Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4557
Hvordan fjerne hvit bagrunn på et bilde?
Kan noen hjelpe meg? Hvordan fjerne jeg den hvite bakrunnen på et bilde? Jeg har fjernet det første laget og laget figuren (et hjerte) i et lag som heter transparent. Men fremdeles kommer den hvite bakrunnen opp. Hvorfor?

Jeg bruker paint.net og har bare brukt shapes som tool og fylt hjerte med paint bucket.
Nederst i høyre hjørne har du en liten meny som heter layers. Legg til et nytt layer (alpha=0 som default). Kopier hjertet over til dette layeret og slett resten av layerene. Hvis du ikke har en layermeny åpner du den med f7.
Sjekk i fargemenyen om du har "color to alpha".

Dette skal fjerne den hvite bakgrunnen uten at du trenger å kopiere/flytte.
Anbefaler Gimp som er freeware og et lettanvendelig program basert på
Photoshop.
Det må også være riktig filformat for å få transparent (.PNG)
Trådstarter
3 0
Takk for hjelpa. Jeg fikk det til. Hadde feil filformat.
Men prøvde laste ned gimp på pc. Fikk det ikke til. Fikk error

Så da må jeg nesten spørre om en ting til. I ps kan jeg suge opp litt farge fra et bilde og på den måten finne fargen jeg bruker. Er det noen muliget for det i paint som jeg ikke ser?
I paint.net kalles det verktøyet for «Color Picker Tool», i motsetning til i Photoshop hvor det heter «Eyedropper Tool».
Et par tips angående Gimp:

Du kan laste ned en portabel versjon av Gimp. Da sllipper du å stresse med installering av programmet - du bare pakker alle nødvendige filer i mappen der det skal være.
Versjon 2.8.10 i portabel utgave finner du her:
http://portableapps.com/news/2013-12....8.10-released

Det andre er at - som du sikkert ser så lenker jeg ikke til nyeste versjon av Gimp - versjonene etter 2.8.10 har vært plaget med dårlig stabilitet og mye appcrash.
La meg presisere at dette gjelder Windows-versjonen.
Trådstarter
3 0
Tusen takk begge to. Da har jeg noe å se på etter vinterferien.

Men nå er det ellers løst, så takker og bukker for masse hjelp.