Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1229
Hei Freaks!

Fikk et uventet problem når jeg startet dataen min i dag; Når jeg logger meg inn får jeg opp et error "RPC-serveren er ikke tilgjengelig." Brukte dataen sist i natt og da fungerte den som vanlig. Har prøvd å starte opp i sikkermodus, men blir her også bedt om å skrive inn passordet for å logge meg inn på brukeren min (Jeg har kun én bruker) og får da samme problemet.
Jeg kjører Windows via SSD, men har også en HDD som jeg kommer meg innpå i sikkerhetsmodus, dog uten nett. Om jeg booter fra HDD med vanlig oppstart blir jeg bedt om å aktivere Windows, men ingen drivere vil installere seg så jeg får hverken brukt tastatur eller mus, og kommer meg derfor ikke videre. Det virker som om det er noe med SSD'en som har slått seg vrangt.
Har ikke gjort noe spesielt med dataen som kan ha forårsaket problemet, da tenker jeg på installeringen og/eller oppdateringer, har kun installert et nytt spill fra TPB. Jeg tenkte å prøve å gjenopprette dataen fra et tidligere tidspunkt, men får ikke valget om å komme meg innpå denne menyen under oppstart fra SSD, dog jeg kommer meg innpå her med oppstart fra HDD, men på den er det jo ikke opprettet noen gjenoppretnings 'points'. SSD'en er snart to år gammel og er av Samsung EVO-serien.

All hjelp er satt stor pris på Har en stasjonær liggende til en kompis som jeg kan feilsøke de forskjellige delene på, men det virker som at problemet stammer fra SSD.

Edit; Beklager ev. skrivefeil, sitter på mob.

Kjører Windows 7 forresten.

Koblet opp et CD-ROM og fikk slengt inni Windows-CD'en etterfulgt av å kjøre en Troubleshooting via denne. Det ble oppdaget en feil i oppstarts-prosessen tydeligvis (Uten at jeg fikk greier på hva) og som automatisk ble fikset. Når jeg startet dataen igjen kom jeg inn på den uten å måtte logge inn i det hele tatt og fant fort ut at den ble startet opp via HDD'en, og ikke SSD'en som den normalt sett skal gjøre. For å være på den sikre siden gjenopprettet jeg dataen til et tidspunkt tidligere denne uken og dobbelt-sjekket at den booted i riktig rekkefølge (Noe den gjorde teoretisk), men den ble allikevel booted via HDD. Fant ut at om jeg starter dataen i Widnows 7 (Ikke Windows 7 Ultimate) så blir den booted via SSD og starter faktisk opp som Windows 7 Ultimate og alt fungerer som det skal.

Rart opplegg, kunne gjerne tenkt meg å vite hva som var roten på problemet, men det viktigste er at alt fungerer som det skal igjen! =)
Sist endret av SoppVandreren; 2. oktober 2016 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.