Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 9425
Hei

I sammenheng med en revisjonstans i fabrikkene skal det være en del folk i arbeid på industriområdet. Dette er folk fra hele landet, samt Sverige, og helt sikkert fra andre land i Europa.
Har nå hørt at det skal være vektere ved inngangsportene for å ta stikkprøver av de som kommer inn. Det skal tas både alkotest og spytteprøver.
Har lest litt på nettet, og jeg ser at det er lov dersom:
a) når det følger av lov eller forskrift,
b) ved stillinger som innebærer særlig risiko,
c) når arbeidsgiver finner det nødvendig for å verne liv eller helse.

Toleransen for rusmidler på jobb i Norge er lav. På industriområdet er det nulltoleranse, og det er selvfølgelig helt greit. Jeg ser jo problemet når man får folk fra andre steder i verden inn på området. Vil tro at toleransen for rus er høyere i f.eks østblokkland.
Er dette god nok grunn til å kreve alkotest eller spytteprøve av tilfeldige personer ved inngangsporten?

Jeg er interessert i å høre hva dere mener om dette. Dere må gjerne fortelle om personlige opplevelser ang. rustesting på jobben eller opplevelser dere har hørt fra andre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jobber i anlegg selv, og der er det masse polakker med egne standarder på substans inntak. Det er tatt sporadiske alko prøver på veien til jobb, noe som er helt knall. Det er ikke noe galt i det. Derimot, om jeg har konkret mistanke om en spesifikk person, så er reglene strengere. Da kan hverken jeg eller sjefen kreve alkoholrest av vedkommende. Det er det kun politi og en annen arbeidsinstans som kan gjøre(husker ikke navnet på den. Du kan oppfordre til test, men om han nekter kan han kun sendes hjem. Var en polakk her som ble tvunget av sjefen en gang. Det gikk ikke så bra, hverken for polakken eller sjefen. Polakken var berusa så han BLE sendt hjem permanent men sjefen fikk også en hard ripe i lakken etterpå da han ikke kan tvinge. Men om politiet eller den andre arbeidsinnsatsen
jeg ikke husker navnet på vil ta prøver av deg? Ja da kan de tvinge deg med hjemmel, og bruke makt om nødvendig.
Sist endret av Mokkasinen; 28. februar 2019 kl. 15:35.