Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5160
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg jobber som selger i butikk og lurer på om sjefen kan endre kontrakt når som helst og ikke la provisjon regnes med på feriepengene?

Fikk mail fra sjefen om ny arbeidskontrakt.
Den innebærer følgende:

"7% av Dekningsbidrag pr måned, skal ikke inngå i feriepenge grunnlag.

For å få utbetalt provisjon, er det viktig at medarbeider utfører arbeidet med den kvalitet som forventes. Hvis
noen av punktene under ikke er utført tilfredsstillende, kan det føre til helt eller delvis trekk av provisjon.

• Alle obligatoriske kurs og tester er gjennomført i.h.t. krav fra kjeden.
• Medarbeider holder seg løpende oppdatert om kampanjer, priser og annen relevant
kommunikasjon, gjennom Maze, e-post med mer.
• Medarbeider registrerer selv sine timer i Maze HVER DAG og har selv ansvar for å se til
at butikkleder endrer timer i turnus (commbroker) og Maze dersom det oppstår
endringer.
• Eventuelle kundetilfreds program (f.eks CSAT) og mål blir innfridd.
• Gjeldende bekledning blir fulgt inkludert bruk av navneskilt.
• DG må ved utgangen av mnd ikke være under 23%.
• Åpningstidene overholdes til enhver tid.
• Butikken holdes ren og ryddig til enhver tid.
• Dagsoppgjør skal stemme hver dag, avvik meldes umiddelbart til Sissel og Torbjørn.
• Kredittsalg eller rabattering er ikke tillatt med mindre dette er avklart med
butikksjef/daglig leder.
• Ukurans av varelager og provisjoner fra Telenor skal være under kontroll. Avvik skal
være i henhold til kjede standard.
• Full kontroll på varelager til enhver tid, mobil telling ukentlig og tilbehør telles pr mnd.
Unormal diff tolleres ikke, og kan komme til fradrag"

============================================================ ==============

I tillegg legger han til:

"Hei,
Grunnet nye medarbeidere, noe press på marginene i markedet i forhold til tidligere.

Ikke minst det faktum at vi IKKE ønsker «råsalg» fra våre butikker (f.eks ved at gamle damer med dorotelefoner får 10GB data osv!!)
har vi besluttet å senke DG kravet inntil videre.

Jeg trenger at dere alle ASAP signerer, skanner og mailer meg signert eksemplar.

Vi vil IKKE kunne betale ut dette uten at jeg har signert avtale FØR lønn!"


============================================================ ==============

Jeg lurer på gyldigheten av denne kontrakten. Er dette lov?

Jeg linker til lovdata.no
§ 10.Beregning av feriepenger
(1) (Feriepengegrunnlaget)
Feriepenger fra arbeidsgiver beregnes på grunnlag av arbeidsvederlag som er utbetalt i opptjeningsåret. Som arbeidsvederlag regnes ikke utbetalinger som gjelder dekning av utgifter til bilhold, kost, losji o l.
Følgende ytelser inngår ikke i feriepengegrunnlaget:
a) feriepenger etter loven her som er utbetalt i opptjeningsåret,
b) andel av nettoutbytte,
c) fast godtgjøring som opptjenes og utbetales uavhengig av fravær på ferie eller
d) verdien av varer, tjenester eller andre fordeler som ikke er pengeytelser. Verdien av hel eller delvis kost som mottas som del av arbeidsvederlaget skal likevel tas med i feriepengegrunnlaget."
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...KAPITTEL_3#§10


Arbeidstilsynet er kontaktet men vet ikke hvordan de ligger an med saken. Har bare fått bekreftet mottatt sak osv.

På forhånd takk!
Nei, det har ikke sjefen anledning til. https://lederne.no/nyheter/bonus-og-...ngegrunnlaget/ har en forholdsvis grundig gjennomgang av dette.
Greit å være fagorganisert. Fagforeningen hadde nok etter alt å dømme godtet seg med en slik sak
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av domingo Vis innlegg
Greit å være fagorganisert. Fagforeningen hadde nok etter alt å dømme godtet seg med en slik sak
Vis hele sitatet...
Problemet her er at de andre ansatte i denne bedriften ikke tør å organisere seg. Og har hørt at det bør være samtlige eller 50% av de ansatte må være organisert for at det skal ha noe nytte(?)

Sjefen har sagt klart i fra om at dersom folk organiserer seg så har han "200 søker klare for å erstatte oss"...

Personlig driter jeg i slike trusler, men når andre ikke slenger seg på lasset, og godtar denne behandlingen blir det lite jeg selv får gjort.

Det var 2 som gikk til LO eller en annen organisasjon og sa i fra. De mistet jobben etterhvert.

Takk for svar så langt!
Sykemeld deg så får de betale for deg. Hater slike arbeidsgivere.

Til syvende og sist så kommer ikke du til å holde ut i den jobben flere år fremover med en slik ledelse, så bare begynne å se seg etter noe annet. I mellomtiden ville jeg sykemeldt meg.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Sykemeld deg så får de betale for deg. Hater slike arbeidsgivere.

Til syvende og sist så kommer ikke du til å holde ut i den jobben flere år fremover med en slik ledelse, så bare begynne å se seg etter noe annet. I mellomtiden ville jeg sykemeldt meg.
Vis hele sitatet...
du får det til å høres så slett ut bare dure i vegen å sykmelde seg..

dette er jo direkte misbruk av sykemelding. at man er uenig i arbeidsgivers ønsker gir jo ikke grunnlag for sykemelding. da er det bedre å slutte
Og sykemelding kan gjøre det verre å få jobb senere. Kjempeide med andre ord...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Og sykemelding kan gjøre det verre å få jobb senere. Kjempeide med andre ord...
Vis hele sitatet...
Om du har med så useriøse arbeidsgjevarar at det kan føre til problem ville eg svingt utenom samtlege av dei.

Eg har ikkje opplevd at arbeidgjevar har spurt tidlegare arbedsgjevar om sjukemeldinger, og det er uansett eit relativt grovt lovbrot.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville også utvilsomt sykemeldt meg i TS sin situasjon og umiddelbart sett etter en annen jobb. Vil tro arbeidsmiljøet h*n beskriver er en veldig gyldig grunn også, noe man finner ut etter én legetime.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du har med så useriøse arbeidsgjevarar at det kan føre til problem ville eg svingt utenom samtlege av dei.

Eg har ikkje opplevd at arbeidgjevar har spurt tidlegare arbedsgjevar om sjukemeldinger, og det er uansett eit relativt grovt lovbrot.
Vis hele sitatet...
Helt innafor å spørre om den ansatte har mye fravær i sin nåværende jobb når han søker på ny stilling. Sjekker de referanser og får opplyst at personen har vært borte de siste 9 mnd, så vil nok det veie tungt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil tro arbeidsmiljøet h*n beskriver er en veldig gyldig grunn også, noe man finner ut etter én legetime.
Vis hele sitatet...
Sier du at arbeidsmiljøet i seg selv er en gyldig grunn til sykemelding?

Sitat av Poppee Vis innlegg
Helt innafor å spørre om den ansatte har mye fravær i sin nåværende jobb når han søker på ny stilling. Sjekker de referanser og får opplyst at personen har vært borte de siste 9 mnd, så vil nok det veie tungt
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke "helt innenfor" å spørre tidligere arbeidsgiver om sykefravær (som er det som diskuteres), da dette er en "helseopplysning" etter arbeidsmiljøloven § 9-3. Terskelen er høy for at helseopplysninger etter første ledd skal være "nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen".

Spørres tidligere arbeidsgiver om fravær generelt, kan det uansett etter det ovennevnte ikke gis opplysninger om sykefravær. Helseforhold er for øvrig "sensitive opplysninger" etter personopplysningsloven § 2 nr. 8 bokstav c, og er underlagt en rekke alternative krav etter § 9. (Merk at det generelt er antatt i kommentarer og teori til aml. § 9-3 første ledd at samtykke etter popplyl. § 9 første ledd bokstav a i seg selv ikke åpner for innhenting av sensitive personopplysninger.)
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Pengui Vis innlegg
Sier du at arbeidsmiljøet i seg selv er en gyldig grunn til sykemelding?
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke ifølge loven (lol), men at han i praksis er garantert en sykemelding kun ved å viderebringe informasjonen fra tråden her.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sykemelding blir det nok ikke, har fått forståelse at dette er blitt "vanskeligere" å få fra fastlegen, da det må foreligge en sykdom.
Kan vel skylde på ryggen, men usikker på om jeg får sykemeldt meg noe særlig pga det. Er heller ikke særlig interessert i å ikke jobbe.

Det jeg er interessert i er at denne sjefen skal gjøre opp for seg og evt mistet dette huset sitt i spania og hytten sin :P
For meg er prinsippet viktigere enn å få pengene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du har med så useriøse arbeidsgjevarar at det kan føre til problem ville eg svingt utenom samtlege av dei.

Eg har ikkje opplevd at arbeidgjevar har spurt tidlegare arbedsgjevar om sjukemeldinger, og det er uansett eit relativt grovt lovbrot.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, ny og tidligere arbeidsgiver har faktisk ikke lov til å snakke om arbeidstakers sykefravær når de ringer hverandre.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sykemelding blir det nok ikke, har fått forståelse at dette er blitt "vanskeligere" å få fra fastlegen, da det må foreligge en sykdom.
Kan vel skylde på ryggen, men usikker på om jeg får sykemeldt meg noe særlig pga det. Er heller ikke særlig interessert i å ikke jobbe.

Det jeg er interessert i er at denne sjefen skal gjøre opp for seg og evt mistet dette huset sitt i spania og hytten sin :P
For meg er prinsippet viktigere enn å få pengene.
Vis hele sitatet...
Du får si til legen din at du sliter med angst da, med en slik arbeidsgiver vil du få stress og angst før eller senere uansett så er like greit å juge det på seg og få sykemelding og så ny jobb, enn å vente på at angsten kommer, for når den først har kommet er det vanskelig og bli kvitt den. Har selv slitt med sjefer som dette og gått på veggen så har god erfaring med dette.
Sist endret av Xandrius; 15. juli 2017 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du sier folk har fått sparken for å være organiserte.. er du sikker på at det ikke foreligger noen andre grunner til at de har fått fyken? For det kan da virkelig ikke være veldig greit?
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Du sier folk har fått sparken for å være organiserte.. er du sikker på at det ikke foreligger noen andre grunner til at de har fått fyken? For det kan da virkelig ikke være veldig greit?
Vis hele sitatet...
Grunnlaget har vel vært noen for seint-komminger. Evt ikke god nok prestasjon.

Er mye trynefaktor i denne bedriften. Personlig ble jeg tvunget til å skrive deltidskontrakt pga jeg uttrykte misnøye og "var vanskelig å ha med å gjøre". Jeg rettet på sjefen min i en mail, og dette sa han ordrett ut at han ble provosert av.

Han er meldt til arbeidstilsynet, men håper virkelig det skjer noe! Håper han får svi økonomisk!