Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2612
Denne tråden er ment for og få innspill fra brukerne på dette forumet for og få inn objektive syn på meg, og hvordan mit forbruk av rusmidler er.

Jeg startet og røyke hasj som 18 åring, hadde ventet lenge med dette da jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle gjøre det før jeg ble 18 år og gammel nok til og "bestemme selv". dette startet med hasj røyking en helg i ny og ne på grunn av at jeg bare røykte med en kompis av meg som på den tiden røykte ganske mye, men som bodde i en annen by. Dette foregikk en stund og jeg startet etterhvert og prøve sterkere stoffer, som amfetamin, ecstasy osv. dette tok aldri helt av da jeg hadde hasj som min ting. Dette røykte jeg hver dag, så ofte som mulig, før jobb, etter jobb, før jeg la meg og når jeg sto opp, så det var selfølgelig ikke rom og økonomi til og forbuke andre stoffer. men det kunne forekomme at det ble en helg på rockern.

Etterhvert så bestemte jeg meg for og slutte og røyke, da dette tok knekken på psyken, jeg ble full av nerver og usosial, av den formen at jeg fikk angst av og være med folk som ikke røykte. dette resulterte i at jeg startet og bruke amfetamin og ecstasy mere frekvent, nermere fortalt hver helg torsdag fredag og lørdag. eller egentlig så lenge det var fest. Dette foregikk i ca 1 år og sleit virkelig på kroppen. jeg var konstant sliter mandag til onsdag og tok av ganske mange kilo, før jeg fikk meg ny jobb i en ny by hvor jeg ikke kjente noen og dermed måtte slutte.

Den nye jobben jeg fikk var for min del drømme jobben innenfor mitt fagområde. Jeg tar den meget alvorlig, men alikevell så klarer jeg ikke slutte og røyke(klarer jo selfølgelig og alltid finne nye kontakter). og her kommer egentlig spørsmålet jeg lurer på:

Jeg røyker nå bare hasj, mindre en før. Men jeg kan røyke det 1 uke på og flere uker av, eller flere uker på og noen dager av. Dette kommer an på hvordan tilgangen er, jeg føler jeg ikke klarer og holde røykinga på et akseptabelt nivå, men alikevell så mener jeg at det jeg gjør er helt greit, og at jeg faktisk vet hva jeg driver med og at jeg klarer og styre forbruket i den grad at jeg aldri røyker etter kl 22.00 før jeg skal på formiddag og at jeg ikke ligger råfjern på sofaen og ikke klarer og bevege en muskel. Jeg er fremdeles på det nivået at jeg er så fjern at det og få besøk av "ikke røykere" er noe som ikke fårekommer. kan nevne at 10 gram sist varte i ca 1.5 uke.



Håper dette var utfyllende nok til at dere klarer og gi et svar på spørsmålet mitt, da dette er noe jeg lurer veldig mye på selv, men som jeg ikke er i posisjon til og ta en endelig avgjørelse på.

PS: Jeg er dyslektiker og det kan av den grunn forekomme skrive feil, komma feil og lignende.
Altså det sier seg jo nesten selv at du burde holde deg unna amfetamin og ecstasy.. Men det å røyke i ny og ne vil jeg mer se på som ok nok.. Jeg tror du selv må finne ut hva du vil med livet ditt, og om cannabis har plass i ditt liv med de planer du måtte ha for fremtiden. Det nytter ikke å si "slutt å røyk med en gang!!" til en som ikke er innstilt på det eller ønsker dette selv..

Hadde jeg vært deg, der jeg hadde hatt en så kalt drømme jobb ville jeg nok gjort alt for å prøve legge røyken på hylla og heller bare kost meg med en joint i ny og ne. hver uke eller hver helg er svært ofte viss du skal ha litt avstand fra cannabisen..

Dette er kun min subjektive mening

Noe som kan være ok tips til å få hode vekk fra å bare tenke på cannabis:
- Trening (jogging, sykkling, styrketrening etc)
- Gå ut på byen å drikke med venner istede for å sitte hjemme å røyke (føler du ikke at du klarer det så prøv likevel å press deg til det)
- Finn nye venner som ikke røyker (dette er jo ikke alltid like lett, men det er fult mulig! du kan klare det du og! det er ikke at de som røyker nødvendigvis er dårlige venner, men på en måte vil du jo bli påvirket... )
- Finn noe som kan erstatte følelsen av velbehaget av å røyke.. dette er noe du må selv finne ut av hva kan være men prøv å "erstatt
Den bruken du har nå er vel innenfor det som er akseptabelt bruk vil jeg si, hvis du klarer å holde deg unna de tyngre stoffene.
Du skriver usaklig bra til å være dyslektiker btw.
Jeg mener at det er meget relevant å spørre seg om man fungerer godt i jobb/studier og sosialt med de rusvanene man måtte ha.

Om du føler at røykingen din hindrer deg i å gjøre det du ønsker, for eksempel å gjøre det godt på jobben, må du nok vurdere å kutte ned. Om du på den andre siden føler at du får realisert deg selv, eller synes rusmidlene bidrar til at du får realisert deg selv, er det kanskje ikke et problem å røyke innimellom. Hvis du ønsker å være med ikke-røykere også, vil det nok være lurt å kutte ned. Du kan alltids røyke litt når du er for deg selv etterpå.
Rockern - Gå crazy - Amf og E.
Hehe, du ber nesten om moralprekener her. Er ikke ofte det forekommer her på nFF

Det virker jo som du har klart å styre unna og trappe ned veldig mye. Hvis du selv mener at det går greit med deg nå burde jo ikke andres meninger ha noe innspill imo. Vurder selv hvor mye det går utover det viktigste i livet ditt, jobben din, ditt sosiale liv, og ikke minst deg selv. Du kan jo alltids oppsøke en psykolog og be om en mening, kanskje du vil få et nytt perspektiv.

Lykke til
For min del er dette enda en spiker i legaliseringskisten for min del. Det mangler vel etterhvert ikke på historier om at man starter med hasj (men gud forby at dette skal kalles et gatewaystoff), for så å gå over på sterkere saker. Det er vel heller ingen tvil om at nerveproblemer og sosial tilpasning når man røyker hasj kan bli et problem for enkelte. Men "dette er jo uvanlig, og man må være disponert for det".

Nå vet jeg ikke hvilken jobb du har, men jeg kjenner jeg personlig blir provosert av at du røyker før du skal på jobb. Hadde jeg visst at kollegaen min hadde røykt før han skulle stå i kranen mens jeg var anhuker, så hadde det blitt varsling.

Jeg tror du selv vet at forbruket ditt er et problem siden du skriver dette innlegget. Helgerøyking og cannabis som erstatning for alkohol har jeg fortsatt ikke problemer med, men du beskriver et forbruk jeg personlig ikke syns noe om.

(brace for epic cannabisforsvarsinnlegg)
de fleste starter vell med tobakk og alkohol for så å gå videre til andre ting? må jo huske at alkohol og tobakk faktisk er rusmidler (når det først ble nevnt om gatewaystoff).

det at du får angst og blir urolig av å slutte å røyke er bare abstinenser, noe som går over etter en stund.
røyke mønsteret ditt kjenner jeg meg igjen i. holdt på sånn for noen år siden. vil anbefale deg å slutte vertfall i noen mnd. om ikke mer,(dette er da et valg du må ta så det er ikke moralpreik, snakker bare av egen erfaring) før du evt. tenker på å kaste i deg noe som helst(da mener jeg alkohol også). er greit å få rensa kroppen inni mellom å bli litt klarere i hodet.

du får nå uansett ha lykke til i det valget du tar til slutt
Vel, du har vært innom noen ganske skumle rusmidler og klart å slippe unna. I forhold til hvordan du var på den tiden har du kommet veldig langt, men du har likevel et veldig stort forbruk av hasj. Jeg synes du bør unngå å blande noen form for rusmidler inn i hverdagen, og heller begrense det til mer passende anledninger. Du gjør deg selv en tjeneste ved å gjøre dette da du vil bli mye mer klar i hodet og du vil også bli mye mer motivert til å gi deg i kast med nye oppgaver. Dessuten vil du kunne nyte de anledningene de få anledningene du kan røyke det uten problemer mye bedre. Det er vel også en fin følelse å få kontroll over forbruket? Hvis du har en ganske tom hverdag anbefaler jeg å fylle den med spennende ting å gjøre. Du har dermed mye mindre behov for å røyke hasj hvis du har andre spennende ting å gjøre.
En ting man burde tenke over er hvor mye av livet man bruker på det. Skjer det mye annet i hverdagen din, eller er det for det meste jobb og røyking? Hva er det du kommer til å huske hvis du tenker tilbake om 10 år? Det er ikke nødvendigvis det at hasjforbruket er farlig høyt, men at det konsumerer mye av tiden du ellers kunne brukt på å leve
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Det mangler vel etterhvert ikke på historier om at man starter med hasj (men gud forby at dette skal kalles et gatewaystoff), for så å gå over på sterkere saker.
Vis hele sitatet...
Nja, de aller fleste starter jo med alkohol. Så kommer eventuelt hasj og deretter "sterkere" stoffer.

Uansett, hvis man skal hevde at cannabis fører til andre, kanskje farligere stoffer, må man også snu på flisa og spørre "hvor mange av dem som prøver hasj går videre til andre stoffer?"

At mange av dem som i dag er gatenarkomane har prøvd hasj på et tidligere stadie i sin misbrukerkarriere, beviser på ingen måte at hasjbruk fører til heroinbruk. Det faktum at de aller fleste som prøver hasj aldri prøver heroin, er derimot en sterk indikasjon på at det ikke gjør det.

Jeg tror ikke det er hasj som er årsaken. Det er antakelig underliggende årsaker, som en sterk nyskjerrighet, som gjør at en person prøver både hasj og andre rusmidler.
Føler jeg bør skyte inn noe her.

negativt:
du røyker FØR jobb, det synes jeg er fy-fy. Man drar da "hobbyen" inn i arbeidslivet. Minste krav for en jobb synes jeg er å være edru på jobben (respekt for arbeidsplassen, selv om folka der kan være bastards)
Heller etter jobb (som "belønning" for god og edruelig innsats på arbeidet)
Prøv heller å strekk det litt utover kvelden, en jonas eller lignende ETTER kveldsmaten, før sovetid (kveldsmat kl 9 f.eks, jonas, loke litt til en film, sovetid.)

ikke gjør fyring til en hverdag, iallefall ikke hele dagen, du våkner dårlig uthvilt, røyker, blir mere sliten \ trøtt, og ødelegger generelt både matlyst (som i mine øyne går ned ved hyppig bruk) samt at konsentrasjon dukker under.
Jobben blir sløvere \ tregere utført (min erfaring) ved røyking før jobben, prøv å legg dette på hylla.
gjør en god innsats og belønn deg selv etterpå.

har jeg en ener, rekker den i ca 4-5 dager. ro ned på forbruket, ta kun ett-to trekk, og la det være med det (så sant det ikke er helg :P )
ikke bare sitt og patt på pipa, får ikkeno ut av det i lengden.



sånn btw, hvorfor er folk så redde for å dra på byen når de er fjerne? husker selv jeg var det, men jeg unner alle å dra ut minst EN gang fjern på byen, lat som ikkeno, ikke si noe til noen, bare snakk normalt.
youll be surprized
flere som påpeker at "ja du er jo edru i dag, sjåfør eller?"
bare å svare "ja" det, så er det ingen som spør mer.
aldri fått slengt etter meg på byen "øyh, du ser ut som en som røyker" (klart: klesvalget bør også være normalt, og unngå rasta-opplegg.
stått i nærheten av politiet også, ingen som bryr seg om en som er litt fjern og går normalt i byen, evt dansegulvet (noe som bør prøves når man er fjern dansingen blir mere smooth)

baserer dette på 4 års erfaring med bytur (bare ikke stå oppå folk og røyk på byen så går det nok bra.)

snutta har mer en nok med å ta seg av de som jaller rundt og bråker. aldri sett en stoner slåss på byen, så hvorfor bekymre seg?


om du tar turen ut btw, så reis alene ! treff heller på kompisene på byen, enn å ta med en gjeng som fyrer (noen vil alltid nevne at de er så skeve lalala etc. og andre kan høre det, bad time !)


sorry for mye parenteser, glad i dem :P



ta deg en tur ut, ikke nevn det for noen, og få bort noiaen man ikke trenger på byen
Trådstarter
4 0
Takker så mye for gode, utfyllende og direkte svar!=)


Tar og gjør opp alle innleggene jeg klarer og svare på i denne posten, i stede for og svare på hver enkelt innlegg.

Kan vell starte med det som faktisk ikke har med posten og gjøre, men som tydeligvis alltid klarer og lure seg inn i alle tråder som omhandler hasj, cannabis ol. på dette forumet. og jaggu klarte det og ramle inn her også. stikkordene er Legalisering og Gateway drug

Jeg er for legalisering av hasj, ikke fordi jeg mener dette er så mye bedre en alle andre lovlige rusmidler. Men fordi tilgangen til det er såpass lett at med litt engasjement så kan det bli lettere og få tak i hasj en alkohol. Dette mener jeg med at alkohol selges av en selger som har lovpålagte restriksjoner ifbm Åpnings tider og alders grense, mens dealeren aldri stenger(dette er en sannhet med modifikasjoner da han mest sannsynlig må sove) faktisk har åpent på søndager, helligdager osv. Jeg mener derfor at ved legalisering så vill du få et kontrollert og regulert utsalg av dette i tillegg til at du fjerner en stor inntekts kilde til de kriminelle miljøene i Norge og ellers i verden.

Så til det med gateway drug, mitt gateway drug var ikke på noen måte cannabis, det er det alkohol som skal ha skylden for. Det at det er cannabis som har fått dette stempelet er ganske lett og forstå for min del da de fleste av oss(vill jeg tro) hadde meget stor respekt for forbudte rusmidler før de prøvde dette. og av den grunn så er det for min del veldig naturlig og starte med det mildeste rusmiddelet(?) og ikke starte rett på tyngre stoffer.

Dette ble egentlig for mye off-topic, men siden dette engasjerer så mange så valgte jeg og ta dette opp slik at de av dere som tok det opp også skal bli tilfredsstilt.


Og nå over til det serriøse:

Som sagt så kom det inn en god del svar, gode svar, direkte svar, objektive svar og ikke minst så kom det inn svar som jeg mener du kun kan få på nettet: et svar der personen som svarer ikke "legger lokk" på meningene sine for av respekt for personen som må høre det.

Jeg kan jo da stare med og si at etter at jeg flyttet så startet jeg opp med trening i form av styrke trening. dette på grunn av jeg var totalt innstilt på at jeg skulle bygge opp igjen det som jeg mente hadde forfallt. Dette blir jo selfølgelig kroppen, kroppen og atter kroppen og selfølgelig hodet, men det fikk jeg bygget opp gjennom jobb opplæringen. jeg startet da og trene flere ganger i uken, kjøpte inn protein/carb shakes og la på meg de kiloene jeg hadde mistet og enda litt til. etterhvert som jeg ble fornøyd med hva jeg hadde gjort så dabbet treningen av og den ble til slutt ikke lenger en del av hverdagen min. Jeg skal ikke glorifisere dette, for det var ikke bare trening som forekom. det ble som regel feiret med et trekk og to etter at treningen var gjennomført. dette vill si at dagene mine generellt besto av jobb-trening-røyking.

Jeg er ganske stolt av meg selv og hva jeg har gjort, og det er vell egentlig en av grunnene til at jeg tillater meg selv og røyke hasj. Med dette mener jeg at jeg flyttet til en ny plass og byttet ut party livet med en flott leilighet og en kjempe jobb. Men det som faktisk blir hoved argumentet mitt, og som har vert det jeg har brukt som mitt usynlige skjold når det kommer til hasj røyking er at jeg har ADHD uten diagnose, uten diagnose da den vill sette begrensninger på min utvikling i arbeids livet. Jeg vet at dette er noe jeg burde nevnt i starten, men jeg ville først få noen innlegg der det ikke var et tema.

Jeg kommer da også til en nytt spørsmål, som følge at det som kom frem et par linjer over. med tanke på at jeg har ADHD, hvordan vill dere da se på mitt røykeforbruk? kan også nevne at jeg ikke har noen problemer med og ikke ha cannabis, jeg sliter ikke på noen måte med og klare med uten den tiden jeg ikke har, får tak i eller faktisk ikke har lyst på. sist måtte jeg gå uten i 4 mnder.
Det bør vell også nevnes at jeg krangler veldig med meg selv om jeg syntes røykinga går ut over jobb eller ikke. med tanke på at jeg har valget mellom og røyke dagen før, og være en del roligere og tålmodig på jobb grunnet bakrusen som hasjen genererer. eller over engasjert og til tider irriterende oppmerksomhets krevende, men likevel mye flinkere med tanke på at jobben innebærer mye løping, og fysisk aktivitet(perfekt for meg altså).
Og til de av dere som lurer: Jeg jobber som industri arbeider med skift ordning.

Dette ble kansje litt rotete og frem og tilbake men jeg håper dere klarer og finne den røde tråden her og igjen generere Gode svar.
Jeg setter veldig pris på at dere tar dere tid til dette!

Tommen: kjempe innlegg!

Det enten så er det jeg som misforstår, eller så er det dere som gjør det grunnet dårlig skriving eller noe. Men jeg røyker ikke lenger før jeg skal på jobb dette var noe som fårekom når jeg røyket hele tiden som 18åring. men hvis det går for det samme og røyke 9 timer før jobb, dvs, 2200 når jeg skal på jobb 0700 så kan jeg gå med på den.

kan nevne at jeg har gått vekk i fra og hele tiden sitte med pipa mellom bena, og har laget et eget røykerom, slik at jeg slipper lukten i stua, og det at det blir vanskeligere og røyke mye ergo mindre røyking. jeg pleier nå og nøye meg med 1-2 kansje 3 trekk til dagen, men 3 trekk forekommer for tiden skjeldent. problemet er at det forekommer hver dag, så lenge jeg har det liggende.

jeg får en følelse av at du er en person som bor i en større by eller muligens mellomstor. Grunnen til at jeg har noia for og bevege meg ute blandt folk når jeg har røyka vill jeg tro er noe som kommer av at jeg kommer fra en liten plass 4000-5000 innbygere, hvor alle kjenner alle og hvor ryktene går som brann i tørt gress noe som resulterer i noia for at folk skal finne ut av det, for hvis en vet, vet alle, og hvis alle vet er du fucked=)

Det og stenge meg inne og ikke "tillate folk inn i mitt liv" når jeg røyker er min måte og gjemme røykinga for alle andre, og det er vell egentlig det beste tilltaket etter min mening. Bare meg som røyker og ingen besøk = ingen vet. men kansje noen har et bedre forslag?=)


Men igjen et meget bra innlegg, du tar opp noen problemstillinger som jeg møter ofte, og kommer med innspill til hvordan jeg kan løse dette!=)
saints: det med byturer så skjønner jeg tankegangen min.

men jeg vi spørre andre veien: hvor mange vet at du røyker?

min familie vet "ikke" dvs jeg har aldri spurt dem, og de har aldri spurt meg heller (unntatt min mor, som jeg inrømmet for, vil ikke lyve til nær familie, uansett ! dette gjelder kun dog når de spør om ting da, tyster ikke på seg selv vettu :P )

jeg bor i utkanten av byen, kjenner "denne siden av elva" godt, da jeg har vokst opp her. "alle" både her og i byen vet at jeg røyker.
rykter går uansett, og det er ALLTID ! en som tyster \ snakker om deg, enten for å hevde seg selv, eller bare i løs prat (beruset f.eks) hvor man ikke tenker over sånt der og da. nevn det for en sladrer og du har rullet ballen ganske langt alt.

forsøk å drite i det (om mange vet) ! så lenge de ikke spør, så "vet" de heller lite, bare rykter. rykter må bevises først, så med mindre du blir catcha på byen så ikke bry deg om det.
(jeg driver litt med magi så jeg ser enkle mønster man bør følge. hvis noen mistenker deg for noe, hvor vil du ha fokuset hen? på deg selv, eller på f.eks hvem jente du ser på byen som er søt?)

misdirections har reddet meg mange ganger.


og en siste ting: uansett hvor rød du er i øynene, skyld på linser ! jeg bruker faktisk linser, og noen ganger klør de. kløe på øyet = irritasjon = rødhet. så lenge du oppfører deg og ikke ler av alt, men nyter rusen, så skal det en del til for at noen konfronterer deg direkte.

og en gammel politiregel: ha alltid øyekontakt når folk spør om du ruser deg. sjansen for å bli tatt i en evt hvit løgn da er ganske liten. (man skal jo ikke lyve, men er du oppetter veggen så...)
aldri forsøk å "skjule" deg om du blir konfrontert, øker bare folks mistanke på at du ikke vil svare, og se på dem.
virker du unnvikende og f.eks bytter tema med en gang = avslørt.

nok en gang basert på egne erfaringer, og jeg treffer en del folk iom jeg driver med magi på byen

happy ninja-smoking
Så lenge du holder deg unna de andre stoffer og att ikke røykinga går utover hverdagslige plikter, sosial liv osv synes jeg det er greit.Flott att du venta ril du ble 18
Trådstarter
4 0
Tommen:

Både Mor og Far vet at jeg røykte før, som deg så er jeg ærlig med slikt av den grunn at det er bedre at de vet en at de går og tror at ting kanskje er verre. Folk der jeg kommer fra er ganske inneforstått med at jeg drev med litt av hvert før jeg flyttet, men etter jeg flyttet så har de blitt glemt, og så lenge jeg viser at jeg ikke driver med noe når jeg er hjemme så virker det som om folk tror jeg når jeg sier at det er en del av fortiden.

Det du sier om øyekontakt når du blir konfrontert med det høres meget logisk ut og er noe jeg skal ta til etterretning. Det er jo noe jeg selv går etter når jeg selv spør om noen om noe.


Men som sagt så holder jeg meg helt alene når jeg røyker, kanskje jeg tillater en eller annen som også røyker og være med meg. men det skjer nok helst alene.