Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4821
Hei, jeg var nettopp i utlandet litt over en måned, fullt vitende om at jeg har vært avhengig av heroin i 5 år. Planen var å gå cold turkey, men det eskalerte seg til at jeg fikk hjelp på en ''drug dependence treatment center'' litt som LAR, og poliklinikken i Norge.

Der fikk jeg god hjelp og etter flere dager med stadig økende doser, ble vi enige i at 14mg med subutex var det beste. De skrev en henvisning til legene i Norge med mye god informasjon og historikk om pasienten(meg) og det stod også at jeg trengte å fortsette å få denne medisinen fortløpende i Norge.

Da jeg kom tilbake til Norge ringte jeg LAR og de mente at jeg hadde full rett til å få subutex hos fastlegen min i opp til et år hvis jeg allerede hadde påbegynt behandling og hadde henvisning.

Når jeg fikk time der viste det seg at fastlegen min ikke var tilgjengelig og jeg fikk en annen lege, han var villig til å gi meg nok subutex til min neste legetime med fastlegen.

Når jeg hadde time hos fastlegen slo han fast at han ikke skriver ut subutex, ikke fordi han ikke kan men fordi han ikke vil, så han henviste meg til en poliklinikk DPS, han sa at ventetiden normalt er to uker.

Jeg spurte legen om Subutex for de to ukene jeg måtte vente, men han nektet flatt og virket til og med litt frekk.

Etter dette var jeg i samtale med poliklinikken henvisningen min ble sent til, de var enige i at jeg burde få Subutex av fastlegen mens jeg venter. Når jeg da ringte opp legesenteret han jobbet på sa resepsjonisten at han var opptatt men at han lovte å ringe etter dagen var over... dette gjorde han ikke..

Så problemet mitt nå er at jeg har gått på subutex i nesten 1 og en halv måned, men i morgen er det tomt... og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre da... Ta en overdose? Droppe ut av universitetet jeg var så klar for når jeg trodde at subutexen skulle være på plass? Droppe mine edru venner, og bare ruse meg i de dagene jeg må vente på poliklinikken? Jeg ønsker virkelig ikke å gjøre noen av disse tingene fordi Subutex har gitt meg et helt normalt hverdag, hvor jeg kan være med mine edru venner og snart henge med dem på universitetet igjen...Hvor min mor og lillebror er glade til å ha ''fått'' meg tilbake. Men dette vil nok ikke bli en realitet om jeg bare får en pakke ibux av legen min. Abstinensene er fæle og jeg har ekstremt angst for i morgen.
Du har rett til å be om time hos en hvilken som helst lege som har samme rett til å skrive ut resept til deg som fastlegen din. Gjør det.
Du kan bytte fastlege på nett, det er ingen garanti for at din neste fastlege er mer forståelsesfull, men virker ikke som fastlegen du har er noe å spare på, så er jo verdt et forsøk.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Du kan bytte fastlege på nett, det er ingen garanti for at din neste fastlege er mer forståelsesfull, men virker ikke som fastlegen du har er noe å spare på, så er jo verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...
Ja, men du får ikke byttet fastlege på dagen. Det går fort noen dager før byttet er gjennomført (mulig det er fra 1. kommende måned). Derfor jeg anbefalte å be om time hos en annen lege.

I de fleste byer finnes det noen leger som "spesialiserer" seg på rus/LAR. Se om du kan finne en av disse.
Sitat av commie Vis innlegg
Ja, men du får ikke byttet fastlege på dagen. Det går fort noen dager før byttet er gjennomført (mulig det er fra 1. kommende måned). Derfor jeg anbefalte å be om time hos en annen lege.
Vis hele sitatet...
Ja, var for å bli kvitt nåværende fastlege jeg tenkte på, ikke som et svar på innlegget ditt.
Det raskeste er som du foreslår, å bare bestille time hos en hvilken som helst annen lege, men er jo ikke noe poeng i å ha en fastlege som tydeligvis vet best selv og ikke er interessert i høre på hva andre sier, selv ikke helsepersonell.
Bor du i Oslo? Hvis du gjør det så kan du sjekke ut Lasso-prosjektet. Der kan du få Subutex/Subuxone ved oppmøte, uten henvisning
Det finnes gode leger som lytter og som vil ditt beste, det finnes elendige leger som ikke lytter og gir blaffen i deg og det finnes leger som kun tenker på å tjene mest mulig.. tro meg, jeg har opplevd dem av alle typer.

Bytt lege i håp en en bedre lege, du kan også skrive hva du syntes om legen på https://www.legelisten.no/
Som commie skriver har du rett på en second opinon av en annen lege. Dette fremkommer i en lov jeg ikke husker nå, men kan anbefale alle som sliter med vanskelige leger (det er en grunn til at Bergen f.eks sliter såpass med rusmisbrukere når leger nekter å skrive ut B-preparater (Benzoer) og ber pasientene med tidligere rushistorikker oppsøke åpne russcener for å få tak i livssviktig medisin) å lese seg opp på helselover. Jeg har en lovsamlingsbok fra Helse og Sosial lovene så har ikke oversikten/boka fremfor meg nå. I Norge står loven høyest, og dessverre så brytes denne loven, flere paragrafer av både leger og andre både på kommunalt og statlig nivå. Tragisk.
Sitat av Flappymoon Vis innlegg
Så problemet mitt nå er at jeg har gått på subutex i nesten 1 og en halv måned, men i morgen er det tomt... og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre da...
Vis hele sitatet...
Ordentlige abstinenser på subutex kan fort ta noen dager før de kommer, grunnet den lange halveringstiden (ca. 36 timer), så du har heldigvis litt tid på deg. Hvis du ikke har noe annet sted å skaffe fra, så ville jeg personlig hvertfall gått ned i Oslo sentrum, tror subutex er ganske lett å få tak i der blant junkiene. Hørte alltid selgere komme å tilby subtex før når alt av salg foregikk utenfor Oslo S. For så å raskest mulig få det av legen og starte en nedtrapping.
Sist endret av pkk1990; 10. august 2016 kl. 01:14.
Bytt lege. Bare ring ned til legekontoret og spør om du får snakke med en annen lege. Jeg måtte snakke med en annen lege her om dagen, men det var fordi at min vanlige fastlege var på ferie, men det blir det samme bare at du bytter til en du liker bedre. Du er ikke fastspent til han du har nå.
Sist endret av slappegodt; 10. august 2016 kl. 01:19.
Trådstarter
2 1
Jeg vil gjerne takke alle for hjelpen jeg har fått, spesielt fra commie, sth og thundercat. Driver å går i gjennom legelisten for å finne en lege med gode vurderinger. Har også tatt kontakt med en privat klinikk som kanskje kan hjelpe meg med problemet selv om det koster 1000kr. Jeg ønsker ikke å oppsøke rusmiljøet noensinne igjen.
Hei jeg ser problemstillingen her. Ivertfall når det kommer til forskjellige typer leger og hvordan ting fungerer i praksis.
Jeg er kanskje til legen 1 gang i året. Da er det snakk om legeattest eller henvisning. Blir jeg syk stikker jeg direkte til sykehus, der folk blir tatt på alvor.

Det skal sies jeg ikke er i LAR, men har sett mange som trenger det, og personer som utnytter det systemet også.
Tidligere var det veldig lang ventetid på LAR. Tror det skal være noe enklere.
Uansett synest jeg legen din virker som en korka person som kommer med de agumentasjonene der, mener du skal gå cold turkey.
Jeg har sett enkelte som skriver ut sånt med gaffel!

Fordelen med privatisert imotsetning til offentlig er vell kortere ventetid. Penger koster det uansett så tror ikke du har så mye å tape.
Håper det løser seg