Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 720
Hei,

Får i perioder lyst på ny gamer-PC, men har ikke tatt steget til å kjøpe meg ny PC på ganske lenge.

Jeg jobber som IT-konsulent / systemutvikler for oljebransjen, og tar stort sett i servere og industrikomponenter. Har dette som en hobby også, og bruker mye tid på privat hosting av virtuelle miljøer med VMware og PCoIP-teknologi. HjemmePC-en jeg bruker i dag er kun en virtuell maskin jeg kobler til via skjerm med innebygget PCoIP-prosessor, og er dermed lite portabel.

Ønsker å kunne dra på diverse små-LAN, samt kjøre de fleste "in"-spillene på en OK kvalitet. Et alternativ er jo å oppgradere serveren samt sette inn skjermkort i denne, men i og med at jeg hoster diverse andre ting som webservere og pfsesne routing på denne, ønsker jeg ikke å koble ned serveren om jeg skal ut av huset.

For en del år siden kjøpte jeg bærbar PC med dedikert skjermkort til 17k, men følte at dette var lite skalerbart, og lite praktisk å oppgradere. I tillegg føler jeg at dette ikke gir valuta for pengene, kontra en stasjonær maskin. Denne maskinen ble solgt med kraftig tap, og har ikke kjøpt ny siden.

Mitt spørsmål er egentlig hvor mye man må ut med for en OK maskin? Eller på en annen måte, hvor lavt kan man gå i pris uten at man får en forferdelig opplevelse? Som nevnt trenger jeg ikke å kjøre alle spill med ultra-mega-high innstillinger, men må i det minste være slik at jeg kan bidra uten å slite med lav FPS, lag og så videre.

Kommer nok ikke til å bruke maskinen veldig mye, så er ute etter noe som gir høy underholdningsverdi per krone brukt. Skjerm, mus og tastatur har jeg, og budsjett er egentlig ikke veldig viktig så lenge det gir bra verdi og kan forsvares ovenfor egen samvittighet
7-10 tusen for en kraftig og fysisk liten maskin beregnet på spill + generell bruk bør være sånn omtrent der du burde sikte. Maskin med mini-ITX hovedkort (alternativet er "shuttlebokser", men der kan man ikke oppgradere hovedkort) ett nVidia 950 skjermkort (uansett hva du går for, så mye minne du kan få på GPU). i5 4 kjerner cpu, 16Gb ram og 1 eller to 250GB SSDer.
Sist endret av lumbricus; 23. september 2015 kl. 13:04.
Ser ikke poenget med anbefale GTX 950 all den tid man kan kjøpe GTX 960 til samme pris.