Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1365
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"statistisk økt selvmordsrisiko, men aktuelle tanker og planer fremstår mer som appellerende enn reelle tanker og planer"

Skal man tolke det veldig negativt? De tror jo ikke på mine selvmordstanker?
Det jeg sier nå er EN mulighet:

De tror på tankene dine, men tenker at du bruker de som "krykke" til å tåle tilværelsen. Mange "drømmer"om å ta selvmord fordi de har det så jævlig. Og denne drømmen blir som en trøst eller mestringsstrategi. I psykiatri skiller man ofter mellom akutt suicidalitet og kronisk suicidalitet. Det er den første gruppen som har størst risiko for å begå selvmord. Hvis du har vært suicidal over lang tid havner du i andre gruppen.

Enkleste måten å finne ut av det er å spørre legen din hva han mener. Jeg hadde ikke Tolket det veldig negativt. Det betyr jo at legen din tenker at du har delvis kontroll og det er jo et kompliment.

Blir bare gjetting fra oss her inne om hva en annen person mener når det er så dårlig beskrevet.

Håper du holder ut videre. Bare send en PM om du vil lufte noen tanker. Jeg kan pittelitt om dette her.

At man er kronisk suicidal betyr ikke at lidelsestrykket er noe mindre btw. Det betyr bare at du har mer trening i å stå imot.
Sist endret av Astro Man; 14. juli 2023 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg tolket det som at de mener jeg prøver å appellere (late som jeg er suicidal si ditt og datt for å appellere til følelsene dems) og at de mener jeg gjør det istedenfor å være suicidal?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tolket det som at de mener jeg prøver å appellere (late som jeg er suicidal si ditt og datt for å appellere til følelsene dems) og at de mener jeg gjør det istedenfor å være suicidal?
Vis hele sitatet...
Du bør kanskje spørre de som sitter med ansvaret for behandlingen din, for det virker litt uforsvarlig å sitte her og spekulere. Selvmord er alvorlige greier, og jeg har ikke lyst til å trigge deg til noe i det minste.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tolket det som at de mener jeg prøver å appellere (late som jeg er suicidal si ditt og datt for å appellere til følelsene dems) og at de mener jeg gjør det istedenfor å være suicidal?
Vis hele sitatet...
Hør på hemmeligegreier.
Sist endret av Astro Man; 14. juli 2023 kl. 19:17.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"statistisk økt selvmordsrisiko, men aktuelle tanker og planer fremstår mer som appellerende enn reelle tanker og planer"

Skal man tolke det veldig negativt? De tror jo ikke på mine selvmordstanker?
Vis hele sitatet...
Det står da der i klartekst at du har økt selvmordsrisiko. Samtidig er det også statisk korrekt at de færreste har konkrete og reelle tanker og planer og det er det de mener om deg også. Det står ingenting mer om bakgrunnen for disse enn at de fremstår som appellerende så dette med andre sine følelser er noe du konstruerer.

Det er også sånn at de graderer suicidalitet. Det er mange alvorlighetsgrader her.
Sist endret av Dough; 14. juli 2023 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tolket det som at de mener jeg prøver å appellere (late som jeg er suicidal si ditt og datt for å appellere til følelsene dems) og at de mener jeg gjør det istedenfor å være suicidal?
Vis hele sitatet...
Det kan være ekkelt å lese helsearbeidere beskrive en med sine faguttrykk, som at man fremstår appellerende, men det brukes ikke som en skjult erstatning for "later som". Ofte med pasienter som har det veldig vondt så er deres oppførsel appelerende, som et rop om hjelp. Det brukes gjerne ikke som om å appellere til andres følelser; Det er går mer under instrumentell atferd.

Jeg tolker det som at de mener du har en forhøyet risiko pga pasientgruppen du tilhører, men at ytringer om å ville dø osv handler mer om at du har det veldig vondt snarere enn at det er noe du aktivt vil iverksette innen kort tid. Om det ikke stemmer så er det bra om du prater mer med dem om det.

Merk forøvrig at man pleier å se på helheten mer enn kun en setning som dette når man forsøker å skape seg et inntrykk av pasienten.
Sist endret av Mullah; 14. juli 2023 kl. 19:55.
Leser det slik.
Statistisk er sjangsen en blitt høyere.
Men at du finner tanken mer appellerende.
Enn å ta livet ditt.
Sist endret av slitenRealist; 14. juli 2023 kl. 20:14.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tolket det som at de mener jeg prøver å appellere (late som jeg er suicidal si ditt og datt for å appellere til følelsene dems) og at de mener jeg gjør det istedenfor å være suicidal?
Vis hele sitatet...
Nei nei, ikke sånn!

Fra Store norske leksikon: "Appellere betyr henstille inntrengende, anke, ha tiltrekning, vinne gjenklang eller gjøre en appell."

I denne sammenhengen "ha tiltrekning". Hvis en film eller sang appellerer til deg betyr det at du tiltrekkes den, at noe treffer deg som drar deg til den. Samme med en tanke som i dette tilfellet. Det er som Astroman går inn på, at det menes at tanken om selvmord virker appellerende for deg, som i fristende. Men at du ikke har fortalt om konkrete planer. Ut fra teksten så tar de deg på alvor, ikke tenk på at de ikke gjør det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"statistisk økt selvmordsrisiko, men aktuelle tanker og planer fremstår mer som appellerende enn reelle tanker og planer"

Skal man tolke det veldig negativt? De tror jo ikke på mine selvmordstanker?
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som at de tror på selvmordstankene, men det ikke vurderer det som akutt sannsynlig at de vil manifestere seg i adferd. Samtidig er de oppmerksom på at du, pga andre faktorer, har en noe høyere risiko enn snittet.

Å ha selvmordstanker er ganske vanlig når man har det vondt. Det kan være godt bare å vite at det finnes en vei ut, selv om man ikke nødvendigvis vil benytte seg av den. Behandleren vil prøve å vurdere om tankene du har er av den akutt farlige typen eller ikke, og vurderer slik jeg ser det at det ikke er det pr nå. Hvis du tror den vurderingen er feil, så er det viktig at du sier det til behandleren din eller noen andre.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
«Suicid og voldsrisiko regnes som ikke forhøyet utover rent statistisk» Noe sånt står det i alle journalnotatene mine bortsett fra et par.

Ikke overtenk journalen din. Bortsett fra hvis det er grove feil da. Da jeg var innlagt en runde på Ullevål for noe somatisk, så sa jeg at jeg ikke har drukket alkohol på 5-6 år nå. Ikke en dråpe. Hva skrev de? «Drikker 5-6 enheter hver dag». Da måtte jeg si ifra. Ikke første gang heller. 3x5mg valium om dagen ble til 3x15mg om dagen. Lett å føkke opp hvis man ikke har gode journalrutiner