Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1209
Har sett på laptop de siste ukene og endelig kommet frem til det som passer best i forhold til budjsett, bortsett fra lagringsplass.

Jeg vil gå for denne: https://www.dustinhome.no/product/50...enbook-ux303ln som har en SSD på 128GB, som jeg skulle ønske var minst 256GB.
Det jeg lurer på er om det er noen som har peiling på ca hvor mye ledig plass det vil være igjen av de 128GB.

Hadde i går et bomkjøp på expert hvor jeg kjøpte en laptop som skulle ha en 128GB SSD, men da jeg sjekket det opp på "min datamaskin" hadde den kun 90GB hvorav 30GB allerede var brukt. Er klar over at det er installert forskjellige nødvendige ting som tar noen GB, men at det skulle være 30GB syntes jeg var litt mye. (Det var forresten en Samsung, ikke asus, så jeg var ikke spesielt overrasket.)

Men for å oppsummere:
Noen som vet ca. hvor mye plass det vil være ledig på laptopen jeg har linket over?
Be dustin om windows 8.1 dvd for re-install, du kan installere fra ekstern dvd-leser eller usb dersom du følger guiden her: How Can I Create the USB Drive From a Windows 8.1 DVD or ISO file?

Clean install av windows 8.1 med hibernation-fila skrudd av (tar noen gigabyte, powercfg.exe /hibernate off [eller on om du vil tilbake]) tar ca. 23.5 GB.

Jeg kjører windows 8.1 på en 30GB mSATA ssd i min laptop, med en ekstra 1TB HDD for lagring.
Holder i massevis.

Eksemplet du snakker om kommer nok av Bloatware, dvs. programvare forhåndsinstallert av produsenten til maksinen.
20-30GB er ikke unormalt bruk av harddiskplass på en helt ny PC. Men du kan sikkert formatere den og legge inn en eller annen minimal linux distro hvis du ikke synes at det er greit at OSet tar så mye plass.
Den reelle plassen på disken er max 119 GiB. Windows tar ~18 GiB. Så rundt 100 GiB.
(Med mindre Asus har fylt opp pcen med dritt, da er det bare å formatere og installere windows på nytt.)