Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2300
Hei, akkurat flyttet inn i en tomanns leilighet med en altibox ruter. de som bor oppe har hovednettverket og jeg bruker gjestnettverket. min macbook, iphone 6 og xbox one kan se gjestenettverket og koble seg på, men ikke min pc, ps4 og ps3. skjønner ingenting!
Ruteren bruker nok en nyere wifi-standard som ikke støttes av eldre nettverkskort. Sjekk om enhetene dine støtter 802.11ac.
Sist endret av mentalmelt; 5. mai 2016 kl. 12:24.
Trådstarter
6 0
macbooken min er fra 2010 da og trådløs adaptern min på pcen er en 802.11AC type
Hvordan får du tildelt dette gjeste nettverket?
Er dette via trådløst fra de over deg sin hjemme sentral der de styrer alle innstillinger? for det høres slik ut, og hvis dette er korrekt så er det en dårlig løsning for alle parter.

Den beste løsningen er hvis du kunne fått eget nettverk levert av en ISP inn i leiligheten din, etter dette er å trekke minimum 1 kabel fra hjemme sentralen og inn i leiligheten din så du kunne sattopp en switch eller en ruter i ap-mode for å få nett på alle dine enheter. Hvis ingen av disse løsningene er mulig, ville jeg prøvd å sette opp en "wierless bridge" mellom din leilighet og de over. Dette fører til at det kun er en enhet som er koblet opp mot det trådløse gjestenettverket, resten er koblet sammen via en switch eller ap som du har i leiligheten din
Kan de PCen og playstationene se hovednettverket? Mulig at gjestenettverket er 5 GHz som har lavere rekkevidde og ikke nødvendigvis er støttet av nettverkskortet i PCen og PSene
Add-on
Generell guide til Wireless Bridge: http://www.cyberciti.biz/networking/...urce-software/

DD-WRT guide til Wireless Bridge: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge

Generell video guide om Wireless Bridge: http://www.elithecomputerguy.com/201...or-networking/
Trådstarter
6 0
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hvordan får du tildelt dette gjeste nettverket?
Er dette via trådløst fra de over deg sin hjemme sentral der de styrer alle innstillinger? for det høres slik ut, og hvis dette er korrekt så er det en dårlig løsning for alle parter.

Den beste løsningen er hvis du kunne fått eget nettverk levert av en ISP inn i leiligheten din, etter dette er å trekke minimum 1 kabel fra hjemme sentralen og inn i leiligheten din så du kunne sattopp en switch eller en ruter i ap-mode for å få nett på alle dine enheter. Hvis ingen av disse løsningene er mulig, ville jeg prøvd å sette opp en "wierless bridge" mellom din leilighet og de over. Dette fører til at det kun er en enhet som er koblet opp mot det trådløse gjestenettverket, resten er koblet sammen via en switch eller ap som du har i leiligheten din
Vis hele sitatet...
de som bor oppe er eierne og styrer alt og har ikke så veldig lyst til å mase, skal få min egen linje men det er om 2 uker. ruteren har bare en port som står pc på og det er koblet til en switch til de oppe, de 3 andre portene er merket med tv og prøvd å koble med ledning direkte, pcen fikk kontakt men ingen internett forbindelse

Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Kan de PCen og playstationene se hovednettverket? Mulig at gjestenettverket er 5 GHz som har lavere rekkevidde og ikke nødvendigvis er støttet av nettverkskortet i PCen og PSene
Vis hele sitatet...
alle kan se hovednettverket asus_5g og bare macbooken, xbone og mobilen som kan se asus_5g_guest
Sist endret av MrBrown; 5. mai 2016 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Siden du får eget nettverk om 2 uker kan du jo eventuelt kjøre tethering fra iPhonen til PC med USB-kabelen (og sette opp trådløst AD-hoc fra PCen til PSene)
Hvis du har en trådløs router som støtter DD-WRT så ville jeg prøvd å sette opp denne i Wireless Bridge som nevnt tidligere

Du kan jo begynne med å se videoen: http://www.elithecomputerguy.com/201...or-networking/

Deretter har du jo følgende guider
Generell guide til Wireless Bridge: http://www.cyberciti.biz/networking/...urce-software/
DD-WRT guide til Wireless Bridge: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge
Såvidt jeg kan google meg frem til støtter MacBook, iPhone og Xbox One alle sammen 5 GHz wifi, mens verken PS3 eller PS4 gjør det. Tipper routeren er satt opp til å kun bruke 5 GHz.
Trådstarter
6 0
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Såvidt jeg kan google meg frem til støtter MacBook, iPhone og Xbox One alle sammen 5 GHz wifi, mens verken PS3 eller PS4 gjør det. Tipper routeren er satt opp til å kun bruke 5 GHz.
Vis hele sitatet...
ja men rart at de kan se hovednettverket som er også 5ghz

Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Siden du får eget nettverk om 2 uker kan du jo eventuelt kjøre tethering fra iPhonen til PC med USB-kabelen (og sette opp trådløst AD-hoc fra PCen til PSene)
Vis hele sitatet...
tror dette funker i mellomtiden
Sist endret av MrBrown; 5. mai 2016 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan det være at hovednettverket sender på to frekvenser, men ikke gjestenettverket?
Trådstarter
6 0
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Kan det være at hovednettverket sender på to frekvenser, men ikke gjestenettverket?
Vis hele sitatet...
med samme navn? ser bare to frekvenser
Med samme navn ja. Min Asus-router gjør akkurat det. Da ser maskiner som støtter begge frekvensene det som ett nettverk og velger frekvens selv.

Antakelig har de mulighet for å endre frekvens på gjestenettet i ruteren. Få det satt til 2,4 så skal det funke.
Sist endret av fuzzy76; 5. mai 2016 kl. 14:08.
Trådstarter
6 0
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Siden du får eget nettverk om 2 uker kan du jo eventuelt kjøre tethering fra iPhonen til PC med USB-kabelen (og sette opp trådløst AD-hoc fra PCen til PSene)
Vis hele sitatet...
!!! TAKK brukte først mobilen som hotspot og tenkte at jeg bare har 5gb i mnd. og fikk ideen om det var kanskje mulig å bruke macbooken som ruter. og det var veldig mulig. Nå er macbooken koblet til nettet med wifi og koblet til pcen med kabel