Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838085
Sitter her etter en mellow og rolig trip som jeg forsåvidt håpa skulle være litt heftigere, men den var healende på sitt vis. Og inviterende til en skikkelig godprat. Lagde meg te av 2,2g (dog, skal sies at prosessen ble rotete med kaffefilter som funka dårlig). Som sagt var det forsåvidt koselig og jeg fikk rydda opp i en del småting, men jeg var liksom på "breakthrough" stasjonen uten bilett, Så det ble liksom bare å småhilse på Soppen, men ble liksom invitert til å prate neste gang. Haha, vet det høres sprengt ut men det er vel noen av dere som halveis skjønner hva jeg mener

Men fra spøk til revolver - Har da planlagt en ny tur i kveld. Lurer rett og slett på hvor mye jeg må opp på med tanke på toleranse. Har haugevis med sopp så det skal ikke stå på det. Så ønskedosen ville vel vært rundt 3g (så hvor mye må jeg ha i meg i dag for å få en tilsvarende effekt)

Jeg må vel ordne meg med no sil til neste teprosjekt, da kaffefilter bare ble søl. Men soppen er kverna såpass fint at jeg er usikker på hvordan jeg skal filtrere... overtenker sikkert.

Neidaså, håper noen skjønner noe av det jeg skriver, blir nok redigering og fliring når jeg våkner. Håper på svar og te tips tho Peace=all

Sitter her etter en mellow og rolig trip som jeg forsåvidt håpa skulle være litt heftigere, men den var healende på sitt vis. Og inviterende til en skikkelig godprat. Lagde meg te av 2,2g (dog, skal sies at prosessen ble rotete med kaffefilter som funka dårlig). Som sagt var det forsåvidt koselig og jeg fikk rydda opp i en del småting, men jeg var liksom på "breakthrough" stasjonen uten bilett, Så det ble liksom bare å småhilse på Soppen, men ble liksom invitert til å prate neste gang. Haha, vet det høres sprengt ut men det er vel noen av dere som halveis skjønner hva jeg mener

Men fra spøk til revolver - Har da planlagt en ny tur i kveld. Lurer rett og slett på hvor mye jeg må opp på med tanke på toleranse. Har haugevis med sopp så det skal ikke stå på det. Så ønskedosen ville vel vært rundt 3g (så hvor mye må jeg ha i meg i dag for å få en tilsvarende effekt)

Jeg må vel ordne meg med no sil til neste teprosjekt, da kaffefilter bare ble søl. Men soppen er kverna såpass fint at jeg er usikker på hvordan jeg skal filtrere... overtenker sikkert.

Neidaså, håper noen skjønner noe av det jeg skriver, blir nok redigering og fliring når jeg våkner. Håper på svar og te tips tho Peace=all
Sist endret av FjellUgla; 28. oktober 2018 kl. 08:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke lurt å bruke filter. Når du filtrerer er det fortsatt endel virkestoff igjen i soppmaterialet. Knus de, ha i koppen og drikk alt, så får du utnytta mest.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp store gelkaplser på ebay. Tørk soppen, grind den grovt i en weed-grinder og pakk den inn i gelkapslene med en pinsett. Går rimelig kjapt. Og da er du sikker på du får i deg alt. Prøvde 2 g. Gikk på en stjernesmell����x♂️
Bruk heller en kjøkkenklut om du skal filtrere, funker mye bedre og du kan skvise ut det meste
Fjellugla;
Som nevnt her, ikke filtrer soppen hvis du vil ha maks effekt. Lag te FØRST, deretter ta ut teposer etc, og SÅ putter du soppen oppi. Syrlige varianter (lav ph), som nype-te Eller hibiscus løser ut virkestoffene bedre. Putt gjerne noen dråper lime/sitron oppi.

Å ha det i kakao er det beste smaksmessig spør du meg, og effekten blir nok ikke så veldig mye mindre. Bare få i deg alt soppmaterialet, så blir det nok bra.

Forøvrig; vil ikke anbefale å ture flere dager på rad sånn som du legger opp til her. Bevissthet og underbevissthet trenger tid til å lande og prosessere. Ta dette alvorlig, eller sett av 1000 kr i måneden til psykolog for fremtida..litt satt på spissen.
Alles psyke er individuell, men for de fleste vil nok den tankegangen være god

Har selv svidd av noen tusenlapper på litt rydding i topplokket siste tiden, og først nå begynner jeg å forstå hvor lite jeg egentlig forstod om mitt eget sinn, og særlig i kombinasjon med psykedelika.. Det foregår ting bak gardinene som man gjerne ikke ser så lett, og det er lett å falle i fella ved å være for arrogant, og tro at man forstår alt i sitt eget hode
Sitat av Epicuser Vis innlegg
Nylige fun? Sesongen er på?
Vis hele sitatet...
Sesongen kan vare til godt over nyttår, men du må ut for å finne soppen. Om noen finner sopp i Nord-Norge hjelper ikke det det om du bor i Trøndelag. Ut å let!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kom over denne artikkelen i tidsskriftet for den norske legeforening. Artikkelen ble publisert 12. november. Jeg synes det er bra at en slik artikkel blir publisert på et sted hvor jeg antar at en del leger er inne å leser.
Ja, veldig spennende det som står her.
Uten noe annet enn magefølelsen som kilde så tror jeg at Legetidskriftet fungerer litt som en indikator på den norske legestandens holdninger. Er på telefonen nå, men har noen lenker til andre tilfeller hvor de snakker om psykedelika.

Lurer på hvilke reaksjoner dette får. Selv har jeg oppfattet norske leger som temmelig konservative på dette området, så forventer at det blir noen som snakker dem i mot. Uansett er det av interesse at det i det hele tatt diskuteres.

Blir spennende å se hvilken veg dette tar.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg

Lurer på hvilke reaksjoner dette får. Selv har jeg oppfattet norske leger som temmelig konservative på dette området, så forventer at det blir noen som snakker dem i mot. Uansett er det av interesse at det i det hele tatt diskuteres.

Blir spennende å se hvilken veg dette tar.
Vis hele sitatet...
Stoffene er jo på vei inn i medisinsk behandling. Da kan man i hvert fall ikke si at "du blir grønnsak av LSD" ol.

Men tror det blir et skarpt skille melom medisinsk og rekreasjonell bruk, sistnevnte vil det ikke komme på tale å akseptere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har hatt en mengde sopp fryst ned etter tørking i noen måneder. I sammenheng med flytting har soppen blitt oppbevart i samme boks på et kaldt loft i omtrent en uke. Trodde den var helt tørr og den skulle holde godt på loftet, men da jeg åpnet boksen nettopp var den fuktig og en del av soppen hadde blitt mye mørkere, en del av den nesten svart. En del er fortsatt lys og upåvirket av fuktigheten.
Hva betyr dette for effekt og spiseliget?
Er det noen tegn til mugg i form av lukt og utseende? Hvis ikke er vell det verste som skjer at du kan få mageknipe og noe ekstra turbulent mage. Det er vanlig å kaste opp under turen og jeg kan se for meg at dette blir litt forsterket. Vanskelig å si noe om effekten uten å se soppen selv, men du må nok regne med at noe av virkestoffene har blitt brutt ned. Personlig hadde jeg nok kastet soppen alt ettersom hvor mye nedbrytingen har satt i gang.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei. Er interessert i å prøve mikro-dosering med spiss fleinsopp. Er det noen som har peiling på hva slags daglig dose dette innebærer? Vet godt at å snakke om antall sopp blir svært unøyaktig sammenlignet med antall tørkede gram. Men ville satt pris på om noen kan gi meg ett noenlunde greit svar, helst i begge måter å måle på, da jeg ikke har vekt for milligram.
Sitat av Tromsø29 Vis innlegg
Hei. Er interessert i å prøve mikro-dosering med spiss fleinsopp. Er det noen som har peiling på hva slags daglig dose dette innebærer? Vet godt at å snakke om antall sopp blir svært unøyaktig sammenlignet med antall tørkede gram. Men ville satt pris på om noen kan gi meg ett noenlunde greit svar, helst i begge måter å måle på, da jeg ikke har vekt for milligram.
Vis hele sitatet...
1/10 av vanlig dose er et greit utgangspunkt tenker jeg.
Anonym bruker
"Overtalt Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville begynt med 0,1 og Jobbet meg opp til jeg fant dosen som du syns fungere best for deg. Ville bestilt en mg vekt fra eBay for 2-300 kr. 1 g flein er i min erfaring ca 50 stk. Men de varierer mye i størrelse så og bruke antall blir ikke veldig nøyaktig. Lykke til
Tusen takk for svarene!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg fikk tak i en del sopp for rundt et halvt år siden. Soppen var vakumpakket og tilsynelatende helt tørr.

Jeg kuttet de i små biter med en kniv før jeg la de i en glassbeholder og fylte på med honning. Deretter lukket jeg lokket (med gummi i mellom - antageligvis for å holde det lufttett). Siden har det stått til lagring i et mørkt skap i romtemperatur.

Jeg ser nå at det er lagt seg en rekke luftbobler (det ser i allefall ut som hvit skum/ luftbobler) i glasset, rundt samlingen av sopp som har fløte opp til overflaten på honningen i glasset.

Bekymringen min er at soppen ikke har vært helt tørr og at sammen med lav tilgang på oksygen kan det ha startet å utvikle seg farlige bekterier/stoffer. Den største bekymringene da botulisme.

Er det mulig for slikt å vokse i honning, dersom det har vært mer fuktighet tilstede enn først antatt?
Dersom det er mulig, finnes det metoder for å avklare om det er bakterier som er farlig der?

På forhånd mange takk for alle svar☺️
Hvitt skum og luftbobler ser jeg i honning uten sopp og. Når jeg søker opp botulisme står det at bakterien må være i ett miljø uten oksygen for å utvikle seg, sånn sett oppfyller glasset kriteriet. Jeg ville vært mer oppmerksom på om alt av sopp er skikkelig nedi honninga eller ikke. Får desverre ikke gitt deg noe bedre svar enn det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ingen har funnet noe enda? Det er veldig tidlig for fleinsopp, men har observert at steinsopp, og kantareller har dukket opp, lurer på om fleinsoppen kommer tidligere i år?
Sitat av skellymcc Vis innlegg
Ingen har funnet noe enda? Det er veldig tidlig for fleinsopp, men har observert at steinsopp, og kantareller har dukket opp, lurer på om fleinsoppen kommer tidligere i år?
Vis hele sitatet...
Alt for tidlig. Vent til sopptember/sopptober.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Alt for tidlig. Vent til sopptember/sopptober.
Vis hele sitatet...
Har faktisk observert en del forvekslingsarter så skjønner at han spør.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei kjære folkens, la oss prate litt om flein & finnmark. Tar man en kikk på artsdatabanken så ser man at funnstedene blir færre jo lengre nord man kommer, men siden vi alle vet om Karlsøya, at det er flein å få såpass nord som Tromsø, så er det gode grunner til å tro at Finnmark og steder som Alta, Karasjok og Kautokeino har fleinsopp. Det er vel også litt redusert interesse for fleinsopp her oppe i den forstand at man har færre antall innbyggere som kan utgjøre grunnlaget for de som evt plukker flein og de som evt historisk har rapportert inn til artsdatabanken.


1. Er det noen som har meninger om hva slags betydning reindriften kan tenkes å ha for fleinsopp? Påvirker, negativt, positivt?
2. Eller har erfaringer om finnmark og de områdene jeg snakker om?
3. Når er sesongen? Er det så obvious at sesongen er forskjøvet?
4. Overskyet og regn har vært været de siste dagene, og jeg tror mer og mer at fleinsesongen i Norge hvis tenker "overalt" begynner med sommeren og vårens ankomst, det kan hende jeg tar feil om, men er det virkelig ingen flein i nordnorge før etter sommeren?

Leser at soppsesongen her oppe typisk er etter sommeren andre steder
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Alt for tidlig. Vent til sopptember/sopptober.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være alt for tidlig. Magefølelsen min sier at det kan bli en unormal tidlig sesong i år.
Når og hvor burde jeg lete etter fleinsopp?
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Når og hvor burde jeg lete etter fleinsopp?
Vis hele sitatet...
September/oktober
Udyrka mark. Sauebeiter er visstnok ganske bra. Let nærme gresstuster, vokser en del der. Kommer visstnok en del når det er mye fukt og ikke for kaldt i løpet av døgnet.
Sitat av moore Vis innlegg
Trenger ikke å være alt for tidlig. Magefølelsen min sier at det kan bli en unormal tidlig sesong i år.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er mye fukt, og varme dager, det kan gjøre at den kommer i midt av juli eventuelt slutt av juli, skal holde øye med på spoten min, og holde oppdatert, nå koser jeg meg allerede med vårfagerhatt, og steinsopp som har kommet 👌
Har tidligere funnet i juli. Det hele kommer an på fuktighet og temperatur. Kommer det mye lookaliks tidlig så kommer også fleinen tidlig. Om været forsetter som nå så vil det fort være noe å finne tidligere enn normalt.
Sist endret av Bearass; 9. juni 2019 kl. 23:19.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det mulig å lage sporeprint utav tørkede cubensis sopp og dyrke det selv?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det mulig å lage sporeprint utav tørkede cubensis sopp og dyrke det selv?
Vis hele sitatet...
Nei, kan ikke lage print med tørket sopp, må utføres like før hatten åpnes når den er fersk.
Anonym bruker
"Syk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det mulig å lage sporeprint utav tørkede cubensis sopp og dyrke det selv?
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre denne her metodikken. Med å riste litt sporer fra tørket soppen på petri dish, og se om det kan gå.


https://youtu.be/PIuaar1_628
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hei!
Fant nylig ut at jeg bor nær et gammelt beiteområde, kyr og sau beitet der før de sluttet for rundt 60 år siden. Nå slås den årlig. Har sett annen sopp der, men tenkte å lete etter flein i august/sept/okt der. Er det mulighet for flein der?
Det finnes flere beiteområder her jeg bor- de fleste ved en hovedvei. Rundt disse beiteplassene er det vanlige jorder; vil det ha noe innvirkning på om det vokser sopp der?
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Godt mulig, eneste måten å finne det ut på er å dra ut og se. Og beiteområder langs hovedvei høres ut som en god plan hvis man vil bli oppdaget. Har funnet flein både på vanlig gressplen og i skogmark, så det finnes kun hint, ingen fasit, men masse gode unnskyldninger til å pelle seg ut om høsten.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har formening om hvordan soppåret blir i år? Øvre/midtre Telemark er mest aktuelt.
Fant 70-100g sopp på en tur i 2016. På samme plassen i fjor fant jeg så og si ingenting. Det skal sies at det var en fryktelig regnskyll på natta før jeg var ute og lette i fjor.
▼ ... over en uke senere ... ▼
https://www.godt.no/artikkel/2465557...r-full-av-gull

Leste nettopp denne artikkelen her. Godt soppår mener ekspert. Kan dette påvirke fleinen også?😁
Sitat av LSMA Vis innlegg
https://www.godt.no/artikkel/2465557...r-full-av-gull

Leste nettopp denne artikkelen her. Godt soppår mener ekspert. Kan dette påvirke fleinen også?😁
Vis hele sitatet...
Det avhenger av hvor mye nedbør kommer i august, september og oktober. Det kan man ikke vite med sikkerhet. Det kan hende at flein kommer litt tidligere i år pga varm vår, men hvor mye flein det blir i år avhenger, som sagt, av nedbør i sesongen.
Jeg har hørt at man kan plukke den så fort den har kommet opp men at man bør putte de i frysern i noen timer først, deretter tine og tørke
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Hvordan, og hvor lenge skal jeg tørke soppene? Og hvordan skal jeg oppbevare dem best mulig etter tørking? Har aldri plukket før og har derfor ikke peiling
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg har hørt at man kan plukke den så fort den har kommet opp men at man bør putte de i frysern i noen timer først, deretter tine og tørke
Vis hele sitatet...
Haha seriøst? Hvor har du hørt det?
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Hvordan, og hvor lenge skal jeg tørke soppene? Og hvordan skal jeg oppbevare dem best mulig etter tørking? Har aldri plukket før og har derfor ikke peiling
Vis hele sitatet...
Spiss fleinsopp er så små at det går fint å tørke dem ved romtemperatur. Du kan bruke glanspapir (f.eks. magasiner som Illustrert Vitenskap) og spre soppene utover slik at dem ikke er borti hverandre. Det tar alt ifra 1 til 2 døgn å tørke dem på det viset.

Når soppene er knusktørre kan du bruke glasskrukker til oppbevaring. Sørg for at krukkene er lufttette og hiv en eller to silica gel poser oppi for å absorbere rester av fuktigheten. Slik kan fleinsopp lagres veldig lenge. Hvis du deretter putter krukkene i fryseren, så varer soppen i årevis.
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Spiss fleinsopp er så små at det går fint å tørke dem ved romtemperatur. Du kan bruke glanspapir (f.eks. magasiner som Illustrert Vitenskap) og spre soppene utover slik at dem ikke er borti hverandre. Det tar alt ifra 1 til 2 døgn å tørke dem på det viset.

Når soppene er knusktørre kan du bruke glasskrukker til oppbevaring. Sørg for at krukkene er lufttette og hiv en eller to silica gel poser oppi for å absorbere rester av fuktigheten. Slik kan fleinsopp lagres veldig lenge. Hvis du deretter putter krukkene i fryseren, så varer soppen i årevis.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Hei! Lurer på om det er noen vits å lete etter fleinsopp nå i midten av juli? Bor nord i Nordland. Har ikke vært spesielt varmt og en del regn så langt i sommer, men de siste ukene har vi hatt noen varme dager med sol men også en del regn og kjøligere dager. Spør fordi det er litt langt til min fleinplass og hadde vært kjedelig med bomtur. Har kun sett et fåtall "vanlige" sopper så langt i år. Takk for svar
Sist endret av Lommeløkt; 11. juli 2019 kl. 17:47.
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Hei! Lurer på om det er noen vits å lete etter fleinsopp nå i midten av juli? Bor nord i Nordland. Har ikke vært spesielt varmt og en del regn så langt i sommer, men de siste ukene har vi hatt noen varme dager med sol men også en del regn og kjøligere dager. Spør fordi det er litt langt til min fleinplass og hadde vært kjedelig med bomtur. Har kun sett et fåtall "vanlige" sopper så langt i år. Takk for svar
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke vits. Om du finner litt flein her og der (noe jeg tviler på), så er det snakk om så små mengder at det er best å vente. Anbefaler å vente til midten/slutten av august. Best å la soppen vokse og spre sporene sine i starten av sesongen, ikke plukk vekk alt som dukker opp. Eller kun plukke de største og mest modne og la resten stå igjen.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Det er nok ikke vits. Om du finner litt flein her og der (noe jeg tviler på), så er det snakk om så små mengder at det er best å vente. Anbefaler å vente til midten/slutten av august. Best å la soppen vokse og spre sporene sine i starten av sesongen, ikke plukk vekk alt som dukker opp. Eller kun plukke de største og mest modne og la resten stå igjen.
Vis hele sitatet...
Takk for svaret, da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet og vente noen uker til. Er ganske grønn når det kommer til flein, er bare 3 år siden jeg fikk interesse for det og det var først i fjor, bare et par uker før frosten, at jeg var så heldig å finne en plass der de vokser.
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Hei, dette er nok ett litt dumt spørsmål, men jeg lurer på ca. hvor mange stk flein av gjennomsnittlig størrelse er 1g?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Jacobpk Vis innlegg
Hei, dette er nok ett litt dumt spørsmål, men jeg lurer på ca. hvor mange stk flein av gjennomsnittlig størrelse er 1g?
Vis hele sitatet...
Det varier, ikke noe fasit her. Tørk og vei min venn
Nysgjerrig
Jacobpk's Avatar
62 8
Sitat av Carmex Vis innlegg
Det varier, ikke noe fasit her. Tørk og vei min venn
Vis hele sitatet...
Ja, skal veie dem. Men vil gjerne vite ca. hvor mange jeg trenger å plukke. Om jeg trenger å plukke 10 eller 50 hvis du skjønner hva jeg mener. Vil ikke sitte på mer flein enn jeg trenger
Flein kommer i "alle" størrelser så og kommer med noe antall har ikke noe poeng. Det kan være alt fra 10 til 50. Og etter du har tørka og hatt på glass slik at stilker osv brekker så er det ennå mer vanskelig å dose på antall. Bruk vekt!!!
Sist endret av pensl; 16. juli 2019 kl. 21:53.
Anonym bruker
"Overtalt Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det har vært ca 40 i gjennomsnitt PR g for meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror det har vært ca 40 i gjennomsnitt PR g for meg.
Vis hele sitatet...
Jakobpk, ikke finn på å spise 80 stk flein og tro at det er 2 gram. Bruk vekt, som sagt, du kan handle en billig en for 50 kr på Ebay (kun for ting som måles i gram da).