Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2053
Hei!

Tenker nå å skifte routeren i huset hjemme hos far. Her har vi en gammel D-Link DIR-615 som nå har begynt å feile. Merkelig nok fikk jeg liv i den ved å bruke strømforsyningen fra en annen gammel Netgear router, men jeg har en følelse av at den nå er langt over sin levetid og moden for utskifting.

Jeg tenkte først å bare kjøpe en av de litt billigere D-Link routerene, DIR-859 har jeg erfart som helt grei og stabil. Dog lurer jeg litt på om det er verdt å legge litt mer i noe dyrere. Hva er det egentlig man får om man går opp til 1000-2000? Jeg så litt på Linksys WRT1900ACS og så er jo Asus sine routere anbefalt over alt.

Det vi hovedsaklig trenger her er noe som fungerer stabilt. Dekning og fart har egentlig aldri vært et stort problem med DIR-615, hastighet på trådløs vil jo også få en grei oppgradering bare med å ha 5GHz tilgjengelig. Vil de dyrere modellene holde lenger? Er det noen spesifikke modeller som er kjent for stabilitet? Grei kontroll over DHCP-instillinger og mulighet til å reservere adresser er også nødvendig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Limited edition
Moff's Avatar
Det er vanskelig å si noe om holdbarheten på PC-utstyr, det er så enormt stor forskjell fra modell til modell. Du må også være heldig i "silikonlotteriet" for å få maks ytelse og holdbarhet.

Når prisen øker på routere så er det som regel den trådløse dekningen, spesialfunksjoner og byggekvaliteten som blir bedre. De grunnleggende funksjonene er stort sett de samme på en billig og en dyr router, og det inkluderer ting som gigabit ethernet, MAC-filter, adressereservasjon, DHCP-innstillinger og lignende. Når jeg snakker om trådløs dekning, så mener jeg ikke trådløs-standarden; du får AC (2,4 + 5 GHz) på bortimot alle routere du kjøper i dag. De dyre routerne gir deg ofte et større antall antenner, bedre kvalitet og design på disse antennene og ikke minst kraftigere signaler ut fra routeren.

Asus har fått et svært godt rykte på seg på denne fronten, og det er det også en veldig god grunn til. De tok rett og slett en liten "Volkswagen".

Jeg har en Asus til 2000 kroner selv, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Dønn stabilt nettverk, god trådløs hastighet og veldig god trådløs dekning. Jeg har vært gjennom en liten bunke med Linksys-er, ZyXEL-er og Inteno-er, og de er rett og slett ikke like gode på kvaliteten. Funksjonene jeg vil ha er der, men stabilt er det ikke.
Sist endret av Moff; 16. august 2017 kl. 19:05.
Har et par ASUS RT-AC3200 som jeg er meget fornøyd med. Anbefales.

PS: Store antenner aka ikke passende ved siden av tv'en.
Takker for svar! Endte dog opp med en Linksys WRT1900ACS, mest pga pris og tilgjengelighet. Har vært stabil så langt så jeg håper den holder seg sånn.