Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4624
Hei folkens,
Har vært uheldig og fått i meg en drææta-kebab på vei hjem i morges.
Var faktisk klin edru da jeg spiste den, så her er det ikke ymse rusmidler som har virka inn!

Kort tid etter 'babben var fortært fikk jeg tidenes mageknipe!
Dræææt...
Satte meg på skåle med diarè, men ble ikke særlig bedre av dèt.
Ventet seff ALT for lenge med å kaste opp, men til slutt holdt jeg ikke ut magesmertene lengre!
Gud, kor deilig etterpå..!! :-)

Anyways, var fortsatt litt groggy og kylte innpå med litt cola light.
Tenkte syren kanskje var bra for en uggen mage..??
Aner ikke om cola'en i seg sjøl gjorde utslaget, men da magesekken ble fylt av væske, så var det på'n igjen og kaste opp siste kjøttslintrene som ikke kom opp da jeg gikk "tom" for magesyre forrige gang jeg kasta opp...

NÅ er jeg helt tom i magen og føler meg alldeles SPLENDID !! :-)
Men jeg er sikkert bra dehydrert, så her er frågan : HVA bør jeg helst innta nå..??
Hva sier dere av egne erfaringer, gutar og jenter..??

Skal jeg drikke rent, nøytralt vann..??
Få i meg fullsukra cola..??
Eller kanskje vanlig helmelk gjør susen bedre enn brusen..??
Spise saftige appelsiner?
Labbe på storkiosken etter kefir..?

Orker ikke noe mat/ fast føde, og er heller ikke sulten, tross tom mage.
...men vil jo gjerne unngå dehydrering da, som sagt...
Vann og mere vann. Gjerne et godt måltid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som i utgangspunktet frisk og rask person skal det relativt mykje til før dehydrering vert farlig. Drikk det du har lyst på. Er du paranoid kan du knaske i deg ei teskei salt og litt sukker, men i utgangspunktet er ikkje du i spesielt kritisk situasjon, så samtlige av drikkealternativa du lister opp er trygge.
50/50 eplejuice og farris.. var det legen sa til meg engang
støtter siste taler
farris og biola er nok ikke så dumt
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
50/50 eplejuice og farris.. var det legen sa til meg engang
Vis hele sitatet...
Det er det de anbefaler til barn i alle fall, som jo fort kan bli farlig dehydrert.

Ellers vil jeg si, drikk det du får til å drikke og som smaker best på veg opp igjen... jeg sverger til cola.

Men når det står på som verst så vil alt du får ned trigge magen så da er det kanskje greit å bare vente litt. Som nevnt før her så er det ikke SÅ fort gjort å bli dehydrert for en voksen person.

God bedring!
Sist endret av entropi; 16. januar 2017 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kulltabletter.
Her kommer litt info fra en med erfaring

Om du er litt veik og svak/syk: En halv teskje salt, en halv teskje sukker og 1,5 liter vann. Er du veldig syk så veit du hva du trenger selv, for da har legen/sykehuset fortalt deg hva du må gjøre i en slik situasjon.

Er du i normal form så påvirker ikke noe sånt deg nevneverdig. Spis det du synes er digg, drikk noe godt

drææta-kebab er noe driiiiit..
Peis på med en ny kebab �� Støtter forslaget om 50/50 farris og eplejuice.
Når jeg var i spania for å sykle 120mil på 10 dager så fikk jeg 2 dager med akutt matforgiftning hvor omtrent dritten fra endetarmen kom ut av kjeften. Ingenting holdt seg inne.

Det eneste som hjalp var utrørt Coka Cola i få dråper av gangen (bokstavelig talt via sugerør) bare for å passe på å være hydrert nogenlunde mellom slaga. Spiste ingenting på 2 dager men 2. dagen begynte jeg med flytende probiotika som gjorde underverker og at jeg klart å sykle igjen 3. dagen.

kastet vel opp 5-6 ganger første dagen, et par ganger på natta og 2-3 ganger neste dag. Mått også få hotellet til å komme å vaske litt når jeg ikke rakk bøtta og badet. Klarte nesten ingenting selv.

Kilden til problemet var fruktbuffet til frokost og ant. vannmelon skivene og det tok kun et par timer og 5 mil på sykkelen før kvalmen kom, prøvde en cola på en Cafe men hjalp ingenting. Måtte forøvrig sykle 5 mil tilbake til hotellet med en sokk i kjeften før spruten stod over hele badet.

Hadde brekninger hele veien tilbake men skjønte at så fort jeg begynte å kaste opp så ville jeg ikke klare å tråkke mer.

Vann funket ikke disse 2 dagene, det ble oppkast maks 20min etterpå.
Sist endret av Carnivore; 16. januar 2017 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drikk vann, få i deg biola/yoghurt for å regulere magen.
Lag deg suppe som du kan spise (drikke) så du får i deg næring.

Matforgifting er ikke kult, selv liggi en uke og spydd hvitt skum mens magen vrengte seg, bare det å reise seg opp var et helvete.
Takk for mange gode innspill !
Sikkert ikke bare meg som kan ha nytte av disse tipsene... :-)

Magesjauen har for øvrig gitt seg nå for mitt vedkommende.
Hadde vel vært verre å bli røta sjuk i utlandet med usikre
vann- og matkvaliteter tilgjengelig...
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Ingenting holdt seg inne.
Vis hele sitatet...
I disse tilfeller kan avkok av ris (1/2 liter vann pr 20 gram ris) virke stoppende. Dette er et vanlig tips til småbarn, men virker vel så godt hos voksne.

Ellers skal det litt til før elektrolytterstatning blir nødvendig ved diaré. I så fall gir eplemost og Farris i 1:1 forhold omtrent riktig elektrolyttkonsentrasjon, og er betydelig billigere enn tilsvarende løsninger fra Apotek (f.eks. GEM-pulver).

Det man bør holde seg unna er laktoseprodukter: Ved kraftig diaré er laktatmengden (mengden av enzymet som bryter ned laktose) i tarmveggen nedsatt, og laktose kan dermed bidra til forverring.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vet, at jeg er bortimot en necromancer. Jaja, det er også favoritt characteren i Diablo2. Nok shit chat...

Poenget mitt er, at hvis en har bakterielle mageproblemer, bør en ikke innta næring. Altså kun vann, og evt. salt. Så Farris og Bris er helt ok, men ikke drikk saft, brus, jus og lignende. Bakteriene som forårsaker dette, digger også sukker. Så inntar du noe med sukker, så fôrer du også bakteriene.
Hvis du vet mageinfeksjonen er forårsaket av virus, kan du peise på med hva det er av drikke, men som sagt ikke bakterier eller andre parasitter.

Går ikke dette over av seg selv iløpet av en 2-3 dager, så oppsøker man selvsagt en lege.

Edit: Kilden jeg har på dette, er noe jeg hørte på Kjerringråd med Miriam Viklund og lege Åge Bjertnes en gang på 90-tallet. Og det var Åge som tørt og rolig forklarte dette, mens velmenende ville råd haglet på.
Sist endret av aluminiumfluorid; 15. februar 2017 kl. 03:51.