Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 32310
Heisann!

Noen her som har peiling på te?

Jeg tenker på å kunne ta meg en kopp te med stimulerende effekt.. Det må da finnes internasjonale nettsider der man kan bestille forskjellige sterke te-poser?
Grønn Matcha te anses å være verdens sunneste, 200 ganger mer antioxidanter en vanlig grønn te(som fra før av er veldig sunn).
Etter erfaring, så må jeg si at jeg føler litt mer energi innen 30 min etter inntak, og hjelper magen min(magesår)
Om det er placebo eller ikke tørr jeg ikke si, men så lenge det virker psykologisk er jeg fornøyd
Fikk litt interesse her faktisk, men fant ikke mer enn litt beroligende eller søvndyssende:
http://www.helseogkost.no/nettbutikk.../te_sleepytime
http://www.helseogkost.no/nettbutikk...ra_importoeren
http://www.helseogkost.no/nettbutikk...othing_formula
http://www.helsekostshop.no/site/mal...371&mainKat=12
http://www.helsekostshop.no/site/mal...140&mainKat=12
http://www.helsekostshop.no/site/mal...234&mainKat=12

Naturlig fra hagen kan du jo ha valerina, kamille, peppermynte, fennikel, lindeblomster og lavendel.....sopp om du vil trippe :P


Noen andre med innskudd?
Her er eksempel på en te som pirrer nysgjerrigheten Ayahuasca - te
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av lygra Vis innlegg
Her er eksempel på en te som pirrer nysgjerrigheten Ayahuasca - te
Vis hele sitatet...
Ayahuasca inneholder DMT, som står på narkolisten. Har hørt om at det går ann å få det gjennom tollen, men er ikke sikker. Du kan kjøpe en hel del ting man kan extracte DMT ut av da... Nå blir det ganske off-topic
hehe så denne på erowid når jeg søkte, men den er litt vel effektiv >.<
Det er mange som gir fantastiske drømmer når du sover, ikke når du er våken, tenkte noe mer sånn jeg :P
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
kattemynte te skal visstnok ha en beroligende effekt.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Ayahuasca inneholder DMT, som står på narkolisten. Har hørt om at det går ann å få det gjennom tollen, men er ikke sikker. Du kan kjøpe en hel del ting man kan extracte DMT ut av da... Nå blir det ganske off-topic
Vis hele sitatet...

Litt mer off-topic: Barken som inneholder DMT er heller ikke lovlig å importere..
Sitat av somnium Vis innlegg
kattemynte te skal visstnok ha en beroligende effekt.
Vis hele sitatet...
Har motsatt effekt på katter 0o, de blir jo helt mongo, spraya pus en gang med flytende, hun rulla rundt og sprang i veggen flere ganger, så jeg bada henne lol...

Vil legge til denne http://www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/sovnloshet.htm

Der har vi de fleste urter som du får i te i norge
Trådstarter
Jeg liker te, rett og slett, så jeg er mektig imponert over hva dere klarer å grave opp til meg folkens ! Tusen hjertelig.
Denne typen kokt vann liker halsen min både morgen og kveld. Så dette var ikke verst i det hele tatt !

Alle som har diverse kunnskaper kan godt skrive i tråden, ta dere friheten til å gjøre denne tråden informativ hvis dere orker og har tid. Jeg skal hvertfall si fra hvis jeg finner noe interessant som ikke er nevnt over !
Bra du tok opp dette, fikk opp øyene for søvnfremkallende urtete, noe jeg trenger.

Vil anbefale 1 kopp valerinate en halv time før sengetid, den gir deg en deilig døsig følelse og putter deg i en sykt dyp dyp søvn, noe som gjør at du føler deg skikkelig utvilt om morra'n og klar for dagen.


Vil absolutt anbefale Grønn Matcha og Hvit Sølvnålen til deg DataSnok som liker te, du dekker så utrolig mye av dine dagsbehov for antioxidanter, et skikkelig utbytte i tilegg til at du straks blir veldig årvåken.

Husk at om du ikke kjenner det der og da, kommer det ann på hvilken hjernehalvdel du bruker.
Høyrehjernedel bruker du når du fantaserer og er døsig, venstre bruker til logikk og når du er årvåken.

Et lite triks jeg kan lære deg/dere, putt fingeren i munnen og hold den under nesa og blås ut av nesa, og merk deg hvilken side av nesen som blåser hardest, er det høyre nesebor, bruker du venstre hjernedel og er klar og våken, og andre motsatt(går på kryss).

Dette skifter hver 90-120 minutt(hviletilstand for hjernen), er du interessert i mer, så send meg en PM, så henviser jeg deg til en kar med PhD i dette.
Kjempe kjekt å vite dette, hvem liker vel hjerneteppe? >.< Kjempe triks å vite om du har en eksamen nærme seg.

Offtopic igjen:
Jeg bestilte Urtekildens beroligende og søvndyssende kveldste,
http://www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/sovnloshet.htm


Kan gi en rapport hvordan den er når jeg får den
Sist endret av TylerDurden; 4. mars 2010 kl. 21:38.
Har en te hjemme som inneholder "St. John's Wort". Skal visstnok fungere som antidepressiv og skal være avlsappende. har blitt en vane å ta en kopp med St. John's Wort te før jeg legger meg, føler jeg sover bedre da Sikkert bare placebo men det fungerer for meg
Sist endret av mar10an; 4. mars 2010 kl. 22:43.
Det er nok ikke placebo, johannesurt skal ha den effekten

For dyp søvn, bland Legevendelrot(Valeriana Officinalis) og Hops/Humle(Humulus Lupulus), Humle inneholder et stoff som kalles Lupulone, disse to sammen kan sammenlignes med Valium.

Legevendelrot(Valeriana Officinalis) og Kava-Kava(Piper Methysticum) skal gi fantastiske drømmer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av potetgull0 Vis innlegg
Har en te hjemme som inneholder "St. John's Wort". Skal visstnok fungere som antidepressiv og skal være avlsappende. har blitt en vane å ta en kopp med St. John's Wort te før jeg legger meg, føler jeg sover bedre da Sikkert bare placebo men det fungerer for meg
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du kjøpt det?
Du får kjøpt det hos rolv.no, bare sende en mail.


Kjøpte all disse urtene hos rolv.no, disse får du effekt av:
*Damiana (Turnera diffusa)
*Humle (Humulus lupulus)
*Kamille (Chamomilla recutita)
*Kattemynte (Nepeta cataria)
*Lavendel (Lavandula angustifolia)
*Peppermynte (Mentha x piperita)
*Rosenrot (Rhodiola rosea)
*Salvie (Salvia officinalis)
*Røsslyng (Calluna vulgaris)
*Sitronmelisse (Melissa officinalis)
*Lind (Tilia cordata)
*Prikkperikum / Johannesurt (Hypericum perforatum)
*Legevendelrot (Valeriana officinalis)
*Marianøkleblom (Primula veris)
*Legebetonie (Stachys officinalis)
*Rosmarin (Rosmarinus officinalis)


Om noen vet hvor jeg kan kjøpe disse tørkede urtene, vennligst henvis meg:
Yerba Mate (Ilex paraguariensis)
Scullcap (Scutellaria lateriflora)
Kava-kava (Piper methysticum)
Kratom (Mitragyna speciosa)
Pasjonsblomst (Passiflora incarnata)
Skjoldbærer (Scutellaria galericulata)
Amerikansk Skjoldbærer (Scutellaria lateriflora)
Burot(Artemisia vulgaris)
Agurkgurtblader (Borago officianilis)
Sitat av sexploit Vis innlegg
Om noen vet hvor jeg kan kjøpe disse tørkede urtene, vennligst henvis meg:
Yerba Mate (Ilex paraguariensis)
Scullcap (Scutellaria lateriflora)
Kava-kava (Piper methysticum)
Kratom (Mitragyna speciosa)
Pasjonsblomst (Passiflora incarnata)
Skjoldbærer (Scutellaria galericulata)
Amerikansk Skjoldbærer (Scutellaria lateriflora)
Burot(Artemisia vulgaris)
Agurkgurtblader (Borago officianilis)
Vis hele sitatet...

Yerba mate: En drikk fra argentina som kan sammenliknes med kaffe eller te, kan kjøpes billig på ebay.

Scullcap: http://www.egardenseed.com/Dried_Skullcap_p/0540.htm fant desvrerre ikke noe i Norge.

Kava-Kava: kan ofte kjøpes fra diverse legal-highs nettsteder. (linker ikke til noen her)

Kratom, bestilles også fra headshops, kan lett kjøpes i Thailand vis du skulle dra dit.

Pasjonsblomst: Mener en viss dansk entheogen-butikk selger denne...

(amerikansk) Skjoldbær: Norsk navn på scullcap

Burot: Vokser som ugress hele sommerhalvåret.
Takker.
Er Scutellaria lateriflora og Scutellaria galericulata omtrent like?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei, jeg har endelig fått tak i Kava, men det er i pulver. Hvordan skal jeg tilbrede det?
Jeg skal blande det med Legevendelrot, som jeg har i vanlig små biter.

Hvor mye Kava bør jeg bruke?



Legevendelrot(Valeriana Officinalis) og Kava-Kava(Piper Methysticum)
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hei, jeg har endelig fått tak i Kava, men det er i pulver. Hvordan skal jeg tilbrede det?
Jeg skal blande det med Legevendelrot, som jeg har i vanlig små biter.

Hvor mye Kava bør jeg bruke?



Legevendelrot(Valeriana Officinalis) og Kava-Kava(Piper Methysticum)
Vis hele sitatet...
Ta 50\50 med begge deler og bruk en vanlig tepose, ta av stiften, tøm ut tebladene, legg oppi mixen din og stift igjen posen ?
pulveret er så utrolig fint, lurer på om jeg bare skal konsumere det som matcha te :/
Obs: Det kan være verdt å merke seg at Kava Kava har blitt linket opp til leverskader. Det er noen år siden sist jeg leste om temaet, men sk litt rundt før du begynner å innta store mengder kava!
Vil gjerne henvende til denne tråden, http://freak.no/forum/showthread.php?t=106015

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Du får kjøpt det hos rolv.no, bare sende en mail.


Om noen vet hvor jeg kan kjøpe disse tørkede urtene, vennligst henvis meg:
Yerba Mate (Ilex paraguariensis)
Scullcap (Scutellaria lateriflora)
Kava-kava (Piper methysticum)
Kratom (Mitragyna speciosa)
Pasjonsblomst (Passiflora incarnata)
Skjoldbærer (Scutellaria galericulata)
Amerikansk Skjoldbærer (Scutellaria lateriflora)
Burot(Artemisia vulgaris)
Agurkgurtblader (Borago officianilis)
Vis hele sitatet...
Sjekk ut www.ethnoplanet.dk - har kjøpt derifra selv. Har dog ikke kjøpt noen av de urtene du tenker på, men jeg ser at de selger.

Kjøpte Damiana, katturt og yerba mate, men ble nokså skuffet. Smakte ikke spesielt godt og fikk ikke noe effekt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I første post presiserer trådstarter at han ønsker stimulerende te. Her er det komt mange forslag som, iallfall ikke primært er stimulerende, men f.eks. psykedelisk, slik som ayahuasca, samt noe jeg vil anta er beroligende eller gi lite eller ingen psykoaktiv effekt. Kan du, Tyler Durden, fortelle hvilke psykoaktive effekter en får av noen av de urtene du har listet opp, som f.eks. rosmarin og peppermynte?

Hvis du vil ha deg en kopp te med stimulerende effekt, så kan du gjøre det enkelt, og ta deg en kopp med, ja, te. Med "te" mener jeg avtrekk av behandlet plantemateriale fra Camellia sinensis. Dette kan du lett få tak i på butikken, der det selges som svart og grønn te. Koffeinen dette inneholder gir en stimulerende virkning.

Yerba Mate fungerer også stimulerende, da det inneholder koffein, men kan ikke si om det er noe sterkere eller svakere enn te, selv om jeg har prøvd begge deler.

Hvis du ønsker noe sterkere kan du prøve å lage te av Kratom, som det er tradisjon for i østen. Dette gjør meg merkbart mer stimulert enn vanlig te, og kaffe forsåvidt. Dette gjør at jeg faktisk føler meg "ruset". Både koffein og kratom er vanedannende. Merk også at Kratom er oppført som reseptpliktig legemiddel på legemiddellisten.

Ellers vil jeg si det er meget positivt med slike tråder, da det stort sett er en mye sunnere hobby å drikke te, enn å skyte, snorte og røyke ymse stoffer.
Sitat av Rektal Vis innlegg
Hvis du ønsker noe sterkere kan du prøve å lage te av Kratom, som det er tradisjon for i østen. Dette gjør meg merkbart mer stimulert enn vanlig te, og kaffe forsåvidt.
Vis hele sitatet...
Kratom virker både stimulerende og sedativt på en gang.
Kilde: http://www.erowid.org/plants/kratom/..._effects.shtml
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kratom virker både stimulerende og sedativt på en gang.
Kilde: http://www.erowid.org/plants/kratom/..._effects.shtml
Vis hele sitatet...
Ut i fra hva jeg har lest om stoffet virker det sedativt ved høye doseringer og stimulerende ved lave. Selv har jeg bare erfaring med det som regnes som stimulerende dose, og det gir en stimulerende effekt, ikke sedativ. Jeg burde ha presisert dette i innlegget mitt.

Fra erowid: "The stimulating effects tend to predominate at low dose levels, which may cause alertness, energy, and mild euphoria. Higher doses tend to be more tranquilizing, causing an opiate-like dreamy reverie."
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Fins det forøvrig noen urter eller bær man kan lage te av i norge? Fra naturen etc..

Jeg liker tanken av ayahuasca-te, men for øyeblikket befinner jeg meg ikke i brasil.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Fins det forøvrig noen urter eller bær man kan lage te av i norge? Fra naturen etc..

Jeg liker tanken av ayahuasca-te, men for øyeblikket befinner jeg meg ikke i brasil.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på viltvoksende planter, som gir rus, så nei. Det er klart du kan bruke sopp (flein, fluesopp), eller dyrke planter selv (cannabis, morning glory, salvia, nattskygger, opiumsvalmuer etc.), men ellers er det heller smått med rusfremkallende planter i norsk natur.
Trådstarter
Skjønner skjønner, så dette må man egentlig finne på internett? Hvordan fungerer det isåfall med å bli siktet for dyrking av slike planter? Er det samme strafferamme som hvis man skulle omgjøre opiumsvalmuer til heroin og selge det til intravenøs bruk? (Det virker litt sykt å ikke skille disse lovbruddene.)

Hvis blomstene/plantene bare er til privat bruk og ikke skulle være i særlig stort antall, er faren fortsatt stor for å bli sittende inne i fengsel lenge?
til dere som bruker johannesurt: det kan gi farlige bivirkninger(serotoninsyndrom) dersom man går på andre antidepressiva, så i så fall må dere ikke drikke johannesurt-te!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ki1roy Vis innlegg
til dere som bruker johannesurt: det kan gi farlige bivirkninger(serotoninsyndrom) dersom man går på andre antidepressiva, så i så fall må dere ikke drikke johannesurt-te!
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke noe om, men det kan ihvertfall gjøre en oversensitiv for lys og i noen tilfeller senke potensen. Ikke at det er noe major issue, bieffekter går over når man slutter å innta johannesurt. Jeg tror ikke det er nevt, men Johannesurt må få 1-2 uker ved daglig inntak for på å virke. Uansett et godt alternativ mye annen anti-depressiv drit

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Obs: Det kan være verdt å merke seg at Kava Kava har blitt linket opp til leverskader. Det er noen år siden sist jeg leste om temaet, men sk litt rundt før du begynner å innta store mengder kava!
Vis hele sitatet...
Har også hørt det, og hvis noen er interessert så mener jeg å huske a iamshaman har kavakava-produkter som ikke skader leveren, sikkert behandlet på en eller annen måte. Kanskje ikke den mest opplyste posten ever, men hvis noen lurte :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Rektal Vis innlegg
Kan du, Tyler Durden, fortelle hvilke psykoaktive effekter en får av noen av de urtene du har listet opp, som f.eks. rosmarin og peppermynte?
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg definere psykoaktive effekter, men det er i hvertfall stimulerende iom at du blir døsig.

Jeg foreslår at du leser om de plantene du er nyskjerrig på, på http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm

En kjempe side for urteglade nordmenn.



Har helt glemt rapporten for Urtekildens Kveldste.


Gjør den kort:
Først og fremst lukter den så utrolig godt, at bare det i seg selv gjør meg litt glad og spent

Jeg tar en stor kopp og bruker slik nettingbeholder for te.
Etter en liten halvtime blir jeg døsig, men også litt kribling i musklene, men sovner relativt kjapt.

Søvnen og drømmene er utrolig nydelig!


Må legge til at jeg kjøpte jo også maange forkjellige tørkede urter hver for seg fra Rolv.
Så jeg tilsetter litt ekstra valerinarot i teblandingen, etter som jeg har kjempe erfaringer med valerinarot
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Nå skal ikke jeg definere psykoaktive effekter, men det er i hvertfall stimulerende iom at du blir døsig.
Vis hele sitatet...
"Stimulerende" brukes ofte om stoffer som gjør deg våken. Stoffer som gjør deg trøtt kalles sedative stoffer/hypnotika.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den finnes en side i Norge som selger Yerba Mate. www.yerba.no

Suerte!

www.yerbamate.no
Du kan få en merkbar stimulerende effekt av koffeinholdig te. Svart te har vanligvis mest koffein, men ikke like mye som kaffe pr. kopp.

Assam te

Golden Monkey te
▼ ... over et år senere ... ▼
Gidder ikke lage en ny tråd så jeg tar opp denne istedenfor.

Lurer på om noen vet dosering og hvor jeg får tak i dette:
Johannesurt
Rosmarin
Lavendelblomst
Kratom
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Gidder ikke lage en ny tråd så jeg tar opp denne istedenfor.

Lurer på om noen vet dosering og hvor jeg får tak i dette:
Johannesurt
Rosmarin
Lavendelblomst
Kratom
Vis hele sitatet...
Johannesurt-ekstrakt får du ihvertfall reseptfritt på apoteket. Regner med at du vet at det er en MAO-hemmer, og at det er en del matvarer/legemidler du ikke bør bruke samtidig.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:42.
Kratom får du ikke tak i Norge, lovlig, all den tid det er et reseptpliktig legemiddel.
Det selges i hvertfall i diverse Smart Shops i Nederland.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Johannesurt-ekstrakt får du ihvertfall reseptfritt på apoteket. Regner med at du vet at det er en MAO-hemmer, og at det er en del matvarer/legemidler du ikke bør bruke samtidig.
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypet dette litt mere?
Har hørt at det skal lindre depresjon og gjøre at du blir litt mere livlig, vil man få denne effekten av ekstrakt?


Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Kratom får du ikke tak i Norge, lovlig, all den tid det er et reseptpliktig legemiddel.
Det selges i hvertfall i diverse Smart Shops i Nederland.
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at det er et reseptpliktig legemiddel. Skal se om jeg finner noen bra smartshops på nettet
Sist endret av Anonym41264; 6. februar 2012 kl. 00:28.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Kunne du utdypet dette litt mere?
Har hørt at det skal lindre depresjon og gjøre at du blir litt mere livlig, vil man få denne effekten av ekstrakt?
Vis hele sitatet...

Ekstrakt av Johannesurt, - som du kan kjøpe på reseptfritt på apotek -, fungerer mot mide til moderate depresjoner. Det kan dog ta opp til 2-3 uker med daglig bruk før du merker en stabil og god effekt. Om du kan merke noen akutt ruseffekt er jeg ikke sikker på, men tviler på at du vil merke noe mer enn litt tretthet eller uro ved èngangsbruk av anbefalt døgndose.

Det som er quotet, er mine opprinnelige tanker før jeg gjorde litt mer reasearch:

At Johannesurt inneholder MAO-hemmer(e) betyr at den inneholder virkestoff som hemmer enzymet MonoAminOksidase. Dette enzymet oksiderer (og dermed bryter ned) gruppen med nevrotransmittere som blir kalt monoaminer. Eksempler på monoaminer: serotonin, dopamin, adrenalin og noradrenalin.

Når et legemiddel/rusmiddel hemmer monoaminoksidase, får du større mendge av disse stoffene i kroppen. (Det finnes to typer MAO-hemmere: MAO-A og MAO-B). Når du inntar Johannesurt vil du få økte nivåer av serotonin, dopamin og noradrenalin.
Vis hele sitatet...
Tror jeg var litt kjapp med å si at Johannesurt inneholder MAO-hemmer(e). Det er den informasjonen som forelå sist gang jeg sjekket, men det virker nå som om virkningsmekanismen er mer omdiskutert enn som så! Det viktigste er ihverfall at de fleste er enige i at Johannesurt på en eller annen måte hemmer reopptak av serotonin, slik at det blir mer serotonin i synapsene (som kan binde seg til 5-HT-reseptorer). Så resultatet er nokså likt som om Johannesurt var en MAO-hemmer, selv om virkningsmekanismen trolig ligner mer SSRI; "Lykkepiller".

Johannesurt interagerer uansett med en rekke andre matvarer og legemidler, både grunnet farmakokinetikk (metabolisme; hva kroppen gjør med legemiddelet; nedbrytning i lever etc) og farmakodynamikk (hva legemiddelet gjør i kroppen; hvilke enzymer eller reseptorer det binder seg til etc). Via dens egen omsetning i kroppen utført av enzymer (av gruppen cytokrom P450) i leveren (farmakokinetikk), kan Johannesurt både øke og senke omsetningen av andre legemidler. Listen inkluderer, men er ikke begrenset til, HIV-medisin (f.eks AZT), benzodiazepiner, hormonbasert prevensjon, beta-blokkere (blodtrykkssenkende), kolesterolsenkende (statiner, f.eks Simvastatin), Subutex, blodfortynnende (Warfarin) og astmamedisin (theofyllin). Også medisiner som tas etter transplantasjoner kan interagere.

Under farmakodynamikk burde det nå være klart for deg at Johannesurt interagerer med de fleste stoffer som påvirker sentralnervesystemet (såkalte CNS-aktive stoffer). Dette inkluderer opioider, antidepressiva, stimulanter, hallusinogener (indol-baserte), migrenemedisin (som Maxalt) m.m

Johannesurt er vel det legemiddelet som har flest kjente interaksjoner....

I tillegg gjør Johannesurt at en blir mer sensitiv ovenfor sollys, og at en dermed lettere kan få utslett/eksem.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:42.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Er fullt klar over at det er et reseptpliktig legemiddel. Skal se om jeg finner noen bra smartshops på nettet
Vis hele sitatet...
Sender du de en hyggelig mail er flere av de villige til å skrive litt andre ting på pakken, enn det tollvesenet ser etter.
Da kan du også handle for over 200.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:42.
▼ ... over et år senere ... ▼
Pu-Erh te skal visstnok være bra.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg vet at dette er dugelig sent, men jeg klarer ikke å styre meg, når jeg ser disse postene!
Sitat av Aceface Vis innlegg
Heisann!

Noen her som har peiling på te?

Jeg tenker på å kunne ta meg en kopp te med stimulerende effekt.. Det må da finnes internasjonale nettsider der man kan bestille forskjellige sterke te-poser?
Vis hele sitatet...
Det aller mest effektive, som er lovlig, får du kjøpt i de fleste kolonialforretninger. Earl Grey er et solid alternativ, Lady Gray også.

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Grønn Matcha te anses å være verdens sunneste, 200 ganger mer antioxidanter en vanlig grønn te(som fra før av er veldig sunn).
Etter erfaring, så må jeg si at jeg føler litt mer energi innen 30 min etter inntak, og hjelper magen min(magesår)
Om det er placebo eller ikke tørr jeg ikke si, men så lenge det virker psykologisk er jeg fornøyd
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi ha så forbanna mye antioksydanter? Det er absolutt ikke bra med for mye av dette heller. Og forresten, antioksydantene som bl.a. er å blåbær går like helt igjennom tarmkanalen, og ned i dass. Og det er ikke umulig at det samme gjelder matcha, eller grønn te som det også kalles.

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Bra du tok opp dette, fikk opp øyene for søvnfremkallende urtete, noe jeg trenger.

Vil anbefale 1 kopp valerinate en halv time før sengetid, den gir deg en deilig døsig følelse og putter deg i en sykt dyp dyp søvn, noe som gjør at du føler deg skikkelig utvilt om morra'n og klar for dagen.
Vis hele sitatet...
Bør absolutt ikke brukes, hvis en også sliter med depresjoner. Da legevendelrot (som faktisk er det offisielle norske navnet) også virker deprimerende.


Vil absolutt anbefale Grønn Matcha og Hvit Sølvnålen til deg DataSnok som liker te, du dekker så utrolig mye av dine dagsbehov for antioxidanter, et skikkelig utbytte i tilegg til at du straks blir veldig årvåken.
Vis hele sitatet...
Se svaret mitt over, bortkasta penger spør du meg.

Husk at om du ikke kjenner det der og da, kommer det ann på hvilken hjernehalvdel du bruker.
Høyrehjernedel bruker du når du fantaserer og er døsig, venstre bruker til logikk og når du er årvåken.

Et lite triks jeg kan lære deg/dere, putt fingeren i munnen og hold den under nesa og blås ut av nesa, og merk deg hvilken side av nesen som blåser hardest, er det høyre nesebor, bruker du venstre hjernedel og er klar og våken, og andre motsatt(går på kryss).

Dette skifter hver 90-120 minutt(hviletilstand for hjernen), er du interessert i mer, så send meg en PM, så henviser jeg deg til en kar med PhD i dette.
Kjempe kjekt å vite dette, hvem liker vel hjerneteppe? >.< Kjempe triks å vite om du har en eksamen nærme seg.
Vis hele sitatet...
Dette her høres mer eller mindre ut som svada, spør du meg!

Offtopic igjen:
Jeg bestilte Urtekildens beroligende og søvndyssende kveldste,
http://www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/sovnloshet.htm


Kan gi en rapport hvordan den er når jeg får den
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke ha kjøp noe fra et sted, der de selger "cleansing-te" og "detox-te". Det sier mye om hvor mye vitenskapelig grunnlag dem har!...

Sitat av potetgull0 Vis innlegg
Har en te hjemme som inneholder "St. John's Wort". Skal visstnok fungere som antidepressiv og skal være avlsappende. har blitt en vane å ta en kopp med St. John's Wort te før jeg legger meg, føler jeg sover bedre da Sikkert bare placebo men det fungerer for meg
Vis hele sitatet...
Det er noen studer, som beviser den ikke har effekt, og andre som beviser den har effekt, så effekten er uviss. Jeg selv tror den har effekt. Og det spiller ingen rolle når på døgnet du tar teen, da den har en langtidsvirkning, som også de fleste lykkepiller har.

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det er nok ikke placebo, johannesurt skal ha den effekten
Vis hele sitatet...
Se svaret over

For dyp søvn, bland Legevendelrot(Valeriana Officinalis) og Hops/Humle(Humulus Lupulus), Humle inneholder et stoff som kalles Lupulone, disse to sammen kan sammenlignes med Valium.

Legevendelrot(Valeriana Officinalis) og Kava-Kava(Piper Methysticum) skal gi fantastiske drømmer.
Vis hele sitatet...
Ikke bland urter slik! legevendelrot Valeriana officinalis virker deprimerende, som nevnt over. Og vil derfor motvirke den vesle effekten prikkperikumen (johannesurt) har. Og det er milevis unna noen Valium!

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
*Humle (Humulus lupulus)
Vis hele sitatet...
Bør unngås da den har et dårlig søvnmiddel med en del bieffekter.

*Kamille (Chamomilla recutita)
*Peppermynte (Mentha x piperita)
*Sitronmelisse (Melissa officinalis)
*Lind (Tilia cordata)
Vis hele sitatet...
Disse anbefales! Virker antageligvis ikke søvndyssende, men den smaker godt, og gir en beroligende stemning.


*Lavendel (Lavandula angustifolia)
Vis hele sitatet...
Denne ville jeg ikke ha brukt. Da søvneffekten av denne har en del bivirkninger. Egner seg best som duftplante, for dem som liker den.

*Salvie (Salvia officinalis)
Vis hele sitatet...
Egner seg mest som krydder, og som hostemedisin en sjelden gang iblant. Har giftvirkning hvis te er drukket av denne i store doser og/eller ofte.

*Røsslyng (Calluna vulgaris)
Vis hele sitatet...
Har denne i det hele tatt virkning for noe?

*Prikkperikum / Johannesurt (Hypericum perforatum)
*Legevendelrot (Valeriana officinalis)
Vis hele sitatet...
Diskutert over.

*Rosmarin (Rosmarinus officinalis)
Vis hele sitatet...
Krydder.


Yerba Mate (Ilex paraguariensis)
Vis hele sitatet...
Kristtorn Ilex aquifolium er giftig, og jeg ser ingen grunn hvorfor en i samme slekt ikke er det. Og bør derfor ikke brukes!

Burot(Artemisia vulgaris)
Vis hele sitatet...
Denne er også til dels giftig, og bør bare brukes som krydder. Og holdes langt unna gravide!

Agurkgurtblader (Borago officianilis)
Vis hele sitatet...
All bruk av denne er potensielt farlig. Da denne arten, sammen med alle andre i familien, er kreftfremkallende, leverskadelig og mer eller mindre giftig. Og jeg er klar over det er en mye brukt nytteplante, og jeg har smakt mye på denne selv, men moderne forskning sier denne er skummel!

Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Takker.
Er Scutellaria lateriflora og Scutellaria galericulata omtrent like?
Vis hele sitatet...
Vi vet ikke, så da er det å holde fingrene unna en god regel!

Sitat av Rektal Vis innlegg
Kan du, Tyler Durden, fortelle hvilke psykoaktive effekter en får av noen av de urtene du har listet opp, som f.eks. rosmarin og peppermynte?
Vis hele sitatet...
Det er ingen!

Hvis du vil ha deg en kopp te med stimulerende effekt, så kan du gjøre det enkelt, og ta deg en kopp med, ja, te. Med "te" mener jeg avtrekk av behandlet plantemateriale fra Camellia sinensis. Dette kan du lett få tak i på butikken, der det selges som svart og grønn te. Koffeinen dette inneholder gir en stimulerende virkning.
Vis hele sitatet...
Ja, også er det helt lovlig! Men da blir den vel kjedelig for dere?


Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg foreslår at du leser om de plantene du er nyskjerrig på, på http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm

En kjempe side for urteglade nordmenn.
Vis hele sitatet...
Siden egner seg bra til å se hvilke innholdsstoffer o.l. planter har. Men virkning o.l. kan en noen ganger ikke si er vitenskapelig begrunnet. Og når en nevner homøopati, detox osv., så er jo mye på den siden lagt i grus, når det gjelder vitenskapelig tillit!

Og hvis vi sjekker urteblandingslisten litt så er det et par ting der, jeg vil kalle mer eller mindre flause.

1) URTEKILDENS AVGIFTENDE URTETE:
Ikke nok med at den skal da virke "avgiftende" eller "detox", men den nevner ikke hvilke(t) toksin(er)/giftstoff(er) denne skal fjerne. For jeg har veldig vondt for å tro, at noen planter kan fjerne all verdens gifter fra en kropp slik på et mirakuløst vis. Hvorfor har dem ikke solide lager på et hvert sykehus da? I.o.m. det slenger en pasient med diverse forgiftninger innom en gang i blant. Bl.a. folk her på rusmiddelforumet, sysselsetter dem en del. Her skulle denne teen vært knasen å ha!
Eller er det kanskje bedre med motgift, og levra gjør det den er der for?
Og ikke nok med dette, men det er også einerbær i denne teen. Einerbær er litt giftig, og de bår ikke spises vel nyreproblemer o.l., da det er særlig nyrene, som får gjennomgå av einer. Og jeg tror ikke levra er noe glad i einer i mengder heller.
Og da finne på å ha dette i en "avgiftningste"!?!

2) URTEKILDENS NYRE-TE:
Her er det en del usikkerhet, da jeg ikke har tilgang på litteratur akkurat nå, da jeg driver med flytting.
Men tungras Polygonum aviculare er i slireknefamilien Polygonaceae, også tidligere kalt syrefamilien. I denne familien er bl.a. Rheum rabarbra, Rumex matsyre, bokhvete Fagopyrum esculentum m.m, og felles for alle disse, er at de alle inneholder oksalsyre. Noe jeg også mener tungras gjør. Hvis så, så er oksalsyre noe skikkelig dritt for nyrene!
For når dette blir tatt opp i kroppen, så prøver kroppen desperat å bli kvitt dette, da det er en gift. Dette gjøres ved at det blir skilt ut i nyrene, der det blir reagert til kalsiumoksalat, noe som praktisk talt er uløslig i vann!
Her er både dannelsen av kalsiumoksalat i nyrene og kalsiumoksalat i seg selv skadelig. Og det er kjent at personer har fått nyresvikt av dannelsen av kalsiumoksalat, ved alvorlige forgiftninger, noe som ikke er aktuelt her.

Men det som derimot er aktuelt her, er de bitte små krystallene med kalsiumoksalat i nyrene! For disse krystallene er perfekt grobunn for avleiring av andre tungtløselige salter, som igjen vokser og blir nyrestein.
Og da blir det for min del totalt hull i hodet, å ha noe som danner nyrestein i te, som skal hjelpe mot dette! Og nyrestein vil ingen ha! Jeg har prøvd det selv, og jeg har selv sittet å spydd i 23 timer av smertene.



Har helt glemt rapporten for Urtekildens Kveldste.


Gjør den kort:
Først og fremst lukter den så utrolig godt, at bare det i seg selv gjør meg litt glad og spent

Jeg tar en stor kopp og bruker slik nettingbeholder for te.
Etter en liten halvtime blir jeg døsig, men også litt kribling i musklene, men sovner relativt kjapt.

Søvnen og drømmene er utrolig nydelig!
Vis hele sitatet...
Ikke noe av dette kan tilskrives urtene, men din egen hjernekjemi!


Sitat av Bothrops Vis innlegg
Du kan få en merkbar stimulerende effekt av koffeinholdig te. Svart te har vanligvis mest koffein, men ikke like mye som kaffe pr. kopp.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at te har en god del mindre koffein enn kaffe. Men det på være like mye koffein i alle typer te (svart, grønn og hvit)! Da alle typer te kommer fra samme panten Camelia sinensis. Det som skiller svart- og grønn te. Er at i teblader er det et eller flere enzymer som bryter ned noen stoffer. En av disse er logisk sett klorofyll, da grønnfargen blir borte. Mens hos grønn te blir bladene dampkokt før dette skjer, og da blir enzymene/enzymet, som er et protein, denaturert av varmen. Og der er forskjellen på svart- og grønn te! Og jeg klarer ikke å se hvordan dette skal gi forskjellig koffeininnhold.

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Gidder ikke lage en ny tråd så jeg tar opp denne istedenfor.

Lurer på om noen vet dosering og hvor jeg får tak i dette:
Johannesurt
Rosmarin
Lavendelblomst
Kratom
Vis hele sitatet...
Kratom kommenterer jeg ikke, da jeg ikke kjenner den.
Ellers når det gjelder johannesurt, anbefaler jeg kapselene på apoteket! Der er de ferdig dosert, og du skal da spise én kapsel daglig. Hvis du bruker dette, er det ikke dumt å bruke solbriller på lyssterke dager. Da hypericin (virkestoffet i johannesurt) gjør øynene mere ømfintlige for UV-lys. Så du kan i verste fall ende opp med grå stær på sikt. Solkrem er heller ikke dumt, hvis du har lys hus, rødt hår og en del fregner, da denne hudtypen har lettest for å få hudkreft.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:21.