheta mi, ble et nytt nederlag for meg. Men skal ikke ta den storyn her
Vis hele sitatet...
vi har jo omtrent like store i finnmark
Sist endret av lucifer92; 5. august 2009 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Faen jeg hater disse edderkoppene. Hadde nylig en sommer rengjøring på rommet mitt og fant flere av disse hadde gjemt seg BAK _plakatene_ mine! Ikke nok med det, men fant egg stæsja rundt i gardiner og under senga mi.

Støvsugeren er en fin oppfinnelse.
Vedder på at det er mange som har blitt skremt av en sånn en.
En kompis av meg hadde ofte besøk av dem på rommet sitt helt til han flytta ut og det ble rydda og gjort reint der. Som Lebowski nevnte så har jeg også opplevd å finne en god del av dem og eggene deres under kumlokk.
Denne typen edderkopp kan faktisk bite så du merker det godt, i forhold til de fleste andre edderkopperi norge.
Sitat av Beis Vis innlegg
Bor i en kjeller i oslo og har sånne gående på veggen rett som det er.
Vis hele sitatet...
Og der ble de hybelplanene lagt død.
Har heldigvis sluppet å se mange sånne her i kjelleren hos meg. Blir et par "store" i måneden, men etter en 5 minutters flukt fra edderkoppen kommer jeg alltid tilbake med støvsugeren.

Apropos støvsuger..
Da jeg her for et drøyt halvt år tilbake støvsugde en skikkelig stor jævel og hadde slått av "motoren" på støvsugeren, så hørte jeg en forferdelig ekkel lyd av bein mot støvsugerrør .. tydeligvis sto ikke motoren på fult, og hadde bare dratt eddisen litt inn i røret hvor den hadde satt seg fast.
Støvsugeren ble stående på en time eller to etter det, og posen brent.

uhm..
Er dette bare tull ?
http://2.bp.blogspot.com/_pGOnGM04xgk/SRvDJuJ6TqI/AAAAAAAADcg/x39V9gnMSu0/s320/CamelSpiderPoster.jpg
Sist endret av Maol33t; 5. august 2009 kl. 22:35.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
uhm..
Er dette bare tull ?
http://2.bp.blogspot.com/_pGOnGM04xgk/SRvDJuJ6TqI/AAAAAAAADcg/x39V9gnMSu0/s320/CamelSpiderPoster.jpg
Vis hele sitatet...
nope
Sitat av Maol33t Vis innlegg

uhm..
Er dette bare tull ?
http://2.bp.blogspot.com/_pGOnGM04xgk/SRvDJuJ6TqI/AAAAAAAADcg/x39V9gnMSu0/s320/CamelSpiderPoster.jpg
Vis hele sitatet...
Søk på "camel spider" inne på youtube.
Later til at disse skapningene i tillegg til sin dimensjon er ekstremt aggresive.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
later til at disse skapningene i tillegg til sin dimensjon er ekstremt aggresive.
Vis hele sitatet...
Står på wiki at de ikke har for vane å angripe mennesker, så da må det vel være aggresivitet overfor småkrypene det eter.
Camel spider'n, eller Solifugae som rasen egentli heter, er også vistnok ikke en "ekte" edderkopp, men er innenfor sin egen "orden" som kommer ut av samme underklasse som skorpionen.
Den kan lage ganske stygge sår etter bitt, med risiko for infeksjon, men den er ikke giftig slik som alle "ekte" edderkopper er. (var noen på 70 tallet som sa de hadde funnet at en type av den, som holdt til i India, som var giftig, men det er vist ikke blitt bekreftet på nytt)
De er heller ikke så store som folk skal ha det til.
Det er mange myter rundt Camel Spiders, de aller fleste er usanne. De er ikke så aggressive, de jager ikke mennesker og de er IKKE så store som på det bildet som ble postet. Det er rett og slett to camel spiders der, en holdes foran og en holdes lenger bak. Resultatet er at de ser batshit insane ut.
Sitat av Saape Vis innlegg
Bare jeg som ikke får opp bildet?

Og vegetarianeren i meg blir litt frustrert når jeg leser om folk som dreper små innsekter. Hvor vanskelig kan det være å fange det og slippe det ut i hagen? De er her av en grunn, og det er utrolig korttenkt og usympatisk å drepe uskyldige vesner.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo også folk som har helt andre meninger enn deg, selv liker jeg ikke tanken på at disse innsektene skal krype rundt her. Mitt hus, mine regler.
Fint å se at det er flere enn meg som har disse enorme jævlene i huset, (som første post)
Jeg har en drøss av dem her (kjeller leilighet uten mye isolasjon) og jeg begynnte å lure på om det var noe radioaktivt her, siden edderkoppene ble så store..
den siste uka har jeg hatt 4 av dem her i huset,, en forsvant opp i støvsugeren, 1 forsvant bak klesskapet på soverommet, en forsvant inn i skittentøys kurven på badet. og den siste klarte jeg å dytte ut av vinduet på soverommet i går kveld.
Jeg hater edderkopper, ikke særlig mandig av meg, men jeg freaker ut hvis de er i nærheten soverommet/senga.
Sitat av kenny Vis innlegg
Fint å se at det er flere enn meg som har disse enorme jævlene i huset, (som første post)
Jeg har en drøss av dem her (kjeller leilighet uten mye isolasjon) og jeg begynnte å lure på om det var noe radioaktivt her, siden edderkoppene ble så store..
den siste uka har jeg hatt 4 av dem her i huset,, en forsvant opp i støvsugeren, 1 forsvant bak klesskapet på soverommet, en forsvant inn i skittentøys kurven på badet. og den siste klarte jeg å dytte ut av vinduet på soverommet i går kveld.
Jeg hater edderkopper, ikke særlig mandig av meg, men jeg freaker ut hvis de er i nærheten soverommet/senga.
Vis hele sitatet...

sikkert ikke så mange andre insekter og drit på rommet ditt da hehe! se det positive i det! hater dem selv, men men... de er nå der.
Sitat av ollibolli Vis innlegg
sikkert ikke så mange andre insekter og drit på rommet ditt da hehe! se det positive i det! hater dem selv, men men... de er nå der.
Vis hele sitatet...

Ja jeg vet,, og ser du en, er det 5 du ikke har sett.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
, når du popper ett sånt egg tyyter det ut en hau av unger..
Vis hele sitatet...
Takk for at jeg ikke får sove i natt
Har sett større i Norge. var livredd å måtte manne meg veldig opp for å støvsuge de opp. hva kan jeg ha sett? huffåhuff kveler heller en hel barnehage enn å måtte bo sammen med sånne beist
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av åjavelja Vis innlegg
var det verdt å ødelegge badekaret?
Vis hele sitatet...
geværet var tomlada så badekaret ble ikke ødelagt:P men det ble ederkoppen...