Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 10226
Hei! Er du interessert i backgammon? Er du totalt uinteressert? Kanskje har du gitt opp da terningene synes å ha en agenda mot deg?

Det er mye man kan si om dette eldgamle strategispillet. Er det av og til helt bingo og opp til terningene hvem som vinner partiet? Ja, absolutt. Men i det lange løp vinner den bedre spilleren.

Hva som skiller en god spiller fra en middelmådig er ens evne til å tenke framover, hvor mange dårlige kontra gode ruller man ender opp med ved neste kast, og mengden is vedkommende har i magen. Av og til gjør de beste trekkene noe grasalt vondt, men det er også det som gjør det hele interessant synes jeg.

Tanken med denne tråden var å diskutere alle sider av spillet. Kubespill og brikkkespill. Åpningsteori og sluttspill, backgames og mere.

Jeg kan starte med å gi et eksempel på en veldig typisk stilling;


Her har rød rullet doble treere. Hva er de fire beste trekkene?

Den første med rett svar, helst med en begrunnelse, får et smilefjes og gratulasjon.

Er også interessert i å spille online hvis noen er interessert.
Sist endret av VinumSabbathi; 4. mars 2017 kl. 03:29.
Jeg har ikke spilt veldig mye men dette synes jeg virket morsomt, haha..

Jeg ville tatt to rød fra 12-15, også 2 rød fra 17-20, nå er jeg i god vei mot å bygge mur

To fra 17-20 også to fra 19-22, litt mur, vanskeligere å plassere brikker jeg tar av deg og gjør meg klar til å tømme brettet

Alle 4 fra 12 til 15, god kontroll over de som kommer fra mitt hjem

Så var jeg blank på gode trekk.. Håper jeg missa noe! Lær meg
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Kjempebra resonnement, men dog feil. Mur er alltid en viktig ting å tenke på, men ser du at hvit har et anker(to brikker) på rød sitt syverpunkt? Da vil hvit alltid ha gode muligheter for å komme fri fra hjemlandet hos rød. Taktikken til rød bør derfor være å spille seg hjem og begynne å ta ut. Spille det som et race med andre ord. Rett trekk ifølge computer er derfor 24/15*, 13/10.

PS: Si fra hvis du ikke forstår besifringen min.

PPS: Jeg ser at det var en veldig vanskelig stilling å starte med. Jeg hadde aldri funnet det rette trekket heller... Skal prøve å legge lista noen hakk lavere framover.
Sist endret av VinumSabbathi; 7. mars 2017 kl. 07:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.