Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 959
God kveld.
Jeg er en 17 år gammel gutt som alltid har vært interessert i musikk og spillet slagverk i ca. 8 år men har funnet ut at jeg skal lære meg og spille litt gitar!
Har fått lånt en gitar hos et tidligere bandmedlem som har lagt musikken på hylla. Jeg er veldig glad i Pønk og Hardcore og tenker at vist jeg noen gang spiller gitar(eller bass) i et band, blir det i den sjangeren.
Noen som har forslag til gode Pønk låter jeg kan lære meg? Legg merke til at jeg sier Pønk, og ikke emo-shit blink 182 greier.
Takk på forhånd!
Du kan altså ikke spille gitar? Da kan jeg anbefale deg å begynne enkelt med å lære deg grep. Når du begynner å få de litt inn i fingrene kan du spille flere grep etter hverandre så du får litt flyt i spillingen din. Etter dette kan du begynne å se på tabs. Finn noe enkelt i første omgang.

Lykke til med gitarspillingen!
Punk er jo griseenkelt å spille. 3stk powerchords og du er i gang. Men, om du også vil lære å spille litt mer melodiøst(legg merke til litt) så er vel kanskje Turboneger noe å se på. Der har du standard punk-chorder samtidig som de gjerne tar en gitarsolo i ny og ne.

På hardcore fronten er jeg ikke særlig bevandret med muligens Munucipal Waste kan være noe? Mye kult gitarspill fra det bandet.
Har lært meg noen grep og powerchords! Kan noen Gallows låter og litt Black Flag! Bare leter videre etter enkle pønk låter, mye i dropp D

Men takk for tipsene! Keep 'em coming!
Sitat av moret Vis innlegg
Punk er jo griseenkelt å spille. 3stk powerchords og du er i gang. Men, om du også vil lære å spille litt mer melodiøst(legg merke til litt) så er vel kanskje Turboneger noe å se på. Der har du standard punk-chorder samtidig som de gjerne tar en gitarsolo i ny og ne.

På hardcore fronten er jeg ikke særlig bevandret med muligens Munucipal Waste kan være noe? Mye kult gitarspill fra det bandet.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke starte med Municipal Waste, er'u gæææærn! hahah Det er jo så høyt tempo og man må være litt raske med fingrene. Men jeg startet med noe metallica. Enter Sandman var første sangen jeg lærte meg. Vanlige grep er noe jeg har lært meg etterhvert, men er aldri noe jeg bruker. Spiller bare punk og metal.
Jeg vil anbefale en side til deg som har vært til store nytte for meg. Jeg hadde neppe spilt gitar den dag i dag, hadde det ikke vært for denne siden. Den er gratis, personen som står for videoene er en god lærer, og han har videoer for alle nivåer. Jeg vil anbefale deg å begynne med akustisk gitar, av ulike grunner.

Et annet tips er å ikke henge seg så mye opp i å spille den eller den sjangeren. Etterhvert som du begynner å spille gitar, interesserer du deg for musikk som har godt gitarspill, uavhengig av sjanger. Finn sanger du hører på til vanlig, eller sanger du hører på radio eller hos kompiser, sjekk dem ut og lær deg dem. Personlig mener jeg at grunnen til at gitarister som lærer selv ofte ender opp bedre enn de som tar timer, er at de kan spille ut ifra interesse. Dersom man tar timer vil man bli "presset" til å spille slik eller slik, noe som kan være slitsomt i lengden. Når man lærer selv, velger man nøyaktig hva man vil spille selv. Samtidig er det viktig å lære riktig teknikk. Teori er også veldig viktig i lengden, men det avhenger selvfølgelig av dine personlige målsettinger.

Uansett, sjekk ut siden! www.justinguitar.com
Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på. Har en god del erfaring.
- Gitarist som er fullstendig selvlært
http://www.ultimate-guitar.com/
Den sia finner du det meste av tabs til sanger Slik jeg lærte å spille gitar :P Det å lære seg tabs tar 10 sek selv om en aldri har hørt ordet gitar før
Guitar Pro er et greit program å starte med også. Ellers, punk er lett å lære seg. Green Day - basket case. Enkel for nybegynnere.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Heh, om du vil trene utholdenhet er det bare å sette på førsteplata til Ramones og kjøre på. Det svir litt i hånda etter tredve minutter med downstrokes.

Stiff Little Fingers har jo mye fet akkordbaserte sanger, ellers er kanskje Sex Pistols et lite kreativt forslag mens Descendents er et hakke mer uorginalt ett, feks låta Bikeage.

Om du har tilgang på en delay-pedal kan vel Holiday in Cambodia være artig. Hail Destroyer av Cancer Bats?

Akkurat på Drop D har jeg ikke så mye peiling, men vet i alle fall at Rage Against the Machine har en del låter med den stemminga.