Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 794
Hei Freaks!

Jeg har de siste dagene prøvd å finne ut hvilken laptop som best passer mine behov, men jo mer jeg leser, jo mer forvirra blir jeg. Jeg krysser derfor fingrene for at noen hjelpsomme sjeler her kan veilede meg litt.

Det tyngste arbeidet laptopen må kunne utføre er relatert til 3D. Jeg har planer om å i alle fall installere MODO, zBrush, Blender, Photoshop (eller annet 2D program), AF og noe man kan utvikle spill med.


Jeg har også vært opptatt av datasikkerhet ei stund, men kan for lite om kryptering og hva det nå er som gjør ei maskin faktisk sikker, og ikke bare tilsynelatende sikker. Når jeg nå skaffer meg et nytt verktøy har jeg lyst til å gjøre det skikkelig helt fra begynnelsen. Jeg har inntrykk av at det å kjøre Linux på maskina og å bruke Tor for internett er mer eller mindre påkrevd, men usikker på hvorfor. Hovedmotivasjonen for å lage en så sikker maskin som mulig er øking av egne dataskills, samt det at jeg er en smule irritert på all den skjulte datainnsamlinga som foregår. Jeg har ikke noe spesielt jeg ønsker å skjule, jeg er bare trassig og vil skjule alt. Er klar over at sikkerhet og brukervennlighet ikke akkurat går hånd i hånd, men blir det for ille får jeg heller inngå kompromisser i ettertid.

Med Linux som operativsystem antar jeg at det blir problemer med noen av programmene, men håper det kan ordnes ved hjelp av alternative løsninger. Jeg har lest om muligheten for å lagre softwaren på en ekstern harddisc, men aner ikke om det vil gå på bekostning av sikkerheten. MODO, som for meg er et av de viktigste programmene, kan installeres på Red Hat Enterprise Linux (5.4 or later, 64-bit only). Hadde egentlig tenkt å installere Ubuntu siden jeg har lest at den versjonen er mest brukervennlig, men har fått inntrykk av at det i enda større grad vil begrense hvilke softwares som vil fungere.


Jeg har kikka mest på 2i1 laptopene til Lenovo, men blei forvirra av alle de ulike grafikkortene og Hard Drivene, så jeg klarte ikke å bestemme meg. Jeg har først og fremst kikka på Lenovo på grunn av kombinasjonen mellom laptop og tablet, men er åpen for også andre merker (med unntak av Apple). Flere av de kreative programmene er avhengig av at man bruker en stylus, og jeg har ikke lyst til å måtte dra med meg wacom’en over alt.

Jeg vil helst ha en 14", 15" blir for stort for ryggsekken. Batteritid er viktig, men det er vel en selvfølge når det er snakk om en laptop. Jeg sikter mot noe som koster rundt 10.000 kr., men kan strekke meg opp mot 15.000.

De to modellene jeg har sett mest på er disse:
http://shop.lenovo.com/no/no/laptops...eries/yoga-14/
http://shop.lenovo.com/no/no/laptops...#tab-customize

Tusen takk for at du leste, og på forhånd takk for all fremtidig hjelp.


Slenger med noen system requirements for noen av de programmene jeg antar at jeg kommer til å bruke.

-MODO
Minimum hardware requirements
Intel processor(s), Core2Duo processor or higher
10GB disk space available for full content installation
At least 4GB RAM
Display with 1280 x 800 pixel resolution
Internet connection for product activation and online videos access
The Advanced viewport mode requires an NVIDIA or AMD graphics card with at least 512MB of graphics memory and drivers that support OpenGL 3.2 or higher.

-zBrush
OS: Windows Vista/Windows 7/Windows 8 32-bit/64-bit
CPU: Pentium D or newer (or equivalent such as AMD Athlon 64 X2 or newer) with optional multithreading or hyperthreading capabilities.
RAM: 6 GB recommended.
HDD: 16GB of hard drive free-space for the scratch disk.
Monitor: 1280x1024 monitor resolution or higher (32-bit color)

-Blender
Recommended hardware
64-bit quad core CPU
8 GB RAM
Full HD display with 24 bit color
OpenGL-compatible graphics card with 1 GB RAM

-After Effects CC
Intel Core2 Duo or AMD Phenom II processor with 64-bit support
Microsoft Windows 7 with Service Pack 1, Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10
4GB of RAM (8GB recommended)
5GB of available hard-disk space; additional free space required during installation (cannot install on removable fl ash storage devices)
Additional disk space for disk cache (10GB recommended)
OpenGL 2.0–capable system
QuickTime 7.6.6 soft ware required for QuickTime features
Optional: Adobe-certifi ed GPU card for GPU-accelerated ray-traced 3D renderer

-Unity
GPU: Graphics card with DX9 (shader model 2.0) capabilities. Anything made since 2004 should work.
iOS: Mac computer running minimum OS X 10.9.4 version and Xcode 6.x.
Android: Android SDK and Java Development Kit (JDK).
Windows 8/8.1 Store Apps / Windows Phone 8/8.1: 64 bit Windows 8.1 Pro and Visual Studio 2013 Update 2+.
WebGL: Mac OS X 10.8+ or Windows 7 SP1+ (64-bit editor only)
Asus G751/2, den har nok alt og mer til. Veldig ekstremt potent laptop, som egentlig er ment for gaming.
Takk, Mozzie! Men jeg er ikke sikker på om den passer helt. Med mindre jeg så på feil laptop, så virker det som at den er over 17" og uten trykksensitiv skjerm for bruk av stylus-penn. Om jeg tar feil, så er det strålende om du kan poste en link.

Leser om Asus nå, og ser at 2i1 også kan referere til kortleser. Lenovo kaller sine kombinerte laptop/tablet for 2in1, og jeg brukte begrepet for å få fram at jeg ønsker en trykksensitiv flate. Skulle gjerne spesifisert det.
Sist endret av Soulshine; 18. september 2015 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trykksensitivitet blir nok verre, men du finner ikke bedre maskin for å jobbe med tyngre arbeid. Det er en skikkelig ulv i fåreklær. Laptop-messig så er den i verdensklasse, om ikke verdens beste.