Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8032
Jeg er på utkikk etter noen som kan lage en logo til et firma jeg skal starte, og har i den forbindelse snust litt rundt for å se hvilke aktører man har her i Norge. Det ser ut til at noen opererer med fastpris, mens andre opererer med timepris.

Dersom man eksempelvis velger et firma som opererer med timepris, kan man ikke da ende opp med å bruke ufattelig mye penger på en logo? Jeg mener, jeg risikerer jo at personen som lager utkastene må lage 50 forskjellige forslag før jeg evt. blir fornøyd. Jeg innbiller meg imidlertid at de som opererer med timepris er flinkere enn de som opererer med fastpris, men det er ikke annet enn synsing fra min side. Jeg vet bare at dersom jeg semi-flink på noe så hadde jeg aldri turt å ta timebetaling

Så har man eksempelvis logodesign.no, som påstår at de gir deg en logo med 100% fornøyd garanti til 3000,-. Når jeg ser i galleriet deres så ser det imidlertid ut som dette er ganske "billige" logoer.

Jeg har enda ikke funnet noen som har portfolioer med logoer som både ser kule ut og har implementert budskapet/tjenesten inn i logoen. Jeg er egentlig på jakt etter noen som er ordentlig kreative, som klarer å lage en logo som illustrerer produktet på en bra måte, i tillegg til å klare å få initialene til firmaet (to bokstaver) inn i logoen på en diskrét/komplimenterende måte. Er det noen som vet om noen firmaer som er kjent for å lage "smarte" logoer?

Sorry for ramblingen, vet ikke helt hva jeg spør om her, jeg er mest av alt usikker på hvordan jeg skal bestemme meg for hvem jeg skal "gamble" på. Er det noen som har noen tips? Burde jeg bruke et kjent firma, eller er bedre å satse på freelancere (både med tanke på pris og resultat)? Hvor mye bør jeg forvente å måtte bruke på en logo? Hvor mange utkast er det vanlig at en logodesigner lager til deg for f.eks. 5000,-?

Jeg vet, det er mange spørsmål som er umulig å svare på her Men om noen har noen tanker eller erfaringer rundt det å kjøpe logodesign så hadde jeg satt stor pris på det!
Jeg lister opp noen av firmaene jeg har funnet her, om noen har erfaringer med noen av dem så fortell meg gjerne
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har fått tilskudd fra Innovasjon Norge, og for å kunne bruke penger av dette tilskuddet så er jeg avhengig av å få en faktura (av et firma med org-nummer). Såvidt jeg vet så er vel dette privatpersoner? Ellers tusen takk for tips!

EDIT: Men herregud, det var jo ufattelig billig da! Om jeg slipper unna med 25$ så kan jeg jo lett betale det fra egen lomme. Skal snuse litt på den, takk igjen!
Sist endret av tøffeltassen; 18. januar 2017 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Husk å ligg unna alle som lager logo for mindre enn 20$ på fiverr. De som selger logoer for 5-10$ bruker bare clipart fra andre sider.

Du burde prøve å spørre i gruppen Grunderklubben på facebook, der vil du få personlige erfaringer med de forskjellige designerne.
Sist endret av Cybergasm; 18. januar 2017 kl. 14:01.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Husk å ligg unna alle som lager logo for mindre enn 20$ på fiverr. De som selger logoer for 5-10$ bruker bare clipart fra andre sider.

Du burde prøve å spørre i gruppen Grunderklubben på facebook, der vil du få personlige erfaringer med de forskjellige designerne.
Vis hele sitatet...
Ah det er et godt poeng, hadde vært kjipt å finne ut i ettertid at jeg sitter med en logo som egentlig er noen andre sin Takk for tips om grunderklubben
Sitat av tøffeltassen Vis innlegg
Jeg vet, det er mange spørsmål som er umulig å svare på her Men om noen har noen tanker eller erfaringer rundt det å kjøpe logodesign så hadde jeg satt stor pris på det!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke personlig erfaring med å kjøpe logo, nei. Men jeg husker godt denne legendariske tråden, og kan definitivt bekrefte at det finnes useriøse aktører der ute. Trå varsomt.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. januar 2017 kl. 14:47.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikk epersonlig erfaring med å kjøpe logo, nei. Men jeg husker godt denne legendariske tråden, og kan definitivt bekrefte at det finnes useriøse aktører der ute. Trå varsomt.
Vis hele sitatet...
Hadde akkurat tenkt til å linke til samme tråden - disse sidene ser ikke så mye bedre ut enn de man så i den tråden for å være ærlig. Uansett, vær forsiktig med hvor du bestiller ting fra..
Grafisk designere er ikke billige. Du får det du betaler for.

Jeg er selv grafisk designer, og jeg kan testamentere på at en logo er noe av det viktigste for bedriften din. Om du er seriøs og forutser stor vekst, vil jeg sterkt anbefale deg å investere litt mer enn du normalt ville i en logo.

Vi opererer ved timespris, men den er ikke veldig billig. Jo mer nøyaktige skisser og ideer du har, jo billigere blir det. Kommer du og sier "Hei jeg vil ha en logo, lag det" kan det fort komme over 10.000kr.
En logo er lite verdt uten en skikkelig visuell profil / designprofil, så jeg vil vise til et tidligere innlegg i en annen tråd, som tar for seg samme tema, bare fra andre siden av bordet.

Selv om firmaer oppgir en timepris er det vanlig å kunne få et prisestimat på forhånd, hvorpå det er opp til begge parter å gjøre sitt beste for å få til et bra resultat innenfor de rammene.

Av de fem lenkene over og fiverrr (som jeg vil fraråde på det sterkeste) er det kun logomesteren.no som gir et nogenlunde seriøst inntrykk i mine øyne, men det er mest pga. fine presentasjoner.
Sist endret av Viva la Opium; 18. januar 2017 kl. 19:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enten må du betale for det, eller så kan du få en inder til å tegne det på fiverr eller liknande tenester. Å betale 3000,- til eit norsk firma som stikk 2500,- i eiga lomme og gir 500,- til ein inder ser eg ikkje det heilt store poenget i.
Har du noen forslag da, evt noe du kunne inspireres av? Du kan jo også vurdere å legge det ut på Finn småjobber hvis du finner det seriøst nok. Vet at det er flere profesjonelle der og kan be om eksempler på tidligere arbeid.
Som mange har vert inne på, hvis det er en bedrift du har tro på og forventer vekst, bruk gjerne noen kroner på dette.
Bruk litt tid på den selv og få et inntrykk av hvilke stil og innhold du ønsker, og finn noen du kan ha en dialog.

Jeg tar gjerne en kikk på det, hvis det er en spennende oppgave eller du har en klar idé trenger det ikke koste så mye
Tusen takk for alle svar Synd at man ikke har litt mer meritterte aktører i Norge for dette, det er ikke mulig å oppdrive så mange tilbakemeldinger på de jeg har funnet. Det jeg savner mest er imidlertid at man viser en breakdown av logoene i galleriene sine, jeg vil gjerne se hvordan de har tenkt, få innblikk i den kreative prosessen, og se hvordan revisjonene har utartet seg. Det er jo ikke den tekniske kompetansen jeg er ute etter, det er den kreative.

Jeg kan lett betale 10000,- for en logo om noen kan presentere gode logoer på denne måten, slik at jeg får se at de ikke bare finner cliparts og slenger sammen noe de synes ser fancy ut, det kan jeg gjøre selv. I tillegg så er jo illustratører ofte "begrenset" av kundene, så det burde være i deres interesse å vise "sin side" av logoene de har gjort også?

Jeg må innrømme at jeg sitter litt på gjerdet, slik det er nå så føler jeg at jeg bare må gamble på hvem jeg skal velge. Jeg har imidlertid ikke spesielt lyst til å hoppe i senga med noen jeg er skeptisk til, jeg har gjort det innenfor andre felt, hvor tilbakemeldinger ikke blir tolket i feil retning og jeg ender opp med å bruke så mye tid på det at jeg føler at jeg like gjerne kunne ha gjort jobben selv.

En annen faktor er at jeg gjerne vil holde foretningsidéen litt tett til brystet, men for å kunne lage en passende logo så føler jeg at jeg må avsløre mer enn jeg har lyst til.

Horned Rat: Tusen takk for tilbudet, jeg skal ha deg i bakhodet

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Enten må du betale for det, eller så kan du få en inder til å tegne det på fiverr eller liknande tenester. Å betale 3000,- til eit norsk firma som stikk 2500,- i eiga lomme og gir 500,- til ein inder ser eg ikkje det heilt store poenget i.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men jeg vet ikke hvordan jeg kan vite hvem jeg kan satse på. Jeg vet heller ikke hva som er ansett som en "billig" logo, er det slik at jeg ikke kan forvente meg noe særlig med mindre jeg går over en viss sum?
Sist endret av tøffeltassen; 22. januar 2017 kl. 02:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folk som tar timebetalt er som regel mer proffe. Det er jo også greit for deg så får du noe du faktisk liker.

Og de driver vel ikke å fører så alt for mange timer ekstra. Det blir vel fort kjent om de driver å snyter folk.

Og om du synes det er for dyrt så vet du vel selv som firmaeier at ikke alt går rett i lomma på de som gjør det. Det er utgifter og skatter forbundet med grafisk design også.

Men sjekk ut freelancere
Sitat av qkikc Vis innlegg
Folk som tar timebetalt er som regel mer proffe. Det er jo også greit for deg så får du noe du faktisk liker.

Og de driver vel ikke å fører så alt for mange timer ekstra. Det blir vel fort kjent om de driver å snyter folk.

Og om du synes det er for dyrt så vet du vel selv som firmaeier at ikke alt går rett i lomma på de som gjør det. Det er utgifter og skatter forbundet med grafisk design også.

Men sjekk ut freelancere
Vis hele sitatet...
Ja jeg innbiller meg det jeg óg, men det er ikke så lett å finne flinke freelancere heller. Har kikket rundt på frilansbasen.no, men det er vanskelig å filtrere søkeresultatet, om du har noen tips til hvor jeg kan lete så tar jeg det gjerne imot
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av tøffeltassen Vis innlegg
Ja jeg innbiller meg det jeg óg, men det er ikke så lett å finne flinke freelancere heller. Har kikket rundt på frilansbasen.no, men det er vanskelig å filtrere søkeresultatet, om du har noen tips til hvor jeg kan lete så tar jeg det gjerne imot
Vis hele sitatet...
Hvordan endte dette tøffeltassen?