Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  140 68882
Alle her nevner det med at man må velge en jobb man har lyst på og ikke nødvendigvis den man tjener mest i. Jeg er forsåvidt enig i det, men hva hvis man ikke aner hva man skal bli?

Da er jo det å sjekke de best betalte jobbene man kan tenke seg å ha og jobbe mot det veldig bra. Da har man satt seg et mål, og da gir skolearbeid fort litt mer mening.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Alle her nevner det med at man må velge en jobb man har lyst på og ikke nødvendigvis den man tjener mest i. Jeg er forsåvidt enig i det, men hva hvis man ikke aner hva man skal bli?

Da er jo det å sjekke de best betalte jobbene man kan tenke seg å ha og jobbe mot det veldig bra. Da har man satt seg et mål, og da gir skolearbeid fort litt mer mening.
Vis hele sitatet...
Bli eletriker, start eget firma etter et par år..
Sitat av drittunge Vis innlegg
Alle her nevner det med at man må velge en jobb man har lyst på og ikke nødvendigvis den man tjener mest i. Jeg er forsåvidt enig i det, men hva hvis man ikke aner hva man skal bli?

Da er jo det å sjekke de best betalte jobbene man kan tenke seg å ha og jobbe mot det veldig bra. Da har man satt seg et mål, og da gir skolearbeid fort litt mer mening.
Vis hele sitatet...
Det er en helt ærlig ting å ikke vite hva man skal bli, dette gjelder egentlig de fleste. Og det er klart at hvis alle jobber er like fristende er det greit å la lønn være en av faktorene man tar i betraktning. Men jobbene med over 1 mill i årslønn går til de som bare MÅ gjøre det de gjør, det er kun da man kan holde koken på vei mot målet.
så en kis på nyhetene som ikke hadde noe god utdanning, men han tjente 1,3 mill i året (gjennomsnitt etter noen år) og han drev og spilte poker (faktisk) men han satt og gambla mange timer daglig da, han tenkte faktisk på å skaffe seg et lite kontor utenfor huset :P

tror ikke det var noe bløffing med ''ALL IN!'' der, men heller litt og litt om gangen hehe :P sier ikke at du bør satse på dette da..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Speaking of ingen god utdannelse, jeg fikk nettopp vite at min søsters barndomsvenninnes mann som forøvrig jobber i Cisco tjener godt over to mill i året, som konsulent.
Med ingen høyere utdannelse enn VGS.

Mao har jeg et mål
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Speaking of ingen god utdannelse, jeg fikk nettopp vite at min søsters barndomsvenninnes mann som forøvrig jobber i Cisco tjener godt over to mill i året, som konsulent.
Med ingen høyere utdannelse enn VGS.

Mao har jeg et mål
Vis hele sitatet...
Konsulenter kan få VELDIG god lønn.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Konsulenter kan få VELDIG god lønn.
Vis hele sitatet...
Viktig å understreke KAN. Hvis planene dine er å bli konsulent uten utdanning betyr det ikke høy lønn automatisk.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er null problem å ha en månedslønn på 100k før skatt selv uten eget firma.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er din oppriktige mening har du en svært forvrengt virkelighetsforståelse.
Sitat av enerlighter Vis innlegg
mafiaboss!
Vis hele sitatet...
Å bare foreslå et så usakelig «yrke» kan hvem som helst gjøre. Jeg foreslår at du bruker litt mer tid på innleggene dine, hvis du forsøker å være morsom.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Hvis dette er din oppriktige mening har du en svært forvrengt virkelighetsforståelse.
Vis hele sitatet...
Ikke oppriktige mening, men personlige mening med personlig erfaring.
Sitat av JohansenTurbo Vis innlegg
Som topic sier.

Hvilken utdanning gir mulighet for lønn over million?
Uansett hvilken, bare du får større sjans til å få en slik lønn.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett på alle andre svar på dette spørsmålet. Men jeg vil si at det å gjøre det godt i realfag er en stor styrke. Matte, fysikk, kjemi. Og så har du selvsagt advokater som ikke kan noe av dette, men som må ha en egenskap som vil si å fordype seg i en hel rekke saker på over tusenvis av sider. Dvs -skal du bli advokat så må du elske å lese. Skal du bli ingeniør e.l. så holder det å ha bra karakterer i matte, fysikk og kjemi. Og alt gir deg bra betalte jobber.
Eiendomsmegler må vel være en relativt grei vei...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Alle yrkene som er nevnt og med en lønn over 1 mill. viser til at man jobber for den millionen eller mer. Dette er folk som ofrer all tid for å tjene de pengene. Er det verd det? For mange som jeg har snakket med er det selve studietiden som har vært bra. Kansje det ikke er så lurt å hoppe i det å starte bedrift å miste all fritid...
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av elpa Vis innlegg
Men husk at indøk blir sett ned på av både ingeniører og økonomer. Indøkstudenter er laughing stock.
Vis hele sitatet...
Offtopic i forhold til tråden og spørsmålene til trådstarter, men jeg kunne ikke bare la det stå ubesvart.

> Det du sier er det største pisspreik, og jeg _antar_ du overhodet ikke går på NTNU eller har erfaring med Indøk-miljøet. En stor andel av indøkere får jobb allerede i løpet av fjerde -eller femteklasse, av fem år totalt. De får lettere jobb _også_ sett i forhold til 'standard' sivilingeniører men også siviløkonomer.
Dertil også (vanligvis) høyere startlønn og/eller grunnlønn enn både nyutdannete siviløkonomer og sivilingeniører. De er jo en blanding av disse to yrkene, grovt sagt.

Med andre ord; Industriell økonomi og teknologiledelse (i særlig grad den på NTNU) er en meget lukrativ utdannelse som gir flotte karriereutsikter, (hvis du ser bort fra at miljøet kan virke kvalmt på mange..).
Indøk er lukrativt - såfremt du kommer deg igjennom alle fem år, og med gode snittkarakterer vel og merke.

I praksis er en (litt over gjennomsnittet god) student med mastergrad fra "indøk" garantert interessant jobb med fin lønn.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. februar 2014 kl. 04:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Offtopic i forhold til tråden og spørsmålene til trådstarter, men jeg kunne ikke bare la det stå ubesvart.

> Det du sier er det største pisspreik, og jeg _antar_ du overhodet ikke går på NTNU eller har erfaring med Indøk-miljøet. En stor andel av indøkere får jobb allerede i løpet av fjerde -eller femteklasse, av fem år totalt. De får lettere jobb _også_ sett i forhold til 'standard' sivilingeniører men også siviløkonomer.
Dertil også (vanligvis) høyere startlønn og/eller grunnlønn enn både nyutdannete siviløkonomer og sivilingeniører. De er jo en blanding av disse to yrkene, grovt sagt.
Vis hele sitatet...
Det du sier er jo fullstendig irrelevant. Han sa ikke at indøk-studenter har dårlig lønn eller labre jobbutsikter, det eneste han sa var at ingeniører og økonomer ser ned på de. Noe som er sant, og som du burde fått med deg siden du har gått på NTNU sjøl ("indøk er homo, sha-la-la-la-la"). Noe som på en side er forståelig siden inntrykket av folka som går der er heller dårlig, men egentlig er det jo et genialt konsept: å utdanne ledere som faktisk har kunnskap i realfag og teknologi.
Bomberman: Det du sier er jo fullstendig irrelevant. Han sa ikke at indøk-studenter har dårlig lønn eller labre jobbutsikter, det eneste han sa var at [COLOR="Blue"]ingeniører og økonomer ser ned på de[/COLOR]. Noe som er sant, og som du burde fått med deg siden du har gått på NTNU sjøl ("indøk er homo, sha-la-la-la-la"). Noe som på en side er forståelig siden inntrykket av folka som går der er heller dårlig, men egentlig er det jo et genialt konsept: å utdanne ledere som faktisk har kunnskap i realfag og teknologi.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende jeg tolket innlegget i verste mening, og bare for å informere så er ikke poenget med innlegget mitt over å forsvare indøk-linja i noen særlig grad, men heller å få frem noen 'realiteter' rundt jobbmulighetene deres og studentmassen.
Slik jeg forstod innlegget var det for å marginalisere linja og studentene. Dét burde ikke gjøres, fordi IØT er vel blant de best prioriterte instituttene av alle på hele universitetet om jwg ikke tar feil.

Joda, kjenner rimelig godt til hva andre sivingstudenter på Gløshaugen mener om indøkere. Men jeg kjenner også i tillegg hva økonomistudenter andre steder på NTNU, og TØH (okei HHiT), pluss BI Trd mener om indøkere og linja.. Inntrykket er; sivingstudentene har et ganske ambivalent forhold ved de både misliker indøkere sterkt men også ser til en viss grad opp til dem (dette med å jobbe hardt og systematisk), kanskje er vel hatet sterkere enn beundringen.. Imens andre økonomistudenter nærmest beundrer dem, selv om mange mener de ikke er ekte økonomer heller.

Så de sees ned på av for det meste enkelte linjer, la oss si f.eks fysmat og kyb. Langt fra alle.

Men jeg langt på vei forstår det du skriver, og er enig i mye: har samarbeidet nært i visse fora med disse folka, og det er dæven meg ikke mye ektefølt engasjement innen en rekke ting hos mange (ikke alle!) av disse. Proritet #1 er karriere, og prioritet #2 er CV-bygging og atter CV-bygging. Og ja, det er homo.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. februar 2014 kl. 04:41.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det kan godt hende jeg tolket innlegget i verste mening, og bare for å informere så er ikke poenget med innlegget mitt over å forsvare indøk-linja i noen særlig grad, men heller å få frem noen 'realiteter' rundt jobbmulighetene deres og studentmassen.
Slik jeg forstod innlegget var det for å marginalisere linja og studentene. Dét burde ikke gjøres, fordi IØT er vel blant de best prioriterte instituttene av alle på hele universitetet om jwg ikke tar feil.

Joda, kjenner rimelig godt til hva andre sivingstudenter på Gløshaugen mener om indøkere. Men jeg kjenner også i tillegg hva økonomistudenter andre steder på NTNU, og TØH (okei HHiT), pluss BI Trd mener om indøkere og linja.. Inntrykket er; sivingstudentene har et ganske ambivalent forhold ved de både misliker indøkere sterkt men også ser til en viss grad opp til dem (dette med å jobbe hardt og systematisk), kanskje er vel hatet sterkere enn beundringen.. Imens andre økonomistudenter nærmest beundrer dem, selv om mange mener de ikke er ekte økonomer heller.

Så de sees ned på av for det meste enkelte linjer, la oss si f.eks fysmat og kyb. Langt fra alle.

Men jeg langt på vei forstår det du skriver, og er enig i mye: har samarbeidet nært i visse fora med disse folka, og det er dæven meg ikke mye ektefølt engasjement innen en rekke ting hos mange (ikke alle!) av disse. Proritet #1 er karriere, og prioritet #2 er CV-bygging og atter CV-bygging. Og ja, det er homo.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært borti siv.ing. studenter som ser opp til indøkere (og hvorfor i alle dager skulle vi det??), andre enn indøkere i lavere årstrinn. Det er en kvalm kultur som har oppstått i det lille økosystemet der, rett og slett. Som du sier virker det som at det er svært lite ektefølt engasjement blant mange av dem. Fordi det er høyt snitt for inntak går det prestisje i å komme inn, og det er den tonen jeg oppfatter fra studentene: At de gjør det pga. prestisjen.

Klart er det bra med en lederutdanning som tar det beste fra teknologi og økonomi-studiene! Personlig tenker jeg å gjøre det ved å begynne på en MBA til høsten, når jeg er ferdig med M.Sc. graden min.
Skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha jobb i offshore. Gå for å bli første maskinist. 2 år på vgs, 2 år læring, 2 år påbygging og litt fartstid så er du oppe i 550,000~

Her har du mye fritid hvor du kan tjene ekstra. Ved å gjøre noe annet du liker. Vet om de som driver med alt ifra maskinutleie til de lager mobil spill og apper selv på arbeid og hjemme.

Flere driver på med aksjer også hvor du kan tjene gode penger bare du setter deg inn i det. Selv er jeg ikke noe aksje magiker, men har fått dobblet de 27,000 jeg satt inn.
Kjenner en kar i 50 årene som er kaptein, han følger med på hegnar og er intressert i dette. Han tjente over 400,000 på aksjemarketed i 2012. Men når det skal være sagt så hadde han 1,200,000 i aksjer det året. Har sikkert gått mer opp siden den gang.
Det som er viktig å forstå er at tjener man 1 000 000 så er regelen heller enn unntaket at jobben er en betydelig større del av livet ditt.
Sitat av Rokkh Vis innlegg
Det som er viktig å forstå er at tjener man 1 000 000 så er regelen heller enn unntaket at jobben er en betydelig større del av livet ditt.
Vis hele sitatet...
hva legger du i en betydelig større del av livet ditt? Tar du en realfagsutdanning kan du ha en grei 8-timers arbeidsdag hvor du ikke trenger å dra med deg jobben hjem - og fortsatt tjene over millionen. F.eks. vil systemutviklere med en del års erfaring fint kunne få millionlønn om de går til de rette selskapene.

Men ja, det krever jo at man har en lidenskap for det man driver med, slik at man faktisk holder ut i jobben en god del år.
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha jobb i offshore. Gå for å bli første maskinist. 2 år på vgs, 2 år læring, 2 år påbygging og litt fartstid så er du oppe i 550,000~

Her har du mye fritid hvor du kan tjene ekstra. Ved å gjøre noe annet du liker. Vet om de som driver med alt ifra maskinutleie til de lager mobil spill og apper selv på arbeid og hjemme.

Flere driver på med aksjer også hvor du kan tjene gode penger bare du setter deg inn i det. Selv er jeg ikke noe aksje magiker, men har fått dobblet de 27,000 jeg satt inn.
Kjenner en kar i 50 årene som er kaptein, han følger med på hegnar og er intressert i dette. Han tjente over 400,000 på aksjemarketed i 2012. Men når det skal være sagt så hadde han 1,200,000 i aksjer det året. Har sikkert gått mer opp siden den gang.
Vis hele sitatet...
Da får du gratulerer han med å ha klart å tjene mer eller mindre det samme som utviklingen i hovedindeksen. Virkelig et kunststykke som krever kunnskaper!

At du har tjent 27 000 er vel mer tilfeldigheter og utviklingen i markedet - IKKE dine kunnskaper.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Imens andre økonomistudenter nærmest beundrer dem, selv om mange mener de ikke er ekte økonomer heller.
Vis hele sitatet...
Tvert imot, de blir sett ned på. De har jo bare nesten bare bedøk-fag...
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha jobb i offshore. Gå for å bli første maskinist. 2 år på vgs, 2 år læring, 2 år påbygging og litt fartstid så er du oppe i 550,000~

Her har du mye fritid hvor du kan tjene ekstra. Ved å gjøre noe annet du liker. Vet om de som driver med alt ifra maskinutleie til de lager mobil spill og apper selv på arbeid og hjemme.

Flere driver på med aksjer også hvor du kan tjene gode penger bare du setter deg inn i det. Selv er jeg ikke noe aksje magiker, men har fått dobblet de 27,000 jeg satt inn.
Kjenner en kar i 50 årene som er kaptein, han følger med på hegnar og er intressert i dette. Han tjente over 400,000 på aksjemarketed i 2012. Men når det skal være sagt så hadde han 1,200,000 i aksjer det året. Har sikkert gått mer opp siden den gang.
Vis hele sitatet...
Folk er jo gale etter å jobbe offshore, men det er kun et begrenset antall jobber tilgjengelig, så det er ikke alle som har muligheten til det.

Selv tar jeg sikte på feltingeniørjobb (har en på rekka som jeg har meeeeget gode sjanser på) hos et av de store oljeserviceselskapene: Mye offshoretid.
Sist endret av Orph; 1. februar 2014 kl. 19:29.
Nå tjente jeg riktignok kun over 700k i fjor, men siden utsikten på jobb tilfeldigvis er oljeplattformarbeidere i orange survivalsuits som går ombord i helikoptere så må jeg likevel innrømme at jeg syns synd på de. Millionlønn på plattform er ikke standard kutyme, og de risikerer, og gir slipp på mye mer enn jeg gjør som bare sitter inne i en god og varm NOC og ser på TV og spiller Minecraft for å få tiden imellom alarmer til å gå fortere.. Joda, jeg også jobber turnus, men jeg kan kjøre 12 min etter vakt og komme hjem til min egen leilighet og sove i min egen seng.. Jeg risikerer ikke å gå rundt i et helikopter som må ditche i sjøen. Jeg risikerer ikke å måtte bli sittende fast på en plattform i fire dager over tiden fordi helikopteret ikke vil ta av i tåke.. Jeg har gått glipp av en og annen juleaften og nyttårsaften, men selv når de vaktene har vært min tur så har jeg iallefall kommet hjem sent samme kveld eller tidlig neste morgen..
Penger er ikke alt her i verden, jeg stortrives i jobben og er rimelig sikker på at jeg også hadde stortrives hvis lønna var halvvert..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nå tjente jeg riktignok kun over 700k i fjor, men siden utsikten på jobb tilfeldigvis er oljeplattformarbeidere i orange survivalsuits som går ombord i helikoptere så må jeg likevel innrømme at jeg syns synd på de. Millionlønn på plattform er ikke standard kutyme, og de risikerer, og gir slipp på mye mer enn jeg gjør som bare sitter inne i en god og varm NOC og ser på TV og spiller Minecraft for å få tiden imellom alarmer til å gå fortere.. Joda, jeg også jobber turnus, men jeg kan kjøre 12 min etter vakt og komme hjem til min egen leilighet og sove i min egen seng.. Jeg risikerer ikke å gå rundt i et helikopter som må ditche i sjøen. Jeg risikerer ikke å måtte bli sittende fast på en plattform i fire dager over tiden fordi helikopteret ikke vil ta av i tåke.. Jeg har gått glipp av en og annen juleaften og nyttårsaften, men selv når de vaktene har vært min tur så har jeg iallefall kommet hjem sent samme kveld eller tidlig neste morgen..
Penger er ikke alt her i verden, jeg stortrives i jobben og er rimelig sikker på at jeg også hadde stortrives hvis lønna var halvvert..
Vis hele sitatet...
Og hva jobber du som?
Er det vanskelig å få seg jobb som siviløkonom? Jeg vurderer BI til neste år, men det koster ganske mye (rundt 30k i semesteret fortalt av en som går der) og at det er vanskelig å få seg jobb. Noen som vet noe om det?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Tvert imot, de blir sett ned på. De har jo bare nesten bare bedøk-fag...
Vis hele sitatet...
Godt mulig vi har fått to ganske forskjellige inntrykk.., men jeg for min del har hørt fra masterstudenter i h.h.v. finans og ØkAd på Tøh at de til en viss grad ser opp til indøkere. De regnes for all del som skikkelige økonom-spirer, men er heller altfor 'utblanda'. Men man ser opp til måten de er målrettede på, og at de jobber hardt og er flinke, samt ikke minst linjeforeningene (spesielt mt.p Bindeleddet).

Så det er egentlig prestisjen og jobbmulighetene til indøkere de andre økonomistudentene ser opp til, ikke at indøkere er så dækla flinke faglig innen økonomi og finans, mikro eller makro. Og som du så rett sier; indøkere har kun ren bedøk og nesten ikke noe makrofag. De har virkkelig ikke peiling der.

[CENTER]......................

[/CENTER]@ Orph; som jeg sa til Spirituell her over, så er mitt inntrykk i alle fall at sivingstudenter på linjer med lavere opptakskrav ser delvis opp til indøkere, og da tenker jeg konkret på arbeidskapasiteten deres og viljen til å få toppkarakterer - slett ikke det realfaglige. Jeg skal være forsiktig med å uttale meg bastant her, men det aner meg at sivingstudenter på linjer det er lettere å komme inn på ofte også stryker i grunnfag som Matte 1.. Om det er f.eks bygg eller kjemi eller andre skal jeg ikke uttale meg om, men for disse så er inntrykket mitt at indøk virker "1337". På en annen side, eksempelvis Emilere eller fysmat-folk gir god og full faen i indøk, og det med rette!

Så det var mine inntrykk da. Correct me if I'm wrong.
[CENTER]......................


[/CENTER]
(MODz / crew: beklager avsporing ift tråd! )
Sist endret av aeon_illuminate; 1. februar 2014 kl. 21:07.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Og hva jobber du som?
Vis hele sitatet...
NOC Engineer. Passer på at mye samfunnskritisk infrastruktur (både på fastland, svalbard, jan mayen og norske oljeinstallasjoner) fungerer slik det skal døgnet rundt, året rundt. Robuste systemer med enorme mengder redundans fungerer naturligvis ganske knirkefritt, og da er det som regel lite å gjøre på om natten, i helger og på ettermiddager.
Jobber som elektriker offshore.

2-4 rotasjon (2 uker jobb, 4 uker fri), og tjener ca 510k i året (uten overtid).

Jobber jeg 3 uker (2 uker + 1 uke overtid) tjener jeg 110 000 før skatt på 3 uker.
Beste lønningene er det alltid selgerne som har.
Skal du som "mann i gata" sikte deg inn på lønn over 1 millioner (i 2014 kr) tror jeg du må være realistisk. Er ikke hvem som helst som kan heve så høy lønn, så min oppfatninger er at du må ha spesielt høy motivasjon eller et spesielt talent for å havne i et yrke med så høy lønn. Selv om du jobber inne it med f.eks. programmering har jeg ikke inntrykk av at du får millionlønn selv om du har flere års erfaring og gode ferdigheter.

Mye handler nok om flaks også, og om nettverket ditt.
For å si det sånn, de få av mine kollegaer som tjener over 1 mill er alle over 50 år med siv.ing. fra USA (University of Minnesota og Massachusetts Institute of Technology) på baken og samtlige inngår i beredskapsordninger hvor de hver fjerde hele uke kan bli vekket midt på natten og måtte rykke ut på 2 timers varsel, og de hadde ikke hatt 1 mill brutto hvis det ikke hadde vært for en del overtidstimer..
Sitat av nudo Vis innlegg
Beste lønningene er det alltid selgerne som har.
Vis hele sitatet...
Nope. Det er det ikke.
Folk er så kjedelig og lite kreativ. Tror dere det bare er mulig å tjene over 1 mill i året ved å gå på BI eller gå skole i mangfoldige år?

Kompisen min startet et maskinentreprenør-firma i en alder av 20. Han er daglig leder med 11 ansatte under seg og har godt over 1 mill i året.
Går fortsatt på U.skolen, har ca 4.5 i snitt, men det kommer seg! Har lyst å bli petroleum ingeniør, hvilket snitt trenger man da sånn ca? Hvor mye tjener en peteroleum ingeniør i året omtrent?
Sitat av Creeps Vis innlegg
Går fortsatt på U.skolen, har ca 4.5 i snitt, men det kommer seg! Har lyst å bli petroleum ingeniør, hvilket snitt trenger man da sånn ca? Hvor mye tjener en peteroleum ingeniør i året omtrent?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å si hvilket snitt som trengs når det blir din tur, men jobb videre og stå på så klarer du det.

Lønn er veldig individuelt, men jeg leste en artikkel for noen måneder siden som sa at av absolutt alle studieretninger i hele Norge, så var det petroleumsingeniørene som hadde flest jobbtilbud og høyest gjennomsnittlig begynnerlønn. Men dette forandres jo hele tiden. Det var helt sikkert noen andre artikler som ble skrevet samme dag, som hevdet det samme for siviløkonomer, leger og advokater.

Ta en utdanning du kommer til å trives med. Det er bottom line i denne diskusjonen.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er vanskelig å si hvilket snitt som trengs når det blir din tur, men jobb videre og stå på så klarer du det.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ganske enkelt å si hvilket snitt som trengs når det blir din tur. Du kan bli petroleumsingeniør to steder i landet; på NTNU eller på UiS. Petroleumsfag på NTNU har aldri hatt poenggrense under 55. Petroleumsgeologi, som er petroleumsstudiet på UiS som typisk har lavest krav, ligger nå på 47 og har steget jevnt de siste årene. For å være trygg på å komme inn på noe petroleumsrelatert bør man dermed ha minst 50 poeng, og helst mer.
@Kyrios:
Vel, da må jeg nesten nevne at jeg kjenner to stykk som nå er petroleumsingeniører i MI-SWACO (en del av Schlumberger) og som tok sine Siv.ing. (Maskin, Prosess og Produktutvikling) på Universitetet for miljø og biovitenskap (Ås, Akershus). De var aldri innom verken NTNU eller UiS, men ble tydeligvis petroleumsingeniører (de var dog innom Houston, Texas et par uker før de ble sendt ut på norske oljeinstallasjoner).
Sist endret av bashfoo; 2. februar 2014 kl. 07:36.
Sitat av etse Vis innlegg
hva legger du i en betydelig større del av livet ditt? Tar du en realfagsutdanning kan du ha en grei 8-timers arbeidsdag hvor du ikke trenger å dra med deg jobben hjem - og fortsatt tjene over millionen. F.eks. vil systemutviklere med en del års erfaring fint kunne få millionlønn om de går til de rette selskapene.

Men ja, det krever jo at man har en lidenskap for det man driver med, slik at man faktisk holder ut i jobben en god del år.
Vis hele sitatet...
Studiene for å komme seg til jobben krever en større del av livet ditt i år (5+) og det krever mye av tiden din mens du er student. (Dette er selvsagt snakk om for de gjennomsnittelige, ikke "geniene" som bare leser et par timer i uken).

Så må du arbeide privat i 80-90% av tilfellene for å få en lønn over 1 mill. I det private arbeidsliv er det andre regler en i statlig ansettelse. Selv om arbeidsmiljøloven sier noe annet kjenner jeg 2 personer som tjener over 1 mill. Den ene reiser i rundt i hele norge og europa å er hjemme 1-2 dager i uken i gjennomsnitt. Den andre bruker 1-3 timer hver ettermiddag og flere timer hver helg på jobb (mail, telefon, div dataarbeid). En vanlig person vil jobbe 37.5 timer å dra hjem, ha fri osv. De som tjener over 1 mill har som oftest aldri 100% fri.
Sitat av Rokkh Vis innlegg
Studiene for å komme seg til jobben krever en større del av livet ditt i år (5+) og det krever mye av tiden din mens du er student. (Dette er selvsagt snakk om for de gjennomsnittelige, ikke "geniene" som bare leser et par timer i uken).

Så må du arbeide privat i 80-90% av tilfellene for å få en lønn over 1 mill. I det private arbeidsliv er det andre regler en i statlig ansettelse. Selv om arbeidsmiljøloven sier noe annet kjenner jeg 2 personer som tjener over 1 mill. Den ene reiser i rundt i hele norge og europa å er hjemme 1-2 dager i uken i gjennomsnitt. Den andre bruker 1-3 timer hver ettermiddag og flere timer hver helg på jobb (mail, telefon, div dataarbeid). En vanlig person vil jobbe 37.5 timer å dra hjem, ha fri osv. De som tjener over 1 mill har som oftest aldri 100% fri.
Vis hele sitatet...
De som tjener under 1 mill har som oftest aldri 100% fri de heller. Svært få har vel 100% fri.
Selv kjenner jeg flere som tjener over 1 mill, noen med en del overtid og noen uten så godt som overtid(nesten). Svinger sikkert alle veier, men poenget er at de fleste godtar nok noe overtid for 1 mill i lønn.