Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7224
Noen som veit hvor jeg kan finne et Template av Forsvarets ID-Kort?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gi opp planen din. For du får ikkje laga ein truverdig kopi. Identitetskort har faktisk fleire lag sikkerhet, inkludert uv-element, hologram og microprint. Det får ikkje du replisert.

I tillegg publiserer jo ikkje forsvaret templates av korta sine, for å gjere det lettare. Du finn imidlertid bilete på google, som du kan jobbe ut frå - eller du kan stjele eit kort og replikere det.

Men det du prøver på har eit par års strafferamme, og det er så himmelropande idiotisk å forsøke.

Om du vil kan du sleppe eit førarkort og eit av dine jalla-kort mot ei hard overflate. Høyrer du ein signifikant skilnad i lyden? Det er eit kjapt døme.
Den letteste måten å få tak i et eksemplar av Forsvarets ID-kort er å verve seg eller gå inn i førstegangstjenesten. Utenom det er det tilnærmet umulig, da, som Vidarlo sier, det er mange sikkerhetslag på hvert kort. I tillegg er det en rimelig streng straff for dokumentforfalskning, og jeg er 99% sikker på at risken overstiger rewarden her. Hva er det du skal bruke dette ID-kortet til uansett?
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Smal sak å lage en template på det, dog må du ha litt utstyr for å trykke det pga. hologram osv. Og som allerede nevnt, hva i alle dager skal du med det? Bortsett fra at det, sammen med førerkort og pass faktisk er en av få kort igjen i Norge som går som gyldig legitimasjon, så ser jeg ikke helt verdien av det.

Skal du (hypotetisk sett) trykke falske kort, er nok førerkort betydelig bedre butikk. Krever omtrent samme arbeidsmengden og utstyret som Forsvaret sine kort. Noen god forretningsidè er det dog ikke, falske førerkort er ikke verdt særlig mye på markedet, og du skal produsere ganske store kvanta før du begynner å tjene noe særlig på det. Sett opp mot straffen man får hvis/når man blir tatt, er det ingen vits i å begynne på
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Hva er det du skal bruke dette ID-kortet til uansett?
Vis hele sitatet...
Tja, man får solide rabatter på en god del persontransport (båt/buss/fly) om man er i førstegangstjenesten.
Nå er det et år siden siste jeg så et slikt, det er et mikrobilde av ditt ID bilde under/inærheten av det holografiske riksskjoldet, dette er lett og se og er den enkleste måten å kjenne igjen et ekte kort fra et falskt ett. vi fikk beskjed at hvis vi ikke tydelig så denne som noe holografisk så skulle vi anholde personene i avvente av ordentlig identifisering.

Kan nevne at det ligger flere andre "sikkerhetsfunksjoner" inne, men skal du bruke dette på toget for å få rabatt, go ahead.. Bare ikke prøv å lur forsvaret, da de fleste som skal ha med ID kontroll er opplært iht identifikasjon av falske kort.
"Øko-Terrorist"
Fikk beholde gode ganle vernepliktsboka og brukte den i mange år etter dimming med stor suksess. Så kan ikke være så nøye de sjekker. Men produksjon av forfalskninger... risk vs. Reward, ikke verdt det i mine øyne.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Tja, man får solide rabatter på en god del persontransport (båt/buss/fly) om man er i førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men det er jo et spørsmål på om en vil risikere å bli tatt for dokumentforfalskning bare for å få 50% rabatt på din lokale bussrute.
Dessuten er det vesentlig lettere å få tak i en M04-militæruniform og reise uniformert i så fall. Da jeg var i førstegangstjenesten reiste jeg mye uniformert, og de sjekket aldri forsvars-ID'en min.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Tja, man får solide rabatter på en god del persontransport (båt/buss/fly) om man er i førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Om man kun er ute etter rabatten, ville jeg heller forfalsket et studentkort fra det lokale universitetet. Der finnes det som regel nada av sikkerhetsfunksjoner, det er betydelig mye enklere å lage og det er mindre straff om man blir tatt med det. Studenter og personer i førstegangstjenesten får vel ca. samme type rabatt i kollektivtransporten om jeg ikke tar helt feil?
Sitat av Btyven Vis innlegg
Om man kun er ute etter rabatten, ville jeg heller forfalsket et studentkort fra det lokale universitetet. Der finnes det som regel nada av sikkerhetsfunksjoner, det er betydelig mye enklere å lage og det er mindre straff om man blir tatt med det. Studenter og personer i førstegangstjenesten får vel ca. samme type rabatt i kollektivtransporten om jeg ikke tar helt feil?
Vis hele sitatet...
90% rabatt med forsvarets IDkort vs 25% rabatt som student hos NSB. Er en del kroner å spare her, men ikke nok til at det er verdt å potensielt bli tatt for forfalskning av kortet syns jeg
Sitat av seroto9n Vis innlegg
90% rabatt med forsvarets IDkort vs 25% rabatt som student hos NSB. Er en del kroner å spare her, men ikke nok til at det er verdt å potensielt bli tatt for forfalskning av kortet syns jeg
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var det 50% rabatt på alle strekninger under 100km, og 90% på alt over 100km. Kilde: Jeg var i førstegangstjenesten i 2012.

EDIT: Og jeg tror at en bare fikk 50% rabatt dersom en hadde ID-kort, men 90% med uniform. Dette kan dog være feil. Jeg reiste alltid i uniform, uten å bli sjekket for Forsvars-ID, og fikk 90% på alle strekninger på >100km
Sist endret av Deadlock Radium; 22. november 2016 kl. 15:25.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Sist jeg sjekket var det 50% rabatt på alle strekninger under 100km, og 90% på alt over 100km. Kilde: Jeg var i førstegangstjenesten i 2012.

EDIT: Og jeg tror at en bare fikk 50% rabatt dersom en hadde ID-kort, men 90% med uniform. Dette kan dog være feil. Jeg reiste alltid i uniform, uten å bli sjekket for Forsvars-ID, og fikk 90% på alle strekninger på >100km
Vis hele sitatet...
Oi ser jeg glemte å linke til nsb sine sider. Her er billettene deres

https://www.nsb.no/togbilletter/om-vare-billetter

Vernepliktig: 90%, må vise forsvarets ID-kort
Vis hele sitatet...
Reiste personlig med 90% rabatt uten uniform for et par år siden

Edit: Jeg husker dog at det var noe spesielt med uniform for noen år siden ja, så fullt mulig det du sier pleide å stemme
Sist endret av seroto9n; 22. november 2016 kl. 15:53.
Det kan godt hende at det har endret seg, da det i teorien var ganske enkelt å reise med 90% rabatt bare en hadde uniform. Sannsynligvis har de begynt å påkreve Forsvars-ID for å gi rabatten.

Jeg kan ingenting om NSB sin ordning for militærrabatt, men da jeg tok nattbussen (Som var et par ganger), så var det i alle fall 50% rabatt på alt fra 0-100km, og 90% på 100km+. Dette kan også ha endret seg siden jeg var i førstegangstjenesten.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Oi ser jeg glemte å linke til nsb sine sider. Her er billettene deres

https://www.nsb.no/togbilletter/om-vare-billetter



Reiste personlig med 90% rabatt uten uniform for et par år siden

Edit: Jeg husker dog at det var noe spesielt med uniform for noen år siden ja, så fullt mulig det du sier pleide å stemme
Vis hele sitatet...
Bare for å pirke litt så er også innkallingbrev godkjent for å få rabatt i følge din egen kilde.
Det er idag ikke krav om uniform for å få 90% rabatt.
Så forsvars Id sjekkes nå grundigere. Ved bruk av innkallingsbrev sjekkes dato og om nødvendig Id.
Har selv ofte vært borti befal som reiser i uniform på 90% rabatt. Da vil man ta betalt for ny billett.
Ved bruk av falsk id så vil man kontakte politiet.
Hvis det er for å få rabatt på bussen er det nok mer styr enn det er verdt, og du risikerer anmeldelse for dokumentforfalskning.

Ser ut som de har endret måten de gjennomfører kontroller her i Oslo hvertfall. Det virker som at det er kontroller mye oftere, men de splitter opp og går kun 2 og 2. Basert på dette er jeg ganske sikker på at de har fått beskjed om å unngå en situasjon som kan føre til en voldelig konfrontasjon. Min personlige taktikk på bussen er å kjøpe billett hvis jeg ser at det kommer på kontrollører. Hvis de klager på at du akkurat har aktivert den sier du at du glemte det. Blir de vanskelige går du av bussen. Prøver de å holde deg får det være opp til deg hva du gjør videre, men personlig har aldri noen prøvd å fysisk holde meg igjen.