Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2025
T-S
Lillegutt
19 0
God kveld!

Om så ikke altfor lenge har jeg tenkt å oppgradere min nåværende pc som snart fyller 5 år.
Jeg vet sånn cirka hvordan deler jeg har tenkt å kjøpe, men tar gjerne imot noen tilbakemeldinger om eventuelle forbedringer på listen.
Jeg har også tenkt å bruke noen av min nåværende deler som strømforsyning og harddisk. PSU'en er bare på 500W, så usikker om den vil klare å forsyne strøm til det nye jeg skal kjøpe.

Min nåværende pc!

PSU - Silver Power SP-SS500 500W PSU
Prosessor - AMD Phenom II X6 1055T
HK - Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+
RAM - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
HDD - Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
GPU - MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Hva jeg har tenkt å kjøpe - https://www.komplett.no/k/shoplist.a...C-B06FB47F212F

Så hvordan ser denne listen ut? Og vil en 500PSU holde alt i gang?
Ser bra ut, men ville gått for z97 mobo så du kan overclocke cpuen i fremtida. Ikke helt sikker på psuen. Ville nok også kjøpt asus strix versjonen av gpuen, men det er bare min mening :P
Sist endret av tvi016; 12. juli 2015 kl. 23:10.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Hvorfor ikke 980 Ti?
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Sitat av tvi016 Vis innlegg
Ser bra ut, men ville gått for z97 mobo så du kan overclocke cpuen i fremtida. Ikke helt sikker på psuen. Ville nok også kjøpt asus strix versjonen av gpuen, men det er bare min mening :P
Vis hele sitatet...
Hmm, det med overclocke er jeg usikker på om jeg skal gjøre, men kan fort hende jeg kommer til å gjøre det.
Det med Asus Strix, er den bedre tilegnet for Gaming?

Sitat av Switched Vis innlegg
Hvorfor ikke 980 Ti?
Vis hele sitatet...
Har vurdert det, men vil helst ha det så billig som mulig. Vil egentlig holde meg rundt 12k.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Ah, ok. Bare en ting; hvorfor kjøpe en prosessor som kan overklokkes når du ikke kan overklokke den pga motherboardet? Kjøp heller en prosessor uten K i navnet, billigere Eller ofc kjøpe et motherboard du kan overklokke med.. Your choice!
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Ahh, det hadde jeg ikke fått med meg.. Blir å bytte hovedkort da!

Takk for svar!
Ville prøvd å få skrapa sammen litt ekstra kronasjer og fått kjøpt ett 980 Ti istedenfor, da er du sikret hvertfall 3 år fremover.
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Er ikke så veldig oppdatert på hardware, men er 980TI virkelig verdt pengene? Har selv tenkt på dette kortet, men føler det blir litt i det dyreste laget for bare et skjermkort.
Med mindre du skal kjøre 4k spill klarer du deg helt fint med 970/980
Sitat av T-S Vis innlegg
Er ikke så veldig oppdatert på hardware, men er 980TI virkelig verdt pengene? Har selv tenkt på dette kortet
Vis hele sitatet...
Har sammenlignet kortene litt her

Men det du kan tenke på er at du har for svak strømforsyning. Overklokking av gpu ville jeg ikke tenkt på. Du har to 12V rail på den. En 204W til prosessoren så har du en 204W til hovedkort,skjermkort og "disker". Ett overklokket 980 kort trekker omkring overklokket 205W.
Sist endret av sweem; 15. juli 2015 kl. 23:06.
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Hmm, takk for solid svar! Skal tenkte litt på sammenligningen din. +
▼ ... over en måned senere ... ▼
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
En liten oppdatering i denne tråden her.
Etter litt ny fremkost av hardware har jeg fått laget meg ny liste som inkluderer "Skylake".

- https://www.komplett.no/k/shoplist.a...3-3F1B90E2262D

Hvordan ser dette ut til dere som har litt mer greie på dette enn meg? Noen eventuelle forbedringer som er verdt å ta med eller endre på?
Vil også prøve å få holde meg under 13k om nødvendig. Har som sagt SSD/HDD fra før.

En annen ting jeg også lurer på er om https://www.komplett.no/product/6570...-evo-cpu-kjler, vil passe inni kabinettet mpt. at den er ganske høy?
Ville heller satset på Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler https://www.komplett.no/product/6570...-evo-cpu-kjler
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Fra det jeg ser her, så er vel ikke den kjøleren du linket til der kompatibel med Skylake? Eller tar jeg feil?
Sitat av T-S Vis innlegg
Fra det jeg ser her, så er vel ikke den kjøleren du linket til der kompatibel med Skylake? Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Jepp, der tar du feil. Den er kompatibel.